Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief

    Hallo iedereen,

    Er zijn zoveel statief topics, ik weet het niet meer .
    Ik zal het even simpel zeggen,
    Ik zoek een zeer goed en licht statief die perfect bruikbaar is voor zowel Wildlife/vogels/vogelhut en landschappen (HDR, watervallen, etc...)
    Bedoeling is later een nikon 200-500 aan te kopen en dit zou dus ook de zwaarste/langste lens zijn.
    Ik ken persoonlijk niets van die gimbal toestanden of andere dingen, dus ervaring = 0. Maar ik wil geen basic stuff kopen. degelijk materiaal en leren zal ik .
    Wat zouden jullie aanraden?

    Alvast bedankt voor jullie hulp!

    Oja, prijs doet er niet zoveel toe, maar zeker niet het duurste van het duurste! Goede prijs/kwaliteit liefst, of goedkopere merken zijn zeker welkom (als ze maar kwalitatief zijn!).
    Last edited by Timothy91; 14 augustus 2016, 06:25.

  • #2
    Re: Statief

    Het is al heel goed dat je liever wat meer geld uitgeeft om in een keer een degelijk statief aan te schaffen, de meesten beginnen met een goedkoop statief, en pas na verschillende miskopen beseffen ze dat ze toch wat meer moeten uitgeven als ze echt een goed statief willen.
    Ik ben zelf heel tevreden over mijn Sirui N2204 statief met het K-30X balhoofd, maar dat is toch al een flinke investering (als ik nu de prijzen zie, dan denk ik dat Sirui ondertussen duurder geworden is).
    Het is wel heel degelijk en niet overdreven zwaar.

    De Nikon 200-500 is voor die brandpuntsafstand nog redelijk licht, dan zal een K-30X zeker goed genoeg zijn.

    Maar er zijn nog een heleboel andere statieven, daarom kan je toch maar beter eerst eens in het specifieke statieven topic gaan rondneuzen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Statief

      Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
      Hallo iedereen,

      Er zijn zoveel statief topics, ik weet het niet meer .
      ).
      Niet zo gek wanneer iedereen een eigen statieven topic opent waaronder u terwijl er hier http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ic-399613.html is.

