Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikonlens 16/80 f2.8/f4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikonlens 16/80 f2.8/f4

    Heeft er iemand ondervinding met deze lens?graag uw gedacht.

  • #2
    Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

    Ben ik ook zeer benieuwd naar. Heb de afgelopen weken ook heel wat opgezocht over deze lens, had die graag aangekocht ter vervanging van mijn Nikon 18-105 kitlens.

    Comment


    • #3
      Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

      Oorspronkelijk geplaatst door Neetje Bekijk bericht
      Heeft er iemand ondervinding met deze lens?graag uw gedacht.
      Ik heb deze lens in de 3.5 uitvoering. Zeer tevreden als, zelfs meer, dan ( all round ) wandellens. Deze 2.8 staat bovenaan mijn verlanglijstje.
      Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

      Comment


      • #4
        Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

        Ben eveneens een zeer tevreden gebruiker van de oude 16-85 f3.5-5.6.
        Het verschil tussen 16 en 18 mm vind ik merkbaar. Met 85 aan de andere kant ben ik zelf tevreden voor 'wandelfotografie'. Ik betwijfel dat ik het verschil met 105mm zou missen. Voor echt tele werk heb ik een 70-300 die niet altijd mee gaat.
        Naast het niet meer moeten wisselen van lens was de bouwkwaliteit en de diameter het grootste verschil t.o.v. de kitlenzen 18-50/50-200 die ik ervoor had. Dat de lens iets groter is, maakt dat ze beter in de hand ligt.

        Het prijsverschil tussen de oude (500€) en de nieuwe (1000€) is niet min en de vraag is of je daar genoeg voor terug krijgt.
        De VR zou beter zijn en je hebt 2/3 stop diafragma winst. DXO geeft ook op dat de oude 16-85 minder scherp is dan de 18-105 die zelfs scherper is dan de 17-55 f2.8 van 1600€. Van de nieuwe 16-80 hebben ze geen test.

        Voor mij echter geen baanbrekende zaken voor een wandellens. M.a.w. als je, zoals ik, van plan bent om voor het echte werk, of moeilijke omstandigheden, beroep te doen op primes en je vindt 500€ toch nog wat, dan zou ik persoonlijk opnieuw voor de oude versie kiezen. In het andere geval zou ik het dus mogelijk wel voor over hebben (als ik bevestiging kon vinden van de betere scherpte).

        P.S. De 16-80 maakt gebruik van een elektronisch gestuurd diafragma en zou daardoor enkel compatibel zijn met body's van na 2007.
        Last edited by cojon; 1 augustus 2016, 00:30.
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

        Comment


        • #5
          Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

          Ik ben van plan deze lens te kopen, samen met een D7200. Ik ben al maanden aan het wachten op wat prijsdalingen of op zijn minst een cash back actie. Helaas nog niets beduidends. (voorlopig enkel de 7200, die is net onder de 1K gezakt in mediamarkt, maar dit terzijde)

          Comment


          • #6
            Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

            Op mijn Flickr pagina kan je foto's vinden met de 16-80 2.8 in combinatie met de D7200.
            (Let wel: niet allemaal, even kijken bij de details)
            Bij goed licht is het een vlijmscherpe lens. De autofocus zou iets sneller mogen, voor die prijs. De VR vind ik echt wel zeer goed.
            Last edited by KoenD77; 6 augustus 2016, 18:52.
            Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

            Comment


            • #7
              Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

              Nog mensen met ervaring hiermee?

              Comment


              • #8
                Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

                Hier ook vrij tevreden over dat objectief.

                Hier eentje gemaakt in tegenlicht één volle stop overbelicht en op iso 3200, toestel Nikon D500, jpg zo uit de camera, niets opgescherpt of bijgewerkt aan de beeldkwaliteit.


                Last edited by Guest42; 14 augustus 2016, 17:51.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

                  En hier nog een te downloaden link met ingesloten exif naar een jpg zo uit de camera en op 4.000 iso.
                  Glasblazer, foto verleden week gemaakt met de D500 en Nikon 16-80 AF-s VR f2.8-4E
                  De link https://we.tl/UgCgNW8Tq8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

                    Ik vind deze lens nogal overprijsd. Voor 300 euro minder had ik ze waarschijnlijk gekocht, maar ze is helaas niet merkbaar beter dan de 16-85.
                    Je krijgt alle nieuwe toeters en bellen (elektronisch diafragma, magische coatings, ...) maar ik vind het niet-constant diafragma en de bouwkwaliteit wat teleurstellend.
                    (Indruk van een kwartiertje - ik heb er geen uren mee gefotografeerd.)

                    Langs de andere kant... het is ongetwijfeld een uitstekende lens, en de uitwendige indruk van bouwkwaliteit kan een stuk minder zijn dan wat effectief aan de binnenkant zit. Kunststoffen voelen niet zo degelijk aan maar zijn vaak beter in het opvangen van schokken enz.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

                      Is ook vooral de prijs die me tegenhoudt.
                      Ben al weken 2e hands aan het zoeken maar uiteraard nog nergens te vinden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

                        Ik heb voor ik ze aankocht heel veel gelezen over deze lens op forums, reviews.
                        Bij de commentaren kwam het altijd op hetzelfde neer: diegenen die ze niet hebben vinden ze te duur, en baseren zich enkel op de prijs.
                        Diegenen die ze gekocht hebben vinden ze de prijs meer dan waard.
                        Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

                          Oorspronkelijk geplaatst door Temmy Bekijk bericht
                          Is ook vooral de prijs die me tegenhoudt.
                          Ben al weken 2e hands aan het zoeken maar uiteraard nog nergens te vinden.
                          Als je moet geven is het altijd te duur. Als je moet krijgen is het altijd te weinig.
                          Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

                            Oorspronkelijk geplaatst door KoenD77 Bekijk bericht
                            Ik heb voor ik ze aankocht heel veel gelezen over deze lens op forums, reviews.
                            Bij de commentaren kwam het altijd op hetzelfde neer: diegenen die ze niet hebben vinden ze te duur, en baseren zich enkel op de prijs.
                            Diegenen die ze gekocht hebben vinden ze de prijs meer dan waard.
                            Ik heb ze in kit gekocht met een Nikon D500 en vind ze fantastisch goed.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikonlens 16/80 f2.8/f4

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Ik heb ze in kit gekocht met een Nikon D500 en vind ze fantastisch goed.
                              Komt inderdaad bij de meest recente sensors het beste tot z'n recht (D7200, D500)
                              Wanneer ze de lens bundelen met hun top cropmodel dan weet je gewoon dat het dik ok zal zijn.
                              Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

                              Comment

                              Working...
                              X