Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Favoriete 120 Fimrolletjes voor Hasselblad?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Favoriete 120 Fimrolletjes voor Hasselblad?

    Ik heb een Hasselblad 500C met een 50mm waarmee ik voor niet-professioneel werk enkele beelden mee wil nemen.
    Wat is jullie favoriete 6X6 film? En waarom?

  • #2
    Re: Favoriete 120 Fimrolletjes voor Hasselblad?

    Heb geen Hasselblad maar gebruik wel wat 120 rolletjes. Mijn favoriete film is de Fuji Provia 400X maar die maken ze niet meer (heb nog wat in de diepvries en soms duikt er nog wel op op het net). Dus nu is het vooral Provia 100F. Iets minder handig voor binnen. Voor 6x17 gebruik ik echter meestal Velvia 50 of 100 naargelang het licht. Gebruik niet vaak zwart-wit maar dan is het meestal Ilford HP5+ omdat die goedkoop, goed en heel gemakkelijk te vinden is. Gewone kleurnegatief gebruik ik niet.

    Comment


    • #3
      Re: Favoriete 120 Fimrolletjes voor Hasselblad?

      Bedankt! Ik dacht ook al aan Illford HP5+, ik heb ze gevonden aan 5,30 euro/rolletje 400ASA dus dat lijkt me een goede prijs.
      Als ik nog een extra rug kan vinden voor weinig geld ga ik ook nog een kleurenfilm erbij pakken, ASA100 voor landschappen.
      Is Kodak Ektar 100 hier een goede optie voor? (6,50 euro/rolletje) Of is Provia 100F hier ook uitstekend voor? (7 euro/ rolletje)
      Prijs maakt voor mij eigenlijk niet zoveel uit, want het duurste is toch het ontwikkelen. Tip voor een goed fotolab trouwens? Ik doe dit nu naar een klein winkeltje in de straat die de filmpjes 1 keer per week laat ophalen, maar ik denk niet dat dit de beste/goedkoopste oplossing is.
      Ik heb nog Provia 400X gevonden aan 17 euro/rolletje, dus dat is wel duur :s.

      Comment


      • #4
        Re: Favoriete 120 Fimrolletjes voor Hasselblad?

        Ektar is kleurnegatief, nog nooit gebruikt. Vroeger wel eens Porta maar die vond ik aan de fletse kant (nooit verschil gezien tussen VC en NC trouwens). Bij Ilford is er de FP4+, dat is een 125 iso. Provia 100 is zeker te gebruiken voor landschappen, maar als je toch 100 gebruikt is Velvia 100 ook te proberen. Als je landschappen met statief doet is iso 100 best te doen.

        Wel opletten: Ektar en Portra zijn negatief film, Provia en Velvia zijn dia film. Als je wil laten afdrukken zal je beter zijn met negatief film. Als je zelf gaat scannen kan het alle 2.

        Voor ontwikkelen ga ik naar Antwerpen bij Foto Schelfhout. Grobet is ook een optie. Heb bij alle 2 goede ervaringen.

        Comment


        • #5
          Re: Favoriete 120 Fimrolletjes voor Hasselblad?

          Ik heb duidelijk nog veel opzoekingswerk te doen. Qua filmpjes in 35mm gebruik ik Kodak T-Max 400. Ik heb nooit een andere gebruikt, 1 à 2 filmpjes per maand zette me ook niet voldoende aan om andere filmpjes uit te proberen.
          Dat is dus negatief film veronderstel ik. De prijzen van het laten afdrukken zal ik eens goed bekijken, voor de weinige filmpjes die ik zal doen is het misschien makkelijker/voordeliger om het gewoon te laten doen. En dan kies ik dus beter een negatief film omdat dit hogere kwaliteit geeft?

          Comment


          • #6
            Re: Favoriete 120 Fimrolletjes voor Hasselblad?

