Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fluo kleur fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fluo kleur fotograferen

    Hoe fotografeer je best een fluo en dus felle kleur?

    Op mijn schermpje zien de kleuren er eerder flets uit ilv fluo, terwijl we in het echt toch wel fel groen zijn.

    De andere kleuren lijken wel waarheidsgetrouw, ook op de foto genomen met de telefoon is de felle kleur te zien dus vermoed dat er toch wel ergens een instelling verandert moet worden

  • #2
    Re: fluo kleur fotograferen

    Dat hier nog niemand gereageerd heeft!

    Een felle kleur (of een oppervlak met daarop een felle kleur dan toch) verwart de belichtingsmeter van de camera die meer gereflecteerd licht detecteert dan van een niet-fluoriserend oppervlak de camera binnenkomt. De camera past daar vervolgens zijn sluitertijd op aan en het resultaat is wat je op je schermpje gezien hebt. Hetzelfde geld voor witte of zwarte oppervlakken, als je die neutraal belicht fotografeert worden ze allebei nagenoeg grijs, in het eerste geval doordat de camera in de war raakt door de situatie die je ook ervaren hebt bij de fluoriserende kleuren (de sluitertijd wordt te hoog ingesteld) en in het tweede geval gebeurd precies het omgekeerde, de camera neemt juist een te kort aan gereflecteerd licht waar en denkt dat de sluitertijd vele malen langer zou moeten zijn dan wenselijk is.

    De telefoonfoto heeft als "probleem" dat het contrast en de verzadiging van de meeste telefoons superfel staat afgesteld (soms bewust, omdat de meeste consumenten dat nou eenmaal mooier vinden, vaker echter is het een gevolg van technische beperkingen in telefoons), daardoor zal de kleur waarschijnlijk wat constrastrijker aftekenen tegen de rest van de foto en bovendien ook een stuk meer verzadigd.
    Je verteld helaas niet in welke belichtingsprogramma's je werkt, maar als je in een van de semi-automaten werkt (P, Av, Tv, bij Canon, bij Nikon heetten ze anders weet ik, maar ik weet niet precies hoe) kun je de belichting beïnvloeden door te kiezen voor een belichting die neigt naar +2/3de of +1.

    Comment

    Working...
    X