Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cirkelzaagbladen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cirkelzaagbladen

    Ik heb een hobby cirkelzaagmachiene met daarop een widiazaagblad van 255 x 30 - 60 T.
    Ik had daar een aantal stuks van, maar nu zijn die allemaal op, ttz. bij het werken zie ik meer rook dan zaagmeel voor het ogenblik.
    Ik heb wel in de sector gewerkt waar die dingen dagelijkse kost waren, en wij kochten die bladen allemaal bij de firma Leuco, waar we ze ook lieten slijpen.

    Nu vrees ik dat mijn hobbyzaagbladen de moeite van het slijpen niet meer waard zijn, want ze zien oa reeds wat zwart door feit dat ze ben blijven mishandelen.
    Ik zou me dus een aantal nieuwe zaagbladen willen aanschaffen.

    Ik weet als ik bij Leuco ga, dat ik dan pro kwaliteit zal krijgen, maar ook een pro prijs zal betalen, en voor nu en dan eens te gebruiken heb ik dat echt niet nodig.

    Daarom mijn vraag of er onder jullie ook knutselaars zijn die goede ervaringen hebben met widia cirkelzaagbladen tegen meer democratische prijzen ?

    En voor dat er weer eentje afkomt met 'kijk op het www', dat heb ik gedaan, en daar variëren de prijzen van pakweg 20 euro tot over de 100 euro per stuk... maak daar dan maar eens een keuze uit.

  • #2
    Re: Cirkelzaagbladen

    Bij Merlier in Zwevegem zal je zeker kwaliteit vinden.

    Alles hangt af van wat je er wil mee doen hé, prijs hangt voor 90% af van wat er op ligt van tanden.
    Grote widia tanden zijn te herslijpen en houden een stuk langer stand dan kleine wolfraamcarbide tandjes.
    Is het voor kachelhout, dan zijn die goedkope meer dan goed genoeg.
    Ik heb hier nog een 30 jaar oude ELU kantelbare tafelzaag/kortzaag staan waar ik af en toe eens een verstekje mee zaag,
    en daar kies ik toch voor de wat betere zagen van om en bij de 150€.

    Op mijn Jepson metaal zaagmachine zit echter een Jepson zaagblad met negatief gezette tanden, met dat soort
    zaagbladen kan je ook perfect hout zagen, maar hou er wel rekening mee dat je minimum een machine met een motor met een vermogen van
    2 Kw nodig hebt. http://www.drycutter.com/index.php?id=39&L=1
    Last edited by Guest42; 25 augustus 2016, 18:10.

    Comment


    • #3
      Re: Cirkelzaagbladen

      Kijk hier eens :

      Zaagbladen in diverse kwaliteitsklasses voor de allerbeste prijzen, voor iedere klusser het juiste zaagblad. Bestel voordelig online bij EcoTools!


      Ik heb al enkele keren bij die mannen frezen besteld en een paar maand terug ook 2 zaagbladen om eens te testen, want de prijzen zijn gewoonweg heel goedkoop , voor die prijs kan je eigenlijk enkel maar een blad eens laten slijpen... ( 48 tanden blad slijpen kost mij ongeveer een 8 euro ) , oke , Leitz, leuco enzo zullen zondermeer beter zijn maar voor hobbygebruik...

      Zelf heb ik een 160mm met 48 tanden : https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-...-x-20-mm-t-48/ ter vervanging van deze originele : http://www.gereedschappro.nl/slijp-e...standaard/1612
      voor op mijn TS55 Festool duikzaagje , ik heb ook nog een 210mm versie voor m'n TS75 zaag ook maar die heb ik nog niet gebruikt.
      Het 160mm zaagje heb ik al redelijk wat zaagwerk mee gedaan in padouk ( ben momenteel bezig met zelf tuinverlichtingspaaltjes aan het maken ) en dat zaagblaadje doet het eigenlijk heel goed, het zal misschien wel iets minder lang meegaan dan zo'n origineel Festool blad maar ik kan er dan ook 5 kopen voor de prijs van 1... Enig nadeel is de dikte die soms wat kan afwijken ( nieuwe splinterbescherming opzetten bij gebruik andere bladdikte ).
      Nu voor fineerplaten gebruik ik wel nog steeds originele Festool bladen , die kan je ook behoorlijk vaak laten herslijpen eer ze op zijn, met die ecotools is dat de moeite niet meer.

