Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Astrofotografie in België ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Astrofotografie in België ??

    Beste mensen.

    Astrofotografie. Ik betwijfel of het nog kan in België
    😕. Maar is er mss toch iemand die een plek weet die nog niet besmet is Door overdadig kunstlicht?
    Dus waar het nog pikkedonker is ?
    Ik hoor het graag

    Mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Astrofotografie in België ??

    Ik hoor het ook graag!

    Een paar weken geleden in Frankrijk was er iedere avond een prachtige sterrenhemel, maar het verbaasde me hoeveel licht mijn camera van achter de bergen opving. Het kan ook aan mijn gebrek aan ervaring gelegen hebben...
    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
    Mijn website: www.computerhersteller.be

    Comment


    • #3
      Re: Astrofotografie in België ??

      Denk niet dat je nog ergens in West-Europa echt donkere plekken vindt. Als je kijkt op darksitefinder.com (http://darksitefinder.com/maps/world.html) zie je duidelijk hoeveel licht er is. Je moet al naar Scandinavië, Oost-europa of Noord Schotland.
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Astrofotografie in België ??

        Beste resultaat Ardennen en Hoge Venen.
        https://www.naturephotoportal.com/

        Comment


        • #5
          Re: Astrofotografie in België ??

          Een paar weken geleden de melkweg eens geprobeerd in een 'donker' stuk van Limburg

          Dit was het resultaat na serieus wat bijvijzen in LR http://www.rudyverrijt.info/Private/...Ws6F/i-vJRhnFP
          De omstandigheden waren niet helemaal ideaal en Luik zorgt voor de vervuiling.
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: Astrofotografie in België ??

            Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
            Een paar weken geleden de melkweg eens geprobeerd in een 'donker' stuk van Limburg

            Dit was het resultaat na serieus wat bijvijzen in LR http://www.rudyverrijt.info/Private/...Ws6F/i-vJRhnFP
            De omstandigheden waren niet helemaal ideaal en Luik zorgt voor de vervuiling.
            zeker niet slecht, maar idd een stuk 'vervuiling'...jammer
            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
            www.ginodepreter.com

            Comment


            • #7
              Re: Astrofotografie in België ??

              Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
              Denk niet dat je nog ergens in West-Europa echt donkere plekken vindt. Als je kijkt op darksitefinder.com (http://darksitefinder.com/maps/world.html) zie je duidelijk hoeveel licht er is. Je moet al naar Scandinavië, Oost-europa of Noord Schotland.
              belgie en Nederland lijken de meest verlichte landen van Europa
              Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
              www.ginodepreter.com

              Comment


              • #8
                Re: Astrofotografie in België ??

                Hallo iedereen

                Als het maandagavond helder is zou ik eens een sterrenfoto willen maken met zeer lange sluitertijd.
                Ik zou daarvoor naar Zeeland (plaatsje nabij Retranchement) gaan aangezien dat niet zo ver van mijn woonplaats is en het daar nog relatief donker is.
                Ik heb een 10-stops nd-filter die ik zou willen gebruiken.
                Ik had aan volgende instellingen gedacht:
                iso 100
                diafragma 22
                brandpunt 18mm
                Sluitertijd 60min?
                De lens ga ik richting de poolster richten.
                Ik zou het silhouet van een vervallen stalletje in de compositie willen opnemen.

                De sluitertijd is een beetje een gok. Ik ga voor een uur om zo voldoende lange "lijnen" te krijgen.

                Heeft er iemand een idee of ik een goeie belichting zal hebben?

                Groeten
                F

                Comment


                • #9
                  Re: Astrofotografie in België ??

                  Die nd filter moet je echt niet gebruiken.

                  Meeste startrails zijn een compositie van een heel aantal foto's van telkens een aantal seconden.

                  Iso zal een stuk hoger liggen dan 100 (denk eerder aan 3200) en dat bij een diafragma van F2 en een 20 tal seconden.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Astrofotografie in België ??

                    Inderdaad, ik dacht dat je die sterresporen verkreeg door met een extreem lange sluitertijd te werken, maar dat klopt blijkbaar niet

                    Ik heb ondertussen dit artikel gelezen:

                    [URL="http://www.nandoonline.com/artikelen/sterrensporen-fotograferen-deel-1/[/URL]

                    Nadeel voor mij is dat ik een draadloze afstandsbediening gebruik en die niet kan combineren met continue opname.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Astrofotografie in België ??

                      Moeilijk echt donkere plaatsen te vinden.

                      Op 3km van mij heb ik wel een leuke locatie waar het me al gelukt is. In een straal van 1 à 2 km rondom is er normaal geen straatlamp te bespeuren, wat heel zeldzaam wordt in Vlaanderen.

                      Gelukt, 't is te zeggen, nog steeds heel veel lichtvervuiling natuurlijk. Astrofotografie zal niet lukken, maar de melkweg alvast wel:


                      Milky Way by Dirk Desmet, on Flickr


                      Night Cycling by Dirk Desmet, on Flickr


                      Veel ruis ook wel... misschien slechte instellingen. Nog niet veel andere pogingen ondernomen eerlijk gezegd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Astrofotografie in België ??

                        Toch knappe resultaten hoor Dirk

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Astrofotografie in België ??

                          Is dat nu nog gefotografeerd ? Ik dacht de melkweg in de winter in Belgie niet meer deftig zichtbaar was ?
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

                          Comment


                          • #14
                            Re: Astrofotografie in België ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                            Is dat nu nog gefotografeerd ? Ik dacht de melkweg in de winter in Belgie niet meer deftig zichtbaar was ?
                            Nee, dat was in oktober 2015.
                            In de winter zou het moeilijker zijn. Maar in de zomer ook, dan is er een periode dat het niet helemaal 100% donker wordt voor dergelijke foto's goed te kunnen maken.
                            Dus ik heb een half jaar moeten wachten tot het eens nieuwe maan was, heldere hemel, en volledig donker... En dan nog een moment dat ik mezelf ook nog vrij moest kunnen maken hiervoor.

                            Comment

                            Working...
                            X