Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compactcamera Leica Q

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compactcamera Leica Q

    Ik heb een Nikon D800 en een Fuji EX2.
    Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Fuji EX2 en zou deze keer willen gaan voor een full frame, hoofdzakelijk omwille van het generen van een mooier bokeh, wat met de Fuji toch wel erg moeilijk is.
    Ik heb mijn oog laten vallen op de Leica Q omdat het een FF camera is maar toch nog erg draagbaar (vergelijkbaar met de EX2), voorzien van een goede sensor en een uitstekende lens.
    Is er hier iemand op dit forum die enige gebruikerservaring heeft met de Leica Q ?
    Met name het genereren van bokeh met een 28mm brandpunt baart me toch wat zorgen

  • #2
    Re: Compactcamera Leica Q

    Amai das wel heel veel geld voor het genereren van een mooie bokeh
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Compactcamera Leica Q

      Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
      voor een full frame, hoofdzakelijk omwille van het generen van een mooier bokeh,
      Een grotere sensor heeft invloed op de DoF en niet op het bokeh.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Compactcamera Leica Q

        Welke lens had je op de fuji?
        Hoe breder je gaat hoe moeilijker kleine dof te bereiken, ik heb daarvoor een 35mm 1.4 op mijn d800e
        Maar op die leica zit een 28mm f1.7 lens, dus denk dat zelfs met deze lens de kleine dof vrij beperkt zal zijn...
        Voor wat moet de camera voornamelijk dienen?

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Compactcamera Leica Q

          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
          Welke lens had je op de fuji?
          Hoe breder je gaat hoe moeilijker kleine dof te bereiken, ik heb daarvoor een 35mm 1.4 op mijn d800e
          Maar op die leica zit een 28mm f1.7 lens, dus denk dat zelfs met deze lens de kleine dof vrij beperkt zal zijn...
          Voor wat moet de camera voornamelijk dienen?
          En wat heeft DoF met Bokeh te maken?????>?>
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Compactcamera Leica Q

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Een grotere sensor heeft invloed op de DoF en niet op het bokeh>?>
            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            En wat heeft DoF met Bokeh te maken?????>?>
            kijk, hier krijg ik nu kromme tenen van.
            Er wordt gevraagd naar de gebruikerservaring van iemand met een Leica Q en prompt krijg je een semantische discussie.

            DoF of scherptediepteveld is dat gedeelte van het beeld dat als scherp wordt ervaren. Het overige deel van het beeld wordt in toenemende mate onscherp weergegeven. De vorm en manier waarop dit wordt weergegeven wordt bokeh genoemd. De grootte van het scherptediepteveld is afhankelijk van oa het type sensor (grotere sensor = minder DoF), van het type lens (kleiner brandpunt = meer DoF) en van de afstand die je hebt tot het scherpstelpunt.

            De relatie van DoF tot Bokeh is dus dat je voldoende onscherpte nodig hebt om ook maar van Bokeh te kunnen spreken. Mooi Bokeh is dan weer afhankelijk van de kwaliteit van de lens, het aantal lamellen van het diafragma en het al dan niet aanwezig zijn van een filter op de lens om Bokeh te bevorderen.

            Comment


            • #7
              Re: Compactcamera Leica Q

              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              Welke lens had je op de fuji?
              Hoe breder je gaat hoe moeilijker kleine dof te bereiken, ik heb daarvoor een 35mm 1.4 op mijn d800e
              Maar op die leica zit een 28mm f1.7 lens, dus denk dat zelfs met deze lens de kleine dof vrij beperkt zal zijn...
              Voor wat moet de camera voornamelijk dienen?

              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

              Ik deel jou mening, daarom ook mijn vraag naar iemand met enige gebruikerservaring. Hem had ik een meer gerichte vraag ivm de te bekomen Bokeh kunnen stellen.

              Ik heb op mijn Nikon (FF sensor) eveneens een 35mm 1.4 lens. Mooi Bokeh vooropgesteld dat je het onderwerp voldoende dicht benaderd. Ik realiseer me dat ik hier beter af was geweest met een 50mm lens.

