Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

    Hallo allemaal,

    Ik ben hier nieuw maar lees toch al een tijdje het forum over objectieven. Zelf beschik ik over een canon eos 500D met een EF S 18-200 IS lens. Dat was een leuk pakket om mee te starten maar naarmate ik meer bezig ben met fotografie merk ik toch wel de mindere kanten en tekortkomingen op van de lens en ook van de body. Ondertussen heb ik een EF 70-200 2.8 IS 1 versie bijgekocht. Omdat ik toch wel een meer lichtgevoelige lens wou, op concerten en in culturele centra is dat toch wel een beter optie.
    Ondertussen kijk ik ook uit om eventueel een Canon EF 24-70 2.8 (versie 1 tweedehands of versie 2 nieuw), of een Canon EF S 17-55 IS 2.8 of een Tamron 24-70 VC 2.8. Ik hoor af en toe dat de Tamron niet zo goed werkt als men wel zou willen. De Canon 24-70 versie 1 is al veelal te krijgen 2dehands maar heeft geen IS, de nieuwe versie (versie 2) heeft ook geen IS, de 17-55 IS 2.8 heeft dan weer wel IS. Ik weet niet zo direct voor wat ik zou moeten kiezen. Heb ik wel IS nodig voor concerten, is er een groot verschil tss versie 1 en versie 2 van de 24-70 van Canon (qua kwaliteit, het prijsverschil weet ik wel). Of is de Tamrom toch een optie, deze heeft ook VC (IS). Ik ben één en al oor voor jullie feedback.

  • #2
    Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

    Hoi,

    Een 24-70 lens is een uitermate geschikte maat voor een Full Frame camera.
    Voor uw APS-C camera kunt u beter van de 17-55 f2.8 gebruik van gaan maken.
    Hou de 18-200 lens erbij voor rondwandellens tijdens vakanties en weekenden.

    Adrie

    Comment


    • #3
      Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

      Oorspronkelijk geplaatst door Willem1974 Bekijk bericht
      Heb ik wel IS nodig voor concerten, is er een groot verschil tss versie 1 en versie 2 van de 24-70 van Canon (qua kwaliteit, het prijsverschil weet ik wel).
      Je hebt geen IS nodig voor concerten. De beweging van de artiesten bepaalt daar de sluitertijd. Er is een redelijk groot verschil ts de versie 1 en 2. Op een kropcamera zal dat minder opvallen, op een FF wel. Alles hangt af van wat je later wil. Naar FF gaan of niet, een lens koop je niet elke dag, en een EF-S kan niet op een FF camera.
      Canon bakjes, glas van 11 tot 600 mm en paar draagbare mini zonnen. www.petermalaise.be

      Comment


      • #4
        Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

        +1

        En met een ef-s lens als de 17-55 maak je geen nuttige winst tegenover een 24-70 voor concerten en evenementen in culturele centra ... integendeel, de ontbrekende mm's tussen 55 en 70 mm. kan je daar niet altijd opvangen door wat dichterbij te gaan (vaste zitplaats).

        Welke 24-70 ? http://www.dxomark.com/Lenses/Compar...65_586_886_586

        En als je ooit naar een budget FF gaat die haast gemaakt is voor indoor evenementen (met weinig snelle bewegingen) zoals de 6D dan zie pas echt winst : http://www.dxomark.com/Lenses/Compar...65_836_886_836
        Last edited by Empe; 21 juli 2016, 19:11.

        Comment


        • #5
          Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

          Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
          +1

          En met een ef-s lens als de 17-55 maak je geen nuttige winst tegenover een 24-70 voor concerten en evenementen in culturele centra ... integendeel, de ontbrekende mm's tussen 55 en 70 mm. kan je daar niet altijd opvangen door wat dichterbij te gaan (vaste zitplaats).
          In mijn beleving zijn de millimeters tussen 17 en 24 interessanter dan de range tussen 55 en 70 mm, speciaal bij een croptoestel als de 500D. Maar aangezien de topicstarter al gebruik maakt van een 18-200 mm objectief kan hij natuurlijk voor zichzelf nagaan waar hij in de praktijk het meest mee gebaat is.

          Comment


          • #6
            Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

            Ook als jouw beleving zich afspeelt in culturele centra of soortegelijke indoor plaatsen voor een concert ?

            Zelfs als toeschouwer met je eigen menselijke lens zou je meestal wensen om de artiest of de akteur toch wat van dichterbij te kunnen zien .... en welke beeldhoek komt ongeveer overeen met wat we met ons oog nuttig gebruiken ?

