Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegelreflex of systeemcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spiegelreflex of systeemcamera?

    Hallo!

    Na een aantal jaren met een hybride Nikon Coolpix P100 wil ik een stapje hogerop. Ik gebruikte mijn camera vooral op reis of tijdens uitstapjes en kan ook wel overweg met diafragma en sluitertijd. Van objectieven ken ik nog niets, tenzij de wijsheden die je op verschillende sites/fora vindt.

    Een nieuwe camera dus, eentje die op alle terreinen zijn plan trekt. Video is niet zo belangrijk en wifi en gps hoeven niet. Ik wil nu wel een budget vrijmaken tot 800 euro voor een body en minstens 1 deftige lens. Van zodra ik de nieuwe camera beter ken volgt die 2e lens wel. Bon, in de eerste plaats dacht ik aan de Nikon D5200. Die heeft ongeveer alles wat ik zoek.

    Nu lees ik ook veel positieve verhalen over systeemcamera's. Bovendien zijn ze lichter, ook niet onbelangrijk. Hier komt jullie expertise van pas:
    - Kan ik voor hetzelfde budget een even goede systeemcamera vinden?
    - Zijn de lenzen van systeemcamera's niet veel duurder? (Als ik wil uitbreiden, speelt dit natuurlijk mee)
    - Zijn systeemcamera's zo veel lichter en compacter?

    De Olympus OM-D E-M10 lijkt me dan een puik toestelletje maar ik weet nog altijd niet of die qua prestaties op gelijke voet staat van de D5200 en ik weet al helemaal niet welke objectieven ik voor de Olympus zou moeten kopen.

    Jullie advies is dus meer dan welkom

  • #2
    Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

    Zelf heb ik de spiegelreflex ingeruild voor systeem, scheelt in gewicht. Dat heeft de doorslag gegeven voor mij. De 5d III vs de x-pro2 scheelt enorm in gewicht,maar in kwaliteit .....

    Comment


    • #3
      Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

      Als je de overschakeling moest doen raadpleeg dan mensen zoals Funcky, bulke41 en Jaja ze weten perfect over wat ze spreken.
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

        Belangrijkste vraag die te weinig word gesteld is; wat wil je gaan fotograferen? En wat wil je in de toekomst eventueel gaan fotograferen.

        Ik ben begonnen met een Nikon D3200, dan een Sony a6000 en een Sony rx100, dan een Sony a7 en nu een Canon 5D.

        Allen hebben hun voor en nadelen.

        De a6000 is een fantastische camera prijs/kwaliteit, maar voor kwalitatief macro en telewerk betaal je hoge bedragen bij Sony.

        Een spiegelreflex is idd groter en zwaarder, maar die je heb dan ook wel stevig(er) vast.

        En het grootste voordeel voor mij is de tweedehands markt. Bij Nikon en Canon is er een enorm aanbod in goede tweedehands lenzen waardoor je soms echt koopjes kan doen en een betaalbare pro kit kan opbouwen.
        Last edited by Bobb; 19 augustus 2016, 08:18.

        Comment


        • #5
          Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

          Gewicht en omvang zijn zeker een voordeel bij de spiegelloze toestellen. Het was mijn belangrijkste overweging, en ik heb niet eens voor een echt kleine camera gekozen (Fuji X-T1). Als je echt compact zoekt, zit je best bij Olympus en aanverwanten (micro-4/3 sensor). Het verschil tussen compacte spiegelreflexen en de grotere mirrorless toestellen is niet *zo* groot, maar het blijft wel een merkbaar verschil, ook met lange lenzen. Sommige combinaties van body en lens zien er misschien niet meteen compacter uit, maar het verschil in gewicht blijft voelbaar.

          Mensen die ontevreden zijn over een mirrorless toestel, klagen meestal over de snelheid van werken in vergelijking met de spiegelreflex die ze gewend zijn. Als je foto's maakt waarbij het niet op een fractie van een seconde aankomt, is de mirrorless even goed of vaak beter in gebruik en resultaat. Een ander punt van kritiek is de batterij: die is kleiner bij een mirrorless en moet voor meer zaken stroom leveren dan bij een reflex, dus je hebt er een paar extra nodig. Maar als je van een toestel met kleine sensor komt, ga je die nadelige aspecten van een mirrorless niet eens merken. Verwacht gewoon geen toestel voor geavanceerde actie-fotografie want daarin heeft de spiegelreflex nog een streepje voor. (Alhoewel... mijn X-T1 heeft mij enorm positief verrast bij wielerwedstrijden onlangs, maar het vraagt wat meer techniek en harder werken.)

