Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Z/W naar kleur...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Z/W naar kleur...

    Van een kleurenfoto een z/w beeld maken? Daarvoor bestaan er apps, filters, plugins... genoeg.
    Maar vandaag de dag wordt er gewerkt aan artificiële intelligentie, die in staat moet zijn om van een z/w beeld een (aanvaardbaar?) kleurenbeeld te maken. Nog niet perfect, maar zo zou het kunnen.
    Een interessant artikel voor diegenen die het Engels voldoende machtig zijn:
    Want a taste of the future? There's a new web app that uses advanced "deep learning" research to magically auto-colorize black-and-white photos. The app


    Er is zelfs een web app om het zelf eens te proberen (zelf nog niet geprobeerd)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Van Z/W naar kleur...

    Verbaast me een beetje dat die er eigenlijk nog niet veel langer zijn. Oude zwart-wit speelfilmen worden al een hele tijd ingekleurd. En een film inkleuren lijkt me nog moeilijker dan een foto.

    Comment


    • #3
      Re: Van Z/W naar kleur...

      In mijn digitale beginjaren gebruikte ik met een nog veel beter resultaat het programma Recolored http://www.chip.de/downloads/Recolored_17798386.html (trial versie)
      Ik gebruikte het vooral om opzettelijk een kleurfoto om te zetten naar z/w, spelen met contrast en dan er terug kleur op te zetten.
      Eenmaal je er wat mee speelt merk je hoe weinig kleurinformatie er eigenlijk in een kleurfoto zit.
      Grappig is dat je mits wat oefening een beter foto had na het herkleuren dan het origineel. Je kon het als een soort stijl zien.
      Last edited by buurmanBert; 20 juli 2016, 23:14. Reden: link aangepast

      Comment


      • #4
        Re: Van Z/W naar kleur...

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        In mijn digitale beginjaren gebruikte ik met een nog veel beter resultaat het programma http://recolored.en.softonic.com/
        Ik gebruikte het vooral om opzettelijk een kleurfoto om te zetten naar z/w, spelen met contrast en dan er terug kleur op te zetten.
        Eenmaal je er wat mee speelt merk je hoe weinig kleurinformatie er eigenlijk in een kleurfoto zit.
        Grappig is dat je mist wat oefening een beter foto had na het herkleuren dan het origineel. Je kon het als een soort stijl zien.
        In je link verwijs je naar de Site van Softonic. Ik heb heel slechte ervaringen met deze Site. Als je iets hiervandaan Download staat je Computer gegarandeerd vol met allerlei rotzooi.
        Niet doen dus!
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #5
          Re: Van Z/W naar kleur...

          Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
          In je link verwijs je naar de Site van Softonic. Ik heb heel slechte ervaringen met deze Site. Als je iets hiervandaan Download staat je Computer gegarandeerd vol met allerlei rotzooi.
          Niet doen dus!
          Inderdaad, als je heel lelijk in het kruis genomen welt worden moet je zeker naar Softonic gaan.
          Dan krijg je tientallen onnozele software geïnstalleerd en zit je Pc vol spy- en malware en krijg die er dan maar af.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Van Z/W naar kleur...

            ik heb die algoritmia een paar keer geprobeerd

            en die geeft soms fantastisch resultaat om mee verder te gaan
            en dan moet je nog maar hier en daar wat bijkleuren en win je ontzettend veel tijd
            en soms is het ook niet zo goed

            want inkleuren blijft toch arbeids-intensief

            Comment


            • #7
              Re: Van Z/W naar kleur...

              Arbeits-intensief? ik denk het niet.
              Kijk eens naar deze video over het programma Recolored wat ik eerder al vermelde.
              Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.



              Ik heb even een andere link gezocht naar dit programma omdat er blijkbaar problemen zijn met de link die ik eerst geplaatst had.
              Nu komt het van een meer betrouwbare bron hoop ik toch.
              Last edited by buurmanBert; 20 juli 2016, 22:23.

              Comment


              • #8
                Re: Van Z/W naar kleur...

                Die link is zeker
                En als je wat blijft kijken dan zie dat ook in Photoshop doen, of heb ik onder het eten verkeerd gezien?
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Van Z/W naar kleur...

                  In Photoshop is het een eitje om z/w in te kleuren. Ik bedoel dan de te gebruiken techniek.
                  Het enige probleem is dat het in photoshop toch lang gaat duren als je veel kleuren of moeilijke selecties hebt.

                  Comment

                  Working...
                  X