Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

    hoi kunnen jullie mij wat helpen?
    Ik kom van een pentax k100 6mp dus al een oud toestel wil terug men oude hobby gaan beoefenen met het hedendaags materiaal .ben wel van plan een cursus te volgen en leuke workschops
    fotografeer veel in zoom had een 70-350 sigma,sorry als hier en daar gegevens niet juist zijn.
    wat ik graag fotografeer is festivals,boten,vliegtuigen ,vogels,sport,ook indoor enz.,hier en daar ook potret en doorsnee vakantie fotos
    ben bij konijnenberg rade ze me de canon 80d aan,voor zen gevoelige snelheid,nu lees ik is niet zo geschikt voor sport en vogels te trekken.dat was juist wat ik wilde dus weet het niet meer.aan de andere kant dacht ik bij pentax te blijven maar door de geringe occasie markt en nieuw aanbod van lensen ben ik er maar vanaf gestapt?dacht ook aan lens 70-200 2,8 sigma,konijnenberg rade die aan kwa snelheid beter dan tamron.
    Wat raden jullie aan ?ook rekeninghouden gemak bediening?klapscerm is ook wel een must voor me
    voor de body wil ik max 1000 euro gaan
    wil terug voor een aantal jaar goed zijn indien ik het verkoop een stuk zeker zijn dat ik er nog iets van terug krijg
    ook graag wat advies kwa lenzen?

    alvast bedankt

  • #2
    Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

    Ik kan je enkel advies geven vanuit het Nikon kamp.

    Als het over actie gaat kan je niks verkeerd doen met een D7200:


    Wat lenzen betreft zit je hier goed. Er is een grote 2dehands markt voor zowel Nikon eigen lenzen alsook 3rd party lenzen van Sigma, Tamron of Tokina.
    Hier staat een leuke lens te koop van Nikon zelf: http://www.fotocoudenys.be/2de-hands...-70-200-28-vri en doet het prima op een DX toestel.

    Comment


    • #3
      Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

      DE eerste keus die je moet maken is full frame of crop.
      Ik zie in je vraag geen argumenten waardoor je voor full frame moet gaan. Dus best zal een croptoestel zijn en dat scheelt al een paar honderd euro in je voordeel.

      In crop zijn er zeer veel toestellen op de markt. Gaande van traag met weinig opties tot supersnel met veel opties.

      De Nikon D7200 is de tegenhanger van de Canon 80D maar de Canon is recenter.
      Deze toestellen zitten iets boven het midden van de markt.

      Als ik zo een beetje je interesses lees dan zou je best naar iets gaan dat nog sneller is. Bij Canon kom je dan uit op de 7DII. De Nikon tegenhanger van dit toestel ken ik niet.
      Dit is al het hogere marktsegment.

      Reken ook op een stevig prijskaartje voor lenzen als je al die voorwaarden moet gaan invullen.
      Uw budget zal veel te laag zijn als ik dat zo lees.

      Daarom zou ik adviseren om ergens een besluit te maken en een beetje inboeten op snelheid en dan voor de 80D of D7200 gaan.
      En te starten met 1 stuk goed glas.

      Omdat glas niet goedkoop is zou ik starten met bv een 24-70 2.8 wat een zeer goede all-round lens is. Ik denk dan bv aan de Tamron die voor 900 euro gaat en een zeer goede lens is.
      Je zal natuurlijk veel te kort schieten met die lens voor sport, vogels, vliegtuigen maar aan je ander wensen zou alvast voldaan zijn.
      Later kan je dan een lichte tele zoals de 70-200 2.8 bijkopen. Tamron is hier ook weer een goede keus. Goed voor sport waarbij de deelnemers niet te ver staan maar ook niet te dichtbij.
      En finaal voor het vogelwerk of sport met lange afstand een sterke tele maar daar durf ik geen adviezen geven omdat dit mijn specialiteit zo niet is.

