Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarde oude Voigtlander camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarde oude Voigtlander camera

    Hallo,

    Ik heb me geregistreerd op dit forum omdat ik zeker weet dat jullie wat meer kennis van zaken hebben dan ik :-).

    Ik heb een oude Voigtlander BESSA II camera en zou deze graag verkopen. Ik weet echter niets van fotografie en heb dan ook geen enkel idee wat deze waard is.

    Onderstaande benamingen staan ook op de camera (lens): Color skopar 1:3,5/105 en synchro compur.

    Kunnen jullie me helpen met de waardebepaling?

    Bedankt!

    Niels

  • #2
    Re: Waarde oude Voigtlander camera

    Heel moeilijk te zeggen zonder het toestel te zien en inspecteren. Het hangt allemaal af van de staat waarin het zich bevindt: gaten in de balg, is de lens zonder krassen en schimmel, werkt de sluiter nog naar behoren, in welke staat is de bekleding, is de hoes erbij en hoe is de zoeker? Moet ook eens kijken welke sluiter (Compur-Rapid of Synchro-Compur) en of er een flitsschoen opstaan (enkel op de meest recente versie).

    Voor de rest heb je en geluk en pech. De Bessa II is redelijk gezocht dus als die in goeie staat is ga je die nog kwijt geraken. Wel pech want de Color-Skopar is de meest voorkomende en dus goedkoopste versie.

    Als die in goeie staat is en de sluiter nog werkt dan is die volgens Ebay.de nog wel wat waard. Maar hoeveel? Zo niet te zeggen.

    Comment


    • #3
      Re: Waarde oude Voigtlander camera

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Heel moeilijk te zeggen zonder het toestel te zien en inspecteren. Het hangt allemaal af van de staat waarin het zich bevindt: gaten in de balg, is de lens zonder krassen en schimmel, werkt de sluiter nog naar behoren, in welke staat is de bekleding, is de hoes erbij en hoe is de zoeker? Moet ook eens kijken welke sluiter (Compur-Rapid of Synchro-Compur) en of er een flitsschoen opstaan (enkel op de meest recente versie).

      Voor de rest heb je en geluk en pech. De Bessa II is redelijk gezocht dus als die in goeie staat is ga je die nog kwijt geraken. Wel pech want de Color-Skopar is de meest voorkomende en dus goedkoopste versie.

      Als die in goeie staat is en de sluiter nog werkt dan is die volgens Ebay.de nog wel wat waard. Maar hoeveel? Zo niet te zeggen.
      Bedankt voor de reactie, volgens mij is de camera nog in goede staat, ik zie nergens schade, behalve een klein beetje roest op het hendeltje om de voorkant te openen. Sluiter is synchro compur. Is een flitsschoen zo een kleine aansluiting op de lens? Dan zit die er denk ik wel op.

      Voor foto's: hij staat op 2de hands.be Zoekertje 305188554

      Comment


      • #4
        Re: Waarde oude Voigtlander camera

        Die ziet er inderdaad in goede toestand uit.

        Nergens schade zien wil niet zeggen dat er geen is.
        - de flitsschoen is eentje zoals op de huidige camera's, enkel zonder middencontact. De PC aansluiting op de lens is er altijd, ook bij die met flitsschoen want die moet je gebruiken om de flits te triggeren. De jouwe heeft die niet, dus die is van voor 1954.
        - kijk eens de balg na: doe de achterkant open, klap de camera open en zet je in het donker. Wacht even om je ogen te laten aanpassen en schijn dan met een zaklamp langs achter in de camera. Nu zie je wel of de balg in orde is. Kijk vooral naar de plooien en de hoeken.
        - span de sluiter op en doe die eens gaan op elke snelheid. Begin met 1 seconde dat kan je gemakkelijk testen of dat klopt. Voor de stand T moet je een eerste keer afdrukken om te openen, een tweede keer om te sluiten
        - hoe ziet de zoeker eruit? je moet een dubbel beeld hebben dat overeenkomt als je scherpstelt. Werkt dat nog?
        - zet de sluiter op B, open de achterkant en met de sluiter open, schijn nogal schuin in de achterkant. Dan kan je goed zien of er schimmel in de lens zit. Stof is geen groot probleem, in zo'n oudjes zit meestal wel wat stof maaar schimmel is een ander verhaal.
        - kijk ook of de aandrukplaat van de film in orde is, die moet spiegelglad zijn, en of de rolletje nog vrij draaien.

