Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensorgebruik en megapixels.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensorgebruik en megapixels.

    Hallo,
    Misschien weer een domme vraag maar ik raak er niet uit.

    Stel: een cam met 4 MP ccd.
    Je zet hem op 2 MP in het menu.

    Wordt er dan maar de helft pixels effectief in dienst genomen, of worden de 4 MP gebruikt voor een 2 MP berekening?

    Tweede aspect van de vraag...

    Hoe meer Mpixel op dezelfde ccd-grootte , hoe meer ruis.
    Heb je minder ruis als je een 4Mp-camera gebruikt op 2Mp?

  • #2
    Re: Sensorgebruik en megapixels.

    De camera gebruikt steeds de volle resolutie en gaat dan de foto in camera verkleinen. De 4mp worden dus gebruikt voor de 2mp berekening.

    Je zal met een gedownsampelde foto minder ruis hebben omdat dit verkleinen wat ruis gaat weg halen. Maar niet in dezelfde mate als de extra ruis die je krijgt door meer pixels op dezelfde oppervlakte te duwen. Dus op zich ja je zal minder ruis hebben in het 2mp beeld dan in het 4mp als je die 4MP kamera op 2mp laat werken..

    Nu is het wel zo dat de vooruitgang die de ccd's maken er wel voor zorgt dat je ondertussen meer MP op dezelfde oppervlakte kan zetten en toch minder ruis hebben dan een oudere kamera. Maar dat hangt nogal fel van model af enz dus een algemene regel mag je daar niet van maken.

    Maar anderzijds wil ik je toch afraden om je kamera op 2 MP te zetten. Je kan immers nog andere programma's gebruiken om ruis weg te halen die veel effectiever zijn dan het downsampelen. En hoe meer info deze hebben hoe beter ze kunnen werken. En downsampelen kun je later zelf nog altijd. Upsampelen zal nooit evengoede resutaten geven.
    Last edited by Kevlar; 31 augustus 2004, 16:58.

    Comment


    • #3
      Re: Sensorgebruik en megapixels.

      Da's eigenlijk heel interessant... Dat betekent dat er - in de toekomst, wanneer er bijvoorbeeld camera's met 18Mpix op de markt komen, eindelijk een echt 6 Mpix RGB-beeld gevormd kan worden, zonder aanliggende-pixel-interpolaties te maken?

      Ik bedoel dan: Voor elke overblijvende pixel is er in de GRGB array steeds een unieke set van RGB-cellen, wat de kleurscherpte van het rood en blauw-kanaal aanzienlijk kan verbeteren?

      Koen

      Comment


      • #4
        Re: Sensorgebruik en megapixels.

        Oorspronkelijk geplaatst door Koen_vervoort
        Da's eigenlijk heel interessant... Dat betekent dat er - in de toekomst, wanneer er bijvoorbeeld camera's met 18Mpix op de markt komen, eindelijk een echt 6 Mpix RGB-beeld gevormd kan worden, zonder aanliggende-pixel-interpolaties te maken?

        Ik bedoel dan: Voor elke overblijvende pixel is er in de GRGB array steeds een unieke set van RGB-cellen, wat de kleurscherpte van het rood en blauw-kanaal aanzienlijk kan verbeteren?

        Koen
        Dat vrees ik van niet. Want de volle 18MP zullen toch de kleurinterpolaties hebben en pas dan verkleind worden. Je vertrekt dus van de eventuele foute info.

        Ik vrees dat voor wat je wenst de Foveon sensor nog steeds de beste optie is. Anderzijds vind ik niet dat het momenteel een probleem is. Maar dat wil niet zeggen dat het voor jou geen probleem kan zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Sensorgebruik en megapixels.

          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
          Dat vrees ik van niet. Want de volle 18MP zullen toch de kleurinterpolaties hebben en pas dan verkleind worden. Je vertrekt dus van de eventuele foute info.

          Mmmm... daar moest ik even over nadenken. Ik ben geen mathematicus, maar ik denk dat de interpolatiefouten, als de formule herhalend is en consequent toegepast wordt, zichzelf opheffen, omdat je uiteindelijk voor elke resulterende pixel voldoende metingen hebt... Maar ik kan mis zijn.

          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
          Ik vrees dat voor wat je wenst de Foveon sensor nog steeds de beste optie is. Anderzijds vind ik niet dat het momenteel een probleem is. Maar dat wil niet zeggen dat het voor jou geen probleem kan zijn.
          Het is niet echt een probleem... ik probeerde maar theoretisch te benaderen waar we met hogere resoluties op de ccd allemaal naartoe konden... maar 'k sta er nu niet echt om te springen hoor :-) Het is misschien gewoon een evolutie. Op de duur spreken meer pixels 'an sich' de consument niet meer aan. Stel je voor dat ze verder uitontwikkelen naar 120 Mpix... welke hobby-fotograaf wil daar nog RAW-files van bijhouden?

          Ik wilde maar aangeven dat het fantastisch is dat ze voor een kleinere resolutie toch alle pixels gaan uitlezen en van daaruit verder werken.

