Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[keuze] dslr of compact

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [keuze] dslr of compact

    situatie: Ik ben een student en heb de kans om volgend jaar naar Wenen te gaan (ik vertrek over 3 weken) met een erasmus project. Aangezien ik mijn herinneringen wil bewaren op 'film' ben ik van plan een camera te kopen.

    We hebben bij ons thuis drie analoge slr's gehad (één handmatige, waar ik geen ervaring mee heb, en twee halfautomatische). Vervolgens hebben we ook nog een klein aps toestelletjes en een kleine compact digitale camera.

    Mijn ervaringen met die laatste twee toestellen zijn niet echt positief. Ik heb de eer gekregen om foto's van een trouw te trekken en van paar communicanten en daar wou ik veel geld van de wereld mijn minolta (de slr) afgeven). Reden: goede grip, manuele lens (28mm-210mm), focus, achtergronden onscherp bij portretten (gaat blijkbaar niet met compact camera's).

    De laatste dagen ben ik weer aan't dromen van mijn fotografie hobbie (hoewel deze beperkt is), en zou deze graag verderzetten in Wenen! Ik hou van zware/Stevige toestellen maar mijn budget is redelijk beperkt: 1200€ is zowat het maximum.

    Een andere optie is gewoon nog een nieuwe analoge slr maar het ontwikkelen van de filmpjes is duur é (40€ voor 30 foto's bij spector?)
    Alvast bedankt
    Stijn Gysemans
    na mijn buitenlands avontuur weer op belgische bodem

  • #2
    Re: [keuze] dslr of compact

    Je bent geen leek meer in de fotografie, en kent het gebruik van een SLR, dan denk ik persoonlijk dat de keuze zeer voor de handligend is en het een DSLR zal worden. Dan is natuurlijk de volgende vraag welke, voor mijn zijn er slechts twee merken die in aanmerking komen dus Canon of Nikon, maar Minolta komt nu ook piepen met een DSLR op de Photokina, en indien je nog lenzen bezit die daar eventueel zouden op kunnen is dit het overwegen waard.

    Momenteel is Canon de koploper, of dat dit zo zal blijven weet ik ook niet, en feit is eens je de nodige optiek in huis heb je maar zelden van kamp wisselt, wegens de hoge kost daaraan verbonden.

    Misschien zijn er binnekort zaakjes te doen als de 10D een opvolger gaat krijgen dan denk ik dat je tweedehands voor minder dan 1000 Euro aan een body gaat geraken.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: [keuze] dslr of compact

      Ik zat met dezelfde vragen en ervaring in het verleden (o.m. ook met een APS-kater). Loop een winkel binnen en neem eens de verschillende betere prosumer camera's in de hand. Wedden dat je verkocht bent wanneer je die lelijke Sony 828 in handen neemt? Hij heeft een prachtig zoombereik (28-200mm), is zeer snel en ligt geweldig in de hand, lekker zwaar. Voor een bespreking van de verschillende 8MP prosumer camera's raad ik je de site aan van theluminouslandscape.
      Het alternatief voor je budget is een tweedehands DSLR, maar dan speel je in een andere, arbeidsintensievere divisie, waar de leercurve moeilijker is. Dat je met prosumercamera's echter al geweldige resultaten kan halen, bewijst Wim in zijn albums. Zie maar deze over Picardië op homepage van BD. Veel succes met je keuze.
      BD0252BE

      Comment


      • #4
        Re: [keuze] dslr of compact

        Met een budget van 1200 euro een cam copen en dan nog wat nodige toeters en bellen word vrij lastig..
        Is het geen optie om voor een 2de hands sony 717 te gaan? dan heb je iig geld over voor een xdrive en een extra geheugenkaartje. Ook een redelijke flitser zou dan nog moeten kunnen.
        De kwaliteit van de 717 is niet slecht, de zoom mag er ook zijn.