            Kodak T-Max is zwart-wit negatief film. Kwaliteit heeft weinig te maken met of het nu kleurnegatief, dia of Z/W is. Elk van die types heeft zijn specifieke eigenschappen. De ene heeft meer resolutie, de andere meer saturatie, nog een meer marge bij belichting, etc. Laten afdrukken of zelf afdrukken moet je zelf overwegen.

            In het kort: er zijn 3 soorten emulsie en 3 ontwikkelprocessen.

            - kleurnegatief: je krijgt een negatief beeld met de kleuren "omgedraaid". De drager van de emulsie is meestal oranje. Dit zijn de filmen waar je zonder problemen afdrukken van kan krijgen zoals vroeger. Geven een fletse indruk als je ze bvb scant zonder correcties omdat ze het moeten hebben van afdrukken.
            - kleurdia: je krijgt direct een positief beeld in kleur. Uiteraard een kleurloze drager. Geven soms een heel contrastrijke en verzadigde indruk maar die wordt afgezwakt bij projecteren. Beperkt dynamisch bereik, moeten "perfect" belicht worden. (z/w dia is er niet meer)
            - zwart-wit: je krijgt een "omgekeerd" negatief beeld op een kleurloze drager. Hebben een grote marge in belichting.

            Van de dias en z/w kan je uiteraard ook afdrukken krijgen. Tegenwoordig is het toch allemaal scannen en printen.

            De ontwikkel processen zijn:
            - C41: het standaard kleur proces
            - E6: het standaard dia proces
            - het "zilver-gelatine" zwart-wit proces: hier is er een verscheidenheid aan ontwikkelaars, fixeer en andere. Kan je zelf thuis doen zonder veel moeite. (C41 en E6 kan je ook thuis doen, maar dat is omslachtiger)

            De vreemde eend is de C41-zwart-wit film. Dit is een zwart-wit film die reageert als een kleurfilm en met het C41 proces voor kleur wordt ontwikkeld. Die kan dus door de mini-labs. Meestal (let wel meestal) zijn dit filmen die minder korrel geven maar ze reageren helemaal anders op kleuren.

            De grote fabrikanten zijn Fuji, Kodak en Ilford. Agfa en Rollei zijn merken die film van anderen in een doos steken. (Agfa-Gevaert maakt zelf nog film, maar heeft niets te maken met de Agfa naam die op filmrolletjes staat, alhoewel daar Agfa-Gevaert film kan insteken...) Bij de Z/W filmen zijn er een aantal kleine fabrikanten. Soms maken die zelf hun film (zoals Foma), vaak laten ze echter film maken volgens hun spec (zoals Bergger)

            Kodak Ektar, Kodak Portra, Kodak Gold, Fuji Superia, Fuji Reala en Fuji Pro160/400/800 zijn de meest voorkomende kleur negatief filmen. Er is ook nog Agfa Vista. Rollei heeft een hoop idiote Lomo-achtige dingen zoals film die alles geel of blauw of rood kleurt voor een hoge prijs en het idee dat je artistiek bezig bent. Soms ga je wel eens Kodak CineStill tegenkomen. Dat is film voor langspeelfilm die versneden wordt voor fotografie. Duur en heeft geen "remjet", dat is een laag die reflecties van de achterkant van de film tegengaat. Dus met sterk tegenlicht krijg je van die wazige witte plekken.

            Fuji Provia, Fuji Velvia, Fuji Sensia en Agfa CT Precisa zijn de meest courante diafilmen. Rollei heeft ook nog diafilm, de enige 200 iso. Kodak is gestopt met diafilm en Ferrania gaat (ooit) terug starten.

            Kodak Tri-X en T-max zijn "zilver-gelatine" filmen (dus geen C41). Fuji heeft nog Neopan Acros in dat type. Tegenwoordig is echter Ilford de meest gekende Z/W leverancier. Die hebben HP5+, FP4+ en Delta als "zilver-gelatine" films. De Ilford XP2 is een film voor C41 ontwikkeling. De Foma filmen hebben een goeie naam, iets goedkoper maar je zal ze via het net moeten bestellen.

