Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn D700 nam een duikje, wat nu? :(

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn D700 nam een duikje, wat nu? :(

    Vorige week op vakantie had mijn D700 het blijkbaar te warm en besloot hij de rivier in te duiken in Frankrijk samen met mijn 24-85

    Ik heb niet echt tips nodig, ik ga hem zo lang mogelijk laten drogen, heb silica zakjes besteld en ga de D700 en lens in een zal steken met die zakjes erbij. (Kom niet af met rijst want dat is onzin

    Soit, ik ga van het ergste uit en vrees dat hij niet veel leven gaat tonen als ik hem terug aanzet dus de vraag is, wat nu?

    Ik had hard gespaard voor die set, was er super tevreden van, maar heb het budget niet om zoiets terug aan te schaffen. Als ik een 500 euro kan vrij maken (+ eventueel wat geld van de overige batterijen, lader en 50mm 1.8g lens die niet in het water zijn beland) mag ik al blij zijn.

    Ik zou graag Fullframe blijven voor de dof en omdat ik voornamelijk wijd schiet maar ik vrees dat dat geen optie gaat zijn... Ik overwoog ook de x series, maar denk niet dat ik met een x100 (rest gaat te duur zijn in die reeks) toe kom en de x pro 1 gaat misschien te hard als een stap achteruit voelen vrees ik. De xe reeks ga ik noet doen, te klein en enkel evf. Ik wil op zijn minst de keuze hebben, ongeacht hoe goed evf tegenwoordig is.

    Ik zou met een 35mm en 70-200 ofzo ala basisset zeker toekomen. Die 70-200 is zelfs eerder een nice to have.

    Ik vrees dat ik terug naar crop ga moeten gaan, omdat fx in dit budget gewoon niet mogelijk is, maar ik was net zo blij met mijn d700 ik ken ook niks van de huidige crop toestellen..

    Dus fuji, Nikon of canon, wat is mijn beste optie. Ik vrees geen

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Last edited by arten; 30 juli 2016, 23:43.
    500px

  • #2
    Re: Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

    Voor 500 euro kan je 2de hands een d700 kopen als je goed uitkijkt, de 50mm kan je mee starten ook hé, heb ikzelf ook een paar weken gedaan, de extra batterijen heb je dan ook nog,
    Erg vervelend voor je..

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

      500 lijkt me wel heel sterk, maar ga het zeker in de gaten houden. Ik zie ze meestal rond de 600 of hoger naargelang de clicks. Maar het is een optie om dat te doen en voorlopig enkel met de 50mm te doen.

      Anderzijds misschien ook goed moment om de overstap naar de x serie te maken. De x pro 1 is tegenwoordig wel te vinden rond de 325 zie ik.


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Last edited by arten; 31 juli 2016, 07:54.
      500px

      Comment


      • #4
        Re: Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

        Mocht je toch overstappen naar crop, ik ga mijn 7100 te koop stellen. Heb wel nog wat lenzen erbij die ik ook wil verkopen en dan ga je met die €500 niet toekomen, maar bij deze weet je het toch.

        Lenzen ter beschikking:
        . Tamron 16-300
        . Nikkor 105 Macro
        . Nikkor 50 1.8
        . Tokina 12mm

        Pm indien interesse (ben wel op vakantie, dus niet elke dag online...)

        Comment


        • #5
          Re: Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

          Bedankt voor de tip. De lenzen zijn niet meteen mijn ding


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          500px

          Comment


          • #6
            Re: Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

            Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
            Ik heb niet echt tips nodig, ik ga hem zo lang mogelijk laten drogen, heb silica zakjes besteld en ga de D700 en lens in een zal steken met die zakjes erbij. (Kom niet af met rijst want dat is onzin

            Soit, ik ga van het ergste uit en vrees dat hij niet veel leven gaat tonen als ik hem terug aanzet ..................
            Toch even het volgende meegeven :
            Silca & rijst zijn keukenverhalen, slorpen enkel een weinig omgevingsvocht op na lange tijd.
            Enige mogelijkheid met behoorlijke kans op slagen, doch indien je het snel doet, geen dagen wacht en het water zuiver was is een stevige luchtontvochter / dehumidifier.
            Alle in en uitgangen stofzuigen en filter reinigen zodat er geen stof aanwezig is. Vervolgens het toestel, de camera met alle deurtjes open en lens op uiterste tele in een behoorlijk grote doos plaatsen, het toestel op stand Dry en doos sluiten. Door de kleine ruimte zal het toestel snel alle vocht uit de camera en lens halen. Kans op slagen is meer dan 80 procent afhankelijk van een korte ongemak periode + zuiverheid water. Bij teken van leven maar geen vlotte werking is er oxidatie en wacht een behoorlijk kostelijke reiniging. Altijd het proberen waard alvorens de camera meteen te vervangen. Is trouwens een methode die een ernstige hersteldienst toepast.

