Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenen van kalibratietoestel (spider)?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenen van kalibratietoestel (spider)?

    Hallo,

    Sinds kort ben ik terug begonnen met mijn foto's te bewerken en te selecteren, dit na een lange (creatieve) dip.
    Nu heb ik onlangs een nieuwe laptop gekocht een acer aspire V3-371-34K3. (mijn vorige is een aantal maanden geleden onherstelbaar stuk geraakt).
    Ik ben blij met het toestel aangezien hij redelijk snel en vlot werkt? enkel merkte ik al direct op dat de kleurweergave toch niet zo correct is. Ik had al een aantal foto's bewerkt en toen ik deze opende op een vriend zijn laptop (een apple) en op mijn smartphone en oude laptop thuis zag ik dat de kleuren anders waren. De foto's op mijn acer komen veel meer gesatureerd over en hebben een eerder koelere kleur. De weergave op de apple en mijn smartphone komen min of meer overeen. Ik denk dat deze de foto's dus wel juist weergeven.
    Ik ben dus wel tot de conclusie gekomen dat deze laptop niet ideaal is voor fotobewerking..Een beetje een domper nadat ik mij eindelijk terug herpakt heb. En helaas kan ik hem niet meer terugsturen en zal ik toch met deze moeten verder doen.
    Daarom ben ik nu op zoek naar een een kalibratietoestelletje , zo een 'spin' om op je monitor te zetten. In de hoop dat ik daarmee iets dichter bij de juiste kleuren kom.
    Ik heb helaas op dit moment niet het budget om dit aan te kopen vandaar dat ik eens wil informeren of er iemand zo vrij is om deze even uit te lenen aan mij ? Ik wil gerust met mijn laptop naar u komen, geen probleem..
    bedankt alvast

  • #2
    Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

    Om nu te concluderen dat je laptop niet geschikt is... kalibreren zal al een stuk helpen.
    Zelf heb ik ook 2 mac's, en die zijn ook na kalibreren merkbaar anders dan voor kalibratie.
    Je geeft wel geen regio aan waar je iemand zoekt?

    Comment


    • #3
      Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

      Extra scherm kopen en dat kalibreren zal helpen. En altijd, na het kalibreren, in dezelfde lichtomstandigheden werken. Op laptop heb je altijd, al naar de lichtinval en het al dan niet schuiner staan van je scherm, een ander zicht.
      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

      Comment


      • #4
        Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

        regio gent , sorry inderdaad vergeten

        Comment


        • #5
          Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

          sowieso ga je er toch best voor sparen, want om de maand vraagt de software om te hercallibreren.

          En zoals gezegd: voor een laptop is het eigenlijk niet zo geschikt aangezien je meestal niet op dezelfde plek zit, noch dezelfde stand van je scherm hebt.

          Comment


          • #6
            Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

            Oorspronkelijk geplaatst door evie Bekijk bericht
            regio gent , sorry inderdaad vergeten
            ik ben van gent zelf.
            ik doe inderdaad die kalibratie elke maand, dus op termijn is er een aanschaffen wel de beste optie.

            Is er eigenlijk een limiet op hoeveel computers je de software mag zetten met dezelfde code?

            Comment


            • #7
              Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

              hey stefan, ik heb je een pb gestuurd!

              Comment


              • #8
                Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

                Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                ik ben van gent zelf.
                ik doe inderdaad die kalibratie elke maand, dus op termijn is er een aanschaffen wel de beste optie.

                Is er eigenlijk een limiet op hoeveel computers je de software mag zetten met dezelfde code?

                Comment


                • #9
                  Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

                  thanks was er ook net naar aan het zoeken maar was zo ver nog niet :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
                    sowieso ga je er toch best voor sparen, want om de maand vraagt de software om te hercallibreren.
                    Nope : je kan die calibratie zetten op 2 weken , een maand.. 6 maand, en nooit ...
                    Dus calibreren doe je zoveel je zelf wil.
                    in het venster waar hij detecteerd of er een spider is aangesloten , staat daarnaast : bij het installeren wanneer opnieuw calibreren...2 weken , maar als je daarop klikt , dan kan je dat wijzigen in ....bv. nooit.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

                      Natuurlijk ben jij de baas en doe je dat zoveel als je zelf wilt....maar staat je monitor dan juist?
                      Monitoren verlopen betrekkelijk snel en je kan dus best maandelijks calibreren als je het een beetje ernstig wil nemen met kleurbeheer.
                      Anders heeft het allemaal niet zoveel zin.
                      Straatfotograaf in Antwerpen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

                        ik zei dit enkel omdat bovenstaande schreef van dat moet elke maand... ik heb zelf ne spider en elke maand +- worden ze allebei gecalibreert

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

                          bedankt voor de reacties. Enkel heb ik wel nog niemand gevonden waarvan ik de spider even mag gebruiken Als er dus iemand van gent is en ik mag even langskomen met mijn laptop. Laat mij gerust iets weten via pb

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

                            Je laatste reactie, Evie, laat vermoeden dat je de raad die je hier krijgt toch niet al te ernstig neemt.
                            Je wil gewoon toch EVEN ergens een calibrator op verplaatsing gaan gebruiken.
                            Ondanks het feit dat het niet veel zin heeft op een laptop (kijkhoek zoals hierboven reeds gezegd),
                            ondanks het feit dat je de calibratie regelmatig moet herhalen (ook hierboven gezegd),
                            en ondanks het feit dat de lichtomstandigheden tijdens het calibreren en tijdens het erna werken dezelfde zouden moeten zijn.
                            Als jij even met je laptop ergens naartoe gaat en daar calibreert en dan thuis in een totaal andere omgeving gaat werken.... dat heeft het weer niet veel zin.

                            De goede oplossing bestaat erin een extra scherm op je laptop aan te kopen van het type IPS i.v.m. de kijkhoek EN een calibratietoestel (bij voorkeur eentje die rekening houdt met het omgevingslicht)
                            Tenzij je het voorlopig, zoals 95% van de amateurfotografen, zonder kleurbeheer doet. Als zovelen het zonder doen, dan moet dat toch doenbaar zijn en zelfs bevredigend voor al die fotografieliefhebbers.
                            Straatfotograaf in Antwerpen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lenen van kalibratietoestel (spider)?

                              de lichtomstandigheid van de pc / laptop , moet niet hetzelfde blijven bij de spyder ( niet de goedkoopste versie ) want die past zich aan aan het omgevingslicht.
                              MAAR dan moet je wel een spyder altijd naast je staan hebben, ingestoken in een usb.
                              En dus effe ergens gaan calibreren, en dan terug naar huis ( en dan nog met ne laptop ) , dan kan het goed zijn dat het nog slechter is , dan de laptop ervoor was.

                              Comment

                              Working...
                              X