      Idem voor bovenfreesjes , voor een euro of 4-5 heb je meestal wel een groeffreesje van pakweg 12mm ofzo , bij gekende merken zal dat toch ook snel ts de 30 en 40 euro zijn , van deze heb ik er redelijk wat gekocht ( tot over enkele maanden waren ze zelfs nog een stuk goedkoper ) en die hebben best een behoorlijke standtijd gezien hun prijs.

      Ik heb ecotools leren kennen via dit forum, als je wat gaat zoeken zul je wel ecotools topics vinden : http://www.woodworking.nl/forum.php
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

      Comment


      • #4
        Re: Cirkelzaagbladen

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Bij Merlier in Zwevegem zal je zeker kwaliteit vinden.

        Alles hangt af van wat je er wil mee doen hé, prijs hangt voor 90% af van wat er op ligt van tanden.
        Grote widia tanden zijn te herslijpen en houden een stuk langer stand dan kleine wolfraamcarbide tandjes.
        Is het voor kachelhout, dan zijn die goedkope meer dan goed genoeg.
        Ik heb hier nog een 30 jaar oude ELU kantelbare tafelzaag/kortzaag staan waar ik af en toe eens een verstekje mee zaag,
        en daar kies ik toch voor de wat betere zagen van om en bij de 150€.

        Op mijn Jepson metaal zaagmachine zit echter een Jepson zaagblad met negatief gezette tanden, met dat soort
        zaagbladen kan je ook perfect hout zagen, maar hou er wel rekening mee dat je minimum een machine met een motor met een vermogen van
        2 Kw nodig hebt. http://www.drycutter.com/index.php?id=39&L=1
        Dus toch maar voor de duurdere kiezen dus, want het is niet voor brandhout maar voor knutselwerk, dus heb ik niet al te graag veel splinters, en op mijn machientje zit geen voorritser hé .
        De zaagbladen die op zijn, hebben inderdaad allemaal van die heel kleine tandjes, dus het herslijpen mag ik zeker al vergeten.
        Ik ga misschien ook nog eens neuzen bij Robaco in SEV, daar kochten wij ook soms en die deden vroeger (vóór Leuco zich in Waregem vestigde) het slijpwerk.
        Toch bedankt voor de tip van Merlier.

        Comment


        • #5
          Re: Cirkelzaagbladen

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Dus toch maar voor de duurdere kiezen dus, want het is niet voor brandhout maar voor knutselwerk, dus heb ik niet al te graag veel splinters, en op mijn machientje zit geen voorritser hé .
          De zaagbladen die op zijn, hebben inderdaad allemaal van die heel kleine tandjes, dus het herslijpen mag ik zeker al vergeten.
          Ik ga misschien ook nog eens neuzen bij Robaco in SEV, daar kochten wij ook soms en die deden vroeger (vóór Leuco zich in Waregem vestigde) het slijpwerk.
          Toch bedankt voor de tip van Merlier.
          Hier ook voorstander van het betere snijmateriaal, ook op mijn draaibank steeds Seco of Sandvik.
          Met snijmateriaal dat niet voldoende snijdt vermoord je alleen maar je machines, benodigd vermogen stijgt in het kwadraad,
          tegenover halve snijwaarde, kan je merken als er een vermogen meting op je machine staat.

          Comment


          • #6
            Re: Cirkelzaagbladen

            Ik zie net dat ze volgende week bij de Lidl cirkelzaagbladen verkopen: https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKS...lad/p100197506
            Maar voor een prijs van 3,99 euro per stuk moet je niet teveel kwaliteit verwachten... (ik denk nog altijd aan de AA accu's van de Lidl die maar de helft van de beloofde capaciteit haalden...)
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Cirkelzaagbladen

              Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
              Kijk hier eens :

              Zaagbladen in diverse kwaliteitsklasses voor de allerbeste prijzen, voor iedere klusser het juiste zaagblad. Bestel voordelig online bij EcoTools!


              Ik heb al enkele keren bij die mannen frezen besteld en een paar maand terug ook 2 zaagbladen om eens te testen, want de prijzen zijn gewoonweg heel goedkoop , voor die prijs kan je eigenlijk enkel maar een blad eens laten slijpen... ( 48 tanden blad slijpen kost mij ongeveer een 8 euro ) , oke , Leitz, leuco enzo zullen zondermeer beter zijn maar voor hobbygebruik...

