Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

    Wie weet mij te vertellen, in hoeverre de straling voor mijn gezondheid niet goed is...Het gaat om lens (SMC Takumar 55/1.8 37108) die wordt beschreven als Radioactive lens.
    Ik gebruik deze lens wel eens op mijn fuji-xe1, met gebruik van een adapter is dit een top lens. Ik kwam bij toeval een bericht tegen over de coating die in de 60 er jaren door straling werd "aangebracht".
    Zou dit een gevaar kunnen zijn voor de gezondheid of is dit broodje aap verhaal... alvast bedankt gr ruudt

  • #2
    Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

    Ik denk dat je wel andere ongezondere dingen binnenkrijgt...maar ik zou ze nu ook ni onder uw hoofdkussen leggen

    Comment


    • #3
      Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

      Idd, onder normale omstandigheden niet gevaarlijk, vooral afgeschaft omdat de fabricage wel gevaarlijk was voor werknemers van de fabriek volgens mij.

      Ook wordt +-alle straling tegen gehouden wanneer er een camera tussen de lens en je oog zit, zeker een digitale zonder optische zoeker, zelfs je huid houdt deze straling tegen.

      Ik dacht eigenlijk dat de Takumars vanaf de SMC (kwam vlak na de voluit geschreven Super-Multi-Coated, deze hebben rubber op de focusring) versie geen thorium meer gebruikten, enkel in de Super- en Super-Multi-Coated Takumars, maar volgens de link hieronder blijkbaar soms toch wel.
      Ik heb er ook wel een paar, enkel één Super-Multi-Coated Takumar 50 1.4's was echt bruin, de oudere Super-Takumar 50 1.4 en de SMC 55 1.8 niet, maar mss hadden die meer zon gezien.

      Hier nog wat info: http://camerapedia.wikia.com/wiki/Radioactive_lenses
      Last edited by oermens; 3 augustus 2016, 21:10.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #4
        Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

        Weet niet of die specifieke lens radioactief is, maar Pentax (en anderen, vooral Kodak) hebben inderdaad "radioactieve" lenzen in de handel gebracht. De radioactiviteit is een gevolg van het gebruik van thoriumdioxide in het glas, dus niet de coating. Dus de radioactiviteit zit goed vast in het glas en gaat nergens naartoe. De halfwaarde van thorium is ook heel lang, dus de intensiteit van de straling is laag, volgens bronnen op het internet < 10mR/h vlak tegen de lens. Thorium is ook een alfa-straler, dit is straling die door een blad papier wordt tegengehouden. Dus als je gewoon de lensdop erop zet komt daar al niets voorbij. Op een meter of zo afstand is de activiteit niet meer te meten (lucht houdt ook tegen). En door de camera zelf (dus naar de kant waar jij staat) zeker niet. Vergeet niet dat die vroeger op filmcamera's zaten en dat film héél gevoelig is voor radioactive straling. Toch zijn er nooit problemen geweest, de sluiter zelf of een ander lenselement in gewoon glas is al genoeg om alfa-straling tegen te houden.

        Probleem van de lenzen is vooral dat de lens zelf geel wordt na lange tijd. Mijn 50/1.4 is zo'n geval.

        Dus, als je je niet bezig houdt met zo'n lens te slijpen, verbrijzelen, tot poeder te vermalen en dat dan tussen je boterham te leggen of te snuiven kan er niets gebeuren. Zelfs onder je hoofdkussen ga je enkel last hebben van die blok metaal die niet zacht ligt en een slechte nachtrust.

        Comment


        • #5
          Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

          Het is zoals Spanik het beschrijft - niks dramatisch. De Minolta 58mm f1.4 MC heeft ook zo'n thorium-bevattend element, er zijn ook kodak-lenzen die dat hebben, dus die pentax-en zijn niet de enigen op de markt, die er u stralend laten uitzien.
          Het enige wat je best niet doet - is zoiets op een verrekijker monteren, of er constant door kijken met het blote oog. Eens de achterdop er op staat, of de camera er tussen zit - is er geen verder gevaar meer, die stralen geraken niet door de achterkant.
          Het hergenereren van die thoriumglazen kan door ze onder UV te steken (dat wil wel zeggen demonteren denk ik) - dan worden die terug mooi blauwkleurig...

          Comment


          • #6
            Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

            Idem voor de OM 55 1.2.
            Mijn Pentax M42 50 1.4 is ook eentje ... de tip enkele dagen te laten zonnen heeft niet geholpen ... nog altijd geel

            Comment


            • #7
              Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

              hartelijk dank allemaal, ik kan gerust gaan slapen, niet de lens onder mn kussen.... veel info, en ik zie niet het geel vd lens, ik kijk morgen nog eens door de losse lens op een wit papier, en als het er is ,is het heel weinig...en de kwaliteit is super... vriendelijke groet aan allen en ik ben goed geholpen.. ruud vd steeg

