Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies over filmcamera met enkele lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • advies over filmcamera met enkele lenzen

    Ik heb net het volgende zoekertje bij gezocht geplaatst en zoek wat advies van mensen die er meer van kennen.
    De enig filmcameras die ik gekend heb waren een Pentax Asahi (manueel focus) en een Pentax ME-F (een van de eerste autofocus) van m'n vader toen ik tussen de 10 en 16 was. Daarna heeft hij nog een van de laatste Canon filmcameras gehad voor de digitale uitkwamen. dat zoek ik niet, eerder iets in de trend van de Asahi, wat er mooi uit ziet en minder problemen kan geven door gebrek aan technische snufjes.

    Quote van mijn zoekertje:

    Ik zoek een oude filmcamera voor niet al te veel geld maar ben nu ook geen vrek, ik wil betalen wat hij waard is maar zal dienen wat advies te vragen aan bekende BDers die ik vertrouw omtrent de prijs. Tenzij hij (bij voorkeur) van een bekende BDer komt wat helemall ideaal zou zijn.

    Vereisten van de camera:
    - Hij moet werken en er nog enigszins goed uit zien. liefst reeds gereinigd en gereviseerd zodat hij werkt zoals een nieuwe zou werken. Verkoop mij geen probleemgeval aub. En indien er werk aan gedaan dient te worden zeg mij dat dan eerlijk.
    - Liever een mooi model dan een lelijke. (Denk Pentax Asahi, vond ik zo mooi)
    - gekende goede modellen? Sommig Canons Nikons of Pentaxen van de gouden jaren?
    - Autofocus is absoluut GEEN vereist. Liever niet eigenlijk.
    - Een handleidingetje is fijn tenzij het nog te vinden is op het web.
    - Een camera/lensbrochure van het merk uit die tijd of een weblink ervoor zou een droom zijn.

    Gewenste lenzen:
    - Een snelle standaardzoom.
    - Een snelle maar compacte telezoom als dat bestond.
    - Een heel snelle 35, 50 en 85mm.
    Maar nu ook geen peperdure verzamelobjecten.

    Als ik alles ineens van een verzamelaar kan krijgen zou dat fijn zijn.
    Als ik enkele lenzen apart moet zoeken dan liefst van een merk waarvan ik ze makkelijk kan vinden ejn advies over welke lenzen te nemen.


    Bedankt om te lezen.
    Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

  • #2
    Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

    Wat wil je ermee doen?

    Ik ben totaal geen fan van zoomlenzen op manuele filmcamera's (terwijl ik er wel een hoop heb gehad). Gewoon puur een 50 1.4 op een Nikon FM/FE serie is goedkoop en oerdegelijk. Voor andere situaties grijp je toch sneller naar een digitale camera.
    Als je echt een complete set wil (als je dus enkel met je film camera op pad wilt), dan zou ik een lens kiezen tussen de 20 en 28mm, dan iets rond de 50mm (als het budget het toelaat een 58mm) en nog iets tussen de 85mm en 135mm.

    Comment


    • #3
      Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

      Er is keuze genoeg aan camera's en lenzen. Ga enkel wat algemene raad geven omdat ik zelf eerder met middenformaat film werk. Voor 135 hou ik het bij de M42 camera's.

      Wat de camera zelf betreft moet je vooral oppassen dat je eentje hebt die geen kwikbatterijen nodig heeft. Die zijn niet meer te verkrijgen en de meeste lichtmeters geven afwijkingen als je er een "equivalente" alkaline insteekt. Er zijn oplossingen voor maar tenzij je echt absoluut die ene camera wil gebruiken laat je die liever links liggen. Als je camera enkel een batterij nodig heeft voor de lichtmeter kan je altijd een externe lichtmeter gebruiken natuurlijk. Al gereviseerd is een ander paar mouwen. Er zijn niet veel meer plaatsen waar je daarvoor terecht kan. Dus vaak is dat DIY. Ander probleem zijn vaak de dichtingen, de schuimrubber is vaak hard geworden en verkruimelt. Kan je echter zelf vervangen als je wat handig bent, materiaal en info genoeg op het net.

      Voor handleidingen moet je bij Butkus zijn (google). Daar vind je heel wat oude handleidingen, wel allemaal in het engels.

