Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd voor op reis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies gevraagd voor op reis

    Dit voorjaar is mijn toestel ter ziele gegaan na een doortocht onder de Niagara.
    Ik zou mij een D70 met kitlens willen aanschaffen + een Sigma 70-300 APO.
    Volgend voorjaar plan ik een reis naar Arizona. In de eerste plaats wil ik landschappen fotograferen, maar ook cactusbloemen met een diameter van 1 cm. Zou deze uitrusting voldoende zijn voor hetgeen ik wil? Nog speciale voorzorgen nodig i.v.m. hitte en woestijnzand ? Alle hulp is welkom, bedankt.

  • #2
    Re: Advies gevraagd voor op reis

    De kitlens (18-70) is op een D70 nog niet echt een breedhoek (=x1,5), maar daarmee kan je wel landschappen fotograferen. Om die heel kleine bloemen beeldvullend te fotograferen heb je een macrolens nodig, of als het wat goedkoper mag een setje voorzetlenzen. Op een scherpe lens gaan die vrij goed, maar op een mindere lens wordt de scherpte daarmee nog veel minder (op een Canon 75-300 III USM zijn die totaal onbruikbaar, maar op de kitlens van een 300D zijn er nog redelijke resultaten uit te krijgen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Advies gevraagd voor op reis

      Bedankt voor de uitleg, maar had ik onlangs niet gelezen dat er op die 70-300 een macro stand was waarmee je 1:2 verkrijgt ?

      Wat de breedhoek betreft, ik ga o.a. ook naar Bryce Canyon en daar heb ik vroeger met mijn analoge Nikon + 28-210 mm lens mooie resultaten behaald. Met een digitaal toestel heb ik echter alleen wat ervaring met een simpel ding met zeer weinig zoom. Ik heb begrepen dat die 17 mm van de kitlens er 26 digitaal worden. Juist ?

      Comment


      • #4
        Re: Advies gevraagd voor op reis

        Als er op die 70-300 een macro-stand zit, dan heb je daarmee in combinatie met de kitlens alles bij wat je nodig hebt .
        Je kitlens is inderdaad een 27-105, omgerekend naar kleinbeeldformaat (gewone camera met fotorolletjes).
        Dan heb je een bereik van 27-450mm bij, + de mogelijkheid om macro's te maken .

        Een echte macrolens geeft wel scherpere resultaten, maar dan moet je weer extra geld uitgeven, en ook meer materiaal meesleuren.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Advies gevraagd voor op reis

          Oorspronkelijk geplaatst door tucson2005
          Met een digitaal toestel heb ik echter alleen wat ervaring met een simpel ding met zeer weinig zoom. Ik heb begrepen dat die 17 mm van de kitlens er 26 digitaal worden. Juist ?
          Een D70 heeft een cropfactor van 1,5. Je moet die 18-70 dus met anderhalf vermenigvuldigen om tot het 35mm formaat om te rekenen.
          Niet elke digitale SLR heeft trouwens die 1,5 cropfactor (je hebt ook nog 1,0; 1,3; 1,6; en zelfs 2...)
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Re: Advies gevraagd voor op reis

            Je hebt natuurlijk ook nog de mogelijkheid om panorama's te nemen. Zelf ben ik dit jaar in Arizona geweest en had ik een hele wijde lens mee maar heb ze niet kunnen gebruiken wegens kamera kapot. En dus ginder nieuwe kleine kamera gekocht met maar 38mm groothoek(35mm standaard). Gevolg te weinig groothoek. Dus verschillende foto's gemaakt en zodoende kan je wijder dan welke lens je ook kan kopen. Zie maar:

            Monument Valley:



            Grand Canyon:



            Beide in Arizona.

            Bij canon zit zo van die software om dit te doen bij de camera en dat is misschien bij nikon ook het geval. Anders kijk eens hier en je kan wel iets naar jouw smaak vinden. http://www.panoguide.com

            De hitte kan heel erg zijn maar daar heb ik geen problemen mee gehad. Het zand kan soms wat erger zijn maar uiteindelijk hangt het nogal fel van jou af wat je kan heel wat zandproblemen vermijden door wat oplettend te zijn. ALs je het zou vergelijken met het zand dat je in afrika kan tegenkomen is het niets. Het probleem met mijn camera had hiermee niets te maken stel je gerust want dat was nog in Yosemite en dus nog geen zand en ook geen Hitte.

            Comment


            • #7
              Re: Advies gevraagd voor op reis

              Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
              Je hebt natuurlijk ook nog de mogelijkheid om panorama's te nemen. Zelf ben ik dit jaar in Arizona geweest en had ik een hele wijde lens mee maar heb ze niet kunnen gebruiken wegens kamera kapot. En dus ginder nieuwe kleine kamera gekocht met maar 38mm groothoek(35mm standaard). Gevolg te weinig groothoek. Dus verschillende foto's gemaakt en zodoende kan je wijder dan welke lens je ook kan kopen. Zie maar:


              Beide in Arizona.

