Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LIGHTROOM CATALOGUS vs MAPPEN/BESTANDEN

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LIGHTROOM CATALOGUS vs MAPPEN/BESTANDEN

    hallo,

    Hoewel er veel geschreven is over het overzetten van een LR catalogus op een nieuwe PC, wil ik dit toch graag nog even een keer aanhalen m.b.t. mijn persoonlijke situatie.

    Ben bezig Lightroom over te zetten naar een nieuwe PC en Nas
    Foto bestanden zijn inmiddels netjes overgezet op de Nas (in de originele map structuur)

    Op de nieuwe PC is LR6 geïnstalleerd
    Op de oude PC stond LR 2.7, maar die is verwijderd door een schone installatie van Windows Vista naar W8.1pro
    Door omstandigheden, was dit absolute noodzaak en moest snel gebeuren, waardoor ik de LR catalogus gezekerd heb door deze binnen het netwerk van beide PC's te kopiëren van de oude naar de nieuwe PC in een tijdelijke map.
    Ik heb daartoe de gehele originele map 'Lightroom' met onderstaande bestanden en map overgezet:

    twee catalogi:
    1x met een grootte van 740 kb
    1x met een grootte van 1456 kb
    één map 'Lightroom Catalog Previews.lrdata' met bestanden:
    - 'previews' met een grootte van 116 kb
    - 'root-pixels' (Data base file) met een grootte van 32 kb

    Ik twijfel nu even wat wijsheid is om te doen
    1. de catalogus met 1456 kb lijkt me de aangewezen catalogus om in de nwe LR te importeren, maar is 1456 kb niet wat aan de kleine kant voor ca 50.000 foto's ??
    2. wat doe ik met de catalogus van 740 kb ??
    3. wat doe ik met 'previews' van slechts 116 kb ??
    4. en wat te doen met het bestand 'root-pixels' van slechts 32 kb ??

    ook de laatste bestanden lijken mij erg klein
    vooral het preview bestand

    TENSLOTTE:
    inmiddels geprobeerd Lightroom te openen met de catalogus van 1456 kb
    Lightroom opent wel, maar het lijkt alsof er niets gebeurd
    Onder Mappen staat niets
    Nu geprobeerd via het plusteken de map op de Nas toe te voegen
    Hier is hij nu mee bezig, maar duurt lang
    Wel geeft hij nu aan, na het zoeken van de bestanden, dat hij de datums aan het zoeken is
    hopelijk ben ik hier nu goed mee bezig ?
    En kan ik de foto's koppelen aan de catalogus

    Kan iemand mij hier duidelijkheid in verschaffen ?

    alvast bedankt

  • #2
    Re: LIGHTROOM CATALOGUS vs MAPPEN/BESTANDEN

    Volgens mij , als het om een bestand van 50000 foto's gaat, is er toch iets fout. Ik heb ongeveer de helft , en mijn catalog file is ongeveer 250MB groot. (De preview map is zelfs enkele GB groot).
    Ben je zeker dat je de juiste catalog terug geopend hebt? Je hebt de goede per toeval toch niet ergens anders neergezet, terwijl je nu bvb de standaard map probeert te openen?

    Comment


    • #3
      Re: LIGHTROOM CATALOGUS vs MAPPEN/BESTANDEN

      Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
      Volgens mij , als het om een bestand van 50000 foto's gaat, is er toch iets fout. Ik heb ongeveer de helft , en mijn catalog file is ongeveer 250MB groot. (De preview map is zelfs enkele GB groot).
      Ben je zeker dat je de juiste catalog terug geopend hebt? Je hebt de goede per toeval toch niet ergens anders neergezet, terwijl je nu bvb de standaard map probeert te openen?
      dag Spyder,

      dank voor je reactie
      je antwoord geeft aan dat mijn gevoel dat het niet goed zit terecht was
      en het heeft me aan het denken en zoeken gezet

      niet handig van me, niet te noteren waar ik de kopie van de catalogus tijdelijk heb opgeslagen op mijn nieuwe PC
      en ook niet handig, dat er op twee plaatsen iets van Lightroom blijkt te staan
      hoe dit is gekomen ? geen idee

      in elk geval ben ik dieper gaan zoeken op de C schijf van de nwe PC en toch nog een andere map gevonden waar ook nog twee LR catalogi in staan
      waarom twee weet ik niet:
      - catalogus 1 > naam 'Lightroom 2 Catalog' / 'gewijzigd' op 29 Juli / 745 Mb groot
      - catalogus 2 > naam 'Lightroom Catalog'/ 'gewijzigd' op 30 Juli / 680 Mb groot