      Nu, we gaan er van uit dat je goed materiaal wil. Dus daar hangt een prijskaartje aan vast en kom je sowieso op dat middenmarkt segment uit.
      Kom je automatisch op de vraag of het niet allemaal wat goedkoper kan.
      Ja in tweedehands kan je mooi materiaal vinden met regelmaat.
      Ik denk dan bv een de Canon 70D die nu af en toe opduikt omdat de 80D net uitgekomen is. Ook een zeer goed toestel maar niet het beste voor vogels, vliegtuigen, sport omdat hij niet supersnel is. Voor de rest is dit wel een zeer zeer goed toestel.
      De 24-70 2.8 kan je af en toe in tweedehands vinden ook.
      Samen zal dat toch al snel vele honderden euros verschil maken.

      Hou er ook rekening mee dat de toestellen die we nu aanbevelen ook gericht zijn op de gevorderde gebruiker. Er zitten veel extras op dat je op de lagere toestellen niet hebt.
      Dit maakt dat je de eerste weken wel wat kan verdrinken in al die opties die er op staan alhoewel je na enige tijd er gewoon aan zal worden.

      Wel moet ik ook nog een randopmerking maken dat de nieuwste toestellen zeer veel beter presteren inzake hoge ISO dan pakweg 5 jaar geleden.
      Vooral in donker omgeving of snelle actie maar ook voor vogels zal je blij zijn dat je hoog in ISO kan gaan.
      Oude toestellen zijn daar niet zo goed in.
      Dus koop geen tweedehands van 5 jaar oud want dan sta je even ver.

      Ik weet niet of dit zowat beantwoord aan wat je in gedachten had. Dus graag wat feedback over hoe jij het ziet. Dan kunnen we nog meer gericht advies geven.
      Last edited by buurmanBert; 9 juli 2016, 23:11.

      Comment


      • #4
        Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

        Oorspronkelijk geplaatst door krisleeuw Bekijk bericht
        ... wil terug voor een aantal jaar goed zijn indien ik het verkoop een stuk zeker zijn dat ik er nog iets van terug krijg ...
        Goeie lenzen behouden hun waarde (-20 tot -40% na 5j), niet professionele body's verliezen zeer snel hun waarde (-30% na 2j, -80% na 5j).
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

        Comment


        • #5
          Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

          Toch geen 24-70 op een crop camera dan ben je meteen een deel groothoek kwijt. Een aanrader en heb ikzelf Nikon D7200 + sigma 17-50mm 2.8f OS en de Tamron 70-300VC. Prachtig set
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

            Oorspronkelijk geplaatst door krisleeuw Bekijk bericht
            ...
            wat ik graag fotografeer is festivals,boten,vliegtuigen ,vogels,sport,ook indoor enz.,hier en daar ook potret en doorsnee vakantie fotos
            ben bij konijnenberg rade ze me de canon 80d aan,voor zen gevoelige snelheid,nu lees ik is niet zo geschikt voor sport en vogels te trekken.
            ...
            Wat je eigenlijk zegt is dat je alles wilt kunnen, maar welke kwaliteit verlang je eigenlijk en hoeveel lenzen wil je meenemen als je ergens naartoe gaat ?
            Je kan lenzen kopen van 250€ tot meer dan 2500€ (per stuk hé).
            En er zijn veel fotografen die met die eerste foto's maken waarvan voor hen de kwaliteit volstaat. Die kwaliteit is voor courante fotografie trouwens helemaal niet slecht. De tijd van slechte toestellen of lenzen ligt echt al ver achter ons.

            Spreek je over moeilijke omstandigheden zoals indoor sport, dan heb je naast een lichtsterke lens eigenlijk ook de kwaliteit van een FF body nodig (afhankelijk van hoeveel ruis voor jou aanvaardbaar is).

