Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 17-40 gebruiken voor sunsets en bv.wolkenluchten???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 17-40 gebruiken voor sunsets en bv.wolkenluchten???

    Voor ondergaande zon en wolken/luchten welke lens kan ik daar het beste voor gebruiken voor een goed resultaat?
    Ik kan kiezen uit de volgende lenzen Canon 17-40 + Canon 28-135 + canon 100-400 + Sigma 70-300mm.
    Welke lens bevelen jullie mij hiervoor aan om goede diepte te krijgen in een wolkenlucht en avondlucht? Plus zouden verdere tips zeer welkom zijn.
    Camera is een 10D.
    Met mijn vorige camera Nikon 5700 wist ik hierin aardige foto's te maken.
    Graag jullie advies s.v.p.
    De Canon 17-4- hiervoor gebruiken?
    Vriendelijke groet, Marijke/Orange

    Lidnummer: BD0238NL
    Last edited by orange; 30 augustus 2004, 23:16.

  • #2
    Re: Welke lens voor sunsets en bv.wolkenluchten?

    Ik grijp in zo'n situaties altijd spontaan naar een breedhoek-lens; landschappen vragen om een zeer "open" perspectief (i.p.v. het samengedrukte perspectief van een [super]tele). Hier is de 17-40 L een ideale keuze; een prachtlens voor een relatief redelijke prijs; ik heb het altijd heel moeilijk om die van m'n camera te halen... Let wel, een stevig statief is wel ab-so-luut onmisbaar voor dit soort fotografie en een goede polarisatiefilter zeer warm aanbevolen...
    Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

    Comment


    • #3
      Re: Canon 17-40 gebruiken voor sunsets en bv.wolkenluchten???

      Ik ga hier voor de 17-40 en de 28-135... met de tweede kun je net dat tikkeltje meer inzoomen op een detail in de wolkenhemel, en dat is soms ook handig meegenomen...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Nog een vraag i.v.m. met wolken/luchten/zonsondergang fotograferen?

        [QUOTE=CooMa]Ik ga hier voor de 17-40 en de 28-135... met de tweede kun je net dat tikkeltje meer inzoomen op een detail in de wolkenhemel, en dat is soms ook handig meegenomen...[/QUOTE]

        Peterke en CooMa hartelijk dank voor jullie antwoord. Ik ben vandaag met de 17-40 en de 28-135 lenzen aan de slag geweest.
        Een beetje magertjes 2 antwoorden, ik had op iets meer gehoopt
        Rest mij nog een vraag. Misschien komt het een beetje dom over, maar ik ben niet zo ervaren als jullie.
        Als ik de 17-40mm en de 28-135mm lens wolken/luchten zonsondergang fotografeer. Welk diagfragma en sluitertijd raden jullie me aan??????
        Vriendelijke groet, Marijke/Orange

        Lidnummer: BD0238NL

        Comment


        • #5
          Re: Nog een vraag i.v.m. met wolken/luchten/zonsondergang fotograferen?

          [QUOTE=orangeAls ik de 17-40mm en de 28-135mm lens wolken/luchten zonsondergang fotografeer. Welk diagfragma en sluitertijd raden jullie me aan??????
          [/QUOTE]

          De sluitertijd en diafragma hangt af van de hoeveelheid licht op het moment dat je de foto maakt hé. Voor zonsondergangen meet ik meestal het licht juist naast de zon en kom dan redelijk goed uit. De zon is niet uitgebrand en er is nog redelijk wat detail over.
          http://www.vannecke.be
          Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

          Comment


          • #6
            Re: Nog een vraag i.v.m. met wolken/luchten/zonsondergang fotograferen?