        Comment


        • #5
          Re: [keuze] dslr of compact

          idd, voor 1200€ moet je wel een cam nemen. een DSLR body heb je wel voor 1200€ (en minder) maar dan komen de kaartjes e.d. nog en vooral de lenzen niet vergeten
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

          Comment


          • #6
            Re: [keuze] dslr of compact

            voor €900 heb je toch al een 300D en kitlens (Top-Foto)? en een 75-300 lens een kleine 250? dan zit je aan 1150. Wellicht heeft s-man wel een PC mee met CDRW naat Wenen en komt 'ie wel toe met bv een kaartje van 256 MB.
            mvg,
            Dieter

            Comment


            • #7
              Re: [keuze] dslr of compact

              Koop je voor 300/400 euro een goeie tweedehands prosumer. Nu de DSLR hoogtij viert vliegen deze toestellen de deur uit voor geen geld. Qua mogelijkheden moeten ze niet veel onderdoen voor de grote broers dus prijs/kwaliteit doe je een gouden zaak. De rest van je geld hou je aan de kant om later eventueel over te schakelen naar DSLR. Je prosumer zal dan ook dan nog steeds van pas komen en moest dat niet zo zijn dan verkoop je hem gewoon terug. Veel verlies zal je niet doen, hij was immers al goedkoop !
              Dit is natuurlijk een persoonlijke mening, fredje.

              Comment


              • #8
                Re: [keuze] dslr of compact

                Oorspronkelijk geplaatst door Plofkop
                Met een budget van 1200 euro een cam copen en dan nog wat nodige toeters en bellen word vrij lastig..
                Is het geen optie om voor een 2de hands sony 717 te gaan? dan heb je iig geld over voor een xdrive en een extra geheugenkaartje. Ook een redelijke flitser zou dan nog moeten kunnen.
                De kwaliteit van de 717 is niet slecht, de zoom mag er ook zijn.
                Ik dacht juist aan hetzelfde, nen '717 prachtig toestel en nu héél betaalbaar, er was verleden weel nog hier een te koop voor 500euro!

                Comment


                • #9
                  Re: [keuze] dslr of compact

                  Oorspronkelijk geplaatst door fredjefriet
                  Koop je voor 300/400 euro een goeie tweedehands prosumer. Nu de DSLR hoogtij viert vliegen deze toestellen de deur uit voor geen geld. Qua mogelijkheden moeten ze niet veel onderdoen voor de grote broers dus prijs/kwaliteit doe je een gouden zaak. De rest van je geld hou je aan de kant om later eventueel over te schakelen naar DSLR. Je prosumer zal dan ook dan nog steeds van pas komen en moest dat niet zo zijn dan verkoop je hem gewoon terug. Veel verlies zal je niet doen, hij was immers al goedkoop !
                  Dit is natuurlijk een persoonlijke mening, fredje.
                  Ik heb een prosumer gehad en nu de 300D,toegegeven de 300D is wel wat moeilijker om aan te leren maar ik zou toch niet meer terugwillen hoor!Al was het maar om de traagheid van vele prosumer modellen.Als ik de snelheid van de canon vergelijk met die van m'n CP5700 vroeger,dan weet ik het wel.Niet dat een 5700 een slecht toestel is,maar toch ik ben gewonnen voor een dslr.
                  Last edited by vitarake; 31 augustus 2004, 15:50.
                  Vitarake


                  Canon Eos 300D + Tamron 28-300/3,5-6,3 AF XR Di LD Asph. (IF) Macro +Ridata pro 1Gig + Lowepro Nova 1

                  Comment


                  • #10
                    Re: [keuze] dslr of compact

                    zie eens in de koopjeshoek

                    Comment


                    • #11
                      Re: [keuze] dslr of compact

                      1200 € voor een DSLR (kit) ? Ja, om mee te beginnen wel, maar besef dat je er dan nog niet bent. Als je al een een laptop of X-drive bezit, liggen de zaken natuurlijk ietsje anders. En als fotografie je hobby is, dan weet je meteen ook dat je niet zult "stoppen" met die beginaankoop.

                      Voorstel: bv. bij AC-Foto in Aken (ligt misschien op je weg naar Wenen ?) thans :
                      EOS 300D + kitlens 18-55 + CF 256 Mb = 949 €.
                      Wil je wat tele binnen je budget, koop dan bv. een Sigma 70-300 APO II (191 €) of een Tamron AF 28-200/3.8-5.6 XR (239 €). En vergeet ook niet de extra batterij (bv. bij Sabaoceanic in Maleisië : Canon BP-511, BP-522, Li-ion, 7.4V. 1400mAh voor 16,25 USD + 12 USD verzend; binnen een dag of 3 thuis met DHL), en zeker ook een extra CF kaartje (bv. Kingston 256 : 55 € bij AC-Foto).

