Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke Canon Eos lenzen met opening f/2.8 of kleiner zijn aanraders?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke Canon Eos lenzen met opening f/2.8 of kleiner zijn aanraders?

    Eens iets anders dan de huidige trend van grote openingen. Zelf gebruik ik zelden een lens bij een opening groter dan f/4, ik zit eerder op f/8 tot f/11. Dus kies ik liever voor een lens met een redelijke opening die dan ook compacter, lichter en wat goedkoper is.

    Maar wat zijn nu de echte aanraders met redelijke openingen? Laat ons zeggen f/1.8-f/2.8 als limiet voor groothoek tot normaal, en f/4 voor langere brandpunten. Zelf ben ik het meeste geďnteresserd in groothoek primes maar er zijn misschien anderen die het meer voor de langere brandpunten hebben. Ben niet moeilijk en dus EF of EF-S is even goed, net als andere merken, als ze maar op een Eos werken.

  • #2
    Re: welke Canon Eos lenzen met opening f/2.8 of kleiner zijn aanraders?

    Als de kostprijs geen probleem is, dan zijn de 24-70 f2,8 L II en de 70-200 f2,8 L IS II heel goede lichtsterke zoomlenzen.
    Een heel goede, maar minder lichtsterke breedhoekzoomlens is de 16-35 f4 L IS.
    Die drie lenzen gebruik ik heel dikwijls met het diafragma helemaal open (het zou spijtig zijn om zo'n lenzen te kopen om ze dan alleen maar op f8 te gebruiken...).

    Sigma heeft nu twee f1,8 zoomlenzen (18-35 en 50-100), die zijn wel alleen maar bruikbaar op crop camera's, maar die zijn ook heel goed.
    Voor full-frame sensors is er ook nog de Sigma 24-35 f2.

    En dan zijn er nog een heleboel lichtsterke lenzen met een vaste brandpuntsafstand...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: welke Canon Eos lenzen met opening f/2.8 of kleiner zijn aanraders?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als de kostprijs geen probleem is, dan zijn de 24-70 f2,8 L II en de 70-200 f2,8 L IS II heel goede lichtsterke zoomlenzen.
      Een heel goede, maar minder lichtsterke breedhoekzoomlens is de 16-35 f4 L IS.
      Die drie lenzen gebruik ik heel dikwijls met het diafragma helemaal open (het zou spijtig zijn om zo'n lenzen te kopen om ze dan alleen maar op f8 te gebruiken...).

      Sigma heeft nu twee f1,8 zoomlenzen (18-35 en 50-100), die zijn wel alleen maar bruikbaar op crop camera's, maar die zijn ook heel goed.
      Voor full-frame sensors is er ook nog de Sigma 24-35 f2.

      En dan zijn er nog een heleboel lichtsterke lenzen met een vaste brandpuntsafstand...
      Wel, ik gebruik eigenlijk nooit een lens volledig open omdat ik graag voldoende scherptediepte heb. Daarom ook dat ik juist vraag naar minder lichtsterke lenzen. Voor een groothoek, zeker een extreme is dat inderdaad nog geen probleem. Maar als je wat dichtdraait heb je meestal niet zoveel last van vignetering.

      Dus de 24-70 f4 zou me meer aanstaan dan de f/2.8. Ook 25% lichter en goedkoper. Maar is die even goed?

      Dis Sigma 24-35 lijkt me wel wat, juist dat bereik dat ik het meeste gebruik. Maar ook weer een blok aan je been. Als je de Canon EF 35/2 IS en EF 24/2.8 IS meeneemt heb je net iets meer dan de helft van het gewicht, ongeveer dezelfde prijs en IS er bovenop. Je kan er nog de 28/2.8 IS bijdoen en dan zit je nog niet aan het gewicht van de Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: welke Canon Eos lenzen met opening f/2.8 of kleiner zijn aanraders?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Wel, ik gebruik eigenlijk nooit een lens volledig open omdat ik graag voldoende scherptediepte heb. Daarom ook dat ik juist vraag naar minder lichtsterke lenzen. Voor een groothoek, zeker een extreme is dat inderdaad nog geen probleem. Maar als je wat dichtdraait heb je meestal niet zoveel last van vignetering.
        Dat is een ietwat ongebruikelijke maar correcte redenering
        Er is wel een nadeel verbonden aan minder lichtsterke lenzen, ook al wil je ze bv. meestal op f/8 gebruiken: de autofocus zal het bij minder licht moeilijker krijgen en daardoor trager en minder precies werken.