              Comment


              • #8
                Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

                Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                Idem voor de OM 55 1.2.
                Mijn Pentax M42 50 1.4 is ook eentje ... de tip enkele dagen te laten zonnen heeft niet geholpen ... nog altijd geel
                Bij mij heeft dat wel geholpen met die Takumar, er is mss nog een lichte tint, maar hij was echt donkergeel ervoor.
                Het duurde wel langer dan een paar dagen omdat ik hem achter vensterglas had liggen (wat het grootste deel van de UV stralen tegen houdt), ik heb de lens afentoe omgedraaid (weet niet juist wel element Thorium bevat) en wat aluminiumfolie over de achterzijde gedaan.
                Ahja, best geen UV filter op de lens zetten

                Oorspronkelijk geplaatst door ruudt Bekijk bericht
                hartelijk dank allemaal, ik kan gerust gaan slapen, niet de lens onder mn kussen.... veel info, en ik zie niet het geel vd lens, ik kijk morgen nog eens door de losse lens op een wit papier, en als het er is ,is het heel weinig...en de kwaliteit is super... vriendelijke groet aan allen en ik ben goed geholpen.. ruud vd steeg
                Dat is idd een heel goeie lens, veel plezier ermee!
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

                  Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                  Idem voor de OM 55 1.2.
                  Mijn Pentax M42 50 1.4 is ook eentje ... de tip enkele dagen te laten zonnen heeft niet geholpen ... nog altijd geel
                  Zulke lenzen laten zonnen is een fabeltje Robert.
                  Ik heb een "Black Light" 3 dagen ,met zilverpapier eronder, op mijn SMC Takumar 50mm f/1.4 moeten zetten en pas dan is die klaar beginnen worden.
                  In die tijd werden bijna alle lenzen uit zo'n glas gemaakt. Ik heb hier zo'n Yashica's liggen allemaal hetzelfde type maar uit verschillende jaren en twee ervan hebben een geel kleur gekregen.

                  Illustratie:
                  Gemeten straling aan een SMC Takuma 50mm f/1.4

                  En hier:
                  Removing Yellow Tint in My Super Takumar Lens Met een lampje van Ikea nog wel!

                  En zo zijn er nog tientallen van die video's te vinden op YT.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

                    goede morgen..... ik heb bij daglicht bekeken en de vergeling door de lens bekeken op wit papier is minimaal.... ik vroeg me af, waar diende de coating voor? Is het om CA te voorkomen. Is het zo dat de vergeling door de jaren heen is ontstaan?

                    Comment


                    • #11
                      Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

                      Coating dient normaal om de transmissie te verbeteren. Dus gewoon om te zorgen dat er meer licht door de lens komt en dus minder reflecties op die kant optreden. De som van wat door de lens gaat en wat teruggekaatst wordt is immers gelijk aan het licht dat erop valt. Dus coating geeft normaliter minder flare, meer contrast etc.

                      De thorium werd aan het glas toegevoegd (tot 30%, dus geen laagje bovenop!) om de dispersie te verminderen. Dat is dat de brekingsindex afhangt van de golflengte (de kleur dus) Met zo'n glas is het gemakkelijker om lenzen te maken met weinig chromatische abberatie.

                      Dat UV helpt voor geel geworden lenzen betwijfel ik. Mijn 50/1.4 heeft meer dan een jaar aan het raam gelegen en ziet er nog even geel uit.

                      Comment


                      • #12
                        Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

                        Zet een gele lens omgekeerd zonder doppen op een spiegel, en zet deze lamp vlak boven het achterste lenselement:

                        Vind gemakkelijk alle IKEA producten en items, gesorteerd op categorie. Geniet van click & collect of levering wanneer je online winkelt.


                        Laat gerust een week of 2 staan en uw lens is zo helder als het maar kan zijn.
                        Last edited by Spy-Glass; 5 augustus 2016, 01:36.
                        CANON Inc. Made In Japan

                        Comment


                        • #13
                          Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

                          Spanik, nu begrijp ik wel dat u wat achterdochtig is omtrend die UV-opmerking, maar't blijkt bij bepaalde types glas (die thorium bevatten) - te helpen tegen de bruine schijn die je krijgt.

                          Overzicht van radioactief glas (zal wellicht niet volledig zijn): http://camerapedia.wikia.com/wiki/Radioactive_lenses

                          En een van de vele(n) die UV geprobeert hebben - en dat werkt blijkbaar echt wel, ik heb een tijdje gedacht om een 58mm f1.2 mc van minolta aan te schaffen en had er dus wel meer dan één artikeltje over gelezen, vandaar dat ik dat van de UV hier even heb neergeschreven (uiteindelijk heb ik dat wilde plan laten varen... waarom weet ik eigenlijk niet - luiheid wellicht) - hier een voorbeeldje: http://photo.net/large-format-photography-forum/005obo - bij de ene gaat 't vlot, bij de andere duurt het wat langer, de juiste golflengte kan dus mogelijks ook nog belang hebben... 't is niet omdat een coating geel is, dat de lens thorium bevat - die bruine verkleuring komt met de jaren, en 't gaat dus specifiek om dat soort glas (meestal ook dacht ik het achterste element).