        Comment


        • #5
          Re: Waarde oude Voigtlander camera

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Die ziet er inderdaad in goede toestand uit.

          Nergens schade zien wil niet zeggen dat er geen is.
          - de flitsschoen is eentje zoals op de huidige camera's, enkel zonder middencontact. De PC aansluiting op de lens is er altijd, ook bij die met flitsschoen want die moet je gebruiken om de flits te triggeren. De jouwe heeft die niet, dus die is van voor 1954.
          - kijk eens de balg na: doe de achterkant open, klap de camera open en zet je in het donker. Wacht even om je ogen te laten aanpassen en schijn dan met een zaklamp langs achter in de camera. Nu zie je wel of de balg in orde is. Kijk vooral naar de plooien en de hoeken.
          - span de sluiter op en doe die eens gaan op elke snelheid. Begin met 1 seconde dat kan je gemakkelijk testen of dat klopt. Voor de stand T moet je een eerste keer afdrukken om te openen, een tweede keer om te sluiten
          - hoe ziet de zoeker eruit? je moet een dubbel beeld hebben dat overeenkomt als je scherpstelt. Werkt dat nog?
          - zet de sluiter op B, open de achterkant en met de sluiter open, schijn nogal schuin in de achterkant. Dan kan je goed zien of er schimmel in de lens zit. Stof is geen groot probleem, in zo'n oudjes zit meestal wel wat stof maaar schimmel is een ander verhaal.
          - kijk ook of de aandrukplaat van de film in orde is, die moet spiegelglad zijn, en of de rolletje nog vrij draaien.
          Ok dus net even wat testjes gedaan.

          - De balg is volgens mij ok, zie nergens scheurtjes ofzo.
          - Dat van die sluiter begrijp ik niet echt, zoals eerder gezegd ik ken echt niets van fototoestellen. Wat ik wel merk is dat als ik hem op 1 zet en dan afduw hij even begint te tellen (zeg maar ratelen) alvorens de lens terug sluit. Dus ik denk wel dat dit nog werkt. Stand T zie ik niet staan..
          - Het dubbele beeld heb ik inderdaad als ik door het glaasje kijk, wanneer ik dan scherpstel met de knop links bovenaan wordt dit een mooi beeld. Werkt dus ook nog :-)
          - Schimmel zie ik niet direct zitten..
          - Als ik de achterkant open zie ik inderdaad 2 fijne rolletjes zitten (1 langs elke kant), die draaien nog vrij rond. Met de aandrukplaat weet ik niet goed wat je bedoelt.

          Thx

          Niels

          Comment


          • #6
            Re: Waarde oude Voigtlander camera

            Oorspronkelijk geplaatst door niels55 Bekijk bericht
            Hallo,

            Ik heb me geregistreerd op dit forum omdat ik zeker weet dat jullie wat meer kennis van zaken hebben dan ik :-).

            Ik heb een oude Voigtlander BESSA II camera en zou deze graag verkopen. Ik weet echter niets van fotografie en heb dan ook geen enkel idee wat deze waard is.

            Onderstaande benamingen staan ook op de camera (lens): Color skopar 1:3,5/105 en synchro compur.

            Kunnen jullie me helpen met de waardebepaling?

            Bedankt!

