Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF WA

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF WA

    Ik heb hier ontelbare topics gevonden met een vergelijk tussen de 24-70 en de 24-105, maar niet meteen een vergelijk met primes.

    Ik overweeg de EF 24mm 2.8 is usm. Deze kost me 2dehands nog 300€, maar voor 500€ koop ik ook al de 24-105mm is usm.

    Lichtsterkte is geen must, maar wel handig. Hoewel bij binnenfotografie ik altijd kan bouncen met de flash.

    Gewicht is natuurlijk wel een kritische factor, maar eventueel het wel waard tov flexibiliteit.

    Voornamelijk zal deze dienen deze voor landschap, dus scherpte op bvb f8 is belangrijker dan bokeh.

    Heb ik met de zoom twee vliegen in èèn klap of gaat de prime veel betere beelden afleveren?

  • #2
    Re: Canon EF WA

    De scherpte op f8 is bij elke lens wel in orde, maar er zijn ook lenzen die zelfs scherper zijn met het diafragma nog wat verder open omdat op f8 diffractie er bij sommige camera's ook al voor zorgt dat de scherpte vermindert.

    De 24-105 f4 L IS heeft vooral op 24mm erg veel last van vervorming, dat is tegenwoordig wel vrij gemakkelijk te corrigeren tijdens de bewerking met bepaalde fotobewerkingsprogramma's, maar het is toch beter om te vertrekken van een beeld dat met zo weinig mogelijk vervorming uit de camera komt, en dan zal de 24mm f2,8 waarschijnlijk een stuk beter zijn dan de 24-105.

    De 16-35 f4 L IS zou ook een heel goede keuze kunnen zijn, maar het prijskaartje daarvan is een stuk hoger dan de lenzen die je zelf al hebt voorgesteld.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF WA

      Denk dat ik idd beter bij mn prime blijf. Ben ook meer voorstander van primes.

      De 16-35mm ligt idd wat te hoog boven mn budget

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF WA

        Bob, ik heb die 24-105mm gehad, die is echt slecht op een FF en weegt gelijk een tank.
        Bart zegt dat de vervorming gemakkelijk te corrigeren valt, bij mij lukte dat soms niet helemaal.
        En als je dat met elke foto moet doen, begint maar aan hé.
        Op een crop camera is diezelfde 24-105mm dan weer echt heel goed en heel scherp ook.
        Idem dito met hun 16-35mm L lens. Die heeft ook vertekening maar blijft scherp en de vervorming laat zich beter corrigeren.
        Ik heb ook die 24mm prime en die is rete scherp, wat ze ook mogen beweren op Photozone.
        Simpel lensje en de prijs zal ergens inzitten zeker want ik was echt aangenaam verrast van de scherpte en de kleuren.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF WA

          De 24mm 1.4 L is natuurlijk ook wel verleidelijk, maar kost nog makkelijk 700€ voor de mark i. Het zal dus de 2.8 is usm worden (voorlopig).

          De 50mm 1.4 laat ik voorlopig ook maar en koop de nieuwe 1.8 STM. Stiller en blijkbaar scherper, als ik een bokeh killerlens wil zal ik ook maar meteen doorsparen voor de 1.2 L 😉

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF WA

            Of probeer een 50mm f/1.8 Mark I te bemachtigen (zeldzaam).
            Kost tweede hands (wordt al jaren niet meer gemaakt en God weet waarom) +/- € 125,00 maar heeft een metalen vatting en is heel stevig gebouwd.
            Nogal een verschil met de Fantastic Plastic.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF WA

              De nieuwe stm heeft ook een metalen vatting, 7 ronde lamellen en is relatief stil

              Comment

              Working...
              X