Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

    Zopas de jaarafrekening met de verwerkte turteltaks ea verhogingen ontvangen.
    Wij moeten €196,55 boeten en jullie ook een mooi cadeau ?

    Ons verbruik was zelfs minder of vorig jaar... kan het nog belachelijker...
    Dit kwam niet door Turtelboom maar door haar rode voorgangers met de zonnepanelenkwestie, de naam Turteltaks was wat ongelukkig gekozen.

    Normaal betalen wij €93,4/m bij Eni met 3 gezinsleden, nu €113,4/m (appartement met electrische verwarming en ook uitsluitend nachttarief, wij verbruiken meest in de daluren).
    Dus op jaarbasis bij Eni een €240 verhoging
    (vroeger betaalden we €101,02/m bij Mega).

    Beiden waren een groepsaankoop, normaal het goedkoopst, al geloven sommigen niet in die groepsaankopen.
    Misschien de cijfers van de volgende groepsaankoop winnaar sturen naar Eni dat ze ook hun prijzen kunnen aanpassen en we bij dezelfde leverancier kunnen blijven.
    Al zijn die beloofde tarieven toch nooit een garantie met de verhogingen van de overheid.

    Bij Electrabel hebben ze dit eens voorgesteld maar het verschil was te miniem om de gekozen groepsaankoop weer te annuleren.
    Zal misschien ook de volgende groepsaankoop tarieven eens naar Electrabel mailen, beetje onderhandelen per mail werpt wel een paar vruchtjes af...

    Die verhoging zal blijven zeker, het is niet tot dat die zonnepanelenput gedekt is dat die turtelsupplementen geschrapt gaan worden...

    €314.6 distributiekosten IMEWO
    €54.34 tranmissiekosten
    €117.51 distributie piekuren
    €55.88 distributie daluren
    €82.45 distributie excl.nacht
    €4.42 meet-en telbeheer

    €102.36 belastingen overheid
    €8.85 bijdrage op de energie
    €13.96 federale bijdrage
    €61.64 bijdrage energiefonds
    €17.91 federale toeslag GSC

    + natuurlijk nog eens €131.57 BTW ook voor vadertje overheid...

    Maw minstens €233.93 voor de overheid van dit electriciteitsfactuurtje...
    België het duurste land in electriciteit, internet,... wanneer gaat er eens een politieke partij zich daarmee bezighouden om al die lasten te verlagen...
    Last edited by CanonYouCan; 24 augustus 2016, 17:09.

  • #2
    Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

    Tja, wanneer was elektriciteit nog betaalbaar ? Juist ja, toen Electrabel nog een quasi monopolie had en toen de gemeenten nog een deel van de winst van Electrabel kregen, waardoor de gemeentebelasting ook lager kon gehouden worden.
    Het totaalplaatje is natuurlijk iets genuanceerder, maar toch...
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

      En het beste moet nog komen, belasting op aangesloten vermogen.....

      Comment


      • #4
        Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        En het beste moet nog komen, belasting op aangesloten vermogen.....
        Tegen dat ze die ingevoerd hebben verzinnen ze weer iets nieuws om ons nog meer te laten betalen.
        Volgens mij hebben ze daar mensen in dienst die betaald worden om nieuwe taksen, toeslagen en dergelijke te verzinnen, en waarschijnlijk krijgen die heel dikke premies uitbetaald als ze iets gevonden hebben om weer meer geld uit onze zakken te halen...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

          Ik krijg facturen in Vlaanderen en in Brussel (telkens met dag-en nachtteller - in vlaanderen is de verwarming electrisch).

          In maart werd in vlaanderen bij de bepaling van de voorschotten een bedrag van 100 eur bijdrage energiefonds berekend dat uitgesplitst werd over 12 maanden. Aangezien op datum van de eindfactuur ik nog maar 10 maand aan het betalen zal zijn, verwacht ik dat ik een hoger bedrag zal moeten betalen. Ik heb immers maar een deel (8/12) betaald van de 100 eur turteltaks. Maar globaal verandert dit niets . Ik zal elk jaar 100 eur Turteltaks betalen.

          Ik prijs me gelukkig dat ik in Brussel de Turteltaks niet moet betalen, maar wel een odv (what's in a name) van 1,56 eur per maand.

          Trouwens aan de verschillen tussen de Brusselse en Vlaamse eenheidsprijs kan je ook geen mouw aan vastknopen.

          De eenheidsprijzen elektriciteit liggen in Vlaanderen lager, maar de bijdrage voor groene energie is dan weer hoger. Dat de transportkosten verschillend zijn kan ik begrijpen, maar de pure electriciteitskost verschilt zelfs bij dezelfde maatschappij. In Brussel is de huur van de meter dan weer duurder (maar het gaat hier om 5 eur per jaar, dus hier gaan we niet over chicanneren).

