Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste spiegelreflexcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste spiegelreflexcamera

    Beste,

    Ik wil me gaan verdiepen in de fotografie , maar welke camera zou dan het beste bij mij passen ik heb al heel wat opzoek werk gedaan op het internet en kwam uit op een Nikon d3300 +af-p 18-55 vr kit

    Ik wil de camera vooral gaan gebruiken voor personen te fotograferen en voor als ik op reis ga de landschappen.

    Een goede ziel die me kan helpen ?
    Mvg DVN

  • #2
    Re: Eerste spiegelreflexcamera

    Een heel goede body om te starten. Maar ik zou je aanraden enkel de body te kopen met een Sigma 17-50mm 2.8

    De Sigma is een serieuze upgrade tov de kitlens. Als er budgettair een probleem zou ik zelfs eerder een D3200 kopen met die Sigma

    Comment


    • #3
      Re: Eerste spiegelreflexcamera

      Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
      Een heel goede body om te starten. Maar ik zou je aanraden enkel de body te kopen met een Sigma 17-50mm 2.8

      De Sigma is een serieuze upgrade tov de kitlens. Als er budgettair een probleem zou ik zelfs eerder een D3200 kopen met die Sigma
      Wat is de prijs van de sigma 17- 50 mm 2.8 ?
      Bedankt trouwens voor de snelle reactie

      Comment


      • #4
        Re: Eerste spiegelreflexcamera

        D3300 kost 330€ bij Cameranu.nl
        Sigma 17-50 kost 340€ bij Cameranu.nl

        De kit kost maar 420€, maar de sigma is de meerprijs waard als beeldkwaliteit belangrijk is.

        Comment


        • #5
          Re: Eerste spiegelreflexcamera

          Zeker weten ik heb deze Sigma ook en ben er super tevreden van...messcherp een heerlijk lensje
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: Eerste spiegelreflexcamera

            Zijn deze ook 2dehands te vinden ? En waar zou ik deze kunnen vinden

            Comment


            • #7
              Re: Eerste spiegelreflexcamera

              Ook beetje zelf zoeken he...2dehands, marktplaats

              Comment


              • #8
                Re: Eerste spiegelreflexcamera

                D3300 is een goede instapper, daarmee heb je een goede keuze gemaakt. Technisch gezien zal dat allemaal wel waar zijn van die sigma lens, maar de totaalprijs gaat dan van 420€ naar 670€, 50% erbij. Voor iemand die pas begint lijkt me dat niet echt een directe meerwaarde. Voor dat grotere budget heb je een uitgebreidere kit met een extra 55-200 lens erbij. Ik zou gaan voor die basiskit en mettertijd van daaruit verder opbouwen volgens de noodwendigheden. Die kit is waarschijnlijk niet alles dat nodig is: geheugenkaartjes, als beginner een NC filter om je glas te beschermen tegen krassen is ook geen overbodige luxe omdat je tijdens je leerproces soms nogal onstuimig bent en handigheid moet opbouwen, er zal ook gekeken moeten worden de verhouding tussen de opslagcapaciteit van de computer van topicstarter en de intensiteit en resolutie dat hij beelden gaat maken, anders zal er extra opslag moeten komen, opzetflits?,.... kosten kosten kosten
                Belangrijkste om te beginnen is de liefde voor het beeld te ontwikkelen, en je camera overal mee naar toe slepen tot in den treure toe. Er veel mee spelen en experimenteren. Basisprincipes leren en het licht leren zien, letterlijk. En dan zien hoe je persoonlijke interesse evolueert om dan ineens hoog-kwaliteitsglas aan te schaffen dat voldoet aan de vereisten die je dan bewust voorop zet, en dan wil je misschien ook wel verder kijken dan die sigma... Nu is het allemaal een beetje zoeken en dat is goed zo in het begin, maar dat behoeft niet direct superglas, het kost zo al genoeg.
                Hou er rekening mee dat vanaf begin september de opvolger D3400 wordt gelanceerd: misschien is dat een kans om nu nog de D3300 aan een prijsje te kunnen kopen want ze moeten weg. Adviesprijs voor die nieuwe D3400 is 599€ inclusief kit... heb je wel ineens meer body voor dan... en is minder dan de hogergenoemde 670€... dat maakt de keuze er niet makkelijker op natuurlijk.

                met die lenzen, (17 of 18 onderaan) ongeacht het merk, op een DX sensor zal je wel mooie landschapsbeelden kunnen maken maar niet superbreed kunnen gaan, daarvoor moet je richting 8 à 10, hou daar rekening mee. Maar om te beginnen is die 17-18 wel genoeg hoor. Voor portret heb je bovenaan met 55mm op DX een prima focuslengte.
                www.freddyhelsen.be

                Comment


                • #9
                  Eerste spiegelreflexcamera

                  Omg...

