Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

    Iemand ervaring met de Insignia met 1.6 Turbo motor (170pk benzine) ?
    Ik heb namelijk een heel jonge tweedehands op het oog met deze motor. Alle info qua rijplezier, prestaties, verbruik... is welkom !
    Panasonic Lumix FZ2000

  • #2
    Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

    Als je veel km's gaat doen ermee zou ik toch eerst goed bezinnen, ik ken persoonlijk iemand die zelf zo eentje heeft ( berlinemodel ) en dat ding is volgens hem niet onder de 10 liter te krijgen , zelfs niet op langere snelwegtrajecten... Hij heeft een best rustige rijstijl en naar zijn zeggen heeft ie meestal een verbruik van rond de 12 liter ( woon-werkverkeer op secundaire wegen).
    Ik heb met hem al een paar keer meegereden , verder best goede wagen maar verwacht geen wonderprestaties maar alles hangt een beetje af van wat je verwachtingen zijn of wat je nu gewoon bent natuurlijk...
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

      Als ik op "spritmonitor.de" kijk, dan is het verbruik wel redelijk hoog, maar een gemiddelde van 12L/100km staat er toch niet bij (de meesten zitten ergens rond de 8L/100km, wat ik ook nog veel vind voor een moderne auto).
      Ofwel is er iets mis met die auto, of anders scheelt er toch iets aan de rijstijl (of worden er altijd heel korte afstanden gereden waarbij de motor nooit op temperatuur komt).
      Je hoeft niet snel te rijden om veel te verbruiken, en je kan ook redelijk goed vooruit geraken met een laag verbruik.
      Een recente turbomotor is gemaakt om zuinig te werken op lage toeren, als je bijvoorbeeld altijd in een te lage versnelling blijft rijden, dan kan het verbruik zelfs hoger zijn dan bij een "oude" wagen met dezelfde cilinderinhoud.

      Als je die 170PK altijd volledig wil gebruiken, dan kom je niet toe met 12L/100km, maar dan is er ook een heel grote kans dat je je rijbewijs vrij snel zal mogen afgeven...
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Als ik op "spritmonitor.de" kijk, dan is het verbruik wel redelijk hoog, maar een gemiddelde van 12L/100km staat er toch niet bij (de meesten zitten ergens rond de 8L/100km, wat ik ook nog veel vind voor een moderne auto).
        Ofwel is er iets mis met die auto, of anders scheelt er toch iets aan de rijstijl (of worden er altijd heel korte afstanden gereden waarbij de motor nooit op temperatuur komt).
        Je hoeft niet snel te rijden om veel te verbruiken, en je kan ook redelijk goed vooruit geraken met een laag verbruik.
        Een recente turbomotor is gemaakt om zuinig te werken op lage toeren, als je bijvoorbeeld altijd in een te lage versnelling blijft rijden, dan kan het verbruik zelfs hoger zijn dan bij een "oude" wagen met dezelfde cilinderinhoud.

        Als je die 170PK altijd volledig wil gebruiken, dan kom je niet toe met 12L/100km, maar dan is er ook een heel grote kans dat je je rijbewijs vrij snel zal mogen afgeven...
        Ik vind 8 à 9 aanvaardbaar voor een Insignia. Het is tenslotte een zware auto en die 170pk is niet bedoeld om ermee te racen, denk ik. Is er trouwens het type auto niet voor.
        Dat gemiddelde van 12 liter vind ik ook wel overdreven, of je moet echt constant heel sportief rijden (altijd snel optrekken aan de lichten bijvoorbeeld) en je niet veel aantrekken van de snelheidsbeperkingen...
        Panasonic Lumix FZ2000

        Comment


        • #5
          Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Als ik op "spritmonitor.de" kijk, dan is het verbruik wel redelijk hoog, maar een gemiddelde van 12L/100km staat er toch niet bij (de meesten zitten ergens rond de 8L/100km, wat ik ook nog veel vind voor een moderne auto).
          Ofwel is er iets mis met die auto, of anders scheelt er toch iets aan de rijstijl (of worden er altijd heel korte afstanden gereden waarbij de motor nooit op temperatuur komt).
          Je hoeft niet snel te rijden om veel te verbruiken, en je kan ook redelijk goed vooruit geraken met een laag verbruik.
          Een recente turbomotor is gemaakt om zuinig te werken op lage toeren, als je bijvoorbeeld altijd in een te lage versnelling blijft rijden, dan kan het verbruik zelfs hoger zijn dan bij een "oude" wagen met dezelfde cilinderinhoud.