            Je moet echt lezen wat een topicstarter schrijft, bijvoorbeeld :

            Omdat ik toch wel een meer lichtgevoelige lens wou, op concerten en in culturele centra is dat toch wel een beter optie.
            Ik weet niet zo direct voor wat ik zou moeten kiezen. Heb ik wel IS nodig voor concerten
            Die 18-200 zal zeker en vast niet gebruikt worden voor indoor opnames, dat heeft topicstarter immers zelf al wel ondervonden, die blijft dus prima voor all round kiekjes bij goed licht.
            Last edited by Empe; 21 juli 2016, 20:38.

            Comment


            • #7
              Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

              Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
              Ook als jouw beleving zich afspeelt in culturele centra of soortegelijke indoor plaatsen voor een concert ?
              Bij culturele centra en kleinere poppodia waar je dicht op het podium kan komen vind ik het prettig om wat groothoek tot mijn beschikking te hebben. Zelf gebruik ik op een FF camera dan vaak een 16-35/70-200 combo.

              Comment


              • #8
                Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

                Ah, voila, dan is de vraag aan topicstarter waar en waarom die zich meestal bevindt in zo'n zaaltjes ... als fotograaf vlakbij het podium of als bezoeker vanuit het publiek die ook graag foto's neemt we en keren we zo terug on topic.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

                  Het is zelden maar deze keer ben ik het eens met Empe.
                  Mijn ervaring is de Tamron 24-70 op een Canon 7DII dus ook een cropcamera.
                  En ik vind dat de 24-70 dan wel een FF lens mag zijn, het voor concert maar ook voor ander algemeen werk een zeer fijn bereik is op crop.
                  Het laat je toe om vooraan te gaan staan maar je kan bv in de AB ook vanachter uit de zaal goed werken met 24-70. Met een 17-55 kom je net te kort en die 17 is dan ook al te breed dichtbij.
                  Merk ik ook graag op dat je het beste deel van de lens gebruikt op een crop. Dus geen last van CA, vignet of tonvorming op 24mm.
                  Maar er is ook een keerzijde.
                  De Tamron mag dan wel even professioneel vervaardigd zijn als de Canon, hij is iets trager op autofocus desondanks hij ook een USM ringmotor heeft.
                  Uit verschillende testen is gebleken dat de Tamron en de Canon (versie 2) even scherp zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

                    Hier en daar lees ik ook wel dat bij de aanschaf van een nieuwe spiegelreflex dat het zou kunnen dat die Tamron niet meer compatibel zou zijn of vergis ik mij?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

                      Oorspronkelijk geplaatst door Willem1974 Bekijk bericht
                      Hier en daar lees ik ook wel dat bij de aanschaf van een nieuwe spiegelreflex dat het zou kunnen dat die Tamron niet meer compatibel zou zijn of vergis ik mij?
                      Dat risico loop je altijd als je met Tamron of Sigma lenzen werkt, soms is het al voldoende dat er een nieuwere firmware op de camera wordt gezet, en dat je vanaf dan problemen krijgt met bepaalde lenzen.
                      Als er een nieuwe camera op de markt komt, dan lees je wel eens dat bepaalde lenzen plots niet meer werken.
                      Dat was ook het geval met de Tamron 24-70 f2,8 VC niet werkte op de Canon 5D MKIII, ik dacht wel dat je die op dat ogenblik gratis kon laten updaten (die lens was ook nog maar pas op de markt).
                      Maar als de lenzen wat ouder worden (na de garantieperiode) moet je waarschijnlijk toch langs de kassa passeren.
                      Sigma heeft voor bepaalde lenzen een adapter waarmee je de lens op een computer kan aansluiten zodat je er zelf nieuwe firmware op kan zetten, maar Tamron heeft dat op dit ogenblik nog niet.

                      Nog een antwoord op je oorspronkelijke vraag, de nieuwe Canon 24-70 f2,8 L II is vooral met het diafragma helemaal open een stuk scherper dan de oude versie.
                      Het is wel zo dat je bij optredens vooral op f2,8 zal moeten werken, en dan is er dus wel degelijk een zichtbaar verschil in beeldkwaliteit tussen de oude en de nieuwe versie.
                      De Tamron is volgens de tests optisch bijna even goed als de Canon 24-70 f2,8 L II, alleen de AF-snelheid is vooral voor actiefotografie een stuk minder goed dan die van de Canon.
                      Een voordeel van de Tamron is de lagere prijs en de beeldstabilisatie, maar die beeldstabilisatie is niet echt noodzakelijk voor concertfotografie omdat je daar de sluitertijd voldoende kort moet houden om de actie te bevriezen, daar helpt beeldstabilisatie dus niet (toch niet voor relatief korte lenzen, bij langere lenzen kan beeldstabilisatie in bepaalde omstandigheden wel een voordeel geven, ook bij actiefotografie, zeker als het geen heel snelle actie is).

