Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke wattage om in daglicht de zon te overstemmen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke wattage om in daglicht de zon te overstemmen?

    Ik ben fan van foto's genomen in daglicht (of tegen valavond), waarbij de omgeving onderbelicht wordt en er vervolgens de persoon opgelicht wordt met een grote softbox. Het creëert zacht licht op de persoon, met dramatische schaduwen. Enkele voorbeelden kunnen hier bekeken worden: http://www.tomfranksphoto.com/#/new-gallery-32/

    Zelf heb ik momenteel 2 Elinchrom D-lite RX One flitsers (Power range from 100 Ws to 6 Ws). Zijn die voldoende, of heb ik zware flitsers nodig om boven de zon uit te kunnen komen wanneer ik onderbelicht? Uiteraard zal dat ook afhankelijk zijn van de afstand tot het sujet, maar misschien is 2-3m een goede maatstaf om mee rekening te houden?
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Welke wattage om in daglicht de zon te overstemmen?

    Vele mogelijke antwoorden op jouw vraag, maar veel zal afhangen van hoe krachtig de zon schijnt (bewolkte dag?), hoeveel je de ambient wil onderbelichten, de sync-speed van jouw camera/triggers/flitsen, met welk diafragma je wenst te werken en andere uitrusting die je kan/wenst te gebruiken (vb ND filters). Maar wees gerust, er zijn al zo'n beelden gemaakt met gewone speedlights die doorgaans maar 50-60ws kunnen leveren. Evengoed worden ook flitsen gebruikt die 500ws kunnen leveren...

    Maar voor je daar dieper on ingaat... waarom probeer het je niet gewoon eens? Het is de laatste tijd toch mooi genoeg weer?
    stap 1 : pas je belichting aan tot de omgeving er zo dramatisch uitziet zoals jij wenst, maar hou rekening met de max sync speed van je uitrusting
    stap 2 : probeer je onderwerp bij te lichten tot waar je tevreden mee bent
    stap 3 : antwoord op jouw vraag

    Veel succes en post zeker eens jouw resultaten!

    Bedenk ook dat de RX one flitsen op netstroom... vergeet dus ook niet voldoende verlengkabels mee te nemen.
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

    Comment

    Working...
    X