          Nog een weetje: in Brussel is het aandeel van de electriciteitsprijs in het totale plaatje 49%, in Vlaanderen is dit maar 33%.


          Sent from my iPad using Tapatalk

          Comment


          • #6
            Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

            Als bezitter van zonnepanelen betaalde ik vroeger NUL euro voor mijn elektriciteit (ook geen vast recht of ander kost - dit volgens de voorwaarden van Ecopower indien je één aandeel van 250 euro kocht).
            Nu ga ik jaarlijks 100 euro Troeteltaks en ongeveer 425 euro prosumententarief betalen.
            Ze halen het waar het makkelijkst te incasseren is, want iedereen heeft elektriciteit nodig.

            Comment


            • #7
              Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

              Ik betaal 82€/maand alhoewel ik maar 100kWh per jaar verbruik (ik woon nu in Spanje). Dit was het laagst mogelijke tarief en ik krijg niets terug bij de jaarafrekening.
              Ik heb al 2 meterstanden doorgegeven met dezelfde waarde (verbruik zero want de hoofdschakelaar staat af).
              Laatste keer moesten ze een foto van de meterstand hebben, want dat geloofden ze niet. Ik heb toen gezegd dat ik geen digitale camera of smartphone heb.
              Ze wilden wel iemand langsturen om de meterstand op te nemen, maar dat zou 35€ kosten. Heb hen geantwoord dat er nooit iemand thuis is.
              Ik heb een 3 x 380V +N aansluiting van 40 Ampère. Door mijn lage verbruik zal ik nog eens 960€ extra belasting moeten betalen voor het aangesloten vermogen.
              Spijtig genoeg is mijn hele huis bekabeld voor 3 fasen 380V + N en heb ik sedert 3 jaar geleden een nieuw zekeringsbord, anders mochten ze van mij alles afsluiten en plaatste ik een 5kW stroomgroepje.
              Hoeveel mijn turteltaks bedraagt, weet ik nog niet. Ik zal samen met de nieuwe belasting op aangesloten vermogen, ongeveer 20€/kWh betalen.
              Last edited by notex; 24 augustus 2016, 04:39.

              Comment


              • #8
                Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Tegen dat ze die ingevoerd hebben verzinnen ze weer iets nieuws om ons nog meer te laten betalen.
                Volgens mij hebben ze daar mensen in dienst die betaald worden om nieuwe taksen, toeslagen en dergelijke te verzinnen, en waarschijnlijk krijgen die heel dikke premies uitbetaald als ze iets gevonden hebben om weer meer geld uit onze zakken te halen...
                Het zijn grote dikke zeveraars hé Bart, een vriend van mij kan een premie krijgen van ik meen 1.700€ om zijn elektrische verwarming
                te vervangen door een warmtepomp. http://www.centraleverwarmingcv.be/p...erwarming.html
                En daar tegenover staat dat je vrijstelling van inschrijving en tax krijgt als je elektrisch gaat rijden...... Hoe knoop je dat aan elkaar.

                Comment


                • #9
                  Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Het zijn grote dikke zeveraars hé Bart, een vriend van mij kan een premie krijgen van ik meen 1.700€ om zijn elektrische verwarming
                  te vervangen door een warmtepomp. http://www.centraleverwarmingcv.be/p...erwarming.html
                  En daar tegenover staat dat je vrijstelling van inschrijving en tax krijgt als je elektrisch gaat rijden...... Hoe knoop je dat aan elkaar.
                  Is dat niet allemaal verleden tijd die premies voor renovatie van verwarmingsinstallaties ?
                  Ik heb verschillende offertes om die van ons te vernieuwen, maar alle installateurs (en ik mag toch hopen dat die op de hoogte zijn) wisten me te vertellen dat het mooie liedje van de premies uit was !?
                  Ik zie in het artikel dat je aanhaalt dat ook de premie voor warmtepompinstallaties sedert 1 juli laatstleden is opgedoekt.

                  En ja, een warmtepomp... en je dan blauw betalen aan electriciteit.
                  Ik heb een buur in een nieuwbouw met warmtepomp... nu zijn ze zijn tuin vol zonnepanelen aan het leggen. Heeft die al gesakkerd. Hij was/is in alles staten : eerst praten ze me aan om voor een warmtepomp te kiezen zegt hij, en toen ik die had werd de elektriciteit een pak duurder en kwam de literprijs van de gasolie op de helft van hetgeen het een jaar ervoor was....

