Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony DSC-RX100 IV

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony DSC-RX100 IV

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een compact toestel dat goede foto's maakt.

    Wie heeft er ervaring met de Sony RX100?
    Batterij?
    Algemeen gebruik?
    Robuust?

    Wat mij aanstaat is de lichtsterkte van de lens en het compacte design met de evf.

    Nadeel is, vrees ik, de beperkte zoom?

    Momenteel heb ik tijdelijk een goedkope panasonic compact met 10x zoom. (Geleend)
    Verder heb ik ervaring met dslr van nikon en oude sony toestellen 717 en 828

    Dslr heb ik geen zin meer in aangezien het te zwaar is om mee te nemen tijdens bergwandelingen en ze bij andere uitstappen ook vaker thuis blijven dan meegaan. Voor binnenfotografie ben ik er wel content van.

  • #2
    Re: Sony DSC-RX100 IV

    Ik heb de Sony RX100MIII en dat is echt een toppertje. Zeer goede beeldkwaliteit en ook bij lowlight foto's met hogere iso blijft de beeldkwaliteit subliem tot iso 1600 de camera is zeer robuust en ligt goed in de hand plus de EVF is top werkt zeer goed. Ook de flits is top en je kan er mee bounchen. De batterij gaat redelijk lang mee al heb ik wel een reserve bijgekocht dan ben je gerust. Ik heb geen probleem met het beperkte zoombereik de meeste foto's zijn tussen 24mm en 100 mm en de Sony RX100MIII heeft zo een goede beeldkwaliteit dat je makkelijk kan croppen. Plus heeft hij een goede i-zoom zodat je nog ietsje meer kan inzomen zonder kwaliteit verlies!
    Het is echt een kleine alleskunner..ikzelf sta steeds versteld van het resultaat. Je kunt er best een gripje bijkopen. De Agr-2 is een gripje speciaal voor de sony. Ik heb ook een Canon g7x mark ii is ook een fijn toestel en die heeft ook een mooie lichtsterke lens en iets meer zoombereik. Ik had eerst de Panasonic TZ 100 gekocht maar na 2 dagen terug naar de winkel gebracht. Ik was niet tevreden van de beeldkwaliteit bij lowlight foto's. Veel teveel ruis. Heb hem omgeruild voor de Canon G7X MII.

    Grtz

    Templar
    Last edited by Templar; 6 augustus 2016, 02:46.
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Sony DSC-RX100 IV

      Zeker eens gaan kijken in een winkel en het toestel eens vastnemen.
      Ikzelf vond het bv. te klein om aangenaam mee te werken en heb het snel terug verkocht.
      Alle superieure eigenschappen die Templar hierboven aanhaalt kloppen.
      Er bestaat geen ander toestel dat, als het compact moet zijn, deze fotokwaliteit levert.
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment


      • #4
        Re: Sony DSC-RX100 IV

        +1 met hetgeen wat Eduardo vertelt.
        Ook gekocht zonder er eerst wat mee te spelen en terug verkocht omdat het wat onhandig in gebruik was (te klein, instellingen in menu,...).
        Fujifilm X-T1 - Fujifilm X70 - XF 18-55mm, XF 55 -200, Samyang 12mm F/2.0, XF 23mm f/1.4 R, XF 35mm f/1.4 R, Nissin i40

        Comment


        • #5
          Re: Sony DSC-RX100 IV

          Helemaal eens met Templar.
          Ikzelf heb lang de RX100-II gehad. Vergelijk zeker de 4 types van RX100 een keer: je hebt ofwel meer bereik, ofwel meer lichtsterkte, al dan niet met ingebouwde flitser en zo.
          Qua beeldkwaliteit ontlopen ze elkaar heel weinig, maar de prijzen verschillen wel sterk. De RX100-II heeft bv. meer bereik dan de "III".
          "Onhandig" is wat mij betreft een puur persoonlijk aanvoelen. Zelf vind ik het bijzonder sterke toestellen die net als alle compactere modellen natuurlijk wel iets inleveren aan grip en aantal knopjes/wieltjes tov een dslr bv., maar dat is ook niet hetgeen waarvoor men normaal een compactje koopt...
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Sony DSC-RX100 IV

            Bedankt voor de adviezen

            Ik heb ook nog wat gelezen en zoals ik het begrijp is er weinig verschil tussen de III en de IIII als het op foto aankomt.

            Ben ik daarin correct? Want mijn engels is maar zo zo...
            Wat is bvb ' Auto ISO rate-of-change control ' ?

            De III is dan zeker een optie
            En indien er nood aan blijkt, kan het overgebleven deel budget later dienen voor een compact met meer zoom, maar minder beeldkwaliteit.

            Zou het nog lang duren eer de V er aan komt, tot nu blijkbaar jaarlijks een nieuwe versie.
            Zou de prijs van de III of IIII dan nog lichtjes dalen?

            Comment


            • #7
              Re: Sony DSC-RX100 IV

              De Sony RX100MIII verschilt quasi niks met de IV op gebied van fotografie. Natuurlijk qua filmen zijn er wel wat verschillen. Maar als foto's meer je ding zijn kun je beter de III aanschaffen. De V komt waarschijnlijk uit na photokina in september ik hoop dat ze daar het foto gedeelte ook een upgrade hebben gegeven. Auto iso rate is dat je automatisch je iso laat bepalen door het toestel zelf navenant welke instellingen en waar je foto's neemt zal hij de beste iso waarde geven. Dit kun je ook begrenzen tot bv 1600. Zo zal hij nooit daarboven gaan, Let er wel op dat dan je sluitertijd verlaagd navenant je limiet.
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

              Comment


              • #8
                Re: Sony DSC-RX100 IV

                Oorspronkelijk geplaatst door Steven.Y Bekijk bericht
                Hallo,

                Ik ben op zoek naar een compact toestel dat goede foto's maakt.

                Wie heeft er ervaring met de Sony RX100?
                Batterij?
                Algemeen gebruik?
                Robuust?

                Wat mij aanstaat is de lichtsterkte van de lens en het compacte design met de evf.
                Ik heb de RX100 III en 't is een goed toestel (video is schitterend, foto's zijn goed zonder meer, ...) maar het heeft ook enkele nadelen: de batterijduur is heel beperkt, en ergonomisch is het geen hoogvlieger. Als ik het morgen laat vallen, koop ik het overmorgen misschien opnieuw -dat zegt genoeg!

                Comment

                Working...
                X