Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor vogelfotografie

    Hallo iedereen

    Ik ben een beginnende vogelfotografe en zou een zoomlens willen kopen.
    Ik heb zou de 150-600mm sigma contemporary willen kopen omdat die niet zo zwaar is en kleiner als de sports.
    Nu las ik dat het eigenlijk op een crop camera niet scherp is en dat de autofocus ook niet heel snel is.
    Welke raden jullie mij aan?
    Ik heb een nikon d7000 camera.

    met vriendelijke groeten

  • #2
    Re: Welke lens voor vogelfotografie

    waarom zal die sigma 150-600mm C niet resultaten kunnen opleveren waar je naar op zoek bent?
    In mijn ogen lees je te veel van het "niet"

    En ja feitelijk zal ik ook de S pakken maar niet om het feit van het "niet" van de C

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor vogelfotografie

      Ik gebruik de Tamron 150-600 mm. in combinatie met de Nikon 7100 en ben daar zeer tevreden over.
      Als je niet naar het geld moet kijken zijn er natuurlijk veel betere oplossingen
      maar prijs/kwaliteit vind ik dat deze combinatie heel goede resultaten geeft.
      Nikon D500 - Nikon 18-200 VR - Nikon 105 macro - Nikon 50, 1.8 - Tamron 150-600 G2
      Tamron 24-70 2.8 G2 - Tamron 15-30 2.8 - Tamron 70-210 4.0
      Nikon Z6II - FTZ adapter - Nikon Z 24-200 - Z 24-120 - Z 35 1.8 Viltrox 85 1.8

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor vogelfotografie

        Gôh, je lijst met mogelijke kandidaten is redelijk kort en ken je ongetwijfeld ook zelf:

        - De Nikon AF-S 200-500 met hier +80 pagina's voorbeeldfoto's http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1379476/84
        - De Tamrom 150-600mm waar ik amper iets over lees of hoor muv een collega fotograaf die deze had gekocht en terug heeft verkocht
        - Beide Sigma's 150-600mm C of S en waar je van goeden huize moet zijn om beiden uit elkaar te houden maar waar de S toch een snellere AF heeft. Veel beeldjes kan je hier kijken: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1347280/36

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor vogelfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          Gôh, je lijst met mogelijke kandidaten is redelijk kort en ken je ongetwijfeld ook zelf:

          - De Nikon AF-S 200-500 met hier +80 pagina's voorbeeldfoto's http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1379476/84
          - De Tamrom 150-600mm waar ik amper iets over lees of hoor muv een collega fotograaf die deze had gekocht en terug heeft verkocht
          - Beide Sigma's 150-600mm C of S en waar je van goeden huize moet zijn om beiden uit elkaar te houden maar waar de S toch een snellere AF heeft. Veel beeldjes kan je hier kijken: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1347280/36
          Dit is een horen zeggen reactie van u, wat moet je daar mee.
          Ik heb de 200-500mm van Nikon objectief met over het hele bereik f/ 5.6 van Nikon een dag lang uitvoerig getest op de D810. Maar die kun je niet vergelijken met een 150-600 mm.
          Optisch is de 200-500mm van Nikon zeer goed, maar de auto-focus is niet merkbaar sneller dan de Tamron 150-600mm die optisch weinig onderdoet voor de Nikon, afgaande op 500mm brandpunt.
          Maar eigenlijk gaat een vergelijking mank omdat het objectieven zijn met een verschillend brandpunt. Voordeel van de Nikon is dat de AF nog werkt wanneer je een 1.4 teleconverter gebruikt.
          Ik zou zeggen: kijk naar je bankrekening wanneer je een keus maakt en voel je je beter bij de Nikon en een iets korter zoom geen probleem is dan zeker hiervoor kiezen.

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor vogelfotografie

            Ik heb zelf de tamron 150-600 op mijn nikon D7200 en ben daar heel erg tevreden over qua vogelfotografie.
            Wellicht zal de sigma Sport nog wel iets beter zijn maar die is dan ook nog een pak duurder.
            De tamron is zeker een goede koop.