      Comment


      • #4
        Re: Statief

        Voor wat de TS van plan is, is een statief zeker een nuttig instrument, voor een aantal andere zaken (macro) ook. Maar zo af en toe vraag ik me af waarom zoveel mensen met statieven rond zeulen, ik was deze zomer nog bij NIMIS en de weinige mensen die deze locatie kennen zullen bevestigen : de klim naar boven is bijzonder pittig met een Df, D3, 14/24, 24/50 en 70/200. Een statief was complete overkill daar, meer bepaald voor mijn rug en mijn benen, ik heb nu al een paar dagen rondgelopen met een tendinitis in mijn knie door de afdaling.
        Maar goed, iedereen zijn voorkeur, ik gebruik geen statieven meer, ik neem ze zelfs niet meer mee als ik met de auto ben en ze dus niet moet dragen.
        Jaren geleden op IJsland in de kloof van Grænagill zag ik iemand met de meest indrukwekkende combinatie die ik ooit heb gezien : D3x, kanjer van een Gitzo, indrukwekkende tele, hij was rotsstructuren aan het fotograferen van beneden uit omdat hij de rotsen niet op kon. Ik had enkel een Panasonicje FZ-8 bij, en ik had die beweeglijkheid wél. Meer nog : ik durf te zeggen dat ik beelden heb waarvan hij enkel kan dromen, niet omdat ik zo'n goeie fotograaf ben maar omdat ik vlakbij kon komen.
        En om helemaal advokaat van de duivel te spelen, bij camerarecensies wordt er dan dikwijls op gehamerd dat het nieuw model X twee ISO-stops hoger heeft dan het vorige en dat 12800 probleemloos door de beugel kan. Uit de mond van een concertfotograaf neem ik dat aan, een statief is daar een nutteloos ding, maar zijn er dan zo veel concertfotografen ? Iemand die startrails doet kan niet zonder statief, dat snap ik ook wel. Zelf werk ik heel snel en heel intuïtief, tot op plaatsen waar je een statief helemaal niet kan gebruiken, gewoon omdat het te veel plaats inneemt. Voor vogel- en wildfotografie is een statief onmisbaar, voor vele soorten sport en natuur is dat een blok aan het been, neem van mij aan dat Guido Sterkendries niet door het water gaat waden tot aan zijn kin met een statief voor die foto van dat éne speciale gifkikkertje. En Sterkendries gaat voor niet veel zaken achteruit....
        Dit is natuurlijk geen bruikbaar antwoord op de vraag van de TS maar het was een gelegenheid om nog eens een ei te kunnen leggen :-)
        Komt het door frustratie omdat ik inmiddels (onterecht) de naam heb van statiefhater ? In de urbex kan je uit de losse hand die hoge ISO wél gebruiken, terwijl ik samen met Urbanbruges (een vroeger BD lid) de enige ben die het zo doet. In gezelschap die ik ze dan allemaal met hun oogbollen rollen en de lichaamstaal spreekt boekdelen.
        In het fotografenwereldje worden de "noden" veel te dikwijls aangepraat en nog meer tegengesproken (het is niet de camera die het hem doet). BD had vroeger een aantal erg begaafde fotografen die inmiddels met de noorderzon zijn verdwenen. Eén ervan zet hier af en toe nog een foto en is HET levende bewijs dat de man achter het oculair het hem doet. Vreemd genoeg verschijnen er hier en op FB amper comments terwijl de man zelf 's werelds nr 2 is op 1x.com, ik kijk er ongelofelijk naar op en het was een wens om eens samen met hem op stap te gaan. Tot mijn grote verbazing was mijn materiaal dubbel zo duur, iets wat ik niet over de kwaliteit en de originaliteit van mijn beelden kan zeggen. Maar enige tijd geleden (binnenkort komt er nog een sessie waarbij ik weer een aantal fotografen mag meenemen) kon ik een dag gratis fotograferen in CDC (ben daar intussen met mijn 5 keer zowat de huisfotograaf van het project) en de persoon in kwestie wou ik er beslist bij, alleen maar om te leren hoe hij keek naar de dingen. Geen statief, geen indrukwekkende glaswinkel, zelfs geen FF-camera. Ik zag hem wat rondlopen en dan, snelsnel : knip. Jammer dat ik niet op dat kaartje kon kijken maar deze persoon is het levende bewijs dat het materiaal van ondergeschikt belang is.
        Geen namen, iedereen die hier af en toe leest zal weten over wie het gaat.

        Enfin, na één maand ben ik weer terug uit de eeuwig zingende bossen en moet ik stoom aflaten

        Comment


        • #5
          Re: Statief

          wel veel woorden om niets te zeggen......
          Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
          Our English website: www.kaichitravel.com
          Breng eens een bezoekje aan Siberie!

          Comment


          • #6
            Re: Statief

            Hoi,
            Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
            wel veel woorden om niets te zeggen......

            1036 redenen om geen statief te gebruiken en evenzoveel om deze wél te gebruiken.
            TS vraagt advies, om deze wél te gebruiken, Black B@ndit geeft dit zoals gevraagd.
            Zo hoort dat.
            Ik was pas bij mij 4e statief bij (voor mij) de juiste.
            Bij de andere 3 wat geld versleten, maar ook bijgeleerd.
            Nu gebruik ik in combinatie met m'n Sigma 150-600 C de Sirui N-3204X met K30X kop.
            Of met een schommelkop Nest NT-530H.
            Bij deze combo heb ik voldoende over aan draagkracht en vermogen om trillingen op te vangen, stabiel en stevig.
            Kost wat, maar dan heb je ook wat.
            In ieder geval een combo, die niet trilt bij het maken van een plaatje.
            Of dat dit "overkill" is, bepaalt geen ander dan ik.

            Comment


            • #7
              Re: Statief

              Adrie, uw combo verschilt niet zo erg veel van de mijne (die nest kan 10 à 12kg aan denk ik) - je kan daar zelfs zwaarder glas op kwijt - een 600mm f4 vb. van een paar kilootjes mag totaal geen probleem vormen - heb dit zelf al kunnen testen.
              En ja opapol - onze oude fotograaf van op't werk heeft mij beelden laten zien genomen met een compactje, op 't juiste moment met de juiste techniek. Ik zou 't nu misschien al kunnen, maar zeker ben ik daar niet van (maar ik ben toch van plan mezelf eens terug te laten fotograferen met m'n eigen DSLR van Konica-Minolta à 6Mpixel met een kitlens, nu ik 'm terug heb) - een remake van m'n eerst genomen foto's.