            Superzoom lenzen zoals een 18-300 zijn veelzijdig en handig maar hebben meer vervorming. Dit is tegenwoordig eenvoudig te corrigeren in photoshop of lightroom, maar vergt dan wel (extra) nabewerking van je foto's. Toch zijn er heel wat mensen die deze gebruiken, ook zonder alles nadien bij te werken. Ik vermoed echter dat je die kwaliteit voorbij wil gaan.

            Tenzij je veel meer specifiek kan zijn in wat je wil (lenscombinaties), zou ik je aanraden om te beginnen met een 'wandellens' (breedhoek tot wat tele). Een 18-105 of 18-140 heeft vooral een grotere beeldhoek dan een 24-70 of 24-120 en dat is echt een enorm verschil bij een evenement. De laatsten zijn beter in kwaliteit, maar voor evenementen ga je op een DX snel een breedhoeklens 10-24 of ... gaan bijkopen (en wisselen tijdens het fotograferen). Die 18mm wordt op een DX zowat 24mm en die laatsten zijn dus eerder bedoeld voor FF camera's.
            Een andere mogelijkheid is het combineren van een 18-50 met een 50-200. Deze zijn in verschillende kwaliteiten te vinden maar hebben dus het nadeel dat je moet wisselen van lens als je tele bereik nodig hebt (je kan ook 50mm opnames croppen - met als gevolg een weinig kwaliteitsverlies dat geen probleem hoeft te zijn als je niet op A3 formaat gaat afdrukken)

            Voor het fotograferen van vliegtuigen heb je geen lichtsterke lens nodig maar wel 300mm of meer (200mm kan als je de foto's sterk gaat croppen maar zal voor niet volstaan voor iemand die vaker naar airshows trekt)
            Voor vogels kan de scherptediepte van een f2.8- ... wel enig verschil maken t.o.v. f4-..., maar zal de (duurdere) f2.8 vooral scherper zijn bij die diafragma opening dan de (goedkopere) bij f4. Net omwille van scherptediepte, is dit ook een domein waar een FF camera het verschil maakt.

            De set van Templar is een mooie combo.
            Zelf heb ik voor mijn D7000 een ouwe Nikkor 16-85, eveneens de Tamron 70-300 VR en een 1.4 extender. Daarnaast heb ik ook een Tokina 11-16, een 50mm f1.4 prime en een 100mm macro lens. Mijn laatste aankoop was een sigma 50-150 f2.8 om indoor sport te kunnen fotograferen, maar, zoals hierboven al aangehaald, de ruis op een D7000 ligt nog behoorlijk hoog (i.f.v. de verlichting en snelheid van de sport).
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

            Comment


            • #7
              Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

              Lijkt mij een buitenkansje : http://forum.belgiumdigital.com/f11/...dy-535000.html

              Comment


              • #8
                Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

                Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                Ik had net de link gekopieerd en wilde deze ook posten Idd een buitenkansje en hier snel zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

                  Gezien je huidige materiaal is er inderdaad weinig budgettaire reden om bij Pentax te blijven. Het lijkt me niet dat je je oude gerief nog veel zal gebruiken, zelfs al blijf je bij Pentax. De investering zal allicht gelijk blijven voor alle merken.

                  Langs de andere kant weet ik niet of je je Pentax erg intensief gebruikte? De meer gevorderde camera's waar je naar kijkt zijn toch wel complexere toestellen, en dan zou het kunnen helpen als je nieuwe camera gebaseerd zou zijn rond dezelfde principes als je oude. Zo zal je er een pak sneller mee weg zijn... Maw, ik zou toch eens een K-3 of K-3II in handen nemen. Voor je budget lijkt me dat één van de meest volledige camera's die je kan krijgen...

                  Naar tweedehandse objectieven zou ik niet kijken als argument. Er was een tijd dat dit nodig was om bij Pentax voldoende opties te hebben, maar die tijd is voorbij... Beter sparen en voor nieuw gerief gaan me dunkt. Maar het aanbod is er wel hoor. Als je bereid bent over de landsgrenzen heen te kijken kan je op eBay of Pentaxforums.com vele mooie zaken vinden.