          Als je (gruwel) natuurlijk digitaal gaat zoomen, dan verlies je weer van dit voordeel...

          Ach... zie ik daar plots een demon opdoemen... Zolang het scheidend vermogen van je lensglas hoger blijft dan de dichtheid van je ccd, kan je zelfs zonder schaamte digitaal gaan zoomen op reflexcamera's wanneer er echt een overdosis aan resolutie op je ccd zit... en toch nog een hoog resolutiebeeld met echte, niet opgeblazen waardemetingen overhouden...

          Nu ja... allemaal maar speculatie en gefantaseerde toekomstvisies... wat ik wil benadrukken, met het oog op een vreedzame thread
          Last edited by Koen_vervoort; 31 augustus 2004, 21:20.

          Comment


          • #6
            Re: Sensorgebruik en megapixels.

            Tja ik weet het ook niet hoor en erg wiskundig ben ik niet. Je zou zeker gelijk kunnen hebben. Maar wat ik dan nu denk is dat we waarschijnlijk nog meer dan 18mp nodig hebben alvorens dit het geval is want er zitten meer groene pixels in dan andere. Maar ik weet het niet hoor.

            Je hebt 100% gelijk dat we nog veel gaan meemaken. We zitten volgens mij nog altijd maar aan het begin van digitale fotografie. Binnen enkele jaren gaan we versteld staan van de mogelijkheden.

            Gewoon bij die Fuji's SR CCD kamera's. Dat geeft toch al aan dat we binnenkort wel eens over een veel grotere dynamic range zullen beschikken dan nu het geval is. En er gaan nog dingen mogelijk worden waar we niet aan gedacht hebben. Dus yep het gaat nog heel spannend zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Sensorgebruik en megapixels.

              Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
              Dat vrees ik van niet. Want de volle 18MP zullen toch de kleurinterpolaties hebben en pas dan verkleind worden. Je vertrekt dus van de eventuele foute info.

              Ik vrees dat voor wat je wenst de Foveon sensor nog steeds de beste optie is. Anderzijds vind ik niet dat het momenteel een probleem is. Maar dat wil niet zeggen dat het voor jou geen probleem kan zijn.
              Een goed AA filter zorgt ervoor dat er geen kleurfouten ontstaan. Het AA filter van de Nikon D70 is net iets zwakker, wat soms moire effecten tot gevolg heeft. De Canon 10D/20D/300D AA filters zijn iets sterker wat dan in minder moire maar ook in minder scherpe fotos resulteert. De Sigma SD9/SD10 met Foveon sensor hebben geen AA filter.

              Als je een Bayer patroon foto herschaalt naar 50 % dan bevat elke resulterende pixel de informatie van 1 rode, 1 blauwe en 2 groene pixels. Deze pixel is dan gelijkwaardig aan 1 pixel van een Foveon sensor.

              Jan.
              Last edited by Jan_10D; 1 september 2004, 14:06.

              Comment


              • #8
                Re: Sensorgebruik en megapixels.

                Bedankt voor de uitleg...

                Het is wel geen eenvoudige materie.

                Ik ben eigenlijk aan het wachten tot er meer duidelijkheid is over de prosumers met grote 10..12 zoom.
                Voorlopig niet gehaast.

                Comment


                • #9
                  Re: Sensorgebruik en megapixels.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                  Een goed AA filter zorgt ervoor dat er geen kleurfouten ontstaan. Het AA filter van de Nikon D70 is net iets zwakker, wat soms moire effecten tot gevolg heeft.Jan.
                  De AA filter zorgt vooral dat je geen samplingfouten krijgt op scherpe contrastlijnen (anti-aliasing), oftewel het 'trapjes'-effect van een hoog-contrast zwarte lijn op een volledig witte achtergrond. Door het beeld op sub-(resulting)pixel-niveau een beetje flou te maken creëert men 'tussen'-kleuren naar de aanliggende pixel toe (in zwart-wit zal dat een grijspixel zijn) die de scherpe contrasten tussen aanliggende pixels enigszins mildert. Deze core-functie heeft tegelijk inderdaad ook een gunstig effect omdat het pixel-springers tegengaat door de metingen iets onzuiverder te maken. Vooral om de dode ruimte tussen cd ccd-pixels te overbruggen (randen van de micro-lensjes, transportbanen,...

                  Wat de D70 betreft, Ik heb de indruk dat het vooral de sharpening-routine is die moire explosief doet toenemen... Ik heb m'n in-camera sharpening op het laagste staan (net niet 'non'... ik geloof 'low' of zo, en doe de rest van het sharpenen in Photoshop waar nodig. Ik heb tot nu toe in een zestal foto's echt moire gehad: een gefotografeerd drukraster op een blikje coca cola in de duinen, een bakstenen muur op zo'n afstand dat de stenen maar een paar pixels groot waren, een vliegenhor op 1 specifieke afstand... Niet slecht hee... 6 op 3600 foto's... da's 1 op 600 :-) Al zal ik er wel een aantal keer naast gezien hebben... :-)

                  Comment

                  Working...
                  X