Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

top app of instap full frame?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • top app of instap full frame?

    Hallo ik zit met een zeker budget en daarin vallen 2 toestellen nl Canon 6D of de 7d markII
    de 7d is sneller en met de kropfactor heb je meer zoom natuurlijk
    aan de andere kant heb je bij 6d het voordeel van de fullframe.
    Het meeste trek ik op landschappen en architectuur, nu en dan wat dieren. Dat laatste zou ik op 10 à 20% schatten van mijn totale foto's.
    Wat zouden jullie kopen??

  • #2
    Re: top app of instap full frame?

    Voor landschap en architectuur ga je best wijd, en daar heeft FF nog wel een voordeel aangezien je geen cropfactor hebt. Dus je lenzen blijven wijd zonder die factor.
    Voor dieren is crop dan weer beter omdat je meer rendement van je tele's hebt.
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

    Comment


    • #3
      Re: top app of instap full frame?

      Oorspronkelijk geplaatst door rikdertien Bekijk bericht
      Hallo ik zit met een zeker budget en daarin vallen 2 toestellen nl Canon 6D of de 7d markII
      de 7d is sneller en met de kropfactor heb je meer zoom natuurlijk
      aan de andere kant heb je bij 6d het voordeel van de fullframe.
      Het meeste trek ik op landschappen en architectuur, nu en dan wat dieren. Dat laatste zou ik op 10 à 20% schatten van mijn totale foto's.
      Wat zouden jullie kopen??
      Dan ben je toch veel beter af door eens bij Nikon te gaan kijken ... zoveel keus in FF, van instap tot pro en al evenzeer een prima crop, de D7200 die qua beeldkwaliteit de 7DII nog altijd dik achter zich laat. Ik zwijg dan nog over de D500 ...

      De 6D ? Was best leuk als instap FF, werkt nog altijd even prima als bij de het begin maar doet je toch rap tegen de limieten van die camera aanlopen. Paardenlesjes in de donkere manège, een optreden van een bandje in een zaal, architectuur langs binnnen, ... prima spul.

      De 7DII ... voor sport en vlugge actie.

      De D7200 die doet beide meer dan behoorlijk.

      Comment


      • #4
        Re: top app of instap full frame?

        Welke lenzen heb je momenteel of ben je van plan te kopen? Dit is namelijk belangrijker dan de camera die je koopt...

        Comment


        • #5
          Re: top app of instap full frame?

          Oorspronkelijk geplaatst door LoP Bekijk bericht
          Welke lenzen heb je momenteel of ben je van plan te kopen? Dit is namelijk belangrijker dan de camera die je koopt...
          Zeker ook qua prijs, crop lenzen zijn veel goedkoper als FF lenzen.
          Als je een budget vooropstelt moet je de niet alleen naar de camera kijken maar zeker ook de lenzen meenemen (reken op een veelvoud van de prijs van je camera )
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: top app of instap full frame?

            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
            Dan ben je toch veel beter af door eens bij Nikon te gaan kijken ... zoveel keus in FF, van instap tot pro en al evenzeer een prima crop, de D7200 die qua beeldkwaliteit de 7DII nog altijd dik achter zich laat. Ik zwijg dan nog over de D500 ...

            De 6D ? Was best leuk als instap FF, werkt nog altijd even prima als bij de het begin maar doet je toch rap tegen de limieten van die camera aanlopen. Paardenlesjes in de donkere manège, een optreden van een bandje in een zaal, architectuur langs binnnen, ... prima spul.

            De 7DII ... voor sport en vlugge actie.

            De D7200 die doet beide meer dan behoorlijk.
            Je moet niet afgaan op cijfertjes hé, vergelijk ze in de praktijk en je zal schrikken !
            En waarom altijd iemand een ander merk proberen opdringen ??

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: top app of instap full frame?

              Ik dring toch niets op ?

              Ik zeg enkel, en terecht, dat er meer keuze is qua FF bij Nikon en dat dat het verschil kan maken als men naar een budget moet kijken (wat trouwens altijd een goede inzet is, je budget in het oog houden).

              Wat heeft Canon tussen de 6D en de 5DIII ?

              Uiteraard irrelevant als ts al een aantal goede (lees dure) lenzen zou hebben van Canon of voor Canon's lensvatting EF of EF-s.

              Comment


              • #8
                Re: top app of instap full frame?

                De 6D is een fijn toestel en doet het zeker beter dan een 7DII qua beeldkwaliteit, zowel lage als hoge ISO.

                Qua AF zit je ook goed en dan met name het middelste punt. Die is zeer gevoelig en durf zelfs zeggen dat die in AI servo mode even goed presteert als een 7DII.
                Hij doet het in ieder geval beter dan mijn 760D die het AF systeem vd vroegere 7D heeft. Ik praat hier dus uit eigen ervaring.
                De overige punten zijn minder goed en dan met name bij weinig licht durft die wel eens te hunten.