      In deze map blijken ook de mappen met de previews te staan
      maar die hoef ik niet meer te gebruiken, inmiddels heeft LR6 de previews al opnieuw aangemaakt, aangezien LR de foto's al vanaf de Nas aan het 'importeren' is

      Als de foto's zijn 'geïmporteerd', hoop ik dat ik de nu gevonden grotere catalogus hier makkelijk aan kan koppelen
      nog tips ?

      Comment


      • #4
        Re: LIGHTROOM CATALOGUS vs MAPPEN/BESTANDEN

        Blij dat je alles dan toch terug gevonden hebt.

        -catalogus 1 > naam 'Lightroom 2 Catalog' / 'gewijzigd' op 29 Juli / 745 Mb groot
        - catalogus 2 > naam 'Lightroom Catalog'/ 'gewijzigd' op 30 Juli / 680 Mb groot
        Catalog 2 is de meest recente voor LR6. Je "Lightroom catalog " (deze van 680MB) is degene van je oude LR versie , en die werd geconverteerd bij het inlezen in LR6. Die zou je dus in principe mogen weggooien omdat die volgens mij niet meer gebruikt gaat worden. Maar....... ik moet bekennen dat ik die ook nog steeds in mijn mappen heb staan

        Mss nog een extra tip: Probeer om je backup van je database (dit wordt normaal gevraagd iedere keer je LR afsluit) op je NAS weg te laten schrijven. Dan heb je " in geval van nood " toch nog iets om op terug te vallen als het eens echt serieus moest tegen zitten :P

        Comment


        • #5
          Re: LIGHTROOM CATALOGUS vs MAPPEN/BESTANDEN

          Terug importeren had normaal niet gemoeten . Want je bent dan volgens mij al je bewerkingen kwijt die je in de oude catalog bewaard had. Je kon beter rechtskliikken op de map met je foto's in je navigator en dan "verloren map zoeken" oid.

          Comment


          • #6
            Re: LIGHTROOM CATALOGUS vs MAPPEN/BESTANDEN

            Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
            Terug importeren had normaal niet gemoeten . Want je bent dan volgens mij al je bewerkingen kwijt die je in de oude catalog bewaard had. Je kon beter rechtskliikken op de map met je foto's in je navigator en dan "verloren map zoeken" oid.
            Ah, duidelijk !

            Met rechtsklikken op de foto's in navigator om de foto's te zoeken ben ik bekend.
            Echter na het openen van LR middels aanklikken van de vermeende oude catalog stonden hier in het geheel geen mappen om op te klikken

            Uiteindelijk dus maar de map via het plusteken rechts naast 'Mappen" heb ik de map op de Nas aangewezen
            enige mogelijkheid die ik kreeg waas het importeren er van
            Heb nu het idee dat LR nieuwe previews aanmaakt, waarna ik hopelijk alsnog de catalog hieraan kan koppelen ?

            dank overigens voor de tip voor de backup naar de Nas, ga ik proberen

            groet, Diki

            Comment


            • #7
              Re: LIGHTROOM CATALOGUS vs MAPPEN/BESTANDEN

              hallo,

              Om dit topic netjes af te sluiten hieronder nog even een uiteenzetting van wat ik heb gedaan om mijn probleem op te lossen.
              Met dank aan Spyder.

              Hoewel in principe niet de juiste weg, maar mogelijk dat anderen er toch nog wat aan hebben, mochten ze in een soortgelijke situatie komen.

              Wat er 'fout' is gegaan:
              1. de oude catalogus had ik op de nieuwe PC naar een map gekopieerd, maar kon deze even niet terugvinden.
              2. daardoor kon ik 'de foto's niet koppelen aan de oude catalogus.