      Wat de lenzen betreft, wat noem je snel en héél snel? Een 50/1.4 is nog redelijk gemakkelijk te vinden, een f/1.2 gaat een ander probleem worden. Toch aan redelijke prijzen (maar wat vind jij redelijk?). En van veel Pentax Takumars is het radioactieve glas dan nog eens geel geworden. Sinds de systeemcamera's is het een rage om "oude" manuele lenzen te verzamelen. Sommige gaan prijzen die ik ze eerlijk gezegd niet waard vind. Er is in het lenzen deel van het forum een hele draad over Canon FD lenzen, ga daar eens kijken misschien.

      Keuze van film begint wel beperkt te worden en ontwikkelen en afdrukken loopt ook op. Tenzij je zelf kan scannen en dat is een verhaal op zich.

      Comment


      • #4
        Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
        Wat wil je ermee doen?

        Ik ben totaal geen fan van zoomlenzen op manuele filmcamera's (terwijl ik er wel een hoop heb gehad). Gewoon puur een 50 1.4 op een Nikon FM/FE serie is goedkoop en oerdegelijk. Voor andere situaties grijp je toch sneller naar een digitale camera.
        Als je echt een complete set wil (als je dus enkel met je film camera op pad wilt), dan zou ik een lens kiezen tussen de 20 en 28mm, dan iets rond de 50mm (als het budget het toelaat een 58mm) en nog iets tussen de 85mm en 135mm.
        Wat ik er wil mee doen is:
        - M'n Eigen Leica M-D (nieuwe digitale zonder LCD van een paar Euri teveel voor m'n beurs) met 50mm Noctilux gaan maken. Maar dan met echte film.
        - Het bevrijdend gevoel hebben van rustig en doordacht aan een traag tempo foto's te nemen zonder in menus te moeten rommelen en zonder te kunnen chimpen op een LCD scherm. Denken voor je schiet zeg maar, niet thuis voor je computer.
        - Straatfotografie, portretjes van m'n vrouwtje en katjes. Portretjes van fijne mensen die ik ken.
        - Op m'n bureau zetten naast m'n mooie iMac om er te kunnen van genieten ook terwijl ik er niet mee fotografeer. Allen wordt die mooie iMac dan oerlelijk in m'n ogen vrees ik. Grapje hoor, ik vind helemaal niks mooi aan een iMac en er staat nu al een antieke Sansui 9090 receiver van de jaren 70 met Infinity Kappa 7a speakers van de jaren 80 naast. Veel mooier dan die iMac.

        Voor de fotografie die ik wil doen heb im dus qua lenzen nodig:
        - Straatfotografie: 35mm (breder hoeft niet) en 50mm (of 58mm zoals je zegt)
        - Thuisportretjes: dezelfde 50mm (of 58) en een 85 dacht ik maar een extra 135 klinkt ook goed, als extra dan.

        Daar houdt het dan ook op qua lenzen, dat zijn er al 4.
        Ik geef je volledig gelijk wat betreft zoomlenzen en ga je advies volgen. Dom idee van mij.

        Bedankt voor de ideeen die je me gegeven hebt!
        Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

        Comment


        • #5
          Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Er is keuze genoeg aan camera's en lenzen. Ga enkel wat algemene raad geven omdat ik zelf eerder met middenformaat film werk. Voor 135 hou ik het bij de M42 camera's.

          Wat de camera zelf betreft moet je vooral oppassen dat je eentje hebt die geen kwikbatterijen nodig heeft. Die zijn niet meer te verkrijgen en de meeste lichtmeters geven afwijkingen als je er een "equivalente" alkaline insteekt. Er zijn oplossingen voor maar tenzij je echt absoluut die ene camera wil gebruiken laat je die liever links liggen. Als je camera enkel een batterij nodig heeft voor de lichtmeter kan je altijd een externe lichtmeter gebruiken natuurlijk. Al gereviseerd is een ander paar mouwen. Er zijn niet veel meer plaatsen waar je daarvoor terecht kan. Dus vaak is dat DIY. Ander probleem zijn vaak de dichtingen, de schuimrubber is vaak hard geworden en verkruimelt. Kan je echter zelf vervangen als je wat handig bent, materiaal en info genoeg op het net.

          Voor handleidingen moet je bij Butkus zijn (google). Daar vind je heel wat oude handleidingen, wel allemaal in het engels.