                De 6D kan ook scherpstellen tot -3EV, dat is beter dan de 5DIII die tot -2EV gaat.

                Maar wat Empe zegt is ook juist, Nikon heeft nu éénmaal betere sensors. Hoger dynamisch bereik (belangrijk voor landschappen) en minder ruis.
                Dus nuchter gezien ben je beter af met een Nikon D610 of een D7200 voor de 1.5x cropfactor.
                Last edited by alex606; 17 juli 2016, 17:23.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: top app of instap full frame?

                  Oorspronkelijk geplaatst door rikdertien Bekijk bericht
                  de 7d is sneller en met de kropfactor heb je meer zoom natuurlijk
                  Kun je dat uitleggen? Als ik op mijn D700 of D2h een zoomlens zet heb ik gelijke zoom.........
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: top app of instap full frame?

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Zeker ook qua prijs, crop lenzen zijn veel goedkoper als FF lenzen.
                    Als je een budget vooropstelt moet je de niet alleen naar de camera kijken maar zeker ook de lenzen meenemen (reken op een veelvoud van de prijs van je camera )
                    Mijn budget is berekent op een body en een prime lens 24mm. Ik had 2 maal dezelfde (fullframe) lens bekeken. Die 24 wordt dan wel 36 op de 7d maar ik heb dan wel een goeie lens.

                    Comment


                    • #11
                      Re: top app of instap full frame?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                      Voor landschap en architectuur ga je best wijd, en daar heeft FF nog wel een voordeel aangezien je geen cropfactor hebt. Dus je lenzen blijven wijd zonder die factor.
                      Voor dieren is crop dan weer beter omdat je meer rendement van je tele's hebt.
                      Canon heeft tegenwoordig een heel goede EF-S 10-18 IS STM, voor die reden (super breedhoek) heb je eigenlijk al geen full-frame camera nodig (op een full-frame heb je een 16-35 nodig voor hetzelfde bereik, en die is véél duurder).
                      Ik heb die 10-18 nu ook al een paar keer gebruikt op de 7D MKII, en ik heb nog niets fout gezien aan de foto's (ik heb ook een 16-35 f4 L IS die gebruikt wordt op een full-frame camera).
                      Het enige verschil met de 16-35 op full-frame is te zien op hoge iso, maar dat is dan weer het voordeel van de full-frame sensor tegenover de kleinere crop sensor.

                      Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                      Qua AF zit je ook goed en dan met name het middelste punt. Die is zeer gevoelig en durf zelfs zeggen dat die in AI servo mode even goed presteert als een 7DII.
                      Hij doet het in ieder geval beter dan mijn 760D die het AF systeem vd vroegere 7D heeft. Ik praat hier dus uit eigen ervaring.
                      De overige punten zijn minder goed en dan met name bij weinig licht durft die wel eens te hunten.
                      Voor actiefotografie gebruik ik zelden het middelste AF punt, omdat dat bijna nooit het punt is waarop de foto het scherpst moet zijn.
                      Daarom is het heel handig dat de 7D MKII een pak meer AF punten heeft (allemaal cross type) die over bijna de hele oppervlakte van de foto zitten (en niet allemaal op een hoopje in het midden zoals bij de 6D).
                      Last edited by Black B@ndit; 17 juli 2016, 20:10.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: top app of instap full frame?

                        Ik heb nog nooit gehad dat een camera zelf dat af-punt koos dat ik wou. En dat kiezen met die knopjes maakt dat ik altijd te laat ben. Veel eenvoudiger met 1 af-punt (of mf).