              Op mijn fuji (APS-C sensor) heb ik een zoom 18/55 2.8/4. Een zeer degelijk lens maar zoals gesteld, camera met deze lens geeft steeds een vrij groot scherptediepteveld.
              Ik heb eveneens een 23mm 1.4 en een 35mm 1.4 lens maar ook deze lenzen geven een teleurstellend resultaat. Om mooi bokeh te bekomen moet je gewoonweg te dicht het onderwerp naderen. (1 à 2 mtr)
              Misschien moet ik de de 56mm 1.2 of 56mm 1.2 APD overwegen maar dat zijn dan weer lichte tele's en ook dat beperkt de mogelijkheden dan weer.

              Vooral bij straatfotografie wil ik kunnen spelen met scherptediepte zonder daarbij mijn camera in iemands gezicht willen te steken. (moet je tegenwoordig eens proberen en dat in tijden dat iedereen met een smartphone rondzwaaid en te pas en onpas foto's op facebook en twitter plaatst)
              Maar goed, mocht de Leica Q een 50 mm lens hebben ipv een 28 mm, dan had ik dat toestel al lang gekocht

              Trouwens Templar : een camera koop je niet voor het type sensor,de verbluffende ISO, de mooi te genereren bokeh of weet ik veel wat nog meer maar wel voor de som van de delen.

              Comment


              • #8
                Re: Compactcamera Leica Q

                Ieder zijn mening maar 4500 euro voor een compact toestel met vaste lens vind ik heel veel geld. Maar iedereen is vrij in zijn doen of laten en wie ben ik om over u budget te oordelen.
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: Compactcamera Leica Q

                  En waarom kijk je dan niet naar een Sony A7II (r / s) ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compactcamera Leica Q

                    Als je denkt dat je met een leica Q met 28mm f1.7 een mooiere bokeh te bekomen dan met Bv.
                    een Nikon FF met 35mm f1.4, vergeet het maar.
                    De optische wetten kan je nu eenmaal niet omzeilen, of daar nu Leica op staat of niet, trouwens wat er in die Leica
                    steekt van electronica is Japans.
                    Enige en veel goedkopere oplossing is zoals je zelf zegt de Fuji 56mm f1.2, maar inderdaad beperkt omdat je meer afstand moet houden, wat ook zijn voordelen kan hebben, hangt er van af welk soort straat fotografie je wil maken natuurlijk.
                    Enige die dat kan weten ben jijzelf.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Compactcamera Leica Q

                      De fuji x100t is ook érg compact (binnenzak of zak van jas)
                      En heeft een zeer goede lens zitten met érg mooie bokeh, is natuurlijk "maar" f2 op apsc sensor maar is op f2 gewoon erg goed ook, dus perfect constant volopen te gebruiken
                      Eigenlijk snap ik zelfs niet hoe ze zoveel kwaliteit in zo'n klein lensje kunnen stelen met die lichtsterkte, met hetgeen ik ken is dit behoorlijk ongeëvenaard

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Compactcamera Leica Q

                        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                        De fuji x100t is ook érg compact (binnenzak of zak van jas)
                        En heeft een zeer goede lens zitten met érg mooie bokeh, is natuurlijk "maar" f2 op apsc sensor maar is op f2 gewoon erg goed ook, dus perfect constant volopen te gebruiken
                        Eigenlijk snap ik zelfs niet hoe ze zoveel kwaliteit in zo'n klein lensje kunnen stelen met die lichtsterkte, met hetgeen ik ken is dit behoorlijk ongeëvenaard
                        Ik heb zelfs zo een donkerbruin vermoeden dat Fuji veel in hun gamma hebben dat in weinig of niets
                        hoeft onder te doen voor Leica Benny, integendeel.....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Compactcamera Leica Q

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          De fuji x100t is ook érg compact (binnenzak of zak van jas)
                          En heeft een zeer goede lens zitten met érg mooie bokeh, is natuurlijk "maar" f2 op apsc sensor maar is op f2 gewoon erg goed ook, dus perfect constant volopen te gebruiken
                          Eigenlijk snap ik zelfs niet hoe ze zoveel kwaliteit in zo'n klein lensje kunnen stelen met die lichtsterkte, met hetgeen ik ken is dit behoorlijk ongeëvenaard