                          De goedkope Ikea lamp staat hierboven. Spy-Glass heb je dat zelf getest? Want dan ga ik zo'n lamp bestellen (wat had je gedacht).

                          Spanik - uw glazen ramen hoe oud zijn die? Bepaalde (recentere) types glas filteren bepaalde stukken weg, vb. als hittewering - zo de plaatser van mijn ramen had zo gratis een veranda gekregen (goed gewerkt zeker?) - en al z'n planten gingen er aan (een gekregen paard, hij kon daar hartelijk om lachen eigenlijk... - maar dat verhaaltje zou helaas bij u van toepassing kunnen zijn - het is zeker niet de bedoeling om u belachelijk te maken, integendeel, 't is zo'n stom detail dat over 't hoofd gezien kan worden, ik zou daar ook nooit aan gedacht hebben - en mijn glas in de ramen is van rond de invoering van de € ).

                          Comment


                          • #14
                            Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

                            Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                            ........knip ........De goedkope Ikea lamp staat hierboven. Spy-Glass heb je dat zelf getest? Want dan ga ik zo'n lamp bestellen (wat had je gedacht).

                            ..................Knip.....................
                            Of die goedkope Ikea werkelijk werkt weet ik niet.
                            Zoals eerder gezegd heb ik een "Black Light" lampje gebruikt en na drie dagen was die SMC Takumar 50mm f/1.4 bijna helemaal glas klaar.
                            Van een Takumar fanatieker kreeg ik de tip het glas met zo'n lampje te ontdoen van het bruin/geel glas.
                            De reden waarom die objectieven met de jaren bruin/geel werden is door het weinig gebruik en dus de blootstelling aan de zon.
                            Maar die schijn in het glas weghalen door het objectief in de zon te leggen lukte bij mij niet, en zeg nu zelf, hoeveel dagen zon hebben we in ons landje?
                            Zo'n "Black Light" lampje heeft een donker paars licht en in het donder zie je er geen millimeter ver mee.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: pentax Radioactive lens (SMC Takumar 55/1.8 37108

                              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                              Spanik, nu begrijp ik wel dat u wat achterdochtig is omtrend die UV-opmerking, maar't blijkt bij bepaalde types glas (die thorium bevatten) - te helpen tegen de bruine schijn die je krijgt.

                              Overzicht van radioactief glas (zal wellicht niet volledig zijn): http://camerapedia.wikia.com/wiki/Radioactive_lenses

                              En een van de vele(n) die UV geprobeert hebben - en dat werkt blijkbaar echt wel, ik heb een tijdje gedacht om een 58mm f1.2 mc van minolta aan te schaffen en had er dus wel meer dan één artikeltje over gelezen, vandaar dat ik dat van de UV hier even heb neergeschreven (uiteindelijk heb ik dat wilde plan laten varen... waarom weet ik eigenlijk niet - luiheid wellicht) - hier een voorbeeldje: http://photo.net/large-format-photography-forum/005obo - bij de ene gaat 't vlot, bij de andere duurt het wat langer, de juiste golflengte kan dus mogelijks ook nog belang hebben... 't is niet omdat een coating geel is, dat de lens thorium bevat - die bruine verkleuring komt met de jaren, en 't gaat dus specifiek om dat soort glas (meestal ook dacht ik het achterste element).

                              De goedkope Ikea lamp staat hierboven. Spy-Glass heb je dat zelf getest? Want dan ga ik zo'n lamp bestellen (wat had je gedacht).

                              Spanik - uw glazen ramen hoe oud zijn die? Bepaalde (recentere) types glas filteren bepaalde stukken weg, vb. als hittewering - zo de plaatser van mijn ramen had zo gratis een veranda gekregen (goed gewerkt zeker?) - en al z'n planten gingen er aan (een gekregen paard, hij kon daar hartelijk om lachen eigenlijk... - maar dat verhaaltje zou helaas bij u van toepassing kunnen zijn - het is zeker niet de bedoeling om u belachelijk te maken, integendeel, 't is zo'n stom detail dat over 't hoofd gezien kan worden, ik zou daar ook nooit aan gedacht hebben - en mijn glas in de ramen is van rond de invoering van de € ).
                              Die ramen zijn nu 15 jaar of zoiets. Zou kunnen, op het werk bvb hebben we geen ontvangst van GPS achter het glas (en gsm is ook niet denderend). Daar is zo'n hittewerende folie op de ramen. De golflengte is waarschijnlijk van belang zoals je zegt. Nu ja, geen ramp. Maar als die Ikea lamp zoveel UV uitstraalt dan is dat toch eigenlijk niet 100% in orde.

                              Het is wel degelijk een radioactieve Takumar 50/1.5, getest met een geigerteller op mijn vorige werk. Mijn collega schrok zich een aap toen die meter begon te ratelen. Maar je moet ze er al goed dicht tegenhouden hoor, meer dan 10cm en die reageerde niet meer.

                              Comment

                              Working...
                              X