Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geheugenkaartjes formateren, wat doen jullie en wat aan te raden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geheugenkaartjes formateren, wat doen jullie en wat aan te raden.

    Wat is het beste voor je kaartjes, na iedere korte schoot steeds je kaartjes formateren,
    of beter wachten tot na enkele opslagen naar je computer.

  • #2
    Re: Geheugenkaartjes formateren, wat doen jullie en wat aan te raden.

    ik doe het tweede, maar weet ook niet of het beter is.

    Comment


    • #3
      Re: Geheugenkaartjes formateren, wat doen jullie en wat aan te raden.

      Ik maak altijd eerst een kopie op een paar verschillende schijven vooraleer de kaartjes in de camera geformatteerd worden.
      Na een korte shoot kan het wel eens gebeuren dat de geheugenkaartjes dan nog niet meteen geformatteerd worden (voor een paar foto's maakt dat niet veel uit, de geheugenkaartjes die ik gebruik zijn toch groot genoeg).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Geheugenkaartjes formateren, wat doen jullie en wat aan te raden.

        Ik formateer ze iedere keer als ze geheel vol geweest zijn en ik ze weer opnieuw wil gebruiken. Ik heb er voldoende en formateer ze pas als de inhoud op Computer, Back-up en tweede (uithuizige) Back-up staan. Je kunt natuurlijk ook de inhoud wissen maar ik verkies formateren.
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #5
          Re: Geheugenkaartjes formateren, wat doen jullie en wat aan te raden.

          Formateren van geheugenkaartjes doe ik nooit.
          Het is weer een extra schrijfbewerking die op de teller van de levensduur gaat staan.
          En verder brengt het niets bij.

          Als ik een shoot gedaan heb dan transfereer ik alle data naar de pc en wis ik de bestanden op de kaartjes zodat die weer klaar zijn voor de volgende shoot.

          Comment


          • #6
            Re: Geheugenkaartjes formateren, wat doen jullie en wat aan te raden.

            Genoeg kaartjes opzij houden, transfereren naar 2 systemen - en dan wordt de zaak opnieuw in de camera geformateerd.
            Soms staan de kaartjes vol, soms niet - maar ik hou me aan die systematiek. Doe dit ondertussen toch al een jaartje of acht zo, 't is iets duurder in kaartjes, maar nog nooit echte problemen mee gehad.
            Een format gaat relatief weinig data schrijven - telkenmale u een beeld schrijft wordt de fat toch herschreven - of u dat nu leuk vindt of niet. Flash-geheugen gebruikt trouwens een algoritme om dat schrijven over alle sectoren ad-random te houden. Een kaart nooit formatteren zou dus wel 's nadeliger kunnen uitkomen omdat die wear-leveling dan enkel maar op het meest gebruikte stuk kan ingrijpen. Op een volle flash-disk werken doet 'm sneller slijten (m'n diensthoofd op't werk had een laptop met een ssd van 128GB had nog 10GB over - wel die schijf had op 1 jaar tijd 1/3e van de reserve-sectoren opgesoupeerd). Dit ter illustratie - het is niet hetzelfde geheugen - maar 't is in elk geval wel ergens familie - dus denk ik dat dezelfde redenering wel op mag gaan.
            Voor wat 't waard is - elkeen is vrij van te doen en te denken zoals 't hem uitkomt.
            groeten

            Comment


            • #7
              Re: Geheugenkaartjes formateren, wat doen jullie en wat aan te raden.

              1) Ik schrijf de inhoud van de kaartjes weg naar minstens 2 onafhankelijke harde schijven. De opdeling en indeling van de folders wordt automatisch bijgehouden en aangemaakt. ieder kaartje krijgt automatisch een nieuwe foldernaam bestaande uit de datum en dan een uniek volgnummer. Dit voorkomt dat ik bestandnamen heb die elkaar overschrijven (zelfde naam). Handig indien je ook kaartjes van een ander moet backuppen. (Aantal backuppen en waar is door parameters zelf in te stellen).
              2) Pas na het wegschrijven worden de beelden gewist op de kaartjes indien daartoe gewenst
              Wanneer ik foto's bewerk wordt van die foto eerst een kopie (origineel) aangemaakt zodat ik steeds van voren af aan kan herbeginnen.
              1) en 2) worden door een door mij klein progje volledig beheerd en uitgevoerd (parameters) en is een paar KB groot en staat niet in het register, dus ... Er staat een kopietje van de progje op mijn geheugenkaartjes zodat ik dat steeds kan gebruiken indien ik wil of het nodig acht. Het progje laat me ook toe via FTP beelden naar plaats op het internet weg te schrijven (mits je een toegangcode en een paswoord hebt, ook te parametriseren).

              Bij aankoop van een nieuw kaartje, wordt dit eerst geformateerd op het fototoestel. Dat is eenmalig en normaliter doe ik dat nooit meer. Wanneer er echter een nieuwe firmware op de camera komt, worden alle kaartjes herformateerd en plaats ik er mijn foto-copieer-progje op.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’ętre heureux

              Comment

              Working...
              X