          Als je die 170PK altijd volledig wil gebruiken, dan kom je niet toe met 12L/100km, maar dan is er ook een heel grote kans dat je je rijbewijs vrij snel zal mogen afgeven...
          Ik stel enkel vast wat die mens zegt hé , wel moet gezegd worden dat hij quasi nooit autostradekm's doet , hij komt hier elke dag met deze wagen werken en moet daarvoor enkele rit denk ik 15 a 20km doen, veel lichten , rondepunten enzo... Maar ik weet 100% zeker dat die man zeker geen racepiloot is, verre van... Hij heeft de wagen trouwens nog niet echt heel lang, hij komt van een diesel ( ook Insignia maar geen idee welke motor ) en die heeft ie weggedaan omwille van problemen met EGR , roetfilter en het hele zooitje die er aan vast zit , net als velen trouwens... vandaar dat ie nu een benzine heeft aangekocht, maar zijn verbruikskosten zijn wel stevig omhoog gegaan volgens hem... ( hij zal daarentegen ook wel wat besparingen doen door een benzine te kopen )

          Wat betreft spritmonitor , je kan daar idd misschien zuinige rijders vinden , maar ik denk wel dat iemand die z'n gegevens allemaal op zo'n systeem zal houden ook serieus bezig is met z'n verbruik en daar ook tijdens het rijden echt heel hard op gaat letten, vandaar dat ik ook altijd wat voorzichtig met zo'n gegevens omga , niet iedereen is daar echt mee bezig natuurlijk , zo'n Insignia is nu niet echt een licht autootje en ik denk dat de TS wel degelijk met een realistisch verbruik moet rekening houden.
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #6
            Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

            Ik ken iemand die met zijn Insignia 1.6 benzine dagelijks de rit Lint-Ekeren-Lint doet, en ook een verbruik van 12 liter heeft. Hij werkt in shift en rijdt dus niet in de absolute spitsuren.
            Hij heeft maar 2 klachten over zijn auto.
            1) het verbruik
            2) de lengte van de auto, waardoor hij moeilijk een parkeerplaats vindt

            Comment


            • #7
              Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

              Dan is dat zeker geen auto voor iemand die niet teveel wil uitgeven aan brandstofkosten (helemaal niets voor mij dus).
              Het werkelijke verbruik is dan ook bijna het dubbele van wat de fabrikant opgeeft...

              Ik heb vroeger nog met auto's gereden met 2 liter benzinemotoren (een Saab 99 GLS met 2 carburators en een 900 EMS met Bosch K-Jetronic injectie), en die verbruikten toen (30 jaar geleden) ongeveer 10L/100km tegen een gemiddelde snelheid die een stuk hoger was dan wat er nu nog mogelijk is.
              Toen mocht je nog overal 90km/h rijden buiten de bebouwde kom (en dan deed iedereen dat nog), ondertussen is dat bijna overal 70km/h.
              Voor dat verbruik van 10L/100km mocht ik met die Saab toch redelijk vlot doorrijden (zelfs op LPG was het verbruik ongeveer hetzelfde).
              Mijn huidige auto verbruikt ongeveer de helft van die Saab 99 en 900, ik heb nu weer 917km gedaan en het benzinelampje is nog niet aan (als dat pas aan is, dan gaat er 46 liter bij).
              Maar ik probeer wel zo zuinig mogelijk te rijden, terwijl ik als het mogelijk is (volgens de verkeersdrukte en andere omstandigheden) wel tegen de maximaal toegelaten snelheid rij.

              Een collega op het werk kocht onlangs een Skoda Superb 1,4L TSI (150 PK), die auto heeft nog niet veel kilometers gedaan, en het verbruik zit nu rond de 5,6L/100km.
              Met die auto worden er dagelijks wel redelijke afstanden over de snelweg gereden (die collega woont ongeveer 25km van het werk).