            Niels
            Verwacht er niet te veel van Niels, ik denk dat iets in de prijsorde van tussen 50 en 100€
            een realistisch bod zal zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Waarde oude Voigtlander camera

              Op ebay geraakt deze voor +/- 250€ verkocht

              Comment


              • #8
                Re: Waarde oude Voigtlander camera

                Gewoon zelf een (kleuren)filmke kopen en wat beeldekens schieten en er mee naar de fotowinkel. Wie weet ga je wel blij zijn met het resultaat.
                mvrgr
                Fred
                https://efbeo.wordpress.com

                Comment


                • #9
                  Re: Waarde oude Voigtlander camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
                  Gewoon zelf een (kleuren)filmke kopen en wat beeldekens schieten en er mee naar de fotowinkel. Wie weet ga je wel blij zijn met het resultaat.
                  mvrgr
                  Fred
                  Klinkt heel mooi, maar de topicstarter heeft geen ervaring. Ga jij dan aanraden om met een analoge camera zonder lichtmeter foto's te gaan nemen....

                  Dat hij dan maar veeeeel filmrollekes koopt, want de leercurve gaat wreed lastig zijn 😂

                  Je mag het anders gerust een keer voordoen 😉

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waarde oude Voigtlander camera

                    In de fotowinkel hebben ze ook lichtmeters. Hoeft geen super-gesofistikeerd ding te zijn, een L208 is al meer dan genoeg. En z/w film heeft genoeg marge om een beetje missers op te vangen. In 6x9 hoeft ge ook geen 6 maand te wachten voor de rol vol is, met 8 foto's ben je er van af. Enfin, dat zou ik toch ook doen. Een Bessa II gaat voor behoorlijk wat geld dus als je er eentje in je schoot geworpen krijgt die in goeie staat is, waarom niet?

                    Enig probleem is wel dat het dan meestal niet bij 1 camera blijft...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waarde oude Voigtlander camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      In de fotowinkel hebben ze ook lichtmeters. Hoeft geen super-gesofistikeerd ding te zijn, een L208 is al meer dan genoeg. En z/w film heeft genoeg marge om een beetje missers op te vangen. In 6x9 hoeft ge ook geen 6 maand te wachten voor de rol vol is, met 8 foto's ben je er van af. Enfin, dat zou ik toch ook doen. Een Bessa II gaat voor behoorlijk wat geld dus als je er eentje in je schoot geworpen krijgt die in goeie staat is, waarom niet?

                      Enig probleem is wel dat het dan meestal niet bij 1 camera blijft...
                      Zoals hierboven gezegd heb ik totaal geen ervaring noch interesse om dat ding te houden

                      Ik heb net een bod van 250 EUR ontvangen en sta nog wat te twijfelen of ik hem daarvoor wel zou wegdoen...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waarde oude Voigtlander camera

                        Dat is een zeer correct bod. Meer ga je niet krijgen met die lenscombinatie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waarde oude Voigtlander camera

                          Dat is volgens mij een zéér goed bod, want tussen vragen en krijgen op Ebay......

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waarde oude Voigtlander camera

                            De recente afgelopen auctions / uitslagen op ebay ( of dit uiteindelijk tot een echte verkoop leidt is nog altijd niet zeker )


                            Om ebay niveau te halen, dien je normaliter ook op ebay te verkopen ( en de kosten te slikken ) ... op gewone zoekertjessites lukt dit meestal niet
                            Last edited by Silver Roller; 24 augustus 2016, 11:28.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waarde oude Voigtlander camera

                              heb er hier ook eentje staan ( die staat mooi te wezen naast een rolleiflex en 'mijn' nikon fe2). verwonderd van de hoge prijzen.

                              anderzijds, en reden van dit berichtje, die dingen waren toch wel ongelooflijk compact voor een 6x9 cm "sensor". kun je je zoiets digitaal voorstellen ? ( niet direct bankkaart-formaat ( bestond nog niet, daarom), maar toch portefeuille-formaat).
                              vooral een rolleiflex 6X6 digitaal....( zou toch moeten kunnen?)

                              Comment

                              Working...
                              X