Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Garantie van Nikon produkten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Garantie van Nikon produkten

    Hallo !

    Ik ben net terug uit thailand en ik heb mij daar een SB-600 flitser aangeschaft voor mijn D70 voor 233 euro. Hij werkt naar behoren en heb er ook een Nikon Worldwide Service Warranty kaart bij zitten.
    Kijk ik echter op de support site van Nikon dan zie ik daar iets staan over grijze markt en dat daarop geen service wordt gegeven. Ik beschouw mijn produkt niet als grijze markt omdat ik het niet in Belgie heb gekocht, maar persoonlijk in het buitenland. Ik kan dus ook niet eventjes naar thailand gaan mocht ik in het onfortuinlijke geval komen dat er wat aan hapert. Zou Nikon Belgie dan niet willen helpen ?

    Groeten,

    Sim.
    natwork.be

  • #2
    Re: Garantie van Nikon produkten

    Oorspronkelijk geplaatst door simatix
    Hallo !

    Ik ben net terug uit thailand en ik heb mij daar een SB-600 flitser aangeschaft voor mijn D70 voor 233 euro. Hij werkt naar behoren en heb er ook een Nikon Worldwide Service Warranty kaart bij zitten.
    Kijk ik echter op de support site van Nikon dan zie ik daar iets staan over grijze markt en dat daarop geen service wordt gegeven. Ik beschouw mijn produkt niet als grijze markt omdat ik het niet in Belgie heb gekocht, maar persoonlijk in het buitenland. Ik kan dus ook niet eventjes naar thailand gaan mocht ik in het onfortuinlijke geval komen dat er wat aan hapert. Zou Nikon Belgie dan niet willen helpen ?

    Groeten,

    Sim.
    Ik dacht dat een Worldwide Service Warranty diende wanneer je bv op reis in het buitenland bent -waar dan ook- je het dan daar kan laten herstellen, en ook bij tijdelijke verblijven bv voor je werk.
    Is dus een service, je kan het laten herstellen ze mogen je niet weigeren. Maar nergens staat er dat het gratis is. Je mag dat dus niet verwarren met de normale garantie, het is er geen.
    Maar zo'n service geldt ook niet in uw geval want je bent hier niet tijdelijk. Wat je zou moeten hebben hebben is een Europese garantie, die geldt wel hier en in de hele Europese Gemeenschap.

    Nu zijn ze bij De Beukelaer de slechtste nog niet en ze zullen je wel gaan helpen maar of dat gratis zal zijn is een ander paar mouwen. En of dit snel zal zijn, daarvan ben ik zeker niet van overtuigd. Eerst de Europese aangekochte (en stilletjes voegen ze daaraan toe, eerst de Belgische aangekochte) en vervolgens misschien wellicht de uwe.
    Kijk je betaalt hier misschien meer, maar beschouw dat dan ook als een soort verzekering die je hopelijk nooit nodig zal hebben (je hebt nu +- 30 euro bespaard, en dat is dan het verschil voor de SB800, want de prijs hier voor een SB600 ken ik niet, dus de "besparing" zal nog een stuk minder zijn)
    Dit door getrokken naar uw geval, je rijdt nu wel zonder verzekering hier. Ik vraag me af of dat 30 euro waard is.

    Comment


    • #3
      Re: Garantie van Nikon produkten

      SB600 in belgie : 289 euro. SB800 - 420 euro. Het verschil is dus wel aanzienlijker.
      Als ik vervolgens de details lees op de kaart, staat er wel degelijk dat er garantie wordt gegeven voor 1 jaar op defecten. Dat de portkosten voor mijn rekening zijn, lijkt mij evident. Vervolgens is er op een andere kaart een overzicht van de repair centra en staat voor belgie debeuckelaer erbij. Enfin, de degelijkheid van Nikon produkten is gekend, en het zou toch wel moeten lukken dat mijn flitser het begeeft.
      Ik vind het wel "erg" dat (en dit geldt niet alleen voor nikon) de prijzen van (digitaal) fotomateriaal zo kunstmatig hoog wordt gehouden in België. Een nikon D70 met kitlens was in dezelfde winkel in thailand te koop voor 1000 euro. Hier kost hij in de winkel minstens 350 euro meer. 350 euro is in dit geval een zeer dure verzekering voor dat ene jaar.... Toch heb ik mijn D70 in Belgie gekocht, ook omwille van het "verzekeringsgevoel" en ook omwille van het feit dat er wel wat sneller mis kan gaan een een camera dan aan een flitser.

      Groeten,

      Sim.
      natwork.be

      Comment


      • #4
        Re: Garantie van Nikon produkten

        Ok Ik betaalde de SB800 bijlange na niet zo veel, maar goed.
        Onderhandel steeds met de plaatselijke handelaar, hij moet verkopen jij moet niet kopen, dat wordt nogal eens vergeten. Verzamel europese prijzen (nederland, duitsland...) vraag prijs aan de plaatselijke handelaar. Laat die prijzen zien. Ze kunnen meer doen dan je denkt. Doet hij er geen pak af, ga dan buiten. De meeste handelaars rekenen erop dat ze toch aan die prijzen kunnen verkopen "je wilt dat en koop dat". Hoe dichter bij de grenzen hoe minder verschil met de overkant van de grens. Ze proberen natuurlijk aan de hoogst mogelijke prijs te verkopen. De marges op die toestellen zijn enorm.

