Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Li-ion batterijen: vreemde ontdekking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Li-ion batterijen: vreemde ontdekking

    In test-aankoop stond deze maand een artikeltje over het in 'form' houden van uw oplaadbare batterijen. Bij Ni-Cd en Ni-MH batterijen las ik niets nieuws. Groot was mijn verbazing echter toen ik las dat de globale levensduur van een Li-ion batterij in grote mate verlengd kan worden door dit type batterij NIET geheel te ontladen.

    Bij het herladen bij halve capaciteit kan je de batterij bijna 20 000 keer opladen in plaats van 300 maal bij volledige ontlading, aldus Test-aankoop.

    Kan iemand dat bevestigen? Welk fenomeen zorgt hiervoor?

    Er stond ook ergens vermeld dat de levensduur van de batterij halveert bij blootstelling aan +40 graden celsius. Is dit dan de capaciteit tot herlading? Of de effectieve LEVENSduur van de ganse batterij.

    Nog nuttig om weten: Li-ion batterijen zonder ingebouwde ontlader of controle-toestanden ontladen met ong. 3% per maand, terwijl de oudere types tot 25%/maand verliezen.

    Li-ion is wel het duurst in aankoop: 40 Euro per Wh. Wat een Wh is ten opzichte van de vermelde mAh weet ik niet :-)

    Volgende stap: Li-polymeer...

  • #2
    Re: Li-ion batterijen: vreemde ontdekking

    Ben zelf geen expert, maar heb wel van diverse experts gehoord dat je Li-on baterijen of accus het beste steeds zoveel mogelijk weer volledig oplaadt. Ook als je bijv. maar enkele of geheel geen foto's per dag maakt, dan is het toch het beste om de accus aan het eind van de dag weer helemaal op te laden. Alleen als je ze voor lange tijd niet wilt gebruiken, moet je ze geheel ontladen.
    Eerlijk gezegd vindt ik dat een beetje tegenstrijdig met elkaar, maar het schijnt toch zo te werken.

    Comment


    • #3
      Re: Li-ion batterijen: vreemde ontdekking

      Oorspronkelijk geplaatst door Koen_vervoort

      [knip]

      Li-ion is wel het duurst in aankoop: 40 Euro per Wh. Wat een Wh is ten opzichte van de vermelde mAh weet ik niet :-)
      Wh = Watt/hour, dus 1 watt (theoretisch) kunnen leveren gedurende 1 uur.

      mvg,
      Z900
      Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

      Comment


      • #4
        Re: Li-ion batterijen: vreemde ontdekking

        Oorspronkelijk geplaatst door Z900
        Wh = Watt/hour, dus 1 watt (theoretisch) kunnen leveren gedurende 1 uur.
        ! Wh = Watt * hour. 1 Wh is dus inderdaad 1 watt gedurende 1 uur, maar 2 Wh = 1 Watt gedurende 2 uur of 2 Watt gedurende 1 uur. Als het vermogen / tijd was, dan had je toch een mooie perpetuum mobile gebouwd .

        Anyway, 1 Watt = 1 V * 1 A (voor gelijkstroom). Daarom kun je bijvoorbeeld de capaciteit van een oplaadbare AA batterij niet zondermeer vergelijken met die van een BP-511 - de AA batterijen leveren 1.2 of 1.5V, de BP-511 levert 7.4V. Het potentieel vermogen van een BP-511 wordt daarmee 1100 mAh * 7.4V = 8.14 Wh. Een GP2300 (2300 mAh, NiMh) levert daarentegen 2300 mAh * 1.2V = 2.76 Wh. Theoretisch dan, want de spanning van een BP-511 zowel als van een GP2300 blijft niet 100% gedurende de ontladingscyclus.

        Comment


        • #5
          Re: Li-ion batterijen: vreemde ontdekking

          Oorspronkelijk geplaatst door Remie
          Ben zelf geen expert, maar heb wel van diverse experts gehoord dat je Li-on baterijen of accus het beste steeds zoveel mogelijk weer volledig oplaadt. Ook als je bijv. maar enkele of geheel geen foto's per dag maakt, dan is het toch het beste om de accus aan het eind van de dag weer helemaal op te laden. Alleen als je ze voor lange tijd niet wilt gebruiken, moet je ze geheel ontladen.
          Eerlijk gezegd vindt ik dat een beetje tegenstrijdig met elkaar, maar het schijnt toch zo te werken.
          Ik heb al vaker gelezen dat een Li-on accu, bij niet gebruik, maar 1% per dag aan spanning verliest. Elke dag opnieuw herladen lijkt mij in deze situatie dan ook overbodig.

          Comment


          • #6
            Re: Li-ion batterijen: vreemde ontdekking

            Oorspronkelijk geplaatst door Koen_vervoort
            Wat een Wh is ten opzichte van de vermelde mAh weet ik niet :-)

            Sorry Koen.....ik had erover heen gelezen....negeer mijn vorige post

            mvg,
            Z900
            Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

            Comment


            • #7
              Re: Li-ion batterijen: vreemde ontdekking

              Oorspronkelijk geplaatst door j@n
              Ik heb al vaker gelezen dat een Li-on accu, bij niet gebruik, maar 1% per dag aan spanning verliest. Elke dag opnieuw herladen lijkt mij in deze situatie dan ook overbodig.
              Maar ja, ook al is het maar weinig, 1% is toch meer als niets. Het lijkt mij daarom zeker niet helemaal overbodig

              Comment


              • #8
                Re: Li-ion batterijen: vreemde ontdekking

                Ik dacht dat een lithium-ion akku heel weinig zelfontlading had. Volgens mij is het juist een nikkel-cadmium akku die 1% per dag kan verliezen, een nikkel-metaalhydride doet het iets beter.

                Wat die korte levensduur betreft als je een lithium-ion akku elke keer helemaal leeg maakt, komt die dus overeen met een loodakku (auto-akku). Als je die helemaal leegmaakt, dan gaat ze ook niet lang mee, en als je die altijd volledig geladen houdt, dan kan je daarmee gemakkelijk 10 jaar voort.

                Ik zal er op letten om mijn lithium-ion akku's niet helemaal leeg te maken, maar meer dan de helft van de capaciteit moet ik toch zeker kunnen gebruiken.
                (Tot er 1 blokje weg is (LCD display), en dan vervang ik meestal toch de akku.)
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Li-ion batterijen: vreemde ontdekking

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                  Ik zal er op letten om mijn lithium-ion akku's niet helemaal leeg te maken, maar meer dan de helft van de capaciteit moet ik toch zeker kunnen gebruiken.
                  (Tot er 1 blokje weg is (LCD display), en dan vervang ik meestal toch de akku.)
                  Wie weet is dat wel een ideaal compromis tussen gebruiksgemak en levensduur...

                  Ik vraag me wel af wat er chemisch dan juist speelt, waardoor die aftakeling sneller gaat als de spanning er uit is :-)

                  Comment

                  Working...
                  X