Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Protectie filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Protectie filter

    Beste mensen,

    Ik ben altijd overtuigd geweest om GEEN protectie filter op mijn objectief te schroeven om de eenvoudige reden dat ik op mijn dure kwaliteits glas liever geen minderwaardige filter wil schroeven.
    Maar stel dat ik er toch eentje op zou willen schroeven ( enkel en alleen voor bescherming ) en ik zou niet op enkele euros kijken en enkel de beste zou willen...welke filter komt dan in aanmerking ??

    Ik hoor het graag

    Mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Protectie filter

    Comment


    • #3
      Re: Protectie filter

      Ik heb dat zelf nooit gebruikt maar Jason Lanier zweert bij B+W filters. Hoya en Tiffen raadt hij niet aan.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Protectie filter

        De nieuwe Marumi Super DHG CPL-filter en Marumi Super DHG UV behoren tot de beste.
        Bij een test van 25 verschillende behaalden ze gedeeld de eerste plaats, maar waren wel 50% goedkoper.
        Ik heb die filters op mijn Fuji 18-55 en 10-24 en ben er zeer tevreden over.
        Op mijn Canon materieel zit enkel B+W omdat die Marumi toen nog niet verkrijgbaar waren.
        En nu heb je bij Marumi de Exus lijn die nog beter zou zijn tegen het afstoten van fijn stof en regen.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Protectie filter

          Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
          De nieuwe Marumi Super DHG CPL-filter en Marumi Super DHG UV behoren tot de beste.
          Bij een test van 25 verschillende behaalden ze gedeeld de eerste plaats, maar waren wel 50% goedkoper.
          Ik heb die filters op mijn Fuji 18-55 en 10-24 en ben er zeer tevreden over.
          Op mijn Canon materieel zit enkel B+W omdat die Marumi toen nog niet verkrijgbaar waren.
          En nu heb je bij Marumi de Exus lijn die nog beter zou zijn tegen het afstoten van fijn stof en regen.
          Over welke testen gaat dit? Altijd interesant om te lezen hoe ze testen ;-)
          Bij een oudere test van UV filters (2011) vind je de Marumi Super DHG UV nog niet terug.
          Maar Marumi's scoren niet echt slecht, van een goede midden motor tot de 5de plaats voor de Marumi 72 mm MC UV.
          Dus ze kunnen het wel ;-)

          Comment


          • #6
            Re: Protectie filter

            Hoe ze die testen heb ik niet gelezen, zal een beetje zoals overal en met alles zijn zeker, de een heeft zo'n waarden de tweede tester andere waarden.
            Super DHG heb ik nu zowat een jaar.
            Die zouden een bijzondere coating hebben heel egaal glas, stof en water afstotend zijn.
            Ik vind ze even goed als B+W en vooral ze hebben een dunne rand en je kunt uw gewone lensdoppen blijven gebruiken.
            Ik heb zowel de UV als de CPL filters bij A&C gekocht.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Protectie filter

              Nog eentje die de perfekte filter weer wat dichter benadert, de HD serie van Hoya http://www.hoyafilter.com/hoya/produ...lterprotector/ .... duur !

              Ik gebruik er standaard geen. De situaties wanneer er toch eentje nodig zou zijn zijn heel zeldzaam. Iemand die bvb vertrekkende crossmoto's langs achter zou willen fotograferen kan er best eentje monteren daar er dan wel eens stenen en modder in de zonnekap kunnen vliegen. Degene die ik in de tas heb zitten komen van lenzen die bij aankopen voor de verzameling zaten en die niet terug verkoopbaar zijn ( wegens krasjes). Voor de rest gebruik ik mijn hand die ik voor de (altijd gemonteerde) zonnekap hou op de momenten dat dit nodig is, simpel en goed.

              Comment


              • #8
                Re: Protectie filter

                ik gebruik er zelf ook zelden. schroef ze er enkel op als er ergens risico is op zand. tussen de merken onderling merk ik in beeldkwaliteit amper tot geen verschil. ik merk wel verschil in de duurzaamheid en bouwkwaliteit van de filters. zo is mijn goedkope hoya maar rammelachtig en zijn er vlekken in de coating na twee jaar. verder heb ik er van hoya pro, tiffen (zilvere) en b+w. merk optisch geen verschil. momenteel verkies ik de hoya pro boven de tiffen omdat die net wat goedkoper zijn en zwart van kleur. op gebied van nd filters ken ik enkel b+w. met cpl geen ervaring
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                Comment


                • #9
                  Re: Protectie filter

                  niet goedkoop maar één van de scherpste en heel dun :



                  Heb zelf de X4 gekocht

                  Comment


                  • #10
                    Re: Protectie filter

                    ik heb de Hoya HD digital protector filter gekocht.
                    Bedankt voor de info allemaal
                    gr
                    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                    www.ginodepreter.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Protectie filter

                      Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                      ik heb de Hoya HD digital protector filter gekocht.
                      Bedankt voor de info allemaal
                      gr
                      Zeer goede keuze ! Ik gebruik die hoya's nu ook tot grote tevredenheid
                      zelf wou ik vroeger ook geen filters op mijn betere glas maar de filters zijn de laatste paar jaar erg goed geworden vooral dank zij prima coatings.
                      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Protectie filter

                        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                        Zeer goede keuze ! Ik gebruik die hoya's nu ook tot grote tevredenheid
                        zelf wou ik vroeger ook geen filters op mijn betere glas maar de filters zijn de laatste paar jaar erg goed geworden vooral dank zij prima coatings.
                        Als je ze vroeger nooit gebruikte, waarom nu dan wel.
                        Ik begrijp wel dat ze nuttig kunnen zijn onder bepaalde omstandigheden als op een (winderig) strand of bij motorcrossen.
                        .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Protectie filter

                          Misschien een klein beetje OT, maar als je zonder filter de wereld in trekt en er komt een kras op uw lens. Hoe duur is het dan om deze te laten repareren?
                          Bijvoorbeeld op de AF-S DX NIKKOR 16-80MM F/2.8-4E ED VR, deze heeft een beschermende fluorcoating en dan lijkt het me een beetje zonde om er een filter op te plaatsen...
                          Last edited by gvg; 3 augustus 2016, 18:50.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Protectie filter

                            Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                            ik heb de Hoya HD digital protector filter gekocht.
                            Bedankt voor de info allemaal
                            gr
                            Ik heb dezelfde op mijn Nikon 16-80 F2.8/4 die toch wat geld kost.
                            Ze zijn niet goedkoop maar wel heel goed, en goed voor mijn gemoedsrust. Nikon gebruikt trouwens het glas van Hoya in hun lensproductie.
                            Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

                            Comment


                            • #15
                              Re: Protectie filter

                              ik heb gewoon een goedkoope hama filter en zie geen verschil met of zonder https://www.dropbox.com/s/3wsvo2esnx...01.51.png?dl=0 deze link is een foto links in zonder rechts is met ik zie geen verschil dit is ingezoomd op adobe lightroom.

                              Comment

                              Working...
                              X