Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Libre Office vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Libre Office vraagje

    Iemand een beetje thuis in Libre Office writer ?

    Wanneer ik een envelop wil printen, dan moet ik dat telkens doen op volgende manier :

    Eerst een tekstdocument openen, daar dan 'invoegen' en 'envelop'.
    Je hebt dan steeds én een blad (tekstdocument) én een envelop geopend staan op je scherm.
    Ik wil alleen de envelop printen maar krijg altijd eerst een foutmelding van de printer omdat die eerst het (lege) tekstdocument wil printen en dan pas de envelop.
    Printer kan geen A4 vinden want er is een envelop geplaatst en geeft foutmelding.
    Dan moet ik fout negeren en pas dan wordt de envelop geprint.
    Ik zou willen dat enkel de envelop geprint wordt, maar krijg het lege tekstdocument niet weg.

    In mijn printer moet ik ofwel A4 plaatsen, ofwel enveloppen.

    Het lukt dus om enveloppen te printen maar wel op een heel omslachtige manier.

    Iemand die weet hoe het beter kan of moet ?

    Dank bij voorbaat voor de info.

  • #2
    Re: Libre Office vraagje

    Hier bleef het steeds gefoefel met dat printen van enveloppen,
    formaat klopt niet, centreren en dat soort gerommel.
    Daarom heb ik mij maar zo een Dymo ding aangeschaft Ivan.
    Bovendien kan je die stickers ook nog gebruiken op pakjes ed.

    Comment


    • #3
      Re: Libre Office vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Hier bleef het steeds gefoefel met dat printen van enveloppen,
      formaat klopt niet, centreren en dat soort gerommel.
      Daarom heb ik mij maar zo een Dymo ding aangeschaft Ivan.
      Bovendien kan je die stickers ook nog gebruiken op pakjes ed.
      Dat kan natuurlijk ook, maar vroeger met MS office had ik in Word dat probleem niet.
      Ipv voor een tekstdocument te kiezen koos je gewoon voor envelop, koos het juiste type envelop, typte de afzender bestemmeling in, en je kon de envelop printen.
      Bij de aankoop van mijn nieuwe laptop koos is voor Libre Office omdat het gratis was (de kleine versie van MS Office met Word en Excel kostte als ik me niet vergis ongeveer 125 euro) maar goedkoop blijkt dus nog maar eens slechtkoop te zijn.
      Tenzij het natuurlijk aan mij ligt dat ik de juiste methode/weg niet gebruik.
      Ik ga morgen nog een wat zoeken en/of experimenteren, en wanneer ik het niet vind dan koop ik wel de mini MS Office, het is tenslotte geen prijs om over te struikelen.
      Maar ik heb dan weeral een lesje geleerd. Maar zegt men niet , je bent nooit te oud om te leren .

      Comment


      • #4
        Re: Libre Office vraagje

        Ivan, al eens Apache OpenOffice geprobeerd?
        Libre Office ken ik niet maar die OpenOffice werkt uitstekend samen met MS Office en het is ook gratis en heeft ook alles wat MS Office heeft.
        Als je nog een mailprogramma wilt is Thunderbird uitstekend.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Libre Office vraagje

          Enveloppen in Libre Office, eigenlijk is dat heel simpel:

          1/ open writer
          2/ klik op invoegen > enveloppe
          3/ dan krijg je een kader "enveloppe" met daarin de tabs : envelop, opmaak en printer
          4/ bij "envelop" tik je de geadresseerde en verzender in - bij opmaak kies je het enveloppeformaat en de positie van zowel verzender als bestemmeling - bij printer kies je hoe je de enveloppe in de printer zal steken
          5/ dan klik je in die kader onderaan niet op "invoegen", maar op de knop daarnaast helemaal links "nieuw document", waardoor je enveloppe behandeld wordt als een op zichzelf staand document in enveloppeformaat en niet als een invoeging bij het bestaande document. Dat is dan nog wel een "naamloos" document. Om te sluiten klik je op "opslaan als" en kan je het zelfs opslaan als een template (.odt) zodat je het steeds opnieuw kan gebruiken. (wel elke keer een andere bestemmeling intikken hé )
          Eventueel kan je ook de enveloppetemplate koppelen aan een database zodat je automatisch een hoop verschillende enveloppen kan laten afdrukken. (in die kader "enveloppe", in de tab "envelop" rechts staan de lijnen: database - tabel - databaseveld > via het pijltje kan je ze toevoegen in het vak bestemmeling)
          6/ veel plezier ermee Djivan !
          www.freddyhelsen.be

          Comment


          • #6
            Re: Libre Office vraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door ddyhel Bekijk bericht
            Enveloppen in Libre Office, eigenlijk is dat heel simpel:

            1/ open writer
            2/ klik op invoegen > enveloppe
            3/ dan krijg je een kader "enveloppe" met daarin de tabs : envelop, opmaak en printer
            4/ bij "envelop" tik je de geadresseerde en verzender in - bij opmaak kies je het enveloppeformaat en de positie van zowel verzender als bestemmeling - bij printer kies je hoe je de enveloppe in de printer zal steken
            5/ dan klik je in die kader onderaan niet op "invoegen", maar op de knop daarnaast helemaal links "nieuw document", waardoor je enveloppe behandeld wordt als een op zichzelf staand document in enveloppeformaat en niet als een invoeging bij het bestaande document. Dat is dan nog wel een "naamloos" document. Om te sluiten klik je op "opslaan als" en kan je het zelfs opslaan als een template (.odt) zodat je het steeds opnieuw kan gebruiken. (wel elke keer een andere bestemmeling intikken hé )
            Eventueel kan je ook de enveloppetemplate koppelen aan een database zodat je automatisch een hoop verschillende enveloppen kan laten afdrukken. (in die kader "enveloppe", in de tab "envelop" rechts staan de lijnen: database - tabel - databaseveld > via het pijltje kan je ze toevoegen in het vak bestemmeling)
            6/ veel plezier ermee Djivan !
            Duzend maal dank. Daar zat het hem natuurlijk. Ik klikte na het tikken van bestemmeling/afzender altijd op 'invoegen' ipv op 'nieuw document'.
            Dom van mij hé, als je het achteraf bekijkt....
            Soms zit het hem in een kleinigheidje.

            (Maar op dat gebied was/is Word toch makkelijker, je koos gewoon voor envelop en je was vertrokken.)

            Nogmaals dank.

            Comment

            Working...
            X