                  Oorspronkelijk geplaatst door ddyhel Bekijk bericht
                  Voor dat grotere budget heb je een uitgebreidere kit met een extra 55-200 lens erbij
                  Die kitlenzen gaan heel snel teleurstellen en dat krijg bijna niet meer verkocht. Die 17-50mm 2.8 blijft een leuke basislens.

                  Oorspronkelijk geplaatst door ddyhel Bekijk bericht
                  als beginner een NC filter om je glas te beschermen tegen krassen is ook geen overbodige luxe omdat je tijdens je leerproces soms nogal onstuimig bent en handigheid moet opbouwen
                  Filters ter bescherming......serieus?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ddyhel Bekijk bericht
                  Hou er rekening mee dat vanaf begin september de opvolger D3400 wordt gelanceerd
                  Het laatste nieuw is niet altijd perse beter en nodig, dat is gewoon marketing. Zelfs een D3200 is nog super

                  Ga je ook nog een 50mm aanbevelen voor crop?
                  Last edited by Bobb; 17 augustus 2016, 18:15.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste spiegelreflexcamera

                    Danku voor de reacties ik denk dat ik gewoon voor de d3300 ga gaan met kit lens tot dat ik wat meer weet over de verschillende soorten lenzen want het is op dit moment nog allemaal wat Chinees voor mij , en veel informatie , met deze ga ik dan eerst wat zelf experimenteren en dan waarschijnlijk een cursus volgen danku voor jullie meningen. De sigma zal ik op mijn verlanglijstje zetten voor mijn verjaardag .

                    Mvg DVN

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste spiegelreflexcamera

                      ik zou ook niet voor die kitlens gaan, de sigma zal veel beter presteren je kan ook gaan kijken naar een combinatie met de 18-105, dat is een veel breder inzetbare kitlens die ik wel regelmatig op m'n camera draai. Over de body heb ik nog meer twijfels als je je echt wil verdiepen in de fotografie. Toen ik beslist had om een eerste camera te kopen wou ik er niet te veel aan uitgeven. Ik had toen eind november een 2dehands D3000 gekocht (de D3100 was net uit). In maart er na heb ik me een D90 gekocht omdat ik langs alle kanten tegen beperkingen aanliep, vooral de directe instel mogelijkheden leverde mij frustraties. Die D3000 was 2hands niet te verkopen tegen een degelijke prijs, en ik heb dus op een paar maanden tijd 2keer geld uitgeven en veel meer dan ik in het begin wou spenderen. Ondertussen werk ik al een tijdje met een D700 maar die D90 is nog altijd in gebruik op momenten dat ik geen zin of mogelijkheid heb om mijn foto zak mee te nemen (vakanties, familie uitstapjes)en die levert mij voldoende kwaliteit en gebruiksgemak. Dus ik raad je aan om goed na te gaan wat je ambities zijn en als je je echt wil gaan verdiepen en fotografie als een hobby wil zien dan zou ik de D3X00 reeks overslaan maar naar D5X00 of hoger kijken reeks kijken. Zeker als je ook in snel veranderende situaties en actie wil gaan fotograferen. Als je je er even in wil verdiepen om met de DSLR overweg te kunnen en sporadisch wat zal fotograferen dan is investeren in duurder materiaal niet nodig maar dan zijn er misschien wel andere alternatieven dan een DSLR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste spiegelreflexcamera

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
                        Omg...

                        Die kitlenzen gaan heel snel teleurstellen en dat krijg bijna niet meer verkocht. Die 17-50mm 2.8 blijft een leuke basislens.
                        Dus zijn de kitlenzen tweedehands aan spotprijzen te vinden.


                        Ik ben zelf ooit met D3000 en kitlenzen begonnen. Na een jaar heb ik een betere lens gekocht omdat ik merkte waar ik tekort kwam.
                        M.a.w. ik had dankzij die goedkope kitlenzen al wat geleerd.