                  Disclaimer: Dit alles van iemand die al sinds 1989 met Pentax fotografeert, en sinds 2005 van alle digitale generaties het topmodel bezat en vele tientallen objectieven kocht en verkocht met een collectie van een 30-tal stuks tot gevolg. Allez, nu zit ik niet langer bij het topmodel, want ik heb besloten dat APS-C toch meer mijn behoeften afdekt (een pak compacter dan FF, en ruimer telebereik), en ik ben bijgevolg niet voor de full frame K-1 gegaan. Het is de K-3II gebleven.

                  Welke camera/merk je ook kiest, ik wens je veel succes bij je zoektocht naar de camera die jou het beste ligt!

                  Wim
                  Last edited by ishpuini; 11 juli 2016, 10:48.
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

                    denk eerder dat ik naar de canon 80d ga is iets trager dat wel,kwa lens denk ik na mijn behoefte een 70-200 2,8 maar is de sigma sneller kwa focus of is de tamron dan weer beter?

                    Comment


                    • #11
                      Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

                      Tof dat je hier advies komt inwinnen, want naar wat je schrijft bakt men bij Konijn er niet veel van .

                      Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                      Toch geen 24-70 op een crop camera dan ben je meteen een deel groothoek kwijt. Een aanrader en heb ikzelf Nikon D7200 + sigma 17-50mm 2.8f OS en de Tamron 70-300VC. Prachtig set
                      Dat kan ik onderschrijven
                      Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                      Canon G7X Mark II

                      Comment


                      • #12
                        Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

                        Oorspronkelijk geplaatst door krisleeuw Bekijk bericht
                        denk eerder dat ik naar de canon 80d ga is iets trager dat wel,kwa lens denk ik na mijn behoefte een 70-200 2,8 maar is de sigma sneller kwa focus of is de tamron dan weer beter?
                        De keuze van je camera kan ik volgen op basis van het uitklapbaar scherm en het groter aantal cross-type AF punten dat bij minder licht een verschil kan maken. Voor de rest zijn een D80 en D7200 mekaar waard en zal een niet-professional die verschillen niet als een voor of nadeel aanvoelen.

                        Wat lens betreft denk ik echter dat er niemand je keuze zal volgen. Waar meen je die lichtsterkte voor nodig te hebben (dat belangrijker is dan het bereik van die lens) ?

                        Als je de Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM en Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS vergelijkt op DXOmark, zal je zien dat de 18-135 scherper is maar wat meer vervorming geeft (0.6% is echter niet storend / de 24-70 heeft 0,4% op FF). De vignetering bij de 18-135 is ook wat hoger (1EV) maar dat is ook geen punt dat storend is (de 24-70 heeft zelfs 1.7EV vignetting op een FF).
                        Wanneer je de vergelijking maakt moet je wel voor beide lenzen eenzelfde camera selecteren (bvb. 70D) want dat is het beeld dat je met beide lenzen kan maken op een DX camera. Op dat ogenblik wordt van de FF lens een kleiner (meer kwalitatief) deel gebruikt en kom je dus aan betere cijfers dan wanneer je deze op FF zou evalueren.
                        De betere 'score' van de 24-70 is echter louter gebaseerd op zijn lichtsterkte, op ander aspecten is het verschil klein en voor niet-professionele fotografen eigenlijk verwaarloosbaar.

                        De prijs ligt echter wel 4x hoger. M.a.w. wat verantwoord dit bij gebruik op een DX ???
                        Voor specifieke lichtarme omstandigheden kan je later nog een prime lens aanschaffen die nog lichtsterker is en zeker ook scherper (maar geen zoom heeft).

