Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

    Beste mensen,

    Ik ben aan het twijfelen tussen de Sigma 18-35mm f/1.8 en de TAMRON 17-50MM F/2.8. Mijn budget laat de aankoop van één van de twee toe. Echter ben ik ongerust dat de 18-35 niet genoeg mogelijkheden biedt als enige lens waardoor ik misschien beter richting de Tamron ga.

    Mijn vragen aan jullie zijn dan ook de volgende:
    -Welke van de twee lenzen is de betere start-lens?
    -Van zodra ik het budget voor een tweede aankoop bijeen gesprokkeld heb: welke duo-combinaties zijn ideaal voor beide lenzen?

    Of doe ik er verkeerd aan te starten met één van deze twee en stellen jullie iets anders voor?

    Alvast bedankt voor de reactie!


    Aanvulling:
    Ik heb nog maar net mijn eerste camera gekocht (Nikon D7100, demo model met korting en zonder kitlens)) en ga binnenkort een cursus fotografie volgen. Mijn bedoeling is om een goede start te nemen met degelijke onderdelen maar als beginner zie ik het bos door de bomen niet bij het zoeken naar een goede lens.

    Ik zou de camera voornamelijk gebruiken tijdens wandeltochten, city trips en dergelijke. Echter zou ik graag ook de mogelijkheid hebben goede foto's te nemen op familiefeestjes, communies, ...

    Ik ben dus nu aan het zoek naar een goede lens samen met de body de cursus te volgen. Wegens een niet al te groot budget zou ik ineens goede kwaliteit (toekomstgericht) willen aanschaffen.

    P.S. De Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6G II ED VR DX stond ook op mijn lijst aangezien dit mij een echte allrounder lijkt?
    Last edited by jordine; 31 juli 2016, 13:50.

  • #2
    Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

    Vul je openingspost is aan.... waar bevinden jou fotografische interesses? Wat heb je al aan objectieven....

    Beide objectieven vallen bij mij niet in de categorie "allround".

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Vul je openingspost is aan.... waar bevinden jou fotografische interesses? Wat heb je al aan objectieven....

      Beide objectieven vallen bij mij niet in de categorie "allround".
      Aangevuld, excuses ;-).

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

        Met deze aanvulling van info, pak de 17-50mm, dan kan je het later uitbreiden met een 70-200 of 70-300 en aan de andere kant van het bereik eventueel een 10-20 of 12-24.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

          En ook vermelden welke Tamron 17-50 2.8 ... deze met of zonder stabilisatie.

          Is het die zonder stabilisatie, dan kan je ook kijken naar de Sigma 17-50 2.8 met wél stabilisatie aan zo goed als dezelfde prijs en met ongeveer dezelfde " nadelen " (oa. : geen manual override AF).

          En omschrijf ineens ook maar wat je onder " goede kwaliteit er " (toekomstgericht) " wil zeggen.

          Met de Nikon versie zou je toekomstgericht prima zitten.

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

            Met de 18-35 heb je iets bijzonders, van een andere klasse. Eventueel volgende aankoop kan dan een 1.4 50mm of 1.8 85mm zijn.
            Je kunt ook het eerste half jaar je geld in de zak houden en een beetje experimenteren met gelednde objectieven of een tweedehande 17-50 van Sigma of Tamron tot je beter door hebt wat je wilt.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Met de 18-35 heb je iets bijzonders, van een andere klasse. Eventueel volgende aankoop kan dan een 1.4 50mm of 1.8 85mm zijn.
              Je kunt ook het eerste half jaar je geld in de zak houden en een beetje experimenteren met gelednde objectieven of een tweedehande 17-50 van Sigma of Tamron tot je beter door hebt wat je wilt.
              De Tamron 17-50 lijkt mijn ogen een ideale lens om de cursus te volgen en alles te leren. Echter heb ik dan het gevoel dat, indien ik later de sigma 18-35 zou kopen de 17-50 dan niet meer nuttig is. Of zie ik dit verkeerd?

              Ik heb een beetje schrik dat de 18-35 een te moeilijke lens is om mee te starten.