                  Gas wordt hier eerstdaags tot in de garage gebracht, maar ik ga, met de huidige gasolieprijzen en met een nog goed werkende CV installatie op gasolie, toch nog wachten om de installatie te vernieuwen tot ofwel de installatie kapot is, ofwel de gasolieprijzen weer de hoogte inschieten. Ondertussen heb ik toch reeds de gas binnen en kan een eventuele vervanging van de installatie binnen een paar dagen indien nodig.
                  Last edited by Guest17; 24 augustus 2016, 09:07.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                    Bijbetalen en maandelijkse premie omhoog, verbruik gedaald.
                    64% van de factuur bedraagt uit belastingen en netwerk kosten.
                    De overige 34% is effectief verbruik.
                    Het is te zot voor woorden.
                    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                      Een kennis van mijn vrouw moet €3000 opleggen, ze heeft haar factuur op FB gezet om te tonen welke schande het is, de mensen zeggen dat dit niet kan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Is dat niet allemaal verleden tijd die premies voor renovatie van verwarmingsinstallaties ?
                        Ik heb verschillende offertes om die van ons te vernieuwen, maar alle installateurs (en ik mag toch hopen dat die op de hoogte zijn) wisten me te vertellen dat het mooie liedje van de premies uit was !?
                        Ik zie in het artikel dat je aanhaalt dat ook de premie voor warmtepompinstallaties sedert 1 juli laatstleden is opgedoekt.
                        Hij kwam in ieder geval nog in aanmerking, installatie is begin van het jaar vervangen geweest, zelf heeft hij 10 Kw aan zonnepanelen liggen
                        welke zijn verbruik met accumulatoren bijlange niet kon dekken, met de warmtepomp zou dat volgens de berekeningen wel moeten lukken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Hij kwam in ieder geval nog in aanmerking, installatie is begin van het jaar vervangen geweest, zelf heeft hij 10 Kw aan zonnepanelen liggen
                          welke zijn verbruik met accumulatoren bijlange niet kon dekken, met de warmtepomp zou dat volgens de berekeningen wel moeten lukken.
                          Aha, begin dit jaar, dat zal dan wel kloppen, maar vanaf 1/7 /2016 zou alles verleden tijd zijn.
                          En met die 10 Kw komt hij wellicht wel toe om de nodige elektra voor z'n warmtepomp te voorzien.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Hij kwam in ieder geval nog in aanmerking, installatie is begin van het jaar vervangen geweest, zelf heeft hij 10 Kw aan zonnepanelen liggen
                            10Kw aan zonnepanelen, amai die zal ook een mooie rekening krijgen, enkel al gerekend op zijn omvormer.
                            't is niet meer te doen hé, ik heb hier al tweemaal zo'n topic geopend over de elektriciteitsprijzen
                            Je wordt gestraft hoor als je zonnepanelen en/of een warmtepomp hebt liggen !

                            Eigenlijk zouden alle zonnepaneelhouders in gans België hun panelen voor een bepaalde tijd moeten uitschakelen.
                            Ben benieuwd hoe dat zou uitdraaien

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Jaarafrekening electriciteit, hoeveel turteltaks aan jullie been ? Wij €196,55

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Ik betaal 82€/maand alhoewel ik maar 100kWh per jaar verbruik (ik woon nu in Spanje). Dit was het laagst mogelijke tarief en ik krijg niets terug bij de jaarafrekening.
                              Ik heb al 2 meterstanden doorgegeven met dezelfde waarde (verbruik zero want de hoofdschakelaar staat af).
                              Laatste keer moesten ze een foto van de meterstand hebben, want dat geloofden ze niet. Ik heb toen gezegd dat ik geen digitale camera of smartphone heb.
                              Ze wilden wel iemand langsturen om de meterstand op te nemen, maar dat zou 35€ kosten. Heb hen geantwoord dat er nooit iemand thuis is.
                              Ik heb een 3 x 380V +N aansluiting van 40 Ampère. Door mijn lage verbruik zal ik nog eens 960€ extra belasting moeten betalen voor het aangesloten vermogen.
                              Spijtig genoeg is mijn hele huis bekabeld voor 3 fasen 380V + N en heb ik sedert 3 jaar geleden een nieuw zekeringsbord, anders mochten ze van mij alles afsluiten en plaatste ik een 5kW stroomgroepje.
                              Hoeveel mijn turteltaks bedraagt, weet ik nog niet. Ik zal samen met de nieuwe belasting op aangesloten vermogen, ongeveer 20€/kWh betalen.
                              Je kan je vermogen toch laten verlagen , ik heb 3X20A (3X 380V +N)

                              Comment

                              Working...
                              X