          Qua prijs is het niet zo eenduidig, vind ik. Mirrorless bodies zijn vaak relatief duur, maar de lenzen vallen meestal wel mee in vergelijking met hun Nikon of Canon tegenhangers (voor zover je die op 1 lijn kan zetten). Wie in het hogere segment koopt, zal zeggen dat mirrorless niet duurder is. Maar het voordeel van de wat minder geavanceerde series van spiegelreflexen is dat ze vandaag in functionaliteit maar zeer weinig moeten onderdoen. Daarom denk ik dat het moeilijk wordt om een mirrorless set te vinden die echt de evenknie is van bijvoorbeeld een D5200 en toch ongeveer dezelfde prijs heeft.

          Advies geven in de ene of de andere richting is eigenlijk ontzettend moeilijk. Als je kan, probeer dan eens 2 systemen uit. Anders kom je toch opnieuw uit bij de klassieke opsomming van voor- en nadelen die je over het hele internet tegenkomt. Als je het zelf gevoeld hebt, kan je tenminste besluiten wat voor jou het beste compromis is... want kiezen is en blijft verliezen, hoe cliche het ook klinkt.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

            Je moet vooral een camera kiezen die bij jou past en waar je je goed bij voelt. De camera met hoge kwaliteit beelden die je thuis laat liggen omdat hij bv. te zwaar is, heb je ook niks aan.
            Laat ook even weten wat je met de camera van plan bent, is ook belangrijk bij uw keuze.
            Zet er misschien ook bij welk objectief je erbij neemt (18-55, 18-105, 18-140,...) om een equivalent in systeemcamera te kunnen aanbieden.
            Ben je iemand die veel tijd steekt in nabewerking, kan ook een bepalende factor zijn bij uw keuze.
            Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

            Comment


            • #7
              Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

              Moeilijk om te zeggen wat ik ermee van plan ben, het zal eerder een hobby blijven en dan kan het alle richtingen uit. Sowieso landschapsfotografie, verder heb ik ook wel interesse voor macro. Als ik eens een grote zoom nodig heb of bewegende beelden wil vastleggen, heb ik natuurlijk ook graag dat mijn toestel redelijk presteert. Belangrijk blijft ook dat ik het altijd wil kunnen meenemen op reis, en dan pak ik vaak compact, soms is dat met rugzak en tent.
              Dan denk ik: spiegelreflexen te log, bij systeemcamera's gaan de batterijen minder lang mee...

              Met nabewerking ben ik op dit moment zo goed als niet bezig. Op dit moment modder ik eigenlijk gewoon wat aan in GIMP

              Als ik voor de D5200 een lens zou kopen, zou ik beginnen met een 18-105 of 18-140. Dan twijfel ik of ik eerst voor een grotere zoom zou gaan of voor een prime. Met mijn budget van 800 euro wil ik toch liefst enkele maanden toekomen.

              Plan: naar een goede camerawinkel gaan om beide toestellen eens uit te proberen?

              Comment


              • #8
                Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

                Lijkt me sowieso een goed plan. Als je nieuw wil, toch zeker eens kijken naar de Sony A6000 met kitlens. Is een prima start-kit en zeer betaalbaar. 2de hands ook zeker zaakjes te doen in mirrorless segment. Ikzelf gebruik nog steeds mijn D750 naast de A6000 en RX100M4 maar ga vermoedelijk upgraden naar de A6300 en investeer niet meer in mijn SLR. Ik ben zeer tevreden over de Nikon voor lowlight maar merk van mezelf dat ik toch telkens de Sony's neem als ik ergens naartoe ga.
                Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                Comment


                • #9
                  Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

                  Oorspronkelijk geplaatst door m.cav Bekijk bericht
                  Moeilijk om te zeggen wat ik ermee van plan ben, het zal eerder een hobby blijven en dan kan het alle richtingen uit. Sowieso landschapsfotografie, verder heb ik ook wel interesse voor macro. Als ik eens een grote zoom nodig heb of bewegende beelden wil vastleggen, heb ik natuurlijk ook graag dat mijn toestel redelijk presteert. Belangrijk blijft ook dat ik het altijd wil kunnen meenemen op reis, en dan pak ik vaak compact, soms is dat met rugzak en tent.
                  Dan denk ik: spiegelreflexen te log, bij systeemcamera's gaan de batterijen minder lang mee...

                  Met nabewerking ben ik op dit moment zo goed als niet bezig. Op dit moment modder ik eigenlijk gewoon wat aan in GIMP

                  Als ik voor de D5200 een lens zou kopen, zou ik beginnen met een 18-105 of 18-140. Dan twijfel ik of ik eerst voor een grotere zoom zou gaan of voor een prime. Met mijn budget van 800 euro wil ik toch liefst enkele maanden toekomen.