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

                          Idem voor de X-70 Bulke
                          Dat lensje is nog kleiner dan die van de X100.
                          Rendering is even mooi dan bv. mijn 23 1.4 op gelijkaardig diafragma.... echt wel ongelooflijk wat Fuji hier neerzet.. (voor beide toestellen)

                          Maar on-topic... @ iso 200
                          Geen ervaring met de Leica Q ... maar had het wel overwogen om er één aan te schaffen.
                          Alhoewel ik het geen probleem vind om veel geld aan een camera te besteden .. was de prijs toch het struikelpunt... maar dat is ieder zijn keuze.
                          Best wel interessante camera.
                          Last edited by Funcky; 16 augustus 2016, 19:37.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Compactcamera Leica Q

                            Aan allen die gereageerd hebben, bedankt. Het heeft me stof tot nadenken gegeven.

                            Het allesbepalende gegeven voor de aankoop van deze camera is het gewicht en het formaat.
                            Ik draag dit toestel altijd met me mee in een comfortabele Deuter rugzak, op (lange) wandelingen, als ik met de vrouw ga winkelen, op citytrip enz. Als we gaan fietsen gaat hij mee in de fietstas. Kortom, ik probeer altijd een goede camera bij me te hebben en de ervaring heeft me geleerd dat dit toestel (camera met lens) zeker niet zwaarder dan 1 kg mag zijn

                            Een zestal jaren geleden heb ik me, na een lange stilstand, opnieuw overgegeven aan mijn oude liefde en heb ik me verdiept in digitale fotografie. Een nieuwe wereld waar veel te ontdekken viel. Ik heb me een nikon D700 gekocht met 28/70 lens. Later werd deze geüpgraded naar een nikon D800 met de nodige lenzen. Prachtig materiaal waar ik uitermate tevreden van ben en wat ik nog steeds heb, maar zo groot en zwaar. Het meedragen op lange excursies werd al snel een onaangename last en ik ben op zoek gegaan naar een lichter alternatief. Er werd een Sony Nex 7 gekocht met kitlens. Erg draagbaar, maar ik vond dit toestel onaangenaam om te bedienen en van de kwaliteit van de beelden was ik ook niet zo tevreden. Vervolgens heb ik me op aanraden van een fuji EX2 gekocht met kitlens en dat was voor mij een ware verademing. Een fijne camera die zich op een vrij intuïtieve en eenvoudige manier laat bedienen, een zeer degelijke lens, een goede sensor, slecht 650 gr en voldoende compact. Dit toestel heb ik nu 3 jaar en de, voor mij, enige tekortkoming is dat het moeilijk is om een mooie bokeh te bekomen. Dit heeft ondermeer te maken met de grootte van de sensor. Met een FF sensor zul je gemakkelijker de nodige onscherpte bekomen dan met een APS-C sensor.

                            Dit lange verhaal dus om aan de BD leden uit te leggen waarom er gekeken wordt naar de Leica Q. Deze camera heeft een FF sensor van een uitstekend kwaliteit, een buitengewoon goede, lichtsterke lens, is compact en weegt slechts 640 gr. Er is bij mijn weten slechts 1 camera die de vergelijking aankan en dat is de Sony RX. Een sony A7 met lens wordt te zwaar en de lenzen zijn helemaal niet compact zodat je ook aan draagbaarheid sterk inboet. Kies je hier voor kwaliteit dan betaal je ook een forse prijs.

                            De Leica heeft voor mij twee nadelen nml de prijs en de brandpuntsafstand van 28mm. De prijs is hoog maar niet onoverkomelijk. Mocht deze camera een 50mm 1.4 lens hebben dan had ik hem waarschijnlijk reeds gekocht.
                            Dus nogmaals, als er op dit forum iemand is met gebruikerservaring dan hoor ik het graag.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Compactcamera Leica Q

                              Op dit Nl forum zit een gebruiker van de leica q. https://gathering.tweakers.net/forum...word=Tom+leica

                              Comment

                              Working...
                              X