Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurenfilters gebruiken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurenfilters gebruiken

    Hallo,

    Even een algemene vraag: wie maakt er gebruik van kleurenfilters? Bv. rood, groen, geel, blauw,...

    Wat is hier eigenlijk de algemene toepassing van? Enkel te gebruiken bij zwart-wit fotografie? Filteren deze alle kleuren buiten de kleur van de filter?

    Heb hier wat over gelezen, maar is me niet echt duidelijk geworden waarvoor het allemaal kan dienen.

    Kunnen deze bv gebruikt worden voor:
    • Rood-filter: worden de afbeeldingen dan zwart-wit met uitzondering van de rode elementen in de foto? Of kan dit effect enkel gemaakt worden achteraf in de bewerking van de foto's?


    alvast bedankt voor de info!

  • #2
    Re: Kleurenfilters gebruiken

    Oorspronkelijk geplaatst door JaCop Bekijk bericht
    Hallo,

    Even een algemene vraag: wie maakt er gebruik van kleurenfilters? Bv. rood, groen, geel, blauw,...

    Wat is hier eigenlijk de algemene toepassing van? Enkel te gebruiken bij zwart-wit fotografie? Filteren deze alle kleuren buiten de kleur van de filter?

    Heb hier wat over gelezen, maar is me niet echt duidelijk geworden waarvoor het allemaal kan dienen.

    Kunnen deze bv gebruikt worden voor:
    • Rood-filter: worden de afbeeldingen dan zwart-wit met uitzondering van de rode elementen in de foto? Of kan dit effect enkel gemaakt worden achteraf in de bewerking van de foto's?


    alvast bedankt voor de info!
    Was eigenlijk hoofdzakelijk van toepassing bij analoog zwart-wit, bedoeling was om bepaalde kleuren harder of zachter te laten over komen.
    In het digitale tijdperk kan ik mij niet indenken wat de zin er nog kan van zijn.
    Last edited by Guest42; 14 juli 2016, 09:11.

    Comment


    • #3
      Re: Kleurenfilters gebruiken

      Vroeger waren die kleurenfilters inderdaad voor zwart-wit, tegenwoordig kan je die filters toepassen bij het omzetten van kleurenfoto's naar zwart-wit, bijvoorbeeld in NIK Silver Efex (dat is tegenwoordig gratis, en te gebruiken als plug in in de meeste fotobewerkingsprogramma's).
      Je hebt ze dus niet meer nodig op een digitale camera.

      Andere "kleureffecten" kan je achteraf ook doen in de bewerking.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Kleurenfilters gebruiken

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Vroeger waren die kleurenfilters inderdaad voor zwart-wit, tegenwoordig kan je die filters toepassen bij het omzetten van kleurenfoto's naar zwart-wit, bijvoorbeeld in NIK Silver Efex (dat is tegenwoordig gratis, en te gebruiken als plug in in de meeste fotobewerkingsprogramma's).
        Je hebt ze dus niet meer nodig op een digitale camera.

        Andere "kleureffecten" kan je achteraf ook doen in de bewerking.


        Tja,

        noem me ouderwets, maar persoonlijk vind ik het nog altijd zalig om ter plekke bij de opname, met filters te experimenteren. Vaak is dat in de natuur, niet achter een computer in je hobbykamer. Maar ieder zijn meug zeker.

        M V G
        BD1766BE

        Comment


        • #5
          Re: Kleurenfilters gebruiken

          Oorspronkelijk geplaatst door Droopie007 Bekijk bericht
          Tja,

          noem me ouderwets, maar persoonlijk vind ik het nog altijd zalig om ter plekke bij de opname, met filters te experimenteren. Vaak is dat in de natuur, niet achter een computer in je hobbykamer. Maar ieder zijn meug zeker.

          M V G
          Dan laat je toch best je WB niet op automatisch staan, en je AF kan er ook door gaan flippen.

          Comment


          • #6
            Re: Kleurenfilters gebruiken

            Ter plekke experimenteren (met filters) kan inderdaad met een digitale camera, maar het is dan wel de vraag hoe correct het schermpje van de camera alles weergeeft (en dan vooral terwijl er veel licht op schijnt).
            Daarom is het een stuk beter om de bewerkingen achteraf uit te voeren, dat is trouwens ook wat er vroeger gedaan werd in de donkere kamer.
            Alleen op die manier krijg je een goed beeld van wat je aan het doen bent.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Kleurenfilters gebruiken

              Misschien dat onderstaande link het wat beter kan verduidelijken.

              http://www.fineart-photography.com/bwfilter.html

              Wat betreft het experimenteren, zowel in de natuur (Droopie007) als in de nabewerking (Black B@ndit) hebben beiden mijn voorkeur.
              "We must remember that a photograph can hold just as much as we put into it, and no one has ever approached the full possibilities of the medium" - Ansel Adams

              Comment

              Working...
              X