Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gebruik geotag Photos Pro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gebruik geotag Photos Pro

    Begin juli ben ik op reis gegaan naar Ijsland. Ik neem foto's met een Canon 70D waarop geen plaatslokatie van foto's kan gemaakt worden.
    Ik was van plan om een geotagger aan te schaffen, maar toen zag ik op internet dat er een app bestaat voor Iphone nl: geotag photo pro.
    Gezien ik mijn iphone steeds bijheb vond ik dit de moeite om te proberen. Dus app gedownloaded en ingeschakeld gedurende de ganse reis naar Ijsland.
    Ook de klok op het foto-apparaat gelijkgezet met de klok van m'n Iphone. Tot dusver alles ok. Ik kan de reis (op kaart)volledig volgen op m'n Iphone.
    Ik vind echter niet terug hoe ik mijn foto's kan linken aan Geotag en hoe ik dit kan gebruiken in "lightroom" op mijn Mac...
    Ik sla meestal mijn foto's op op een externe harde schijf in het bestand "onbewerkte foto's" alvorens ik ze importeer in "Lightroom" om te bewerken.
    Is dit de juiste weg en hoe kan ik mijn foto's daarbij een geotag geven?

  • #2
    Re: gebruik geotag Photos Pro

    1) Op je iPhone de route's) laten exporteren naar gpx-formaat.
    2) Die GPX copiëren naar je mac in een bv GPX-folder
    3) In lightroom bij de kaart-tab, een sync vragen tussen je foto's en de opgeslagen GPX(en)
    Eénmaal dit gedaan kan je de gpx-en weg doen, maar, persoonlijk hou ik die altijd bij zodat je later kan zien wat en waar je gewandeld hebt. Het is dan nuttig om die GPX beduidend te hernoemen. Wel extentie GPX behouden.
    Handiger is echter een losstaande applicatie die je toelaat ook niet getagde foto's van coördinaten te voorzien .. en waar je eventueel de track kan bewerken.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: gebruik geotag Photos Pro

      Bedankt voor de info. Zal ik eens proberen.
      Wat bedoel je met een losstaande applicatie die toelaat om niet-getagde foto's van coördinaten te voorzien?

      grts, Karl

      Comment


      • #4
        Re: gebruik geotag Photos Pro

        Oorspronkelijk geplaatst door Karvan Bekijk bericht
        Bedankt voor de info. Zal ik eens proberen.
        Wat bedoel je met een losstaande applicatie die toelaat om niet-getagde foto's van coördinaten te voorzien?

        grts, Karl
        Doet hetzelfde als lightroom, namelijk foto's taggen met gps-coordinaten uiten een gpx, maar, je kan dan ook nog foto's vrij taggen met coordinaten zonder dat je een gpx nodig hebt.
        Je kan eveneens een gpx-track aanpassen zoals splitsen, stukken verwijderen en je kan ook de watchpoints invoegen in dat track ...
        Ik ken niet direct een toepassing voor Mac, maar voor windows is Geosetter een schitterend voorbeeld.

        Bestaat voor Mac en Linux blijkbaar ook:

        http://www.arstechnica.de/index.html...MacSetter.html
        Last edited by Wim.Vanmaele; 28 juli 2016, 06:24. Reden: Link Mac-Linux toegevoegd
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: gebruik geotag Photos Pro

          Vraagje aan diegenen die ervaring zouden hebben met geotagging in andere tijdszones :
          past een losse (wandel-)GPS, zoals bvb. een Oregon 450, zijn tijd automatisch aan als je in een andere tijdszone terecht komt ? Ik kan wel een tijdzone instellen maar er moet nooit een tijd ingesteld worden (ik neem aan dat hij die van de satellieten krijgt) ... welke tijd wordt dan gebruikt als ik onze tijdzone zou laten staan ?
          Of concreet : moet ik zowel op de wandel-GPS als op mijn fototoestel de tijdzone aanpassen (en uiteraard de tijd in sync zetten) ?
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

          Comment

          Working...
          X