              Comment


              • #8
                Re: Statief

                Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                Adrie, uw combo verschilt niet zo erg veel van de mijne (die nest kan 10 à 12kg aan denk ik) - je kan daar zelfs zwaarder glas op kwijt - een 600mm f4 vb. van een paar kilootjes mag totaal geen probleem vormen - heb dit zelf al kunnen testen.
                ...
                Volgens de boeken het dubbele... De Nest schommelkop staat voor 25 kg draagkracht te boek.
                Sirui statief staat volgens mijn ook voor 25 kg en de K30X kop voor 30 kg.
                Last edited by adrie; 16 augustus 2016, 20:51.

                Comment


                • #9
                  Re: Statief

                  U heeft idd. gelijk de carbon variant is net zoals de sirui rond de 25kg - er is een metalen kop die er op gelijkt - die een draaggewicht heeft van 12kg.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statief

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Het is al heel goed dat je liever wat meer geld uitgeeft om in een keer een degelijk statief aan te schaffen.
                    Ik ben zelf heel tevreden over mijn Sirui N2204 statief met het K-30X balhoofd, maar dat is toch al een flinke investering.
                    Het is wel heel degelijk en niet overdreven zwaar.
                    Bedankt voor je input! Ik zal hier zeer wat opzoekwerk over doen!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                    Niet zo gek wanneer iedereen een eigen statieven topic opent waaronder u terwijl er hier http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ic-399613.html is.
                    Ik ben heel graag op dit forum, en ik ben al vaak goed geholpen geweest, maar de laatste tijd merk ik meer en meer op dat er zo velen onbeleefd zijn. waarom is dit? waarom zo grof?
                    Je kan toch gewoon vermelden dat er dit 'topic' is in een vriendelijke manier?

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Voor wat de TS van plan is, is een statief zeker een nuttig instrument, voor een aantal andere zaken (macro) ook. ....
                    Ik vind je antwoord zeer goed verwoord en ik begrijp je mening. Ikzelf ben ook lang van mening dat ik zo min mogelijk met statief wil werken, ik gebruik het niet zo graag en geniet van de vrijheid om zonder te werken. Maar ik wil me nu echt werpen op deftige vogelfotografie en ook andere aspecten van fotografie, en ik wil graag daarvoor een deftig statief.
                    Ik zeg niet dat ik deze altijd bij me zal hebben, maar als ik een weekendje foto's ga maken, wil ik deze toch in de koffer van de wagen hebben indien ik deze nodig zou hebben .

                    Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                    wel veel woorden om niets te zeggen......
                    Weer zo'n mening dat totaal niet nodig is... schrijf dan gewoon niets, ik vind de tekst van opapol zeker goed en ik heb er zeker wat uit geleerd!

                    Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                    Hoi,
                    1036 redenen om geen statief te gebruiken en evenzoveel om deze wél te gebruiken.
                    TS vraagt advies, om deze wél te gebruiken, Black B@ndit geeft dit zoals gevraagd.
                    Zo hoort dat.
                    Ik was pas bij mij 4e statief bij (voor mij) de juiste.
                    Bij de andere 3 wat geld versleten, maar ook bijgeleerd.
                    Nu gebruik ik in combinatie met m'n Sigma 150-600 C de Sirui N-3204X met K30X kop.
                    Of met een schommelkop Nest NT-530H.
                    Bij deze combo heb ik voldoende over aan draagkracht en vermogen om trillingen op te vangen, stabiel en stevig.
                    Kost wat, maar dan heb je ook wat.
                    In ieder geval een combo, die niet trilt bij het maken van een plaatje.
                    Of dat dit "overkill" is, bepaalt geen ander dan ik.
                    Bedankt voor je antwoord, ook deze combinatie zal ik nader bekijken .

