Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen Nikon D5200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen Nikon D5200

    Ik heb afgelopen jaar een Nikon D5200 gekocht (als opvolger van mijn oude D40), op beide toestellen heb ik telkens gewoon de standaard kitlens gebruikt (18-55mm). Nu zou ik mij toch graag wat serieuzer gaan bezighouden met fotografie, en mede met het oog op een reis die ik ga maken in september (Tanzania) zou ik nu dus graag een of twee lenzen kopen voor mijn camera.

    Wat wil ik er dus precies mee doen?
    - Foto's nemen op reis (dit jaar Tanzania wat een combinatie van steden, stranden, safari en landschappen zal worden).
    - Eventueel cursus/avondschool gaan volgen.
    - In de winter foto's van de cyclocross nemen.

    Origineel was mijn plan om de Nikkor AF-S 70-300mm nieuw aan te kopen (voor de zoom en snelle autofocus) voor een 570 euro.

    Nu kan ik die lens van iemand 2e hands kopen voor 350 euro. En met het geld dat ik uitspaar lijkt het mij (naar wat ik opgezocht heb) wel een goed plan om nog een Nikon AF-S 35MM F/1.8G DX bij te kopen.

    Is dit een goed plan of zijn er betere aankopen die ik kan doen?

  • #2
    Re: Lenzen Nikon D5200

    Op reis zou ik een breedhoek, 1.4 prime en 17-70 of nog liever 16-85 meehebben...
    Waarbij groothoek zou primeren bij mij

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen Nikon D5200

      Voor landschap zou ik absoluut een 18-xx of 16-xx meenemen.
      De nieuwste 16-80 f2.8/4 is een hele scherpe lens maar helaas prijzig.
      Voor wildlife heb je inderdaad een grotere tele nodig. De 70-300 geeft op een D5200 met Cropfactor 1.5 het beeld van een 105-450 op een fullframe, dus daar kan je zeker al iets mee doen.
      Hou ook rekening met gewicht en hoeveelheid lenzen. Je wil echt niet elke 5 foto's van lens wisselen.
      Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen Nikon D5200

        Sigma 17-50mm 2.8f OS en de Tamron 70-300 VC
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen Nikon D5200

          Als je die 70-300 op de kop kan tikken dan is dat zeer mooi meegenomen. Het is een algemeen breed inzetbare telezoom van goede kwaliteit zonder heel duur te gaan.
          Het gewicht valt ook goed mee. Zou ik zeker doen, zeker aan die prijs.

          Maar dan heb je nog iets nodig voor "algemeen werk" en dan denk ik al snel aan 50mm op crop vooral omdat die ook zeer goed inzetbaar is voor portretten. Het is een beetje DE lens die je moet hebben in je arsenaal. 35mm vind ik ook interessant maar iets minder geschikt voor portretten.

          Desondanks zit je dan nog met een gat als je wat landschappen, zeezichten, stranden, ... wil doen.
          Daar moet je iets hebben dat in de richting gaat van een 16-85 of gelijkaardig.

          Naar budget toe zal je dan wel rond de 1000 euro uitkomen. Ik weet niet of dat past bij je verwachtingen.

          Comment

          Working...
          X