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

                Ik zou persoonlijk een 18-35 icm een 85 1.8 kopen. Zo heb je een zeer goede kit en twee lenzen die je waarschijnlijk nooit zal verkopen als je DX blijft gebruiken (met het huidige aanbod en prestaties zie ik niet in waarom je naar een fullframe zou gaan)Daarentegen zie je zeer vaak 17-50's tweedehands te koop van mensen die overstappen naar beter/anders.
                Een 18-35 zie je het best als een serie primes tussen 18 en 35mm. Zeer lichtsterk en om dezelfde kwaliteit en brandpuntsafstanden te hebben ben je snel meer dan 3000€ kwijt. Het is dus een uitstekende lens voor die prijs. Een andere mogelijkheid is ook om nu een 50 1.8 bij te kopen ipv de 85mm (tweedehands of nieuw) en later een 50-100mm sigma aan te schaffen (en de 50 verkopen) Beide samen zijn obgeloofelijk en de meeste mensen missen het stuk tussen 35 en 50mm niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

                  Heb ze beiden gehad en de sigma is echt wel een klasse of 2-3 hoger dan de tamron.
                  De Tamron is zeker en vast geen slechte lens maar de 18-35 van sigma is echt wel top !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

                    ik had eerst een 50 mm F1.8 dan een 70 - 200 f4 van nikon erbij en laatst gekocht is de 17-35mm f1.8, perfect als aanvulling op mijn lenzenpakket.

                    deze zit er het meest op samen met de telelens. De 50 mm gebruik ik het liefst bij mijn fx camera, maw op de crop zou dit een 35 mm zijn of dus hetgeen het bereik in de sigma lens toelaat.
                    Nikon Powah

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

                      Oorspronkelijk geplaatst door eQonnn Bekijk bericht
                      ik had eerst een 50 mm F1.8 dan een 70 - 200 f4 van nikon erbij en laatst gekocht is de 17-35mm f1.8, perfect als aanvulling op mijn lenzenpakket.

                      deze zit er het meest op samen met de telelens. De 50 mm gebruik ik het liefst bij mijn fx camera, maw op de crop zou dit een 35 mm zijn of dus hetgeen het bereik in de sigma lens toelaat.
                      Dus als in start met de Sigma heb ik een lens waarmee ik genoeg mogelijkheden heb om de cursus af te ronden? Of ga ik beter ineens voor de 50mm erbij als duo? Of toch maar een goede 17-50 om te starten? Twijfels twijfels ;-).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door jordine Bekijk bericht
                        Dus als in start met de Sigma heb ik een lens waarmee ik genoeg mogelijkheden heb om de cursus af te ronden? Of ga ik beter ineens voor de 50mm erbij als duo? Of toch maar een goede 17-50 om te starten? Twijfels twijfels ;-).
                        goh nee, ik persoonlijk mis die extra range niet, je zal sowieso geen miskoop doen met de 17-35 f1.8, scherpte is ongeëvenaard in die range en lichtsterkte.
                        Nikon Powah

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

                          Hallo,

                          Heb zelf de sigma 18-35 1.8 gehad. Qua prestaties is dit een zeer uitzonderlijke lens.
                          Je betaalt er wel veel voor, maar de kwaliteit is héél goed. Je moet wel weten dat de Sigma zéér zwaar is (950gr).

                          Qua range en lichtsterkte: goede range voor wandeltochten, citytrips, ... waarbij je wijd kan gaan (niet héél wijd), en ook op 35mm een zo-goed-als real view hebt op wat je zien.
                          1.8 ook handig om in donkere omgeving te schieten en mooie dof te creëren.

                          Voor familiefeestjes, groepsfotos zal 35mm ook goed zijn, maar voor portretten moet je sowieso langer gaan, anders moet je veel te dichtbij je onderwerp staan.
                          Ikzelf gebruik Nikon 85mm 1.8 en vind de afstand zeer goed. Niet te dicht en niet te ver.

                          Als beginner zou ik zelf niet te veel geld uitgeven aan de sigma 18-35, gezien de prijs (719€ nieuw, 2dehands niet zoveel aanbod).

                          Over de Tamron kan ikzelf niet veel zeggen: volgens reviews minder goed als de sigma, wel goedkoper.

                          Ik zou eerder gaan voor een goedkoper model, zien welke ranges je het meeste gebruikt en daarna gaan voor duurdere lenzen zoals de Sigma.

                          Indien je niet bang bent om jezelf het zoomwerk te laten doen (je beentjes gebruiken), dan vind ik de Nikon 35mm 1.8 een zeer leuke lens.
                          Kost weinig, geeft super resultaat, is licht en kan later nog steeds gebruikt worden als je meer ervaring hebt.

                          Veel succes.

                          Michael
                          Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

                            Zijn inderdaad geen lenzen om samen te gebruiken, vind ik
                            Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 18-35mm f/1.8 versus TAMRON 17-50MM F/2.8

                              Ik ga uiteindelijk voor de 17-50 gaan om dan later een 85mm (portret) aan te schaffen. Hierdoor blijft het budget nog beperkt en start ik niet met een zware lens.

                              Bedankt voor de reacties!

                              Comment

                              Working...
                              X