                      Het enige nadeel van de Canon 24-70 f2,8 L II is de erg hoge prijs, voor de rest is het een héél goede lens.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

                        Oorspronkelijk geplaatst door Willem1974 Bekijk bericht
                        Hier en daar lees ik ook wel dat bij de aanschaf van een nieuwe spiegelreflex dat het zou kunnen dat die Tamron niet meer compatibel zou zijn of vergis ik mij?
                        Dat is een vergissing als je daarmee zou zeggen dat de lens niet zou werken. Wat wel gebeurt : soms wijzigt Canon iets aan camera's en valt dat buiten de mogelijkheden van de firmware in Tamron (of ander merk) lenzen waardoor bepaalde issues kunnen optreden. Dan moet Tamron die firmware updaten om opnieuw helemaal compatibel te zijn.

                        Dat is geen geheim, dat is standaard policy in die gevallen, het kan moeilijk anders. Vandaar dat het met splinternieuwe camera's geen slecht idee is om een half jaar te wachten na lancering (dan zijn de meeste issues al gekend en soms ook verholpen) ... en soms is de prijs dan al ietsje gezakt.



                        Kopers van zo'n lens bij een erkende dealer in de eigen regio krijgen daar meestal een persoonlijk bericht voor met richtlijnen waar en wanneer de lens binnen te brengen voor een update.

                        Het zou uiteraard handig zijn om de software te laten updaten via de camera .... zoals Tamron al aanbiedt voor MFT systemen : http://www.tamron.jp/en/support/c001_firmware.html, dat is een voorbeeld van goede samenwerking ... Canon/Nikon zou dat ook kunnen mogelijk maken.



                        Oude lenzen die end-of-life status hebben, die zullen wellicht niet verder ondersteund worden, maar dat zit er bij Canon heel waarschijnlijk ook bij.
                        Last edited by Empe; 22 juli 2016, 13:34.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

                          Even nog een vraagje aan Black B@ndit gericht. Versie 2 van de canon 24-70 heeft dus een merkelijk verschil qua scherpte tov de eerste versie. Nu is mijn vraag, daar ik met een crop camera werk, zou dit ook nog zo'n groot verschil uitmaken, daar een crop camera niet het volle beeld van de lens gebruikt. En voor optredens in CC en kleine cafeetjes enzo waar de belichting niet altijd veel voorstelt, wil ik idd zoveel mogelijk op 2.8 werken.
                          Weet er eventueel iemand hoelang de eerste versie al uit is en hoeveel hij indertijd nieuw kostte? De nieuwe is nu uit en kost al gauw rond de 2000 euro.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

                            Op deze pagina kan je zelf verschillende lenzen kiezen om ze te vergelijken, je kan ook een paar verschillende camera's kiezen (ze hebben niet alle lenzen en alle camera's getest, maar er zit gewoonlijk wel een full-frame en een crop camera bij als het over full-frame lenzen gaat).


                            Op f2,8 is er wel degelijk een verschil, je kan er ook de Tamron naast zetten, en dan is het verschil ten opzichte van de 24-70 f2,8 L II een heel stuk minder groot (de Canon is iets beter).
                            De 24-70 f2,8 L II is ergens in 2012 uitgekomen, en die kostte toen in de meeste winkels ongeveer 2200 euro.
                            De eerste 24-70 f2,8 L is van 2001, en ik dacht dat die rond de 1600 euro heeft gekost in het begin.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon lens 24-70 versie 1 of toch versie 2

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Op deze pagina kan je zelf verschillende lenzen kiezen om ze te vergelijken, je kan ook een paar verschillende camera's kiezen (ze hebben niet alle lenzen en alle camera's getest, maar er zit gewoonlijk wel een full-frame en een crop camera bij als het over full-frame lenzen gaat).
                              https://www.dpreview.com/reviews/len...fl2=24&av2=2.8
                              " Ze " ( zijnde DxO ) hebben een heleboel camera's getest met die lenzen, maar de site Dpreview toont er maar enkele. Je hebt crop en je hebt crop ... een 7D tegenover een 70D geeft toch wel andere resultaten. Vandaar dat ik de rechtstreekse link naar DxO gaf met ineens de Canon 500D van topicstarter als camera, waar je zelf je combinaties kan kiezen en ze naast mekaar kan zetten.

                              Kiezen maar : http://www.dxomark.com/Lenses/Compar...65_586_886_586 klik op ' Tested with '
                              Last edited by Empe; 23 juli 2016, 09:08.

                              Comment

                              Working...
                              X