Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief

    Allereerst mijn excuses voor het zoveelste topic over statieven, maar ik denk dat ik toch wat hulp nodig heb bij de keuze van een goed statief.

    Voor wat heb ik een statief nodig? Voor de alledaagse zaken uiteraard niet. Maar ik wil graag betere resultaten bereiken bij nachtfotografie, alsook vuurwerk en bliksem.
    Ik gebruik nu een statief van 20€ uit een supermarkt (het gaat al 15 jaar mee), maar laat ons zeggen dat het nogal wiebelig is . De foto's zijn er dan ook naar.

    Het is dus tijd om te investeren in een statief wat jaren mee kan, en dat stabiel is. Ik wil niet besparen op de prijs, maar het moet wel redelijk blijven uiteraard.
    Ik maak gebruik van een Canon 70D.

    Ik ben uiteraard al op zoek geweest, maar het aanbod is zo groot. Welke merken kan ik best selecteren? Welke modellen raden jullie mij aan?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Statief

    Stel eerst eens een lijstje op met eigenschappen waar je naar op zoek bent:
    - carbon / alu
    - aantal segementen 3 of 4
    - gewicht
    - draagvermogen
    enz
    let ook op welk statief kop je wilt gaan gebruiken...

    - Gitzo
    - Feisol
    - Benro
    - Manfrotto
    - Surui

    en vergeet vooral niet http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ic-399613.html door te spitten....

    Comment


    • #3
      Re: Statief

      Bij de hierboven vernoemde, kwalitatief betere, merken moet je je ding kunnen vinden.

      Als je een statief aanschaft voor actief mee op stap te gaan, dan is gewicht en grootte (samengevouwen) zeer belangrijk.
      Een knel-sluiting is sneller los/vast dan een schroef.
      Persoonlijk hecht ik er belang aan dat ik mijn camera (i.f.v. ... ) op ooghoogte kan zetten en dus niet voortdurend moet bukken.

      Een slecht of te licht balhoofd, maakt het werk heel onaangenaam. Om een balhoofd te kiezen moet je deze echt eens uitproberen (systeem is heel persoonlijk). Neem liever een model te zwaar dan te licht (ook met het oog op het gewicht van toekomstige telelenzen) en bekijk ook of je er in losstaande stand vlot kan mee werken.
      Een goed statief koop je slechts één keer, een slecht ... (mijn bewondering voor je geduld met het oude).

      P.S. Een zak gedroogde bonen ('bean bag') kan ook heel handig zijn als camera ondersteuning.

      P.S. Trillingen kunnen ook veroorzaakt worden door het bedienen van de camera of door de sluiter. Een afstandsbediening en spiegel voorontspanning zijn dus noodzakelijk voor goeie nachtopnames.
      Stabiliteit kan je verbeteren door tussen de poten van het statief wat gewicht te hangen.
      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

      Comment


      • #4
        Re: Statief

        Ik gebruik naastbmijn Gitzo ook nog altijd, en al jarenlang, een Vanguard alta pro van 150 euro en ik kan er niet over klagen. Hij is natuurlijk niet van carbon maar voor de rest zeer OK.
        Het hoeft dus allemaal niet te veel te kosten.
        .

        Comment


        • #5
          Re: Statief

          Hier ook vanguard alta pro, zelf voor long exposures geen probleem, en erg veelzijdig maar ook vrij lichtgewicht, zeker voor die prijs!

          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment

          Working...
          X