              Er zijn dus wel degelijk auto's die een werkelijk verbruik hebben dat een stuk lager is dan dat van de Opel Insignia.
              Dat kan ook de reden zijn waarom die nu als "jonge tweedehands" wordt verkocht.
              Met zo'n verbruikscijfers begrijp ik dat je daar liever niet te lang mee blijft rijden...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Dat kan ook de reden zijn waarom die nu als "jonge tweedehands" wordt verkocht.
                Met zo'n verbruikscijfers begrijp ik dat je daar liever niet te lang mee blijft rijden...
                Als men voor verbruik een auto weg doet, dan moet men ook eens het klein fortuin tellen dat men verliest en weer moet bijleggen voor een nieuwe.
                Meestal kan men voor dat geld héél lang rijden, of men moet extreem veel rijden ... maar dan was men beter af met een diesel.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  maar dan was men beter af met een diesel.
                  Ik wil geen diesel meer omdat ze sinds 1 januari 2016 diesel meer belasten, hogere BIV, enz. Ik denk ook dat de prijs aan de pomp voor diesel in het komende jaar/2 jaar nog zal stijgen. Het verschil met benzine is nu al heel klein.
                  Jaren terug diesel zo gepromoot, premies geboden, en nu doen ze net het omgekeerde. Nu, ze zullen ongetwijfeld hetzelfde doen met benzine (eens ze klaar zijn met de dieselrijders) om de hybrids en elektrische auto's te promoten...

                  In elk geval, ik doe zo'n 21000 km per jaar. Randgeval en dus afwegen. Benzine is voordeliger qua BIV en rijtaks, en ook het onderhoud is iets goedkoper. Iets meer verbruik, maar kom, ook meer rijplezier (vind ik) en ne mens mag al ne keer een pleziertje hebben. Mijn huidige auto is een Astra Sports Tourer diesel, wordt 4 jaar in september en dus het ideale moment om er nog een mooie overnameprijs voor te krijgen.

                  Vanavond langsgeweest en proefrit gedaan. Garagist bevestigt ook 8,5 à 9 liter gemiddeld bij normale rijstijl.
                  Panasonic Lumix FZ2000

                  Comment


                  • #10
                    Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Als men voor verbruik een auto weg doet, dan moet men ook eens het klein fortuin tellen dat men verliest en weer moet bijleggen voor een nieuwe.
                    Meestal kan men voor dat geld héél lang rijden, of men moet extreem veel rijden ... maar dan was men beter af met een diesel.
                    Verbruik volgens het boekje : 6,2 l/100km. (schiet niet op de pianist ) Specs.
                    12l - 6,2l= 5,8l/100km. Aan 30.000 km/jaar en €1.383/liter : €2406 per jaar + heel veel plezier..... maar wel duur.

                    EDIT :
                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                    ..............................
                    In elk geval, ik doe zo'n 21000 km per jaar.......................
                    .................Garagist bevestigt ook 8,5 à 9 liter gemiddeld bij normale rijstijl.
                    12l - 9l= 3l/100km. Aan 21.000 km/jaar en €1.383/liter : €871 per jaar + heel veel plezier.....
                    Last edited by Skitch; 16 augustus 2016, 22:03.
                    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

                      Als je alle kosten van je wagen uitrekent dan is benzineverbruik relatief insignificant, inschrijven van wagen, taxen en nog een paar duizend euro verlies binnen een paar jaar als je hem verkoopt... Waarom zou je een wagen van 170pk kopen om er dan geen gebruik van te maken? Ik heb een wagen met 20pk en ook nog eentje met 45pk. Ik rijd ook met wagen dat bijna het tiendubbele heeft (hybride). En bij al die wagens begint het rijplezier pas aan 4000 toeren .