                      Ik wil hier geen reclame maken voor AC-Foto hoor, 't is maar een voorstel.

                      Ludovic
                      EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                      BD0118BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: [keuze] dslr of compact

                        Oorspronkelijk geplaatst door vitarake
                        Ik heb een prosumer gehad en nu de 300D,toegegeven de 300D is wel wat moeilijker om aan te leren maar ik zou toch niet meer terugwillen hoor!Al was het maar om de traagheid van vele prosumer modellen.Als ik de snelheid van de canon vergelijk met die van m'n CP5700 vroeger,dan weet ik het wel.Niet dat een 5700 een slecht toestel is,maar toch ik ben gewonnen voor een dslr.
                        Ja maar vitareke, ik zeg niet dat diene brave jongen geen DSLR-toestel mag kopen hoor ! Ik hou gewoon even rekening met het budget van de modale student en vandaar...... Ik weet trouwens ook dat na de aankoop van een DSLR het dan pas begint. Met mijn voorstel heeft de jongen nog minstens 800euro's over om later eventueel over te schakelen naar de grote broers, en indien hij zijn aankoop terug verkoopt zelfs nog meer. Topprosumers moeten naar mijn mening qua creatieve mogelijkheden ook niet echt veel onderdoen voor die grote broers en als je deze dan kunt kopen voor een prikje ???
                        Maar nogmaals, dit is slechts een mening, waar ook naar werd gevraagd. Wat de persoon uiteindelijk beslist is niet mijn zaak.
                        fredje

                        Comment


                        • #13
                          Re: [keuze] dslr of compact

                          In de koopjeshoek staat een prachtige 10D ( niet van plastiek ! ) met vertikale grip en twee batterijen.
                          Je kan ook alleen de body kopen.

                          Enne voor ne student wil ik nog wel eens een "geste" doen !
                          Last edited by Alfa Centauri; 1 september 2004, 00:25.
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #14
                            Re: [keuze] dslr of compact

                            Bedankt alvast iedereen voor jullie informatie! Ik ga waarschijnlijk wat sponsorgeld krijgen van mijn ouders (verjaardag...). Dit op voorwaarde dat de camera lang meegaat: het moet een blijvende investering zijn. Bvb minstens 6 à 10 jaar meegaan. Een spiegelreflex gekocht 10 jaar geleden is nu min of meer nog in orde.
                            Stijn Gysemans
                            na mijn buitenlands avontuur weer op belgische bodem

                            Comment


                            • #15
                              Re: [keuze] dslr of compact

                              Oorspronkelijk geplaatst door s-man
                              Bedankt alvast iedereen voor jullie informatie! Ik ga waarschijnlijk wat sponsorgeld krijgen van mijn ouders (verjaardag...). Dit op voorwaarde dat de camera lang meegaat: het moet een blijvende investering zijn. Bvb minstens 6 à 10 jaar meegaan. Een spiegelreflex gekocht 10 jaar geleden is nu min of meer nog in orde.
                              Dat zal voor een DSLR ook nog ongeveer gelden, maar:
                              * sluiter is gegarandeerd voor een aantal foto's (zeg maar een goede 50000 voor niet-professionele op dit moment). Dat zal ongeveen hetzelfde zijn als voor een analoge SLR, maar je neemt veel meer foto's digitaal dan analoog. Die sluiter zal dus sneller versleten zijn.
                              * digitaal is nog altijd een peuter als het fotografie betreft? Er blijft dus nog een hele weg te gaan. Op dit moment komen de meeste merken met 1 nieuwe cam uit (ttz +/- 1 per doelgroep...). Je zit dus met aparatuur die heel snel "veroudert" en devalueert... Daarmee wil ik niet zeggen dat die waardeloos wordt (anders krijgen we hier weer zo'n discussie ), maar ook dit punt is belangrijk!!
                              * je hebt bij digitaal veel meer nood aan batterijen (en geheugenkaartjes). Wie weet hoelang dezelfde batterijen te vinden zullen zijn... Ook deze heb ik niet nagekeken, maar het is een bemerking die ik ook mezelf gemaakt heb... Een aantal niet-DSLR's gebruiken gewone AA's, en die zullen nog wel een tijdje meelopen...

                              Dit waren even mijn €0,02
                              Canon 10D, glass, flashes & extra's
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

                              Comment

                              Working...
                              X