Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte op 100%

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte op 100%

    Ik ben pas begonnen met fotografie en heb eigenlijk een heel simpele vraag.
    Ik heb ondertussen al heel wat foto's getrokken. Maar wanneer is je foto geslaagd ? Meer specifiek, moet het onderwerp (bv vogel) ook op 100% nog scherp zijn ?
    Want dat is me tot op heden nog niet gelukt.

  • #2
    Re: Scherpte op 100%

    Als het onderwerp er scherp uitziet op het formaat dat je wil laten zien (afdruk, beeldscherm...) dan is het goed, op 100% wordt alles flink uitvergroot en dan zie je ook alle foutjes.
    Een foto die echt niet scherp is zal je ook niet perfect krijgen op een kleiner formaat, maar op dat kleine formaat zal het wel minder opvallen dat de scherpte wat tegenvalt.

    Als de scherpte niet optimaal is, controleer dan of de sluitertijd kort genoeg was, en of de gebruikte lens wel juist focust, en of die in combinatie met de gebruikte camera ook in staat is om het onderwerp scherp in beeld te houden als het in beweging is.
    Een kortere sluitertijd levert doorgaans wel meer scherpe foto's op als je lange lenzen gebruikt, maar het is altijd afwegen hoe hoog je de iso moet zetten om nog een goede beeldkwaliteit over te houden.
    Je hebt niet vermeld of je de vogels in de vlucht fotografeert, of terwijl ze bijvoorbeeld ergens op een tak zitten, dat maakt ook een groot verschil (in de vlucht is het veel moeilijker om perfect scherpe foto's te maken, het percentage scherpe foto's is dan een stuk lager).

    Ik heb zelf niet zoveel ervaring met vogelfotografie, maar hier op het forum zitten er wel een aantal die heel mooie foto's maken van vogels.
    Misschien kunnen die wat meer tips geven.
    Last edited by Black B@ndit; 7 augustus 2016, 21:26.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte op 100%

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als het onderwerp er scherp uitziet op het formaat dat je wil laten zien (afdruk, beeldscherm...) dan is het goed, op 100% wordt alles flink uitvergroot en dan zie je ook alle foutjes.
      Een foto die echt niet scherp is zal je ook niet perfect krijgen op een kleiner formaat, maar op dat kleine formaat zal het wel minder opvallen dat de scherpte wat tegenvalt.
      Dat is wel een geruststelling. Ik dacht dat ik fout bezig was maar ik heb nog een hele weg te gaan maar heb er wel plezier in.

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte op 100%

        Pixelpeep niet teveel op 100%, maar 50% zou toch goed moeten zijn.
        Ik veronderstel dat je in raw werkt, dan is het normaal dat je verscherping en ruisreductie toepast, dat maakt een hemelsbreed verschil.
        Veel plezier.

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte op 100%

          Er is dan ook een groot verschil in scherp fotograferen (dat moet juist zijn, punt) en iets ' scherp ' afgebeeld zien, zij het een monitor, een foto op 10x15, op A4, A3, posterformaat, bill board formaat, ... en de afstand van waarop je die afgebeelde foto's dan bekijkt ... Je mag dat niet verwarren.

          Een 100% op een 4K monitor of een 2K monitor versus een gewone HD monitor .... tja .

          Probleem met een foto bekijken op een monitor is ook dat je gewoonweg vertikt om de kijkafstand aan te passen ... je blijft gewoon op dezelfde stoel en aan hetzelfde bureau zitten.

          Staar je dus niet blind op 100 % foto's bekijken op een doorsnee monitor. Gebruik het, maar bekijk je foto eerder beeldvullend als je richting eindresultaat kijkt.

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte op 100%

            Deel anders eens een voorbeeld van een foto waarover je twijfel hebt.
            Inclusief instellingen (ISO, Aperture, Sluitertijd, Camera, Lens, mm's)

            In het begin had ik zelf vooral veel last van bewegingsonscherpte. Dan maar geleerd om de ISO verder omhoog te duwen, resultaat was veel meer scherpe fotos maar wel een beetje meer ruis. Ruis zie je snel op je scherm (en zeker op 100%) maar bij een afdruk blijft daar zo goed als niks van over, zelfs zonder ruisreductie. Een beetje ruis vind ik ook minder erg dan een beeld dat niet in focus is.

            Als je specifiek over birds in flight hebt, tja... dat vind ik zo moeilijk om goed te krijgen dat ik het een beetje opgegeven heb, mijn telelens is gewoon niet snel genoeg om te focussen. (Tamron 70-300 VC) Dus materiaal is in deze ook wel een beetje belangrijker dan bij andere soorten fotografie.

            Comment

            Working...
            X