              Zelf heb ik een 160mm met 48 tanden : https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-...-x-20-mm-t-48/ ter vervanging van deze originele : http://www.gereedschappro.nl/slijp-e...standaard/1612
              voor op mijn TS55 Festool duikzaagje , ik heb ook nog een 210mm versie voor m'n TS75 zaag ook maar die heb ik nog niet gebruikt.
              Het 160mm zaagje heb ik al redelijk wat zaagwerk mee gedaan in padouk ( ben momenteel bezig met zelf tuinverlichtingspaaltjes aan het maken ) en dat zaagblaadje doet het eigenlijk heel goed, het zal misschien wel iets minder lang meegaan dan zo'n origineel Festool blad maar ik kan er dan ook 5 kopen voor de prijs van 1... Enig nadeel is de dikte die soms wat kan afwijken ( nieuwe splinterbescherming opzetten bij gebruik andere bladdikte ).
              Nu voor fineerplaten gebruik ik wel nog steeds originele Festool bladen , die kan je ook behoorlijk vaak laten herslijpen eer ze op zijn, met die ecotools is dat de moeite niet meer.

              Idem voor bovenfreesjes , voor een euro of 4-5 heb je meestal wel een groeffreesje van pakweg 12mm ofzo , bij gekende merken zal dat toch ook snel ts de 30 en 40 euro zijn , van deze heb ik er redelijk wat gekocht ( tot over enkele maanden waren ze zelfs nog een stuk goedkoper ) en die hebben best een behoorlijke standtijd gezien hun prijs.

              Ik heb ecotools leren kennen via dit forum, als je wat gaat zoeken zul je wel ecotools topics vinden : http://www.woodworking.nl/forum.php
              Pas maar op bij het verwerken van padouk. Ooit dienden wij een paar ramen te maken in padouk en al de schrijnwerkers die er mee in aanraking kwamen, of zelfs maar in de buurt gestaan hadden van de machine(s) waarop de padouk werd verwerkt, kregen uitslag. Een soort bloedvergiftiging bleek achteraf door iets wat in het zaagstof van padouk zit. Hun armen en gezicht zagen er niet uit. Ik mag er niet aan denken hoe die hun longen er moeten hebben van afgezien.
              Een verwittigd mens...........

              Comment


              • #8
                Re: Cirkelzaagbladen

                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Pas maar op bij het verwerken van padouk. Ooit dienden wij een paar ramen te maken in padouk en al de schrijnwerkers die er mee in aanraking kwamen, of zelfs maar in de buurt gestaan hadden van de machine(s) waarop de padouk werd verwerkt, kregen uitslag. Een soort bloedvergiftiging bleek achteraf door iets wat in het zaagstof van padouk zit. Hun armen en gezicht zagen er niet uit. Ik mag er niet aan denken hoe die hun longen er moeten hebben van afgezien.
                Een verwittigd mens...........
                Ik ben me daar goed van bewust hoor... dat stof is volgens mij idd alles behalve gezond... Maar ik neem zeker en vast m'n voorzorgen hoor, niet alleen met padouk trouwens maar ik werk eigenlijk altijd met goede stofmaskertjes en ook altijd met stofafzuiging.

                Wat betreft die stofafzuiging heb ik net voor het verlof iets aangeschaft waar ik nog veel plezier ga aan beleven, vroeger koppelde ik m’n machines steeds rechstreeks aan een CTL36 stofzuiger (https://www.festool.be/NL/Products/P...spx?pid=584025 ) , probleem was dat ik veel teveel dure stofzuigerzakken nodig had ( zeker bij freeswerk en nog meer bij het gebruik van m’n vandikteschaafbankje ) en dat wanneer de stofzuigerzak vol begon te geraken de stofafzuiging toch niet meer perfect was. Ik ben toen op zoiets gestoten : http://www.gereedschappro.nl/overig/...angbakken/2509

                Zo’n cycloontje werkt eigenlijk fenomenaal goed , ik stel vast dat eigenlijk zo goed als alle stof in de emmer geraakt en dat de stofzakken perfect proper blijven , de stofafzuiging is ook krachtiger en zwakt niet meer af. Heel kontent mee , vooral m’n longen.
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                Comment


                • #9
                  Re: Cirkelzaagbladen

                  Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  Ik ben me daar goed van bewust hoor... dat stof is volgens mij idd alles behalve gezond... Maar ik neem zeker en vast m'n voorzorgen hoor, niet alleen met padouk trouwens maar ik werk eigenlijk altijd met goede stofmaskertjes en ook altijd met stofafzuiging.