            [QUOTE=orange]
            Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
            Ik ga hier voor de 17-40 en de 28-135... met de tweede kun je net dat tikkeltje meer inzoomen op een detail in de wolkenhemel, en dat is soms ook handig meegenomen...[/QUOTE
            Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
            ]

            Peterke en CooMa hartelijk dank voor jullie antwoord. Ik ben vandaag met de 17-40 en de 28-135 lenzen aan de slag geweest.
            Een beetje magertjes 2 antwoorden, ik had op iets meer gehoopt
            Rest mij nog een vraag. Misschien komt het een beetje dom over, maar ik ben niet zo ervaren als jullie.
            Als ik de 17-40mm en de 28-135mm lens wolken/luchten zonsondergang fotografeer. Welk diagfragma en sluitertijd raden jullie me aan??????
            Vriendelijke groet, Marijke/Orange
            http://orange8.brinkster.net
            Lidnummer: BD0238NL
            Dit hangt zeker af van het licht. Bij dit soort foto's (lucht + zonsondergang) heb ik eerder de neiging om onder te belichten. Maar met bracketing moet je met jouw camera een heel eind kunnen komen. En dan zie je ook direct wat de beste resultaten oplevert. Zelf maak ik van hetzelfde onderwerp meerdere foto's met verschillende instellingen (bracketing) en bij het bewerken op de pc zie ik dan pas echt goed wat de juiste instellingen zijn geweest.
            Succes!
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

            Comment


            • #7
              Re: Nog een vraag i.v.m. met wolken/luchten/zonsondergang fotograferen?

              [QUOTE=Wunjo]
              Oorspronkelijk geplaatst door orangeAls ik de 17-40mm en de 28-135mm lens wolken/luchten zonsondergang fotografeer. Welk diagfragma en sluitertijd raden jullie me aan??????
              [/QUOTE
              De sluitertijd en diafragma hangt af van de hoeveelheid licht op het moment dat je de foto maakt hé. Voor zonsondergangen meet ik meestal het licht juist naast de zon en kom dan redelijk goed uit. De zon is niet uitgebrand en er is nog redelijk wat detail over.
              Dankjewel Wunjo, heel goed idee om naast de zon de meeting te doen. Ik heb wel wat "geexperimenteerd", zo ook met onderbelichten bovenbelichten. Hierdoor heb ik wat leuke foto's erbij. Ik ga deze morgenavond op mijn website zetten. http://orange8.brinkster.net Komen te staan onder de naam sunsets.
              Ik twijfelde n.l. hoe of wat ik dit met de 10D moest doen, was nog niet aan "luchtjes" toegekomen met deze camera. Met mijn Nikon 5700 zette ik het diagfragma steenvast op F8 en dan in de bracket mode. Dat gaf altijd goede resultaten. Ik twijfelde, moet ik het diagfragma getal zo hoog mogelijk in getal "opschroeven" of niet met de 10D? Of zet ik deze ook op F8?
              Daarom mijn vraag hierover.
              Groet, Marijke/Orange

              Comment


              • #8
                Re: Nog een vraag i.v.m. met wolken/luchten/zonsondergang fotograferen?

                [QUOTE=JLP]Dit hangt zeker af van het licht. Bij dit soort foto's (lucht + zonsondergang) heb ik eerder de neiging om onder te belichten. Maar met bracketing moet je met jouw camera een heel eind kunnen komen. En dan zie je ook direct wat de beste resultaten oplevert. Zelf maak ik van hetzelfde onderwerp meerdere foto's met verschillende instellingen (bracketing) en bij het bewerken op de pc zie ik dan pas echt goed wat de juiste instellingen zijn geweest.
                Succes![/QUOTE]


                Dankjewel JPL. Ik had de neiging over te belichten,maar hierna ben ik overgegaan naar de bracketing zodat ik meer kansen had voor "juiste" belichting.Zie mijn antwoord aan Wunjo, ik was zo aan het twijfelen.
                En nu ik de foto's op de pc heb gezien, weet ik het voor de volgende keer.
                Hoop ik
                Hartelijk dank, groet, Marijke/Orange

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 17-40 gebruiken voor sunsets en bv.wolkenluchten???

                  Ik gebruik ook de 17-40 voor al dit moois....

                  Ook ben ik begonnen met weer / wolken foto's
                  Klik op de foto en veel kijkplezier.
                  Last edited by bezoeker; 2 september 2004, 21:33.

                  Comment

                  Working...
                  X