                        Zelf gebruik ik DX lenzen op mijn FF camera. Dit geeft me het nut van de betere prestaties van een FF zonder het nadeel van de dure prijs en hoge gewicht van FF lenzen. Ik vermoed dat er meer mensen zijn die dit doen dan dat er FF lenzen op een DX body gebruiken.
                        Last edited by cojon; 16 juli 2016, 01:03.
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment


                        • #13
                          Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

                          eerlijk gezegt ben al in veel winkels binnen geweest verkopen kunnen ze allemaal maar je op een deftige manier en tijd nemen om een toestel uit te leggen doen ze niet graag als ik body en deftige lens zit ik snel boven de 2000 euro vind dat je dan met een klant al eens apart kan gaan zitten.dan kan ik even goed overal lezen en uitleg vragen aan iedereen en ze op internet bestellen ben ik dikwijls goedkoper af
                          er waren er zelf bij waar ik een prijs van een zeer goede sigma vroeg en die vroegen me bestaat die wel ,dan vraag ik me af wat gaan ze doen als ik een toestel koop en wat gegronde uitleg vraag als ze nog niet weten wat er allemaal op de markt is,vind als je iets verkoopt dat je toestellen echt ook moet kennen,is dat niet zo dan koop ik er niks.ben zelf niet geiterseerd in een kit lens bouw liever op van uit een body en zet er liever direct iets goeds op maar op die paketen denk ik verdienen ze het meest en snelst doos nemen en afgeven

                          Comment


                          • #14
                            Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

                            bedoel je conijnenberg?heb gehoord dat het er niet meer is als vroeger

                            Comment


                            • #15
                              Re: wie kan me helpen met nieuwe aankoop en erop pakken van men oude hobby?

                              Over elke lens vallen positieve en negatieve dingen te zeggen. Een goeie verkoper probeert vooral in te schatten waar de klant tevreden gaat mee zijn (m.a.w. stelt niet altijd de beste keuze voor). Zo zijn sommige mensen enkel tevreden als het duur materiaal is of als het een grote zoomfactor heeft of als iemand zegt dat dat veruit de beste keuze is.

                              Afhankelijk van hoeveel kennis je zelf hebt en hoeveel tijd en kennis de verkoper heeft, gaat hij je meer vragen stellen, meer uitleg geven en zijn voorstel eventueel aanpassen. Maar uiteraard speelt ook die persoon zijn eigen voorkeuren mee en heeft hij op dure lenzen meer winst dan op de bulk lenzen. Nog steeds worden aan veel mensen een dslr verkocht daar waar ze beter af zouden zijn met een betere compact of ...

                              Ik zou niet zeggen dat je in een kleine zaak altijd beter/correcter advies gaat krijgen dan bij konijnenberg. Ik denk dat het vooral afhangt van de persoon die je er treft en van de tijd die hij heeft. Bij Coolblue moet je uiteraard niet gaan om goeie raad te krijgen.

                              -------
                              Bij Nikon heb je voor FF de keuze tussen een 24-70 f2.8 en een 24-120 f4.
                              Dat is een moeilijke keuze, niet of je een 24-70 op een dx moet zetten.

                              Ik ben er zeker van dat
                              - je de 18-135 (kwalitatief = mijn nikkor 16-85) blijft gebruiken ook als je een 24-70 zou hebben
                              - dat jij meer plezier gaat beleven aan een 70-200 f2.8 (vogels/sport/portret/...) dan aan een 24-70 f2.8
                              - je voor omstandigheden met weinig licht beter een prime f1.4 of f1.8 kan aanschaffen (i.f.v. ... kan dat een 24, 35, 50mm zijn)(

                              (een 70-200 met extender 1.4 geeft je 105-280 voor fotografie van vliegtuigen al ga je met 105mm soms al teveel zoom hebben -> ook daarom ben ik zeer tevreden van mijn 70-300)
                              Last edited by cojon; 16 juli 2016, 03:48.
                              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                              Comment

                              Working...
                              X