          Wat de lenzen betreft, wat noem je snel en héél snel? Een 50/1.4 is nog redelijk gemakkelijk te vinden, een f/1.2 gaat een ander probleem worden. Toch aan redelijke prijzen (maar wat vind jij redelijk?). En van veel Pentax Takumars is het radioactieve glas dan nog eens geel geworden. Sinds de systeemcamera's is het een rage om "oude" manuele lenzen te verzamelen. Sommige gaan prijzen die ik ze eerlijk gezegd niet waard vind. Er is in het lenzen deel van het forum een hele draad over Canon FD lenzen, ga daar eens kijken misschien.

          Keuze van film begint wel beperkt te worden en ontwikkelen en afdrukken loopt ook op. Tenzij je zelf kan scannen en dat is een verhaal op zich.
          Heel erg bedankt voor je waardevolle tips betreffende valkuilen!
          Ook bedankt voor de Butkus tip!

          - Geen kwikbatterijen dus.
          - Externe lichtmeter wil ik niet, de camera moet werken zoals het hoort.
          - Al gereviseerd of een degelijk adres om te laten revesiren en een merk/type toestel dat nog kan gereviseerd worden is absoluut noodzakelijk. Als je me niet gelooft wil ik wel eens je sensor komen reinigen, dan ken je meteen de ware betekenis van DIY.
          - Verkruimeld rubber zal met het reviseren dienen te gebeuren of gebeurd zijn.
          - Ik noem snel 1.4 en ik noem 1.2 fantastisch maar niet nodig voot mijn doeleinden. Ik heb zo het gevoel dat het prijsverschil tussen 1.4 en 1.2 voor dergelijke oude lenzen iets meer dan een paar Eurocent gaat zijn.
          - Zijn die Pentax Takumars de lenzen die ik nodig heb voor een Asahi van eind de jaren 70? dan valt een Pentax camera weg denk ik. Alhoewel het merk me een gevoel van heimwee geeft.
          - Die rage waar je het over hebt heten we in de audiowereld "vintage". Ik heet het kwalitatieve oude toestellen die de tand des tijds kunnen overlven mits wat tender loving care. Het verschil is dat voor "vintage" het door hype opgedraaide slachtoffer er een fortuin aan spendeert en voor hetzelfde maar met mijn visie je een groot genoeg maar nog eerlijk bedrag spendeert voor degelijk kwaliteit. geen habbekrats dus maar ook geen ridicuul hoge prijs. Eerlijke prijs.
          Er zijn natuurlijk collectors items en limited editions maar dat is een heel ander verhaal en heb ik niet nodig.
          - Film zal blijven bestaan net zoals platen denk ik? Ik kan me geen leven zonder radio en platenspeler voorstellen. Nee geen vinyl, dat is voor op de vloer van de zolder. ik ben geen pro, enkel een genieter van het leven en een paar mooie hobbys dus zolang er nog 1 type film bestaat is het voor mij goed.
          - ontwikklene in een doka: zie DIY verhaal. (ooit nog geleerd in het middelbaar onderwijs bij de broederkes hoor). Ik heb dus een fotografiewinkel nodig die nog film kan ontwikkelen of opsturen naar het "labo" zoals men dat voeger heette maar tergelijkertijd in volle kwaliteit kan (laten) digitaliseren want ik wil ze ook op computer. En nee ik ga geen dure scanner kopen. jaren geleden eens gedaan om al m'n fotos en film die ik had zelf te digitaliseren, prachtig gelukt in 6 weken tijd en daarna de dure scanner weer verkocht.
          Maar ja, ik kan scannen voor zover een informaticus en hobbyist fotograaf dat kan. Waarschijnlijk kan een echte pro die met middenformaat schiet zoals jij uit het scannen veel betere resultaten halen dan ik zelfs als ben ik informaticus. maar dat is inderdaad een verhaal op zich zoals je zegt en laat ons het scannen maar buiten deze topic houden. Doe ik sowieso toch niet.

          Echt bedankt voor je waardevolle info, ten zeerste geapprecieerd!
          Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

          Comment


          • #6
            Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
            Ik heb net het volgende zoekertje bij gezocht geplaatst en zoek wat advies van mensen die er meer van kennen.
            De enig filmcameras die ik gekend heb waren een Pentax Asahi (manueel focus) en een Pentax ME-F (een van de eerste autofocus) van m'n vader toen ik tussen de 10 en 16 was. Daarna heeft hij nog een van de laatste Canon filmcameras gehad voor de digitale uitkwamen. dat zoek ik niet, eerder iets in de trend van de Asahi, wat er mooi uit ziet en minder problemen kan geven door gebrek aan technische snufjes.

