Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filtersysteem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filtersysteem

    Beste mensen,

    Het plan is om binnenkort aan de kust van Bretagne opnames te maken met ( zeer ) lange belichtingstijden, uiteraard is dit enkel mogelijk met een grijsfiler.
    Ik heb ondertussen al zeer veel gelezen over verschillende filtersystemen maar het enige dat me ondertussen duidelijk is , is dat deze systemen vooral duur zijn ( denk aan LEE )

    kan er iemand zeggen welk systeem of filter hij gebruikt en om welke reden ? Dit kan mijn keuze mss wat makkelijker maken.

    Ik hoor het graag

    Mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Filtersysteem

    Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
    Beste mensen,

    Het plan is om binnenkort aan de kust van Bretagne opnames te maken met ( zeer ) lange belichtingstijden, uiteraard is dit enkel mogelijk met een grijsfiler.
    Ik heb ondertussen al zeer veel gelezen over verschillende filtersystemen maar het enige dat me ondertussen duidelijk is , is dat deze systemen vooral duur zijn ( denk aan LEE )

    kan er iemand zeggen welk systeem of filter hij gebruikt en om welke reden ? Dit kan mijn keuze mss wat makkelijker maken.

    Ik hoor het graag

    Mvg
    Lange sluitertijden heb je geen lee nodig hoor, indien je lens schroefdraad heeft gewoon een 6 -10 of 16 stops schroef - grijsfilter
    Het lee systeem (er zijn ook goedkopere aanbieders) is eerder interresant als je graduele schuiffilters wilt gebruiken, eventueel dan met grijsfilters gecombineerd

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Filtersysteem

      Dit combineren van voorschuiffilters, maakt dat niet het verschil in prijs?
      Ik heb gelezen dat de Lee minder problemen geeft bij het combineren van filters
      maar of het de meerprijs prijs waard is hangt af van hoeveel je het gaat gebruiken denk ik.

      Kun je opschroef-filters samen gebruiken met deze van Lee, Cokin, of stealth gear of ....?

      Comment


      • #4
        Re: Filtersysteem

        Hoi,

        voor die enkele keer dat ik een grijsfilter gebruik, heb ik deze gekocht:

        Je kiest de goede adapterring diameter en het werkt goed en gemakkelijk... voor niet al te veel...
        Ik heb ook nog (via een andere webshop), een 2e adapterring gekocht. Kan ik het grijsfilter set op 2 lenzen gebruiken.

        Adrie

        Comment


        • #5
          Re: Filtersysteem

          Als je filters wilt combineren zal een set met schuiffilters handig zijn idd, ik was erg tevreden van het 84.5mm systeem, goedkoop en erg weinig verkleuring bij de graduele schuiffilters, de 10-stopper weet ik niet want niet gehad

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Filtersysteem

            Opdraai filters (degelijke kwaliteit vb B+W) zijn zeker niet goedkoop. Bovendien moet je vaak voor verschillende objectieven een andere kopen. Combineren is dan ook een probleem. Je moet ook heel voorzichtig zijn bij het opdraaien of je verdraait een beetje de focus die je net gemaakt heb.

            Zelf maak ik nu gebruik van system hi-tech adapter en filters. Zeer tevreden. Niet goedkoop, maar ik heb onder tussen een vrij volledige set filterset en deze komt in totaliteit goedkoper uit dan losse opdraai filters. Laatst een nieuw objectief gekocht, en voor 24€ had ik een adapterring en ik was opnieuw vertrokken. De set en filters had ik het goedkoopst gevonden via amazon.de .

            Comment


            • #7
              Re: Filtersysteem

              bedankt voor de tips tot nu toe, ik heb net een review gelezen van enkele merken van filters waaronder LEE en Benro.
              Was toch een beetje geschrokken van de opvallende kleurzweem die sommige merken produceren, ik geloof dat Benro de meest neutrale was
              Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
              www.ginodepreter.com

              Comment


              • #8
                Re: Filtersysteem

                Ik weet niet of je deze al bent tegengekomen maar bekijk zeker ook het Haida filtersysteem.

                Groetjes Marchristan.

                Comment

                Working...
                X