              Wat ik uiteindelijk gedaan heb:

              1. op nieuwe PC nieuwe versie LR 6 geïnstalleerd
              2. fotobestanden, via verkenner, gekopieerd naar externe hard disk
              3. foto's van externe hard disk gekopieerd naar NAS
              4. fotobestanden door LR 6 op nieuwe PC laten importeren vanaf NAS
              5. uiteindelijk toch nog oude catalogus gevonden op nieuwe PC
              6. deze geopend in LR
              7. LR vroeg het programma opnieuw te starten > dit bevestigd
              8. LR vroeg om backup te maken > dit eveneens bevestigd
              note: dit is door LR6 nieuw gemaakte catalogus n.a.v. importeren foto's vanaf NAS, zonder oude bewerkingen
              dus feitelijk catalogus die ik niet ga gebruiken

              9.. onder 'Mappen' harde schijf van NAS gezocht en juiste map, corresponderend met voormalige oude map oude PC, aangeklikt / bevestigd
              10. LR ging direct catalogus koppelen aan fotobestanden

              conclusie:
              - de weg is:
              1. oude catalogus op nieuwe PC openen vanuit verkenner
              2. LR start dan automatisch op
              3. onder 'Mappen' (linker kolom) juiste map met vraagteken zoeken
              4. rechtsklikken op map en nieuwe locatie van map (in dit geval op de NAS) zoeken en bevestigen
              5. vervolgens begint LR direct met het koppelen van de oude catalogus aan de foto's op de juiste locatie

              - echter blijkt het dus ook andersom te kunnen:
              1. eerst foto's door LR6 laten importeren
              2. LR maakt nieuwe catalogus aan
              3. vervolgens in LR oude catalogus openen en deze alsnog koppelen aan fotobestanden
              4. in principe zou je dan de nieuw door LR gemaakte catalogus kunnen deleten, tenslotte zitten hier nog geen bewerkingen in

              hopelijk voldoende duidelijk uiteen gezet

              Comment


              • #8
                Re: LIGHTROOM CATALOGUS vs MAPPEN/BESTANDEN

                Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
                Volgens mij , als het om een bestand van 50000 foto's gaat, is er toch iets fout. Ik heb ongeveer de helft , en mijn catalog file is ongeveer 250MB groot. (De preview map is zelfs enkele GB groot).
                Ben je zeker dat je de juiste catalog terug geopend hebt? Je hebt de goede per toeval toch niet ergens anders neergezet, terwijl je nu bvb de standaard map probeert te openen?
                25.000 foto's en een catalog file van 250 MB, de preview map enkele GB ??

                Ik heb er +- 5.000 foto's inzitten en heb een catalog van 690 MB en een preview map van 29GB.
                Dit alles draait op een supersnel systeem en ondanks de 1:1 previews genereert LR mijn foto's met een duidelijke vertraging.

                Comment


                • #9
                  Re: LIGHTROOM CATALOGUS vs MAPPEN/BESTANDEN

                  Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
                  25.000 foto's en een catalog file van 250 MB, de preview map enkele GB ??

                  Ik heb er +- 5.000 foto's inzitten en heb een catalog van 690 MB en een preview map van 29GB.
                  Dit alles draait op een supersnel systeem en ondanks de 1:1 previews genereert LR mijn foto's met een duidelijke vertraging.
                  beste,

                  De installatie van Lightroom, fotobestanden en catalog heb ik inmiddels succesvol afgerond en alles draait tot nu toe goed.
                  Nog geen tijd gehad om er echt mee te werken (vanaf lokale PC met catalog op lokale PC en fotobestanden op de NAS), maar enkele foto's uitgeprobeerd en het werkt
                  Merk alleen dat er in de opbouw van de foto soms wat lichte vertraging zit, maar, nog, niet als hinderlijk ervaren.

                  Terugkomend op de grootte van catalogus en previews:
                  - > 50.397 foto's
                  - catalogus 511 Mb
                  - previews 1,86 Gb

                  grootte van catalogus is natuurlijk sterk afhankelijk van de hoeveelheid bewerkingen per foto, sleutelwoorden e.d.
                  grootte van previews hangt af van het aantal uiteraard, maar vooral ook van de instellingen
                  wat ik begrijp is dat je 1:1 previews permanent laat bewaren in de preview map
                  dan wordt deze verzameling van previews erg groot en duurt het laden en gebruiken langer

                  zelf heb ik de voorvertoningen standaard op 'minimaal' staan
                  afhankelijk van het werk dat ik uit wil voeren vergroot ik de previews van de betreffende foto('s) voor tijdelijk

                  Comment

                  Working...
                  X