            Comment


            • #7
              Re: Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

              Nja we waren op vakantie dus snelheid was geen optie. Een ontvochtiger heb ik ook niet dus silica zakjes in vacuumzak is beste wat ik kan doen.

              Het water was wel zoet water en enorm helder dus...




              Sent from my iPhone using Tapatalk
              500px

              Comment


              • #8
                Re: Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

                Vergeet het maar...
                Niet leuk, maar wel de harde waarheid. Je kunt proberen om via de reisverzekering de schade te verhalen of anders zit er niets anders op dan weer hard te sparen voor een tweedehands camera en lens. Voor de toekomst is een speciale verzekering voor je camera en andere waardevolle spullen geen overbodige luxe.
                Canon EOS 5D Mark III | Canon EOS 7D | Canon EF17-40mm F/4L | Canon EF24-105mm F/4L IS | Canon EF70-200 F/4L IS | Canon EF100mm Macro | Canon Speedlite 430EX
                Mijn website: EOSfoto.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

                  Arten,

                  Vorig jaar heeft mijn Nikon D5200 + Nikon 18-140mm een duik genomen in de (zoute) Middellandse Zee. Geen redden meer aan ...
                  Camera en lens waren 's morgens wit uitgeslagen. Misschien heb je meer geluk met zoet water, maar ik vrees ervoor.
                  Ik kom van Canon fullframe en na een zijstapje naar Fuji ben ik nu uitermate tevreden over mijn "crop" Nikons (behalve dat ze niet kunnen zwemmen ).
                  https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/
                  Hier vind je een groot aantal voorbeelden van foto's met APSC-Nikons (crop) - van de D5200 tot de D500.

                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

                    Aan mijn camera en lens is niks te zien, buiten een paar cirkeltjes aan de binnenkant van de lens. Ik hoop stiekem nog altijd dat de camera het toch nog even doet


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

                      Mijn camera en lens waren enkele jaren geleden eens vastgevroren. Was foto's aan het nemen van skiemateriaal in -10C weer en het sneeuwde opeens enorm, doordat mijn camera in mijn rugzak warm kreeg door mijn rug van locatie naar locatie (en de sneeuw dus smeltte) vroor mijn lens opeens vast (zoom werd zeer stroef en klonk als krakend ijs). Toen gewoon overgeschakeld naar mijn backup (die nog niet aan de sneeuw was blootgesteld) en eenmaal terug in het hotel heb ik ze gewoon op de radiator gelegd om uit te drogen. Werkt terug perfect, ik heb ze toen wel bij Nikon binnengedaan om eens volledig te onderhouden en om zeker te zijn dat mijn materiaal in orde was.

                      Ik weet bijna zeker dat de body nog zal werken als je deze zeer snel hebt uitgelegd en de batterij hebt verwijderd. De lens is een stuk gevoeliger. Test je body eerst eens met je lens die niet in het water is gevallen (wanneer je zeker weet dat deze droog is).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

                        Bedankt voor je optimisme maar ik vrees dat twee seconden volledig onder water nog wel iets anders is dan wat sneeuw die erop gevallen en gesmolten is



                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        500px

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

                          Als die maar heel even onder water heeft gezeten, dan is het mogelijk dat het nog goed komt (je moet er dan wel wat geluk mee hebben, maar met zoet water heb je nog een kans, met zout water niet).
                          Een D700 heeft ook dichtingen om tegen de regen te kunnen, dan loopt die al niet meteen helemaal vol als die heel even ondergedompeld wordt.

                          Laat de camera wel zo lang mogelijk drogen voor je er weer stroom op zet.
                          Je kan beter wat te lang wachten, dat kan zeker geen kwaad.

                          Een luchtontvochtiger is eigenlijk de beste optie, maar niet iedereen heeft zo'n apparaat in huis.
                          Ik gebruik er zo wel een in de bandkamer (stond ooit in reclame bij den Aldi), en die gebruik ik altijd om mijn fotomateriaal te drogen als dat in de regen is gebruikt.
                          Dan zit er wel geen vocht in de camera of lenzen, maar als het ergens tussen blijft zitten, dan is er altijd een kans dat er nadien nog vocht binnen trekt op plaatsen waar dat beter niet komt.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

                            We waren op vakantie en gek veel kon ik niet doen, maar ik heb hem in de koffer gelegd waar het enorm warm was door de hitte, leek me de beste optie..

                            Hoe lang zou ik best wachten? Het is nu al bijna twee weken geleden.


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            500px

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mijn D700 nam een duikje, wat nu?

                              Ik had hem al lang terug getest.
                              Mijn zoontje (8 jaar) heeft een compact en in het menu is er een functie onder water.
                              Je kan al raden wat hij deed in het zwembadje.
                              Wanneer ik 's avonds thuis kwam riep hij "papa, kijk wat een raar beeld".
                              Heb de camera 1 dag laten drogen en hij doet het weer.
                              Voor hoelang weet ik nog niet!
                              Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

                              Comment

                              Working...
                              X