                      Maar even serieus, als je slechts 21.000km doet op een jaar, waarom zou je dan na 4 jaar een wagen verkopen om weer een nieuwere tweedehands te kopen? Er staan maximum 100.000km's op dus? Vorige auto is pas buitengegaan aan 500.000km. Consumptiemaatschappij zeker?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

                        Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                        Maar even serieus, als je slechts 21.000km doet op een jaar, waarom zou je dan na 4 jaar een wagen verkopen om weer een nieuwere tweedehands te kopen? Er staan maximum 100.000km's op dus? Vorige auto is pas buitengegaan aan 500.000km. Consumptiemaatschappij zeker?
                        Heeft nu 84000 km. Tja, goesting, zeker ?
                        Panasonic Lumix FZ2000

                        Comment


                        • #13
                          Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

                          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                          Verbruik volgens het boekje : 6,2 l/100km. (schiet niet op de pianist ) Specs.
                          12l - 6,2l= 5,8l/100km. Aan 30.000 km/jaar en €1.383/liter : €2406 per jaar + heel veel plezier..... maar wel duur.
                          Berekening klopt, maar (bijna) elke auto verbruikt meer dan in het boekje en je moet dan vergelijken met wat die andere zou verbruiken.
                          Als die dan maar 8,5 liter verbruikt (zelfde categorie wagen), dan is dat verschil al veel minder.
                          En is het dan de moeite om daarvoor een nieuwe wagen te kopen, een paar duizend Euro te verliezen, terug BIV te moeten betalen en dergelijke?
                          Net een kennis gehad dat een wagen na 1,5 jaar verkocht heeft (andere reden) ... 9000€ kwijt tegenover de aankoopprijs.
                          Daar kunt ge al een paar jaar voor rijden mocht meerverbruik de reden zijn. 😊
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                            Heeft nu 84000 km. Tja, goesting, zeker ?
                            Als je daar goesting voor hebt, dan doe je dat toch.
                            Maar het is wel zo als je 170 pk onder de voet hebt en deze regelmatig wil gebruiken, dat daar verbruik tegenover staat,
                            zeker bij veel stoppen en aanzetten.
                            Met mijn Subaru benzine haal ik een gemiddelde van 7.2, op langere rustige trajecten zakt dat tot beneden de 6 L
                            maar hier op de grote ring rond Roeselare (waar je om de 200 meter lichten hebt), kan dat gemakkelijk oplopen
                            tot boven de 10 liter, en dan ben ik nog een rustig chauffeur, is wel een automaat en vier wiel aangedreven.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Opel Insignia ST 1.6 Turbo 170pk

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Als je daar goesting voor hebt, dan doe je dat toch.
                              Maar het is wel zo als je 170 pk onder de voet hebt en deze regelmatig wil gebruiken, dat daar verbruik tegenover staat,
                              zeker bij veel stoppen en aanzetten.
                              Met mijn Subaru benzine haal ik een gemiddelde van 7.2, op langere rustige trajecten zakt dat tot beneden de 6 L
                              maar hier op de grote ring rond Roeselare (waar je om de 200 meter lichten hebt), kan dat gemakkelijk oplopen
                              tot boven de 10 liter, en dan ben ik nog een rustig chauffeur, is wel een automaat en vier wiel aangedreven.
                              Het is wel m'n huidige auto die 84000 km heeft, die Insignia heeft er nog maar een dikke 18000 km
                              Heb 'm gisteren meegekregen van m'n garagist en wat mee gereden, deze morgen weer terug afgeleverd. Heb morgen afspraak om eens te klappen over de voorwaarden.
                              Wel wreed machien, zeker in vergelijking met m'n Astra. Quasi dag en nacht verschil om mee te rijden (en dan heb ik het niet over het verschil tussen diesel en benzine).
                              Verbruik werd bevestigd door garagist : 8,5 à 9 bij normale rijstijl. Daar kan ik zeker mee leven.
                              Die 170pk zie ik als genoeg vermogen om heel vlot in het verkeer mee te rijden en ik ga dat zeker niet gebruiken om Schumacher te spelen. Heb al genoeg boetes gehad. Ik hou me dus overal aan de toegelaten snelheid...
                              Allee, ge zijt ook een 'westflute'
                              Panasonic Lumix FZ2000

                              Comment

                              Working...
                              X