Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handige statiefkop vogelhut

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Handige statiefkop vogelhut

    Hallo,

    Recent zat ik in een vogelhut bij mij in de buurt, en zag ik iemand die een wel heel handige statiefkop had. Hij had deze met een (zelfgemaakte) klem ook vastgeschroefd aan de hut zodat hij gemakkelijk kon bewegen.

    Nu was dit een Wimberley zei hij, en deze zijn vrij prijzig. Maar hij kon niet missen, zeker niet voor vogels in de vlucht.
    Zijn er ook alternatieven voor deze Wimberley, en ook waar al een mogelijkheid bij zit om deze vast te klemmen? Een doe-het-zelf oplossing mag ook, als het niet te moeilijk is… (niet zo'n handige harry)

    Bijkomende vraag: Wat moet je met de OS van je lens doen (welke stand) als je zo een statiefkop gebruikt ?

  • #2
    Re: Handige statiefkop vogelhut

    Zelf gebruik ik ook een Wimberley, maar er zijn zoveel merken beschikbaar die goedkoper zijn, kwaliteit is dan uiteraard ook niet te vergelijken
    Google maar eens op schommelkop of in het Engels op Gimbal Head

    Wat je met de stabilisatie van je lens moet doen hangt af van welke lens je gebruikt
    Bij de duurdere maakt het niks uit en hoef je niks te verzetten
    Bij de goedkopere is het beter de stabilisatie af te zetten

    grts
    Sieg
    Last edited by Sieg; 11 augustus 2016, 14:35. Reden: typo
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Handige statiefkop vogelhut

      Bedankt voor jouw antwoord, Sieg.

      Na wat opzoeken op 'schommelkop' kwam ik op het volgende: Commlite Gimbal
      Daarna nog verder gezocht op een 'tafelklem' en kwam ik op deze klem.

      Zou dit een redelijke combinatie zijn? Lens is Sigma 150-600 C dus zeker niet al te zwaar…

      Comment


      • #4
        Re: Handige statiefkop vogelhut

        Een rebranded beike schommelkop dus, herkende 'm meteen - deze is van nogal zwaar metaal en weegt ietsje meer (zoek gerust op beike bk45). De ene gaat de stroefheid op prijs stellen, de andere wil een vlotter bewegende kop, dat is de opmerking die ik meestal over deze gimball lees - voor z'n laag bedrag is't een zeer zinvol ding - maar het gewicht is dus een nadeel (reken maar .
        Voor de prijs niet slecht (maar goedkoper te vinden dan dit).
        Max. gewicht dat er op kan 8kg - de specs zeggen soms 20 pond - dat is ongeveer 8kg dus... (weegt zelf 1,5 à 1,7kg).

        Mocht je uit de buurt zijn - ik heb er eentje (en die is nu vervangen door een gimball die wat meer aankan en lichter weegt in carbon). Heb de mijne indertijd 80€ betaald incl. transport uit china (misschien overweeg ik 'm zelfs weg te doen voor een prikje mocht u echt geïnteresseerd zijn).

        Die tafelklem is wel de tip van de week - alvast bedankt daarvoor.

        Comment


        • #5
          Re: Handige statiefkop vogelhut

          Ik ga nog wat verder zoeken naar een eventuele lichtere gimbal. Mocht ik toch voor zo'n beike gaan laat ik nog iets weten @mutley69.
          De tafelklem heb ik besteld; niet al te goedkoop, maar wel perfect wat ik zoek.

          Ivm de stroefheid van een zwaardere: kan je hier iets aan doen, zoals bv. een 'smeermiddel' (vet of iets dergelijks) gebruiken om het wat soepelder te maken?

          Comment


          • #6
            Re: Handige statiefkop vogelhut

            Voor jouw combinatie heb je zeker niet één van de zwaarste modellen nodig.
            Degene die je daar gevonden hebt zal wel voldoen, maar er zijn nog voldoende andere alternatieven.
            De keuze van zo'n kop is persoonlijk, wat wil je er aan uitgeven ....
            Doch zou ik ook niet voor het goedkoopste gaan moest ik van jouw zijn.

            Die tafelklem ziet er inderdaad wel iets goed uit, de meesten maken dit zelf natuurlijk.
            Ik vraag me alleen af of de schroef voor de schommelkop wat ingefreesd zit, dat is niet echt duidelijk op de foto
            Als die schroef niet verzonken zit pakt gans die tafelklem enkel op die ene schroef natuurlijk, en dat zou wel eens een groot nadeel kunnen zijn.

            Als je hem ontvangen hebt ben ik benieuwd naar je bevindingen

            grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 11 augustus 2016, 14:29.
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Handige statiefkop vogelhut

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Voor jouw combinatie heb je zeker niet één van de zwaarste modellen nodig.
              Degene die je daar gevonden hebt zal wel voldoen, maar er zijn nog voldoende andere alternatieven.
              De keuze van zo'n kop is persoonlijk, wat wil je er aan uitgeven ....
              Doch zou ik ook niet voor het goedkoopste gaan moest ik van jouw zijn.

              Die tafelklem ziet er inderdaad wel iets goed uit, de meesten maken dit zelf natuurlijk.
              Ik vraag me alleen af of de schroef voor de schommelkop wat ingefreesd zit, dat is niet echt duidelijk op de foto
              Als die schroef niet verzonken zit pakt gans die tafelklem enkel op die ene schroef natuurlijk, en dat zou wel eens een groot nadeel kunnen zijn.

              Als je hem ontvangen hebt ben ik benieuwd naar je bevindingen

              grts
              Sieg
              Ik zag zondag ook iemand met deze plaat: je schuift de onderste plaat tegen de onderkant van de balk of plank en met de schroef onder kun je hem indien nodig fixeren.
              Het functioneerde goed.

              Comment

              Working...
              X