Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijssettings ... fotogebruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prijssettings ... fotogebruik

    't Ja, soms gebeurt het onverwacht. Zolang je er niet echt bij betrokken bent, sta je er niet bij stil totdat ...
    Ik heb zopas een vraag gekregen om een door mij genomen foto te publiceren in een tijdschrift van een internationale luchtvaartmaatschappij.
    Naast de normale vermelding van de auteur willen zij mij nu ook nog vergoeden. Heeft iemand een idee wat ik daar kan en mag om vragen.
    De foto wordt bladvullend.

    Wie niet in discussie wil komen kan me ook een PM sturen.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Prijssettings ... fotogebruik

    Voor mij zou de eer alleen reeds voldoende zijn... of misschien max 50 euro of zo die ik dan kan verdelen onder de kleinkinderen.
    Je hebt deze foto uiteindelijk niet speciaal voor dit magazine gemaakt.
    Het is niet omdat het om een luchtvaartmij gaat dat ze met geld gaan smijten voor een foto denk ik.
    Als je teveel gaat vragen, dan zoeken ze waarschijnlijk wel iets anders, dan heb je niks, zelfs niet de eer .

    Ooit stonden er drie foto's van mij in een brochure van de Auvergne, die is nu ondertussen reeds vernieuwd, maar ik heb natuurlijk nog een exemplaar van de oude met mijn foto's.
    Ik heb niks gevraagd, alleen gemaild dat indien ik nog eens in de Auvergne kom ze mij daar eens zullen mogen trakteren bij die bewuste toeristische dienst.
    Het waren tenslotte vakantiefoto's die ik gewoon op Panoramio gezet had, en zij hadden ze daar gevonden.
    Hadden ze ze gebruik zonder het te vragen, dan had ik het zelfs nooit geweten.
    Last edited by Guest17; 22 augustus 2016, 11:56.

    Comment


    • #3
      Re: Prijssettings ... fotogebruik

      Tarieven zijn er in alle soorten en maten.
      Daar zijn op dit forum al heelder discussies over geweest.
      Hierbij de tarieven voor de visuele kunsten 2016 van Sofam.
      Dat zal wel discutabel kunnen zijn en iedereen heeft er ongetwijfeld zijn/haar idee over
      het is wel "een" leidraad die je zou kunnen helpen omdat je "ergens" moet beginnen..
      -> klik
      www.freddyhelsen.be

      Comment


      • #4
        Re: Prijssettings ... fotogebruik

        Ik had het er nog over hierboven.
        Gisteren stel ik toevallig vast dat de stad Maiche in Frankrijk één van mijn foto's gebruik in hun 'annuaire'.



        Mijn naam 'Fotograafke' staat er bij, maar toch, ook zij hebben geen toelating gevraagd, en dat hoeft ook niet.

        Ik ben vereerd .

        Comment


        • #5
          Re: Prijssettings ... fotogebruik

          Inderdaad, zij hoeven geen toelating te vragen want het dient een informatief doel en is niet commercieel.

          Comment


          • #6
            Re: Prijssettings ... fotogebruik

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            ...Gisteren stel ik toevallig vast dat de stad Maiche in Frankrijk één van mijn foto's gebruik in hun 'annuaire'...

            ...Mijn naam 'Fotograafke' staat er bij, maar toch, ook zij hebben geen toelating gevraagd, en dat hoeft ook niet...
            Neen, ze hoeven hier geen toestemming meer te vragen, want de foto staat op je panoramio-account, een photo-sharing community van Google. Louter door je foto's daar te plaatsen aan de destijds geldende voorwaarden heb je dus feitenlijk eerder al aan anderen een licentie verleend om je foto's elders te mogen gebruiken. Idem dito voor mensen die foto's toevoegen aan wikimedia commons, daar mag je ook zo zonder vragen foto's afhalen als je de spelregels respecteert. Als ze dit beeld echter van je persoonlijke website hadden geplukt zonder te vragen, was de situatie helemaal anders.
            www.freddyhelsen.be

            Comment


            • #7
              Re: Prijssettings ... fotogebruik

              Oorspronkelijk geplaatst door ddyhel Bekijk bericht
              Neen, ze hoeven hier geen toestemming meer te vragen, want de foto staat op je panoramio-account, een photo-sharing community van Google. Louter door je foto's daar te plaatsen aan de destijds geldende voorwaarden heb je dus feitenlijk eerder al aan anderen een licentie verleend om je foto's elders te mogen gebruiken. Idem dito voor mensen die foto's toevoegen aan wikimedia commons, daar mag je ook zo zonder vragen foto's afhalen als je de spelregels respecteert. Als ze dit beeld echter van je persoonlijke website hadden geplukt zonder te vragen, was de situatie helemaal anders.
              Toen ik nog mijn foto's op ImageShack plaatste had ik daar de plaats om een melding te zetten.
              Bij mij stond er dat alle foto's gratis mochten gebruikt worden op éénvoudig vraag (gewoon omdat ik op die manier wist voor waar en door wie ze gebruikt werden).

              Bij SmugMug heb ik nog niet gevonden waar ik dergelijke melding eventueel kan plaatsen ??
              Ik zie enkel dat men ze kan kopen, dan zou je toch ook ergens moeten kunnen melden dat ze gratis zijn...(?)

              Comment

              Working...
              X