Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verbruik koelkast

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verbruik koelkast

    Net een een discussie gehad met de buurman omtrent het verbruik van zijn drankenkoelkast. Misschien weten jullie het juiste antwoord.

    Een drankenkoelkast geschikt voor 200 flessen staat op 6°C ingesteld. Eens de temperatuur van de flessen gedaald is tot 6°C, en de koelkast niet meer geopend wordt, is er dan een verschil in verbruik afhankelijk of er 200 of 20 flessen in de koelkast zitten ?.

    Volgens mij heb je met 200 flessen meer massa op temperatuur te houden dan met 20 flessen, waardoor je meer elektriciteit verbruikt.
    Volgens mijn buurman maakt het geen verschil uit (maar hij heeft nog geen verbruiksmeter geplaatst om het te controleren).
    Ik denk dat dit enkel klopt als de koelkast 100% perfect geïsoleerd zou zijn. Dan zou je in principe de stekker kunnen uittrekken, zodra de flessen allemaal op 6°C gekoeld zijn.
    Last edited by notex; 30 augustus 2016, 11:40.

  • #2
    Re: verbruik koelkast

    Geen antwoord op je vraag, maar een beetje een gelijkaardig iets. Ik heb altijd gehoord dat hoe voller een diepvriezer zit hoe beter ??????
    Is dit werkelijk zo, of is dit een soort hoax die al jaaaaaren de ronde doet, ik weet het niet.
    Het is wel een feit dat, hoe voller je diepvriezer zit, hoe minder ijsvorming je krijgt, maar of dit ook het verbruik kan beïnvloeden ??????

    Benieuwd wie er hier hetzij voor de koelkasten hetzij voor de diepvriezers een antwoord op weet.

    Comment


    • #3
      Re: verbruik koelkast

      Ik vrees dat je buurman (voor een stuk) gelijk heeft, maar U ook.

      Onrealistisch dat je die koelkast niet opent Hé.

      Als je deze gewoon gebruikt zou deze met 200 flessen zelfs wel minder kunnen verbruiken, gewoon omdat er minder warme lucht
      in kan bij het openen.
      De meeste energie gaat natuurlijk naar het koelen zelf als je deze opvult.
      Maar altijd gehoord dat een bijna lege vriezer méér verbruikt dan ene die vol steekt, het is dus van horen zeggen, onze vriend Bart zal daar ongetwijfeld een gestaafd antwoord op hebben.

      Comment


      • #4
        Re: verbruik koelkast

        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Volgens mij heb je met 200 flessen meer massa op temperatuur te houden dan met 20 flessen, waardoor je meer elektriciteit verbruikt.
        Volgens mijn buurman maakt het geen verschil uit (maar hij heeft nog geen verbruiksmeter geplaatst om het te controleren).
        Ik denk dat dit enkel klopt als de koelkast 100% perfect geïsoleerd zou zijn. Dan zou je in principe de stekker kunnen uittrekken, zodra de flessen allemaal op 6°C gekoeld zijn.
        Jouw buurman heeft gelijk. Dit verlies hangt enkel of van de isolatiewaarde, verliesoppervlak en temperatuurverschil. Die bijkomende flessen kunnen wel een grotere hoeveelheid energie bevatten dan lucht, de tijd nodig om die energie erin te stoppen is steeds in verhouding met de tijd nodig om deze te verliezen.

        Als je de deur opent is dat een ander verhaal zoala demeyereg al zei. Het volume koude lucht dat ontsnapt uit de koelkast moet terug worden afgekoeld. Dit heeft echter niets te maken met de warmteinhoud van die flessen maar het volume ontsnapte lucht. Maakt niet uit of er vloeistof of lucht in die flessen zit, zolang dit maar niet kan ontsnappen. Je kan dus net zo goed je frigo volstoppen met balonnen of lege melkkartons.
        Last edited by Blauwbloes; 30 augustus 2016, 14:05.

        Comment


        • #5
          Re: verbruik koelkast

          Als de koelkast dicht blijft, dan moet inderdaad alleen de warmte die door de wanden naar binnen komt terug afgevoerd worden om de ingestelde temperatuur te behouden.