                    Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                    Adrie, uw combo verschilt niet zo erg veel van de mijne (die nest kan 10 à 12kg aan denk ik) - je kan daar zelfs zwaarder glas op kwijt - een 600mm f4 vb. van een paar kilootjes mag totaal geen probleem vormen - heb dit zelf al kunnen testen.
                    Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                    Volgens de boeken het dubbele... De Nest schommelkop staat voor 25 kg draagkracht te boek.
                    Sirui statief staat volgens mijn ook voor 25 kg en de K30X kop voor 30 kg.
                    Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                    U heeft idd. gelijk de carbon variant is net zoals de sirui rond de 25kg - er is een metalen kop die er op gelijkt - die een draaggewicht heeft van 12kg.
                    Ik ben wat verloren nu, Jullie helpen inderdaad met goede combinaties, maar is dit allemaal voor items tot 25-30kg draagkracht?
                    Zal een gewoon crop camera met nikon 200-500, die zeker niet boven de 5kg komt, dit allemaal nodig hebben?
                    zijn er alternatieven met 5-10kg draagkracht die lichter zijn en compacter? Maar natuurlijk zeer deftig materiaal!

                    Alvast bedankt voor de mensen die helpen, het doet deugt dit te hebben op het forum zoals ik het gewoon ben .
                    En mensen die geen mening hebben of gewoon grof zijn, hou je frustraties in je hoofd en scroll door naar een ander topic .. of gewoon ander forum/website.

                    Timothy

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statief

                      Hallo Timothy,
                      Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                      Bedankt voor je input! Ik zal hier zeer wat opzoekwerk over doen!
                      ...
                      Ik ben wat verloren nu, Jullie helpen inderdaad met goede combinaties, maar is dit allemaal voor items tot 25-30kg draagkracht?
                      Zal een gewoon crop camera met nikon 200-500, die zeker niet boven de 5kg komt, dit allemaal nodig hebben?
                      zijn er alternatieven met 5-10kg draagkracht die lichter zijn en compacter? Maar natuurlijk zeer deftig materiaal!
                      ...
                      Timothy
                      probeer eens een stokje van 3 meter lengte en een gewicht van 2 kg aan één eind vast te houden en het andere eind niet beweegt...
                      Ik denk dat je meer dan 20 kg kracht zult moeten zetten.
                      Een beetje in die trend werkt het ook met een lange lens (en die 200-500 is niet zo kort...) en er een deftige spiegel op en neer springt.
                      De overkill in draagvermogen is dan nodig om stabiliteit te hebben.
                      Probeer in een goede fotozaak een "low budget" statief én een héél goed statief te torderen (een beetje verdraaien).
                      Je voelt al heel snel behoorlijke verschillen.

                      Adrie

                      Comment


                      • #12
                        Re: Statief

                        Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht

                        Weer zo'n mening dat totaal niet nodig is... schrijf dan gewoon niets, ik vind de tekst van opapol zeker goed en ik heb er zeker wat uit geleerd!


                        Timothy
                        Nou, als je uit dat verhaal zinvolle info kan halen vind ik dat knap.

                        een statief kan handig zijn maar is zeker niet altijd nodig, zelfs niet voor vogelfotografie.
                        ik gebruik mijn Gitzo alleen als ik in een vogelhut zit (spijtig genoeg niet zo veel tijd meer voor)

                        Verder zou je misschien dit eens kunnen lezen: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Statieven.pdf

                        Met de Nikon 200-500 kun je prima uit de hand foto's maken trouwens.
                        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                        Our English website: www.kaichitravel.com
                        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Statief

                          Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                          wel veel woorden om niets te zeggen......
                          Inderdaad.
                          BD1766BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Statief

                            Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                            Hallo Timothy,

                            probeer eens een stokje van 3 meter lengte en een gewicht van 2 kg aan één eind vast te houden en het andere eind niet beweegt...
                            Ik denk dat je meer dan 20 kg kracht zult moeten zetten.
                            Een beetje in die trend werkt het ook met een lange lens (en die 200-500 is niet zo kort...) en er een deftige spiegel op en neer springt.
                            De overkill in draagvermogen is dan nodig om stabiliteit te hebben.
                            Probeer in een goede fotozaak een "low budget" statief én een héél goed statief te torderen (een beetje verdraaien).
                            Je voelt al heel snel behoorlijke verschillen.

                            Adrie
                            Ok, dat maakt het wat duidelijker, bedankt!

                            Comment

                            Working...
                            X