            Er is nog meer, maar dit zijn denk ik de meest voorkomende en gemakkelijkst te vinden.
            Last edited by Spanik; 16 augustus 2016, 19:06.

            Comment


            • #7
              Re: Favoriete 120 Fimrolletjes voor Hasselblad?

              Hartelijk bedankt voor deze uitleg!
              Momenteel denk ik aan HP5+ voor zw en Kodak Ektar voor kleur.
              Als diafilm een kleiner dynamisch bereik heeft is dat niet zo'n goede keuze om te gebruiken met een camera zonder lichtmeting zou ik dan denken. Tot op een stop verschil kan ik het licht wel lezen met mijn ogen, maar als ik er een stop naast zit verlies je dus al veel informatie met diafilm?

              Comment


              • #8
                Re: Favoriete 120 Fimrolletjes voor Hasselblad?

                Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                Hartelijk bedankt voor deze uitleg!
                Momenteel denk ik aan HP5+ voor zw en Kodak Ektar voor kleur.
                Als diafilm een kleiner dynamisch bereik heeft is dat niet zo'n goede keuze om te gebruiken met een camera zonder lichtmeting zou ik dan denken. Tot op een stop verschil kan ik het licht wel lezen met mijn ogen, maar als ik er een stop naast zit verlies je dus al veel informatie met diafilm?
                Fuji Velvia 50 heeft juist een zeer mooi Dynamisch bereik LoP ik meen 14 stops.
                Heb ik nog gebruikt in formaat 8 X 10 inch met een gehuurde camera van Fuji België, wat daar na ontwikkeling uit kwam op de lichtbak was toen die tijd onvoorstelbaar.
                De opdracht was een truck van de firma MOL hier te Sleihage in beeld brengen en laten belichten op een foto van iets van een vijf meter groot, kon je indertijd allemaal
                laten doen bij Fuji België, waar ik van spreek is 20 à 25 jaar geleden en het resultaat was dan in deze tijd formidabel.

                Comment


                • #9
                  Re: Favoriete 120 Fimrolletjes voor Hasselblad?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
                  Ik heb een Hasselblad 500C met een 50mm waarmee ik voor niet-professioneel werk enkele beelden mee wil nemen.
                  Wat is jullie favoriete 6X6 film? En waarom?
                  Wil je zwart-wit zelf doen?

                  Tip1: kies voor een bepaalde film/ontwikkelaar combinatie en werk daar een 5-tal jaar mee. Zo kweek je je eigen 'standaardisatie'
                  Voor zwart-wit gebruik ik
                  Kodak 400TX/ID-11 belicht als 320iso 1+1 20°C 10' kiep methode
                  Ilford FP4/ID-11 belicht als 80 iso 1+1 20°C 10' kiep methode
                  Fuji Across 100/ID-11 als 80 iso 1+1 20°C 10' kiepmethode

                  Tip2: woon je in de buurt van Hasselt dan kan je dat allemaal leren op de academie bij Carlo Valkenborgh, woon je in de streek van St.-Niklaas dan kan je dat leren op de academie bij Lieven Nollet

                  mvrgr
                  Fred
                  https://efbeo.wordpress.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Favoriete 120 Fimrolletjes voor Hasselblad?

                    Ik ga het laten ontwikkelen, ik heb plaats tekort om dat ook nog erbij te nemen (beide qua tijd en fysieke plaats).

                    Ik ben van de regio Gent, dus beide zijn wel zeer ver van huis :s. Voor mij is het de tijd waarschijnlijk niet waard. Als ik enorm onder de indruk ben van mediumformaat, dan zoek ik een tweedehands digitale rug en doe ik een deel van mijn huidige materiaal van de hand.

                    Welke kleurfilm zou u gebruiken Fred?

                    Comment

                    Working...
                    X