              Bij canon zit zo van die software om dit te doen bij de camera en dat is misschien bij nikon ook het geval. Anders kijk eens hier en je kan wel iets naar jouw smaak vinden. http://www.panoguide.com

              De hitte kan heel erg zijn maar daar heb ik geen problemen mee gehad. Het zand kan soms wat erger zijn maar uiteindelijk hangt het nogal fel van jou af wat je kan heel wat zandproblemen vermijden door wat oplettend te zijn. ALs je het zou vergelijken met het zand dat je in afrika kan tegenkomen is het niets. Het probleem met mijn camera had hiermee niets te maken stel je gerust want dat was nog in Yosemite en dus nog geen zand en ook geen Hitte.
              Prachtige foto's man !!

              Ik ben 4 jaar terug in Monument Valley geweest en ik herinner me nog de enorme rode stofwolken toen we met de Navajo gids rondreden. Mijn analoge Nikon heeft dat goed doorstaan alsook de tonnen zand in de duinen van Yuma en in Death Valley. Hij kon dit jaar enkel de nevel van de Niagara niet aan (motor verbrand) :-((( Gelukkig had ik nog een eenvoudig digitaal toestel bij.
              Een digitale reflex is niet te vergelijken met een analoge vrees ik. Als ik bij het wisselen van lenzen een stofje binnen kreeg verdween dat (denk ik ?) als mijn film doorspoelde, bij een D70 daarentegen zal er waarschijnlijk een vlek zijn op alle foto's.

              Comment


              • #8
                Re: Advies gevraagd voor op reis

                Yep ben nog wel tevreden van de resultaten maar ik had toch liever mijn echte camera gehad om ze te maken. Jij zal wel hetzelfde gevoel gehad hebben aan de Niagara veronderstel ik.

                En het zand kan een probleem zijn hoor maar als je oplet valt het in de US nog mee omdat je toch regelmatig in redelijk zandvrije omgevingen kan geraken. En gewoon zo een giottos blaaspijp meenemen en je kan het stof goed van je camera blazen. Maar natuurlijk wel opletten he nooit in het midden van een zandstorm lenzen wisselen he en als het echt erg is even tegen de wind zetten.

                Zag dat je ook naar Bryce gaat en daar had ik ook nog een pano van op het web staan van een vorige keer maar die had je misschien nog niet gezien dus....

                Bryce Canyon:



                Een absolute aanrader als je in de buurt van page komt is Antelope canyon ingang navayo land rechttegenover de electriciteitscentrale(niet de dam andere kant van page).

                Comment


                • #9
                  Re: Advies gevraagd voor op reis

                  Een absolute aanrader als je in de buurt van page komt is Antelope canyon ingang navayo land rechttegenover de electriciteitscentrale(niet de dam andere kant van page).[/QUOTE]

                  Ik vertrek uit Tucson of Phoenix en bezoek enkele vindplaatsen met bepaalde soorten cactussen (= mijn hobby). Dan naar Petrified Forrest, Painted Desert, Canyon de Chelly, Antelope canyon idd. (Upper en Lower), Canyonlands, Mesa Verde, Canyonlands, via Capitol Reef naar Bryce (reeds gezien maar kan het niet laten), naar Yellowstone en Grand Teton. Hele boterham, maar ik trek er 23 dagen voor uit. Ik moet nog wel een en ander bespreken met een kennis voor ik alles boek. Heb jij een tripod nodig gehad in Antelope ? Naar het schijnt is het nodig, zo vertellen amerikaanse kennissen.

                  Misschien heb jij nog nuttige informatie voor mij, kan ik je eens mailen ??
                  Het is van mij al 4 jaar geleden dat ik ginder was. Heb je een wagen gehuurd of was het een begeleide reis ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies gevraagd voor op reis

                    De reis die je gaat maken is wel nogal verschillend dan diegene die ik gemaakt heb. Enkel bryce en antelope komen overeen. Je mag mij altijd mailen maar waarschijnlijk pas antwoord op maandag.

                    Voor antelope canyon is een tripod een aanrader. Zelf had ik er wel geen mee ik hoopte mezelf te kunnen redden met iso 800-1600 en de IS van mijn lenzen. Nu ja met een kapotte body ging dit niet. Ik heb met die reserve kamera dus op iso200-400 moeten werken en de resultaten waren zeker niet geniaal maar sommige wel ok. Het is wel de plaats waar ik het meeste mijn Dslr en/of tripod gemist heb. Tripod dus niet absoluut noodzakelijk maar voor de beste resultaten wel onmisbaar.
                    Belangrijk is ook; zie dat je er rond het middaguur bent. zodoende heb je maximaal effect van de lichtbundels.

                    Wij hadden de trip van hieruit gepland en waar noodzakelijk al een hotel gereserveerd(nationale parken) via internet. De auto hebben we van hieruit gereserveerd via jetair(bij alamo) dit was een pak goedkoper dan via internet (+300$ verschil). Men probeert je ginder nog extra's aan te smeren maar is niet nodig.

                    Comment

                    Working...
                    X