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor vogelfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
              Dit is een horen zeggen reactie van u, wat moet je daar mee.
              Ik heb de 200-500mm van Nikon objectief met over het hele bereik f/ 5.6 van Nikon een dag lang uitvoerig getest op de D810. Maar die kun je niet vergelijken met een 150-600 mm.
              Optisch is de 200-500mm van Nikon zeer goed, maar de auto-focus is niet merkbaar sneller dan de Tamron 150-600mm die optisch weinig onderdoet voor de Nikon, afgaande op 500mm brandpunt.
              Maar eigenlijk gaat een vergelijking mank omdat het objectieven zijn met een verschillend brandpunt. Voordeel van de Nikon is dat de AF nog werkt wanneer je een 1.4 teleconverter gebruikt.
              Ik zou zeggen: kijk naar je bankrekening wanneer je een keus maakt en voel je je beter bij de Nikon en een iets korter zoom geen probleem is dan zeker hiervoor kiezen.
              Wat is hier van horen zeggen aub?
              Ik heb de 150-600mm S en de 200-500mm samen met nog wat lichtsterke Nikon primes. Afgelopen juli de Sigma S kunnen vergelijken met de C versie.
              En zoals ik aangaf, een collega heeft de Tanrom gehad en verkocht wegens "te licht" bevonden (lees: hij had er meer van verwacht). Het is een persoon die van opleiding fotograaf is trouwens dus niet zomaar iemand. Hij is al +40 jaar met fotografie bezig.

              Beetje meer nadenken alvorens reacties te schrijven misschien?

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor vogelfotografie

                @Sultana : jouw kritiek op de Tamron 150-600 is nu toch ook van horen zeggen. 't niet omdat je iemand kent die er niet tevreden over was ... . Eisen aan objectieven zijn persoonlijk, je kan de hoogste eisen hebben, maar die moet je niet verwachten van een model dat prijs/kwaliteit goed zit. Als je topeisen hebt moet je niet bij deze Tamron zijn. Ik ken ook ervaren fotografen (vogelfotografen die er wel tevreden over zijn).

                Zelf heb ik zo'n Tamron 150-600 maar dan voor Canon. Ik heb die gekocht net voor de sigma's er waren kort na het verschijnen van de lens. Dat was toen de eerste betaalbare lens (vind ik) voor een amateurfotograaf. En ze heeft haar voor en nadelen. Het eerste en niet onbelangrijke voordeel is de prijs kwaliteit. Niet iedereen kan duizenden euro's besteden aan zijn hobby. In de range 150-500 is ze vrij scherp, bij 600 is het iets minder. Kwa lichtsterkte kan ze niet tippen aan de vaste lenze van Canon, maar tegenwoordig kan je al eens iets hoger in ISO en kom je er ook mee weg. En dan niet onbelangrijk is de autofocus, en daar ga ik akkoord er zijn zeker snellere op de markt dan de Tamron. Maar voor mij is dit aanvaardbaar. Als je hoge eisen hebt hieromtrent dan zou ik de Tamron niet nemen, maar bij de Sigma ben ik niet zeker dat het zoveel beter is.

                Aan de topicstarter, mocht je met canon gewerkt hebben, konden we altijd eens afspreken om te proberen.


                Ik weet niet of het mag, maar dit is een foto genomen met de Tamron 150 - 600 :

                Last edited by rockfire; 21 augustus 2016, 20:07.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor vogelfotografie

                  Heb de Tamron 150-600 en de sigma 150-600S. Als je wil op stap wil met een van deze twee is de sigma geen optie. Die is veel te zwaar. Uit de hand fotograferen hou je maar 10 minuten vol. Als je ergens op 1 plaats wil blijven zitten met een statief, dan is de sigma de beste. Optisch is de sigma beter, maar met krampen in je handen maak je ook geen mooie beeldjes..... Kan er van meespreken


                  Sent from my iPad using Tapatalk
                  Nikon D800, Nikon 16-35 & 50 & 24-70 & 70-200mm & 300mm ; 200 mm Micro; Sigma 105 & 180 mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor vogelfotografie

                    De Tamron 150-600 krijgt binnenkort een "update": https://www.dpreview.com/news/604487...m-di-vc-usd-g2
                    Snellere autofocus, betere beeldstabilisatie, verbeterde beeldkwaliteit en betere bescherming tegen vocht.

