Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleuren

    Misschien een domme vraag maar ik vraag me volgende af.
    Ik ben nog wat foto's van onze roadtrip aan het bewerken en ik neem aan dat je best al je foto's wat bewerkt om ze er zo goed mogelijk te doen uitzien.
    Alleen vind ik dat mijn originele foto's er wat te slecht uit zien kwa kleuren.
    Na bewerking komt dat wel redelijk goed maar ik vraag me af of ik iets moet doen om de kleuren wat te optimaliseren of zo?
    Hieronder zet ik even een originele foto en een bewerkte.
    Voor alle duidelijkheid, het gaat zuiver me nu even over de kleuren, niet over compositie en dergelijke.
    Alvast bedankt voor de opmerkingen, tips...

    Origineel


    Bewerkt


    Of

    Origineel


    Bewerkt
    Last edited by Striker; 24 augustus 2016, 21:26.

  • #2
    Re: Kleuren

    Als je lightroom gebruikt kan je bij camera calibration misschien eens kiezen voor Landscape ipv Camera/Adobe Standard.

    (je 2de bewerking vind ik al vrij hard, iets te ver gegaan met de sliders denk ik dan)
    Last edited by RobC83; 24 augustus 2016, 21:59.

    Comment


    • #3
      Re: Kleuren

      Bewerkt is veel beter
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Kleuren

        Bewerkt komt het inderdaad redelijk goed maar het gaat me even om de onbewerkte foto's. Die zijn wel veel slechter kwa kleuren. Of is dat normaal?
        Ook als ik ze vergelijk met de foto's die mijn vrouw met haar iPhone getrokken heeft. Eens bewerkt zijn mijn foto's uiteraard beter maar ik vraag me af of ook mijn camera eens af en toe gekalibreerd of zo moet worden zodat de beginfoto ook al beter is. Wat dat betreft ben ik nog redelijk leek dus alle info is welkom.

        Comment


        • #5
          Re: Kleuren

          Ik neem aan dat je in JPEG trekt. Je kan in het menu van je camera de verzadiging, kleurtoon en contrast aanpassen.

          Comment


          • #6
            Re: Kleuren

            Neen, ik output zowel in jpeg als in raw(NEF)

            Comment


            • #7
              Re: Kleuren

              Voor mij zien die foto's er redelijk normaal uit. Een SLR gaat met opzet proberen zoveel mogelijk beelddetail te bewaren voor maximale speelruimte in nabewerking. Die nabewerking kan je alleen een beetje benaderen als je met de JPG parameters van het toestel speelt, maar je raw zal wel dezelfde blijven. Toen ik de eerste foto zag, dacht ik meteen: Nikon kleuren Aan je nabewerking te zien, heb je nogal een voorkeur voor diepe warme kleuren, maar Nikon is standaard eerder koel van tint (al is het minder opvallend dan 5-10 jaar geleden).
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Kleuren

                Je output zowel in j-peg als in raw zeg je, ik veronderstel dat de onbewerkte beelden RAWs zijn??

                Wel dan, een raw IS eigenlijk nog geen beeld, het is rauwe sensordata, alleen een raw ontwikkelaar zoals lightroom toont al een voorvertoning van het te worden beeld, dit wordt gedaan op een zeer neutrale kleurarme manier, omdat je anders al beinvloed start aan het toneren en ontwikkelen van je beeld
                Een tip die ik je kan geven: "bewerk" een raw beeld vrij algemeen en met mate naar je smaak, en maak hiervan een preset, dan kan je jouw foto met 1 klik al 50% op gang zetten, je maakt als het ware je eigen j-peg bakvorm, en dan zal je die iphone het schaamrood op de wangen zetten lol

                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Kleuren

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  Je output zowel in j-peg als in raw zeg je, ik veronderstel dat de onbewerkte beelden RAWs zijn??

                  Wel dan, een raw IS eigenlijk nog geen beeld, het is rauwe sensordata, alleen een raw ontwikkelaar zoals lightroom toont al een voorvertoning van het te worden beeld, dit wordt gedaan op een zeer neutrale kleurarme manier, omdat je anders al beinvloed start aan het toneren en ontwikkelen van je beeld
                  Een tip die ik je kan geven: "bewerk" een raw beeld vrij algemeen en met mate naar je smaak, en maak hiervan een preset, dan kan je jouw foto met 1 klik al 50% op gang zetten, je maakt als het ware je eigen j-peg bakvorm, en dan zal je die iphone het schaamrood op de wangen zetten lol

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                  @Bulke41, inderdad, de onbewerkte beelden zijn inderdaad de RAW's.

                  Mijn bewerkte foto's waren in ieder geval nu ook al een stuk beter dan die van de iPhone ;-)
                  Maar in ieder geval bedankt voor de zeer leerzame info.
                  Ook van de anderen trouwens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleuren

                    Als je met lightroom werkt, dan zijn "camera profielen" ook handig ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleuren

                      Thanks, ik gebruik eigenlijk vooral Photoshop

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleuren

                        Ik zet op mijn oude Nikon de witbalans dikwijls op bewolkt. Ook al is het eerder zonnig. Zeker in een bos of zo. Dan krijg je automatisch wat warmere kleuren op de jpg. Op een gsm doen ze dat wellicht standaard om schijnbaar mooiere foto's te maken.

                        Comment

                        Working...
                        X