            Quote van mijn zoekertje:

            Ik zoek een oude filmcamera voor niet al te veel geld maar ben nu ook geen vrek, ik wil betalen wat hij waard is maar zal dienen wat advies te vragen aan bekende BDers die ik vertrouw omtrent de prijs. Tenzij hij (bij voorkeur) van een bekende BDer komt wat helemall ideaal zou zijn.

            Vereisten van de camera:
            - Hij moet werken en er nog enigszins goed uit zien. liefst reeds gereinigd en gereviseerd zodat hij werkt zoals een nieuwe zou werken. Verkoop mij geen probleemgeval aub. En indien er werk aan gedaan dient te worden zeg mij dat dan eerlijk.
            - Liever een mooi model dan een lelijke. (Denk Pentax Asahi, vond ik zo mooi)
            - gekende goede modellen? Sommig Canons Nikons of Pentaxen van de gouden jaren?
            - Autofocus is absoluut GEEN vereist. Liever niet eigenlijk.
            - Een handleidingetje is fijn tenzij het nog te vinden is op het web.
            - Een camera/lensbrochure van het merk uit die tijd of een weblink ervoor zou een droom zijn.

            Gewenste lenzen:
            - Een snelle standaardzoom.
            - Een snelle maar compacte telezoom als dat bestond.
            - Een heel snelle 35, 50 en 85mm.
            Maar nu ook geen peperdure verzamelobjecten.

            Als ik alles ineens van een verzamelaar kan krijgen zou dat fijn zijn.
            Als ik enkele lenzen apart moet zoeken dan liefst van een merk waarvan ik ze makkelijk kan vinden ejn advies over welke lenzen te nemen.


            Bedankt om te lezen.

            Nikon FM ziet er wel goed uit moet ik zeggen. En MD ook niet slecht maar professioneler zeker?
            Welk type FM of MD neem ik best? Ik heb enkel manuele focus nodig maar autofocus mag als het type autofocus is dat technische- en constante herstellingproblemen geeft, ander liever zonder.
            Moeten de lenzen dan ook niet geschikt zijn voor autofocus? Weer een beperking?

            Raad me gerust een type FM aan en wat lanzen in de bovenvermelde maten als je dat ziet zitten.

            Heel erg bedankt.
            Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

            Comment


            • #7
              Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

              dubbele post.
              Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

              Comment


              • #8
                Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

                Krijg trouwens net een aanbieding voor een Zenit EM Olympic Edition met 58mm F2. Prijs van een Côte à l'os voor 2 personen.
                Wat denken jullie? Moet meer kunnen doen dan in de kast staan natuurlijk.
                Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                Comment


                • #9
                  Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

                  Na een vakantienachtje burning the midnight oil denk ik dat ik m'n gedacht gevonden heb, een Nikon FM3A.
                  Even shoppen of eBay want deze komt in een kleurrijke variatie aan prijsjes.
                  En dan eens zoeken voor wat AI of AIS Nikkors in de maatjes 35/50/85/135.
                  Geen haast bij, ik neem er alle tijd voor.
                  Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                  Comment


                  • #10
                    Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
                    Na een vakantienachtje burning the midnight oil denk ik dat ik m'n gedacht gevonden heb, een Nikon FM3A.
                    Even shoppen of eBay want deze komt in een kleurrijke variatie aan prijsjes.
                    En dan eens zoeken voor wat AI of AIS Nikkors in de maatjes 35/50/85/135.
                    Geen haast bij, ik neem er alle tijd voor.
                    Zeer goede keuze.
                    https://efbeo.wordpress.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
                      Zeer goede keuze.
                      Bedankt, zal een prettig nieuw avontuur worden!
                      Ik heb toen ik vrij jong was (14 of zo) nog met film gefotografeerd en een jaar woensdagnamiddag-cursus op de middelbare school gevolgd maar dat is zo lang geleden
                      Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                      Comment


                      • #12
                        Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
                        Maar ja, ik kan scannen voor zover een informaticus en hobbyist fotograaf dat kan. Waarschijnlijk kan een echte pro die met middenformaat schiet zoals jij uit het scannen veel betere resultaten halen dan ik zelfs als ben ik informaticus. maar dat is inderdaad een verhaal op zich zoals je zegt en laat ons het scannen maar buiten deze topic houden. Doe ik sowieso toch niet.
                        LOL. Als je denkt dat ik een pro ben omdat ik met een middenformaat camera rondloop denk dan maar gauw iets anders Ik ben zelfs niet eens een serieuse hobby fotograaf. Ik zou geen enkele van mijn foto's hier durven laten zien. En informaticus ook al niet alhoewel ik zelf scan (en helemaal niet tevreden ben over de resultaten). Ik vind het gewoon fantastische toestellen om te gebruiken en nu dat ze goedkoop en gemakkelijk te vinden zijn kan ik me ze veroorloven. Meer is het niet.