                    Misschien kan je nog wat afwachten tot die lens ergens getest is?
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor vogelfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      De Tamron 150-600 krijgt binnenkort een "update": https://www.dpreview.com/news/604487...m-di-vc-usd-g2
                      Snellere autofocus, betere beeldstabilisatie, verbeterde beeldkwaliteit en betere bescherming tegen vocht.

                      Misschien kan je nog wat afwachten tot die lens ergens getest is?
                      En er wordt daarbij door Tamron een verdubbelaar voor ontworpen (of een 1.4x) dus zit je eventueel met een 300-1200.... Als dat goed is zal dat zeker potten breken!
                      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor vogelfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                        En er wordt daarbij door Tamron een verdubbelaar voor ontworpen (of een 1.4x) dus zit je eventueel met een 300-1200.... Als dat goed is zal dat zeker potten breken!
                        Een lens die wijd open f/13 heeft... de diffractiegrens al voorbij dus
                        Als ze uit zo een lens met een teleconverter echt extra bruikbaar detail kunnen halen, dan lopen ze toch de randjes van de optische wetmatigheden eraf... maar ik sta altijd klaar om verbaasd te worden
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens voor vogelfotografie

                          Het is inderdaad zo dat er al heel veel scherpte verloren zal gaan door diffractie als je een 2x teleconverter op zo'n tele gebruikt.
                          En de autofocus, die mag je ook vergeten.

                          Ik heb ooit eens een 2x teleconverter uitgeprobeerd op een 100-400, de zoeker werd daardoor vrij donker waardoor het al niet meer zo gemakkelijk was om handmatig scherp te stellen.
                          De beeldkwaliteit van die (oude) 100-400 met de teleconverter was ook al niet te best.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens voor vogelfotografie

                            Heb er ook mijn bedenkingen bij, maar feit is dat Tamron er reclame mee maakt, dat die 2X ervoor gemaakt is...
                            Misschien hebben zij een wonder bewerkstelligd?
                            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens voor vogelfotografie

                              Ik heb vorig jaar de Tamron 150-600 een drietal weken kunnen proberen. De beeldkwaliteit vond ik zeer goed, maar de beeldstabilisatie was 'jumpy', in die zin dat hij soms een kleine corrigerende beweging van mij tegenwerkte met de beeldstabilisatie.

                              De Sigma 150-600 C heb ik in mei ook een drietal weken kunnen proberen. De beeldkwaliteit vond ik ook hier zeer goed, zelfs een tikje beter dan het Tamron exemplaar dat ik probeerde, vooral boven de 400mm. De beeldstabilisatie was anders. Het beeld in de viewfinder wordt minder gestabiliseerd, maar wanneer de foto genomen wordt, is die wel altijd mooi scherp. Voordeel van de Sigma is dat je een USB-dock kunt aanschaffen om je lens te customizen. Een bijkomend voordeel voor mij is dat de Sigma zich meer leent voor push-pull zoomen, want de vereiste rotatie van de zoomring om van 150mm naar 600mm te gaan is op zowel de Tamron als de Sigma echt enorm.

                              Dusja, bij mij is het uideindelijk de Sigma geworden
                              Heel tevreden van deze lens op dagen met veel licht. Op dagen met weinig licht blijft deze meestal in de rugzak zitten.
                              Last edited by Andries; 6 september 2016, 21:59.
                              Canon EOS 60D // Canon EF 28-300 f/3.5-5.6 L IS USM // Canon EF 70-200 f/2.8 L IS II USM // Sigma 150-600 f/5-6.3 DG OS HSM C
                              Don't dream your life, live your dream !

                              Comment

                              Working...
                              X