                  Wat betreft die stofafzuiging heb ik net voor het verlof iets aangeschaft waar ik nog veel plezier ga aan beleven, vroeger koppelde ik m’n machines steeds rechstreeks aan een CTL36 stofzuiger (https://www.festool.be/NL/Products/P...spx?pid=584025 ) , probleem was dat ik veel teveel dure stofzuigerzakken nodig had ( zeker bij freeswerk en nog meer bij het gebruik van m’n vandikteschaafbankje ) en dat wanneer de stofzuigerzak vol begon te geraken de stofafzuiging toch niet meer perfect was. Ik ben toen op zoiets gestoten : http://www.gereedschappro.nl/overig/...angbakken/2509

                  Zo’n cycloontje werkt eigenlijk fenomenaal goed , ik stel vast dat eigenlijk zo goed als alle stof in de emmer geraakt en dat de stofzakken perfect proper blijven , de stofafzuiging is ook krachtiger en zwakt niet meer af. Heel kontent mee , vooral m’n longen.
                  Jawadde, zo (semi) professioneel ben ik nu ook niet geïnstalleerd. Komt door het feit dat wanneer ik nog werkte, ik gewoon maar had te vragen om de stofafzuiginstallatie eventjes aan te laten na de werkuren, en ik het alle mogelijke professionele houtbewerkingsmachines te mijner beschikking zonder dat ik er ook maar eentje hoefde te kopen.
                  Nu ik niet meer werk, heb ik die natuurlijk niet meer ter beschikking en probeer ik mijn plan te trekken met wat klein materiaal.
                  Maar het plezier van hout bewerken is er niet minder om, maar het is wel allemaal een klein beetje minder precies afgewerkt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Cirkelzaagbladen

                    Vermits hier precies enkele kenners zitten zal ik de vraag hier maar stellen: kan je nog ergens gewone zaagbladen voor de cirkelzaag vinden? Dus niet die met opgezette harmetalen tanden. Voor sommige zaken vind ik zo'n blad met veel tanden toch nog altijd fijner werken maar ik vind ze niet meer in de buurt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Cirkelzaagbladen

                      Ik zal het adres van mijn schoonmoeder geven ... die zet overal haar tanden in en ze kan goed zagen. 😆😆😆
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Cirkelzaagbladen

                        Ga langs bij Ruwomat, jou ongetwijfeld wel gekend en krijg je waar voor je geld.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Cirkelzaagbladen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                          Ga langs bij Ruwomat, jou ongetwijfeld wel gekend en krijg je waar voor je geld.
                          Ken ik natuurlijk. Ik ken Geert al van toen hij nog bediende was bij aannemer Nijs in Deinze, en dat is zo'n 35 à 40 jaar geleden.
                          Maar ik weet ook dat ik niet bij Geert moet zijn voor hobbymateriaal, want dat verkoop hij niet, prof. materiaal is meer zijn ding.
                          En om nu en dan wat plankjes dennenhout te verzagen heb ik geen prof. mat. nodig .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Cirkelzaagbladen

                            Nog een firma waar ik persoonlijk goede ervaringen mee heb is Klium, nog nooit zagen gekocht maar wel ander gereedschap.
                            bosch cirkelzaagblad expert for wood, 254 x 30 x 2,4 mm, 60t - BOSCH 2608642530. ProductomschrijvingExpert for Wood cirkelzaagbladen hebben een lange le...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Cirkelzaagbladen

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Nog een firma waar ik persoonlijk goede ervaringen mee heb is Klium, nog nooit zagen gekocht maar wel ander gereedschap.
                              https://www.klium.be/bosch-260864253...24-mm-60-51851
                              Er werden er gisteren reeds twee geleverd met PostNl, die ik vrijdag besteld had bij Ecotools (zie tip RDB).
                              Had ook nog eens her en der m'n licht opgestoken, en wanneer men hoort wat ik er mee, doe was de algemene teneur 'koop goedkope en gooi ze weg wanneer ze bot worden'.
                              Nu betaalde ik zo'n 40 euro voor twee stuks verzending inbegrepen. Dus 20 euro/stuk... ik kan er al bijna 10 stuks mee verslijten voor ik aan de prijs van een zeer goed (prof.) zaagblad kom.
                              En ik denk niet dat ik nog zoveel zal knutselen dat ik er 10 verslijt .

                              Nogmaals iedereen bedankt voor de tips.

                              Comment

                              Working...
                              X