        Daarenboven kan er ook wat aan de waarborgperiode gedaan worden. Een service kan zijn, waarborgkaart invullen voor het verstrijken van het eerste jaar, zodat je in feite twee jaar garantie hebt.

        Comment


        • #5
          Re: Garantie van Nikon produkten

          Oorspronkelijk geplaatst door Potske
          Daarenboven kan er ook wat aan de waarborgperiode gedaan worden. Een service kan zijn, waarborgkaart invullen voor het verstrijken van het eerste jaar, zodat je in feite twee jaar garantie hebt.
          Oppassen met deze uitspraak: tegenwoordig moet je heel dikwijls de aankoopfactuur voorleggen, naast de garantiekaart... Het is de datum op de factuur die zal bepalen wanneer de garantie ingaat.
          Maw, als je 2de hands iets koopt en er zit nog garantie op, vraag dan ook een kopie van de aankoopfactuur of je zou wel eens problemen kunnen om herstellingen onder garantie te laten uitvoeren mocht je problemen hebben...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #6
            Re: Garantie van Nikon produkten

            Interessant gegeven om ook te gaan afdingen in de fotozaak. Wij hebben eigenlijk helemaal geen afding cultuur en gaan gewoon de prijs van de winkels vergelijken en kopen bij degegene die de goedkoopste prijs op zijn product heeft staan. In thailand is die afding cultuur er helemaal wel, en dien je die ook te gebruiken anders wordt een produkt 3 maal te duur verkocht (vooral dan op de markt). De voorbeelden die ik hier aanhaal zijn eigenlijk wel te extreem om te vergelijken, dat wel....
            Toch een ding om rekening mee te houden. Even polsen bij de handelaar, en dit goed gedocumenteerd, wat er aan de prijs kan gedaan worden.
            Bedankt voor alle reacties !

            Sim.
            natwork.be

            Comment


            • #7
              Re: Garantie van Nikon produkten

              Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
              Oppassen met deze uitspraak: tegenwoordig moet je heel dikwijls de aankoopfactuur voorleggen, naast de garantiekaart... Het is de datum op de factuur die zal bepalen wanneer de garantie ingaat.
              Maw, als je 2de hands iets koopt en er zit nog garantie op, vraag dan ook een kopie van de aankoopfactuur of je zou wel eens problemen kunnen om herstellingen onder garantie te laten uitvoeren mocht je problemen hebben...
              Op de aankoopbon wordt genoteerd : betaald. Het aankoopfaktuur wordt opgemaakt voor het verstrijken van het eerste jaar en heeft ook zijn reden. Dan pas wordt ook de garantie ingevuld, of eerder als die nodig zou zijn.
              Trouwens als ik zoiets aankoop blijft dat in stock staan ! Mocht er iets aan zijn dan wissel ik dat gewoon in. Dergelijke afspraken doe ik regelmatig, wil de handelaar niet dan verkoopt hij niet.
              Ik heb er een broertje aan dood om een toestel te kopen en betaald te hebben en dan blijkt dat er een defct aan is. Moet binnen, je hebt geen toestel gedurende die tijd, en toch is het betaald. Bij mij pakt dit nooit meer, zeker niet gedurende de garantietijd.

              Comment


              • #8
                Re: Garantie van Nikon produkten

                Oorspronkelijk geplaatst door simatix
                Interessant gegeven om ook te gaan afdingen in de fotozaak. Wij hebben eigenlijk helemaal geen afding cultuur en gaan gewoon de prijs van de winkels vergelijken en kopen bij degegene die de goedkoopste prijs op zijn product heeft staan. In thailand is die afding cultuur er helemaal wel, en dien je die ook te gebruiken anders wordt een produkt 3 maal te duur verkocht (vooral dan op de markt). De voorbeelden die ik hier aanhaal zijn eigenlijk wel te extreem om te vergelijken, dat wel....
                Toch een ding om rekening mee te houden. Even polsen bij de handelaar, en dit goed gedocumenteerd, wat er aan de prijs kan gedaan worden.
                Bedankt voor alle reacties !

                Sim.
                Awel ik hoop voor je dat je die raad op volgt. Je gaat versteld staan bij de kleinere handelaars wat die voor je kunnen doen. Een verkoper in een grotere winkel heeft zijn orders/marges, maar kan je niet die korting geven. Vraag in zo'n winkel naar de baas, maar meestal is dat ook maar een gerant. Je moet dé baas hebben. Moet je doen, zeker als het over zo'n bedragen gaat, fototoestel, wasmachine, PC......enz.
                Koop daar ook de nodige zaken bij die je later toch koopt, je zal ook die voor een goede prijs krijgen !
                Ik zeg ook meermaals zelf de prijs, aan die prijs koop ik. En dan koop ik ook, dat is op twee minuutjes geregeld dan.

                Comment

                Working...
                X