Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenscorrectie aan één kant uitvoeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lenscorrectie aan één kant uitvoeren

    Omdat de lijnen van een gebouw alleen aan de rechterkant niet verticaal met de fotorand lopen, wil ik alleen aan die kant een lenscorrectie uitvoeren. Dit doe ik de raw-file en in photoshop, via de lenscorrectie > transformatie > verticaal.

    Maar de correctie gebeurt symmetrisch aan beide kanten. Is er dus een mogelijkheid dat ie alleen rechts of alleen links de bewerking uitvoert?

    Hier een voorbeeldje
    Last edited by kleintje; 22 juli 2016, 13:25.

  • #2
    Re: lenscorrectie aan één kant uitvoeren

    Soms lukt t beter met transformeren en dan rechtsklikken en schuintrekken te gebruiken.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

    Comment


    • #3
      Re: lenscorrectie aan één kant uitvoeren

      Waarom eens niet proberen met: alles selecteren (ctrl + A), Bewerken / Transformatie / Vervormen ? Als je dan een hoekpunt "vast neemt" met je muiswijzer (en ingedrukt houden) en daarna de Shift- toets ook ingedrukt houd; kun je de rand van de foto perfect horizontaal of vertikaal slepen. Zonder de Shift-toets sleep je het hoekpunt zoals je zelf wilt.

      Comment


      • #4
        Re: lenscorrectie aan één kant uitvoeren

        Normaal gezien zijn lensvervormingen symmetrisch.
        Misschien heb je uw camera scheef gehouden bij de opname en is het nu een kwestie van kantelen en perspectiefcorrectie ?
        Peter
        mijn website : klik

        Comment


        • #5
          Re: lenscorrectie aan één kant uitvoeren

          Oorspronkelijk geplaatst door kleintje Bekijk bericht
          Omdat de lijnen van een gebouw alleen aan de rechterkant niet verticaal met de fotorand lopen, wil ik alleen aan die kant een lenscorrectie uitvoeren. Dit doe ik de raw-file en in photoshop, via de lenscorrectie > transformatie > verticaal.

          Maar de correctie gebeurt symmetrisch aan beide kanten. Is er dus een mogelijkheid dat ie alleen rechts of alleen links de bewerking uitvoert?

          Hier een voorbeeldje
          Zo ga je er niet geraken.
          Dupliceer je achtergrond en ga in de taakbalk naar "Bewerken" -> "Transformatie" -> "Verdraaien". Nu is uw foto in negen gelijke rechthoeken verdeeld.
          Maak dat uw "linialen" zichtbaar zijn en trek daar met de muis de nodige horizontale en verticale lijnen uit die nodig zijn om het onderwerp te omlijnen.
          Nu gewoon met de pijl en ingedrukte linker muistoets het onderwerp vast nemen en slepen tot het recht staat.
          Soms kunnen er "zaagsneden" te zien zijn maar die verdwijnen als je op het V teken (of "enter") hebt geklikt.
          Vergeet dus nooit om eerst uw achtergrond (foto dus) te dupliceren en blijf het duplicaat bewerken.
          Als alles goed is gegaan maak je er dan één laag van (lagen samenvoegen).

          PS: Vergroot desgevallend uw afbeelding op het scherm om preciezer te werken.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment

          Working...
          X