          Met een grotere massa in de koelkast zal het langer duren voor de koelkast weer warm genoeg wordt om de thermostaat terug in te schakelen, maar het zal dan ook langer duren om alles weer koud genoeg te krijgen om de thermostaat weer uit te laten schakelen.
          Met meer massa in de koelkast zal de thermostaat minder keren per dag schakelen, maar de uiteindelijke tijd dat de compressor draait is ongeveer hetzelfde als er weinig massa in zit.
          Wat wel een klein beetje verschil kan maken is dat bij het opstarten van de koeling een beetje tijd nodig is om een drukverschil op te bouwen, daardoor duurt het eventjes voor de koeling ook effectief werkt.
          Daardoor zou er een heel miniem verschil in verbruik kunnen zijn tussen een lege en een volle koelkast, want bij de volle koelkast zal het koelproces minder keren per dag opstarten.
          En er is ook nog de heel korte piekstroom bij het opstarten, maar eigenlijk is die zo goed als verwaarloosbaar ten opzichte van het totale verbruik.

          Als je alles zou meten, dan zou het verbruik van een lege koelkast ietsje hoger kunnen zijn, maar dat zal zeker geen 2% zijn.
          Het is ook niet zo gemakkelijk om dat thuis uit te meten, want alle parameters moeten echt 100% correct zijn om dat te kunnen vergelijken (de omgevingstemperatuur is thuis moeilijk 100% constant te houden bijvoorbeeld).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: verbruik koelkast

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Onrealistisch dat je die koelkast niet opent Hé.
            Inderdaad. Voor hemzelf gaat de wijnkoeler 1 keer per dag open, maar als er bezoek komt kan de kast wel een keer of 10 opengaan.

            Ik zal hem (tegen mijn zin) moeten vertellen dat hij gelijk heeft.

            Allemaal bedankt voor het meedenken.

            Comment


            • #7
              Re: verbruik koelkast

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Ik zal hem (tegen mijn zin) moeten vertellen dat hij gelijk heeft.
              Je ongelijk eens kunnen toegeven is toch niets mis mee notex, ook een verstandig mens kan het eens
              verkeerd voor hebben.
              Eigenlijk kan dat een reden zijn om die kast eens een keertje extra te openen en er een op te drinken.

              Comment


              • #8
                Re: verbruik koelkast

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Je ongelijk eens kunnen toegeven is toch niets mis mee notex, ook een verstandig mens kan het eens
                verkeerd voor hebben.
                Dit zou een goede uitgangspositie voor dit forum kunnen zijn
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: verbruik koelkast

                  Waarom doet dit topic mij aan dat denken ?
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #10
                    Re: verbruik koelkast

                    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                    Waarom doet dit topic mij aan dat denken ?
                    Geloof het of geloof het niet. Een vriendin had eens een Bosh frigotje gekocht en da lichtje bleef altijd branden! In de handleiding stond dat het iets te maken had met defrost of zo. Tot op heden snap ik nog altijd niet waarom dat lichtje moest blijven branden. Echt gebeurt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: verbruik koelkast

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Geloof het of geloof het niet. Een vriendin had eens een Bosh frigotje gekocht en da lichtje bleef altijd branden! In de handleiding stond dat het iets te maken had met defrost of zo. Tot op heden snap ik nog altijd niet waarom dat lichtje moest blijven branden. Echt gebeurt.
                      Bij sommige koelkasten zit daar een weerstand op als défrost, maar dat dat "altijd" blijft opstaan ???

                      Comment


                      • #12
                        Re: verbruik koelkast

                        Volgens mij is dit meer voor als de koel/vries kast in een erg koude omgeving staat. Om wat warmte te creeren.
                        Zodat de koel/vries kast meer opslaat om het vries gedeelte op temperatuur te houden.
                        Ik heb dit toch zo gelezen bij een Liebherr kast.
                        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                        Comment


                        • #13
                          Re: verbruik koelkast

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                          Dit zou een goede uitgangspositie voor dit forum kunnen zijn
                          Shhhht, dan valt er niets meer te discussiëren op dit forum.

                          Comment


                          • #14
                            Re: verbruik koelkast

                            Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                            Shhhht, dan valt er niets meer te discussiëren op dit forum.
                            Inderdaad, want dan zouden die met een groot bakkes altijd gelijk krijgen 😉.

                            Comment


                            • #15
                              Re: verbruik koelkast

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Inderdaad, want dan zouden die met een groot bakkes altijd gelijk krijgen 😉.
                              Ge hebt gelijk. 😆
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X