                        Comment


                        • #13
                          Re: top app of instap full frame?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Canon heeft tegenwoordig een heel goede EF-S 10-18 IS STM
                          Het enige verschil met de 16-35 op full-frame is te zien op hoge iso, maar dat is dan weer het voordeel van de full-frame sensor
                          Idd. Puur voor breedhoek heb je geen FF nodig. Ik heb ook een 16-35 voor FF en 10-18 voor aps-c, wel van een ander merk maar de conclusie is dezelfde.
                          Het voornaamste voordeel van FF zit voor mij in hoge iso, dynamisch bereik, kleurweergave.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: top app of instap full frame?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                            Ik dring toch niets op ?
                            Ik zeg enkel, en terecht, dat er meer keuze is qua FF bij Nikon en dat dat het verschil kan maken als men naar een budget moet kijken (wat trouwens altijd een goede inzet is, je budget in het oog houden).
                            Wat heeft Canon tussen de 6D en de 5DIII ?
                            Uiteraard irrelevant als ts al een aantal goede (lees dure) lenzen zou hebben van Canon of voor Canon's lensvatting EF of EF-s.
                            OK het was misschien niet je bedoeling maar het valt me regelmatig op dat er toch steeds maar een ander merk wordt aangeprezen.
                            TS vraagt hier info tussen 6D en 7DII en dan wordt er toch een aanbeveling gedaan voor een Nikon D7200 of een Nikon Ff toestel.
                            Ik heb dat eigenlijk nooit begrepen dat mensen zo achter hun merk staan, voor mij zijn alle merken gelijk, zeker de dag van vandaag.
                            En inderdaad Canon heeft ook wel redelijk wat Ff toestellen maar die liggen in hogere prijsklassen, voorlopig ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                            Maar wat Empe zegt is ook juist, Nikon heeft nu éénmaal betere sensors. Hoger dynamisch bereik (belangrijk voor landschappen) en minder ruis.
                            Dat verschil gaat niemand zien hoor, of een opname nu gemaakt is met Canon of Nikon, maakt niks uit
                            En wat is "betere sensors", tegenwoordig ligt alles zo kort bij elkaar dat het niet meer uitmaakt, het gaat echt om minuscule verschillen.
                            Heb je die testen al eens bekeken hoe ze die sensors testen, dat gebeurt nooit of te nimmer in de praktijk !
                            Ik ken verschillende mensen die vroeger gewerkt hebben met Nikon en nu zijn overgeschakeld naar Canon, en die zeggen inderdaad dat Canon een ietsje meer ruis heeft.
                            Maar ze zeggen er onmiddellijk bij dat de Canon toestellen meer detail geven, dus m.a.w. dat Nikon de ruis softwarematig meer onderdrukt.
                            Ik ken ook mensen die vroeger met Canon gewerkt hebben en zijn overgestapt naar Nikon, die zijn ook heel tevreden (behalve dan over het menu)
                            En eerlijk gezegd als ik hun opnames bekijk zie ik geen verschil tussen wat ze vroeger gebruikten en welk merk ze nu gebruiken.

                            Wat betreft die testjes allemaal op het internet, zeg nu eerlijk daar kan je toch ook niet van op aan hé
                            Bij de ene staat de Canon 1DxIi voor de Nikon D5 gerangschikt en bij een andere test staat de Nikon dan weer een stapje hoger.
                            Ik heb het hier al xx aantal keer geschreven, allen de praktijkervaring is van tel

                            Het gras lijkt altijd véél groener aan de overkant ;-)

                            grts
                            Sieg

                            Owja En wat mezelf betreft, ik werk met verschillende merken door elkaar en ben van alles tevreden
                            Last edited by Sieg; 18 juli 2016, 00:54.
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: top app of instap full frame?

                              Goed gezegd Sieg.
                              Er zijn nog wel een heleboel zaken die in het voordeel van Canon pleiten waar Nikon een puntje aan kan zuigen maar dat verzwijgen ze dan doelbewust.
                              Ik vind het jammer dat er daar altijd een zeer gepolariseerd standpunt in genomen moet worden door sommigen.
                              Laat het heel duidelijk zijn. Canon en Nikon domineren dit marktsegment en dat heeft zo zijn redenen. Beiden goede merken, de verschillen moet je zoeken in details.
                              Als je 50 reporters ergens ziet staan dan zijn beide merken gelijk vertegenwoordigd.

                              Het kiezen van 1 van deze merken moet je zeer doelbewust doen en alles meenemen in de overweging want je zit er aan vast voor een zeer lange tijd.

                              Om terug de komen op de echte vraag...
                              " landschappen en architectuur, nu en dan wat dieren"
                              FF spreekt hier in het voordeel voor de eerste twee. Dieren is iets lastiger. Zijn het rustige dieren? Dan blijft de 6D goed. Zijn het wilde vogels? Want dan ga je al snel bij de 7D uitkomen.
                              Meer en snellere focuspunten. Snellere prestaties op algemeen vlak wat bij zeer beweeglijke dieren een must is. Daar ga je met 6D toch veel meer missers hebben.

                              Bij Canon zijn ze niet dom. Er zit een echt doordacht plan achter hun product line-up.
                              De 6D is gericht op de enthousiast waar ze een goedkope FF aanbieden voor wie echt FF wil maar daar het budget niet voor heeft. Het spreekt voor zich dat niet alle functies goed uitgebouwd zijn zoals op de pro modellen 5D en hoger.
                              De 7D is gericht op de professionele markt. Door de crop is hij goedkoper in het algemeen maar er zit veel meer op waardoor hij in het pro segment valt.

                              Comment

                              Working...
                              X