Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

silhouetten fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • silhouetten fotograferen

    Ik wil binnenkort silhouetten fotograferen, met name bij zonsondergang aan de zee.
    Ik heb dit echter nog nooit gedaan. Wie kan mij (liefst stap voor stap) uitleggen (technisch) hoe dit moet?
    Ik heb het dan over de instellingen van de camera (dat de achtergrond lichter moet zijn dan het onderwerp en zo weet ik al ;-) ).
    Mijn camera is een Canon eos 600D.
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: silhouetten fotograferen

    ps: ik las ergens dat sommige camera's ook een 'sunset-modus' zouden hebben, die het effect ietwat automatisch zou toepassen, kan dat? Ook op mijn camera? Kan het niet meteen vinden.

    Comment


    • #3
      Re: silhouetten fotograferen

      In welke mode werk je liefst? Av? Dan kan je altijd je belichtingscompensatie op -2 of zo zetten, en van daaruit eventueel bijwerken...

      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: silhouetten fotograferen

        Doe een lichtmeting (spotmeting) op de hemel net naast de zon. Druk op AE-lock en maak je opname. De rest krijg je er vanzelf bij.

        Alternatieven zijn er genoeg.

        Herhaal die meting en kijk welke waarden je bekomt in P of A mode. Stel die waarden in M mode. De rest gaat vanzelf.

        Hierboven adviseren ze een -2 compensatie. Ik vrees dat dit niet genoeg zal zijn om een gitzwart silouet te bekomen. Je zit dan trouwens ook met teveel afhankelijkheden die je niet in de hand hebt.
        Last edited by buurmanBert; 26 augustus 2016, 22:45.

        Comment


        • #5
          Re: silhouetten fotograferen

          kijk eens op vinkacademy.nl-10-tips-voor-maken-van-een-silhouet-foto

          Comment

          Working...
          X