                  Plan: naar een goede camerawinkel gaan om beide toestellen eens uit te proberen?
                  Dan zou ik eerder gaan voor een mooie tweedehandse, hier staat er eentje met minder dan 500 kliks en van een klasse hoger.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

                    Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                    Als je nieuw wil, toch zeker eens kijken naar de Sony A6000 met kitlens. Is een prima start-kit en zeer betaalbaar.
                    Lijkt mij inderdaad evenwaardig aan de EM10 MarkII. Met de beeldsensoren ben ik nog niet helemaal mee. Die APS-C van Sony is sowieso beter dan zo'n Micro 3/4?
                    Wat ik leuk vind is die timelapse-optie aan de MarkII. Of is dat zo'n speeltje dat totaal geen meerwaarde biedt maar waar ze leken zoals ik mee verleiden?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Dan zou ik eerder gaan voor een mooie tweedehandse, hier staat er eentje met minder dan 500 kliks en van een klasse hoger.
                    http://www.fotocoudenys.be/2de-hands...on-d700018-200
                    Ik heb op zich niks tegen tweedehands, maar als er een probleem met body of lens zou zijn, zou ik dat niet opmerken. Ik had deze ook al gezien:
                    Rockads Marketing Hub yakında bu alan adında hizmet vermeye başlayacak.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

                      Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                      Lijkt me sowieso een goed plan. Als je nieuw wil, toch zeker eens kijken naar de Sony A6000 met kitlens. Is een prima start-kit en zeer betaalbaar. 2de hands ook zeker zaakjes te doen in mirrorless segment. Ikzelf gebruik nog steeds mijn D750 naast de A6000 en RX100M4 maar ga vermoedelijk upgraden naar de A6300 en investeer niet meer in mijn SLR. Ik ben zeer tevreden over de Nikon voor lowlight maar merk van mezelf dat ik toch telkens de Sony's neem als ik ergens naartoe ga.
                      Mee eens.
                      Ook bij mij is het dslr-verhaal afgelopen. Ik hou een of twee oudere modellen uit nostalgie, met een paar niet te dure basislenzen (50 prime, standaardzoom) en ga verder met A6000 en A7-II.

                      Er zijn idd mooie setjes A6000 te koop tegenwoordig. Gezien de wens om compact te kunnen reizen, zou ik ook in die richting gaan. Batterijverbruik valt trouwens heel goed mee, en wat dat betreft is er een verschil met de A7-reeks die idd wat gulziger is.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

                        Oorspronkelijk geplaatst door m.cav Bekijk bericht
                        Lijkt mij inderdaad evenwaardig aan de EM10 MarkII. Met de beeldsensoren ben ik nog niet helemaal mee. Die APS-C van Sony is sowieso beter dan zo'n Micro 3/4?
                        Wat ik leuk vind is die timelapse-optie aan de MarkII. Of is dat zo'n speeltje dat totaal geen meerwaarde biedt maar waar ze leken zoals ik mee verleiden?
                        De sensor in de A6000 van Sony is gelijkwaardig aan die van de Nikon D7200... echt goeie kwaliteit... Micro 3/4 is een kleinere sensor en ook een stapje minder in kwaliteit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

                          Een a6000 met 16-50 hebt ge al voor 650€. Die 16-50 heb ik ook gehad/getest en die is heel goed voor een kitlens.

                          Met ook nog een 55-210 erbij 900€

                          Ook is er een sony 30mm macro voor 225€.

                          Op zich hebt ge dan al een heel net basispakket. Een 90mm macro of 70-200mm tele is dan weer heel duur bij sony tov canikon (tweedehands).

                          Fuji, Olympus en Panasonic hebben natuurlijk ook heel degelijk materiaal, maar persoonlijk niet mijn ding mbt body layout.
                          Last edited by Bobb; 19 augustus 2016, 13:22.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

                            Prijs van bv. die 90 macro is idd iets duurder dan vergelijkbare lenzen van andere merken, maar het is ook de nieuwste qua ontwerp (dus logisch dat je daarop nog niet de grote kortingen vindt) en kwalitatief de beste. Dat is alvast de conclusie van Lensrentals.

                            Ik zou trouwens voor een tweedehandsset gaan. Voor de A6000 is dit vrij gemakkelijk.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Spiegelreflex of systeemcamera?

                              Die retro look van Fuji, Pana of Oly... je bent er voor of tegen.
                              Niettegenstaande is de Fuji X-T10 + XC 16-50mm een deftig setje, zeker als foto's direkt uit de camera wilt publishen, de JPEG output zit zeer goed bij Fujifilm.
                              Een 35mm f2 kost rond de € 350 en zorgt voor een heel compact setje voor straatfotografie.
                              De XC 50-230mm (in combinatie met de XC 16-50 te koop) is een degelijke zoomlens en ook behoorlijk licht!
                              Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

                              Comment

                              Working...
                              X