                        Veel plezier met je "nieuwe" toestel!

                        Comment


                        • #13
                          Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          LOL. Als je denkt dat ik een pro ben omdat ik met een middenformaat camera rondloop denk dan maar gauw iets anders Ik ben zelfs niet eens een serieuse hobby fotograaf. Ik zou geen enkele van mijn foto's hier durven laten zien. En informaticus ook al niet alhoewel ik zelf scan (en helemaal niet tevreden ben over de resultaten). Ik vind het gewoon fantastische toestellen om te gebruiken en nu dat ze goedkoop en gemakkelijk te vinden zijn kan ik me ze veroorloven. Meer is het niet.

                          Veel plezier met je "nieuwe" toestel!
                          Ah, wel, dan ben ik de pro! Ik kan scannen!
                          Je zou mij eens moeten zien met een Hold Fast Gear MoneyMaker en 2 camera's er aan (dadelijk 3). Da's pas pro! :P

                          En mijn fotos zijn 1000 keer beter dan alle fotos die ik hier ooit gezien heb maar nee, ik publiceer ze hier niet. :P
                          Let wel, ik rook niet, drink niet en kijk nooit naar de vrouwen. Ik heb eigenlijk alleen maar 1 slechte eigenschap, ik kan heel goed liegen. ;P
                          Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                          Comment


                          • #14
                            Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
                            Let wel, ik rook niet, drink niet en kijk nooit naar de vrouwen. Ik heb eigenlijk alleen maar 1 slechte eigenschap, ik kan heel goed liegen. ;P
                            Ik rook ook niet, de rest daarentegen....

                            Comment


                            • #15
                              Re: advies over filmcamera met enkele lenzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Luna-L Bekijk bericht
                              Wat ik er wil mee doen is:

                              - Op m'n bureau zetten naast m'n mooie iMac om er te kunnen van genieten ook terwijl ik er niet mee fotografeer. Allen wordt die mooie iMac dan oerlelijk in m'n ogen vrees ik. Grapje hoor, ik vind helemaal niks mooi aan een iMac en er staat nu al een antieke Sansui 9090 receiver van de jaren 70 met Infinity Kappa 7a speakers van de jaren 80 naast. Veel mooier dan die iMac.

                              Voor de fotografie die ik wil doen heb im dus qua lenzen nodig:
                              - Straatfotografie: 35mm (breder hoeft niet) en 50mm (of 58mm zoals je zegt)
                              - Thuisportretjes: dezelfde 50mm (of 58) en een 85 dacht ik maar een extra 135 klinkt ook goed, als extra dan.

                              Daar houdt het dan ook op qua lenzen, dat zijn er al 4.
                              Ik geef je volledig gelijk wat betreft zoomlenzen en ga je advies volgen. Dom idee van mij.

                              Bedankt voor de ideeen die je me gegeven hebt!
                              je zoekt dus eigenlijk een "presse-papier" ?

                              neen , leuk lijntje over nostalgisch analoog.
                              veel plezier en succes ermee.
                              vergelijking met jaren 70 "muziekinstallaties" gaat wel op : niet echt rationeel maar toch duidelijk anders.

                              ik zou juist m'n keuze (en zoektocht) niet zo strikt tot 1 subtype ( Nikon FM3) beperken.
                              wat de Zenit EM betreft : was is z'n tijd een draak van een toestel, verkocht in winkels zoals photohall, met een externe lichtmeter die bovenop z'n prisma was ingebouwd ( ttz: als je onderwerp in de schaduw stond en jijzelf in de zon was je foto gruwelijk onderbelicht ( jaja , zelfs in RAW ) de lenzen zijn nu populair door hun onscherpte die nu als fotogeniek wordt beschouwd ( of klinkt dat net iets te gekleurd ?)

                              wat lenzen betreft : een echte amateur had een 28mm, 50mm en 135mm ( waren ook de goedkoopste), liefst in een tas die je nu nog ziet bij vissers ( gemakkelijk om op te gaan zitten en om een weg te banen tussen het volk).

                              succes, en houd ons op de hoogte.

                              grten, Geert.

                              Comment

                              Working...
                              X