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Dus de 24-70 f4 zou me meer aanstaan dan de f/2.8. Ook 25% lichter en goedkoper. Maar is die even goed?
        Geen eigen ervaring met de f/4, maar aan de algemene tendens van reviews en commentaren te zien, krijg je wel waar voor je geld. En met een stopje dicht ga je moeten pixelpeepen om het eventuele voordeel van de f/2.8 nog te zien.
        De 24-105/4.0 daarentegen heeft mij nooit kunnen overtuigen (maar er is vernieuwing op komst).
        Voor APS-C sensor is een lichtsterkere Sigma 17-50/2.8 OS een zeer waardig alternatief. Ze is een pak kleiner en goedkoper dan Canons eigen 17-55, en als standaardbereik met een crop factor eigenlijk te verkiezen boven een 24-70.

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Dis Sigma 24-35 lijkt me wel wat, juist dat bereik dat ik het meeste gebruik. Maar ook weer een blok aan je been. Als je de Canon EF 35/2 IS en EF 24/2.8 IS meeneemt heb je net iets meer dan de helft van het gewicht, ongeveer dezelfde prijs en IS er bovenop. Je kan er nog de 28/2.8 IS bijdoen en dan zit je nog niet aan het gewicht van de Sigma.
        Die 35 f/2 was de eerste waaraan ik dacht toen ik je vraag las. De 24 ken ik zelf niet, maar ik neem aan dat ze van dezelfde generatie en vergelijkbare kwaliteit is.
        Ik heb in het verleden wel eens de f/1.4 L versies van beide brandpunten gebruikt, en die waren subliem. Maar zoals je weet, hangt daar een prijskaartje aan vast. Qua gewicht vallen kortere lichtsterke primes meestal nog wel mee.

        Een van mijn favoriete Canon lenzen is altijd de 85/1.8 geweest. Als je iets in die lengte zoekt, is dat zeker een aanrader. Ook vrij licht en compact naar mijn gevoel. (De f/1.2 variant is loodzwaar in vergelijking.)
        Als je liefhebber bent van groothoek, kijk dan eens naar de 16-35 f/4. En voor een EF-s is er ook een 10-22 en 10-18 die goed scoren. Die laatste is niet lichtsterk, en geen van beide heeft een constant diafragma... In groothoek zou ik persoonlijk altijd een zoom verkiezen boven een prime, omdat een paar millimeter het beeld al zoveel anders maakt. Zooms zijn haast altijd minder lichtsterk, maar in het geval van de 16-35 zou ik dat er met plezier bij nemen.

        In het tele-gebied is de 70-200 f/4 als zoom zeer goed en redelijk licht, maar als je het minder opvallend en kleiner wil houden, is een Tamron 70-300 VC eigenlijk onklopbaar in prijs-kwaliteitsverhouding. Voor occasioneel tele-gebruik is dat een belachelijk goeie lens. Zelfs op full frame presteert die erg goed.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: welke Canon Eos lenzen met opening f/2.8 of kleiner zijn aanraders?

          Als je open staat voor manuele focus is een setje Carl Zeiss lenzen in c/y mount wellicht nog steeds zowat het beste wat je kunt vinden voor landschap op f/8 - f/11 en met een eenvoudige adapter te gebruiken op Canon Eos.
          Fantastische landschapslenzen set zou bvb 21mm f/2.8, 28mm f/2.8, 35-70mm f/3.4 en 100mm f/3.5 kunnen zijn.

          Zie o.a.: http://www.fredmiranda.com/forum/top...138/4#13521296
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: welke Canon Eos lenzen met opening f/2.8 of kleiner zijn aanraders?

            Ik sta open voor manuele focus, maar met de eos'en lukt het me niet echt. Zo'n effen matglas zonder split prism is niet mijn ding om goed mee scherp te stellen. Volgens de Canon documentatie die ik vind is er voor de 5DII geen split screen voorhanden, en toch vind ik een gids voor installatie van de Ec-B die een split lijkt te hebben.

            Comment


            • #7
              Re: welke Canon Eos lenzen met opening f/2.8 of kleiner zijn aanraders?

              Daar kan ik inkomen, een van de meest onbegrijpelijke besparingen in de latere reeksen fullframe Canon dslr's om het matglas niet langer verwisselbaar te maken en een van de grote redenen dat ik bij upgrade naar ff ben overgelopen naar Sony.
              Het is geloof ik idd wel mogelijk om het matglas toch te vervangen, maar niet de bedoeling en ik vrees dat ze moeilijk zouden durven doen ivm garantie als je het toch zelf doet.
              Maar voor landschap op deze kleinere diafragma's is dat wel prima te doen met een standaard matglas en zeker ingezoomd via het schermpje denk ik, maar manueel focussen, zeker met breedhoeklenzen is zeker aangenamer met een elektronische zoeker, dat klopt.
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment

              Working...
              X