                        Ik zou een beginner aanraden ditzelfde proces te doorlopen. Voor body en lenzen zou ik wel volledig op de tweedehandsmarkt gaan.
                        Een D3200 met kitlenzen moet te vinden zijn aan 200 à 250€ (dit lage bedrag is de reden dat het bij velen in de kast blijft liggen).
                        Mijn D3000 en kitlenzen heb ik 3j na aanschaf verkocht voor 175€.
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste spiegelreflexcamera

                          Sigma 17-50mm 2.8 is echt wel een aanrader, relatief goedkoop, VEEL beter dan de kitlens en je kan er veel creatiever mee omgaan. Mocht het toch niet de hobby zijn die je zoekt dan blijft deze lens ook nog enige 2de handswaarde behouden terwijl niemand zit te wachten op nog een kitlens op een 2de handssite... Filter is niet nodig, haal er gewoon de lens hood bij (als die er al niet bij zit).


                          Die kit set met die 55-200 is al helemaal prut. Bereid je voor op veel onscherpe foto's en de kans is groot dat je die amper gaat gebruiken. Wil je veel telebereik op een DSLR en wil je toch kwaliteit dan kan je je best al mentaal voorbereiden om veel geld op tafel te leggen...


                          Er zit weinig verschil tussen de D3200 en D3300, dus als je iets wil besparen neem dan de D3200 ipv te besparen op de kitlens tov de Sigma die hier boven aangehaald werd.

                          De D3400 is eigenlijk zo goed als niks beter aan dan de D3300, ze hebben er zelfs de automatische sensor cleaning uit gehaald wat gewoon een Nikon trukje is om meer centjes te verdienen denk ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste spiegelreflexcamera

                            @RobC83,

                            Naast de Sigma 17-50 f2.8 zijn er nog heel veel goeie lenzen.
                            De TS heeft momenteel echter nog geen flauw idee of dit bereik hem gaat bevallen (mij bvb bevalt dit bereik totaal niet).
                            TS heeft momenteel ook totaal geen idee welke kwaliteit van lens voor hem volstaat / niet volstaat.
                            Dat is juist het gigantische probleem als newbie en meteen de reden waarom velen toch met die goedkope kitlenzen starten (kwestie dat die optie het minst weggegooid geld is).
                            Wellicht heeft hij liever een 10-24 in combi met een 35mm prime en ... .
                            Of een 16-85 in combi met een 50-200 f2.8 of 70-300 F4-5.6.
                            Of gewoon één 18-140 of één 18-200 of één 18-300.
                            (bovenstaande is louter een opsomming van mogelijkheden los van de kwaliteit.)

                            Ik zou TS zeker aanraden die kitlenzen tweedehands te kopen. Persoonlijk zou ik de 18-105 aanraden boven de combi van 18-55 en 50-200 om nog wat te besparen en niet onmiddellijk geconfronteerd te worden met het wisselen van lenzen. Naast body en lenzen is er als fotograaf, afhankelijk van ..., nog wel wat materiaal aan te schaffen (bvb. tas / flits / statief).

                            Een 35mm of 50mm 1.4 of 1.8 is trouwens nog beter en toch goedkoper dan de Sigma 17-50 f 2.8.
                            Wie de betere/duurder f2.8 zoomlenzen op een dx een absolute noodzaak vindt, kan, naar mijn mening, ook beter naar een ff body overstappen om in dynamisch bereik en iso/ruis nog een grote stap vooruit te maken (ook al maakt hij niet de overstap naar ff lenzen).

                            De 70-300 VC USD van Tamron is met 330€ toch een zeer degelijke telelens, evenwaardig met de duurdere Nikon 70-300. Het is geen f2.8, maar ze weegt dan ook de helft. Een f2.8 op een dx is trouwens voor indoor fotografie van sport en/of mensen, nog zeer op het randje en afhankelijk van de hoeveelheid licht en de bewegingssnelheid (en de kwaliteit die je wenst).

                            Het is m.a.w. allemaal niet enkel afhankelijk van wat je fotografeert, maar ook van hoe je fotografeert.
                            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste spiegelreflexcamera

                              Hoi iedereen ook ik vraag jullie hulp
                              Ik ben aan het twijfelen tussen 2 cameras namelijk de canon eos 1300d en de nikon d5200
                              Wat is er volgens jullie de beste beginner
                              Ik zou de camerz hoofdzakelijk gebruiken voor portretten landschzpen en wss bewegende beelden wan ik ben motorfanaat
                              Mvg nico
                              Last edited by Nicochristiaens; 26 augustus 2016, 20:44. Reden: Uitleg

                              Comment

                              Working...
                              X