Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting in kleine ruimte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichting in kleine ruimte

    Als beginnend fotograaf lees ik steeds dat accurate belichting voor studio fotografie aan een min. van 5 meter lengte en 3 meter hoogte moet voldoen.
    Onderstaand filmpje toont het tegendeel aan alhoewel de framing misschien beperkter is. Ik vroeg mij af wat jullie mening was over deze vereisten en op wat er moet gelet worden indien men in een kleinere 'studio' wilt fotograferen?

    This is a simple look at how to shoot very basic corporate portraits. Subscribe to The Slanted Lens: https://www.youtube.com/theslantedlens?sub_confirmation=...

  • #2
    Re: Belichting in kleine ruimte

    Ruimte is comfort of toch zeker handig om hebben.
    De kleinste ruimte waarin ik ooit een shoot gedaan heb was bij iemand in een kleine studio.
    Veel meer dan 2,5 breed, 4 meter diep en 2,5 hoog was het niet.
    Moet ik er wel bij zeggen dat het een kleutertje was als "model".
    Dat is mij gelukt maar het was alles behalve gemakkelijk.

    De hoogte is niet zo belangrijk. 2,5 is voldoende lijkt mij.
    Maar als je met softboxen en zo werkt dan heb je toch wat ruimte nodig in de breedte. 4 meter breed is zeker niet te weinig.
    Een goede diepte is belangrijk als je full body shots wil maken van volwassenen. 5 meter is een minimum denk ik.

    Wil je echter gewoon headshots of torsos maken dan mag het allemaal minder zijn.

    De studio waar ik in werk is 60 vierkante meter om maar een idee te geven.
    Voor mij mocht het nog iets meer zijn omdat het nu toch wat krap is rond de makeup tafel, zithoekje, pc werkblad.
    Reken er ook nog een toilet en douche bij.

    Maar met minder gaat dus ook. Je loopt dan wel sneller tegen beperkingen aan.

    Comment


    • #3
      Re: Belichting in kleine ruimte

      Ik begrijp je argumentatie niet zo goed.
      In het filmpje wordt er gewerkt in een vergaderruimte van ruim geschat 4 tot 5 meter breed en 6 tot 8 meter lang

      Reken zelf eens uit wat je nodig hebt.
      Achtergrond:
      Tenzij je de muur zelf als achtergrond wil gebruiken verlies je snel 0.50 meter (vaste installatie) tot 1 meter (achtergrondsysteem) enkel voor je achtergrond te plaatsen.

      Achtergrond - model:
      Je model plaats je liefst 1.5 tot 2 meter van je achtergrond (om overstraling bij witte achtergrond te vermijden) en plaats voor je apparte achtergrondbelichting.

      Model - fotograaf:
      Om groothoekvertekening te voorkomen (lange neus, ingedrukte benen, uitgerekt torso) neem je best wat afstand tot je model.
      zet een 50mm op een cropcamera of een 85 mm op een FX en probeer je model er full body op te krijgen en dan weet je hoeveel meter je ideaal nodig hebt.

      Tel dit allemaal op en dan weet je hoeveel meter je in de lengte nodig hebt.

      Voor de breedte is dit simpel/
      Breedte van je achtergrond + breedte van de belichtingsapparatuur (softbox + lamp (incl voeten lampstatief) + wat ruimte om erom heen te kunnen lopen.

      Het kan allemaal minder maar dan loop je snel tegen beperkingen aan.
      Last edited by zunoel; 11 juli 2016, 07:55.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Belichting in kleine ruimte

        Zelf heb ik me dat ook afgevraagd toen ik softboxen aanschafte. Enerzijds heb je het praktische aspect van plaatsing van je statieven die moeilijker wordt als je een kleine ruimte hebt, maar iets waar ik nog weinig over gelezen had is de moeilijkheid waarmee je het licht kunt controleren in een kleine omgeving. Zelf heb ik enkel een kleine ruimte ter beschikking (4,5m x 2,5m hoog) en als je gaat flitsen krijg je al vlug het licht terug dat van de muren kaatst. Een schaduwkant kun je dan bvb moeilijk donker krijgen. Je zou dat echter wel kunnen oplossen dmv zwarte panelen.

        Natuurlijk, als je geen low key wil gaan doen is dat niet echt een issue.
        http://kasper.photography & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Belichting in kleine ruimte

          Ja dat klopt. Hier is ervaring met de omgekeerde kwadraatregel nodig.
          Het komt er simpel op neer dat wanneer je licht dichter bij je model gaat plaatsen, het licht ook sneller af valt zoals we zeggen. Je komt dan ook sneller aan donker partijen en zwaarder contrasten. Zet uw flits bv op 40cm van uw model en je zal wat zien gebeuren in haar gelaat, je krijg er wel een zachter licht mee. Zet je die flits veel verder achteruit dan valt het licht niet zo snel af maar harder licht dus hardere schaduwen.
          Hier speelt ervaring een rol.
          Heb je veel ruimte dan kan je daar allemaal mee spelen. Is je ruimte beperkt dan moet je de lichtbronnen wel op je model gaan zetten en zit je creatief gezien een beetje vast.

          Comment


          • #6
            Re: Belichting in kleine ruimte

            Het is zoals buurmanbert zegt, in kleinere ruimtes moet je weten hoe licht zich gedraagt en daar rekening mee houden.

            In kleine ruimtes kun je evengoed een Low key maken als je weet wat je doet.
            Op onze "Spelen met licht" workshop heb ik dat bvb in de kelder gedemonstreerd.
            Ruimte 4 x 4 en plafond maar net iets hoger dan 2 meter en plafond en muren in lichtgrijs.

            http://forum.belgiumdigital.com/f93/...rd-495596.html
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment

            Working...
            X