Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

    Ik kocht enkele maanden geleden, na veel opzoekingswerk en het lezen van tientallen reviews, en heel lang twijfelen omdat de Gitzo statieven zo duur zijn, uiteindelijk toch een Gitzo Mountaineer 1542 met balhoofd 1382TQD.
    Ik heb niet het juiste materiaal om exact na te meten maar ik heb de indruk dat de voet van het balhoofd niet exact rechtstaat op de bovenkant van het statief.
    Bovendien gebruikte ik vorige week het statief, ik draaide de sluitingen van de pootsegmenten open en .... plots stond ik met de 2 onderste segmenten van een van de poten in mijn hand.
    Er viel ook een dun plastic dingetje uit dat ik na enkele minuten bestuderen terug juist op het stuk poot zette waarna ik het geheel terug in het bovenste segment kon duwen en na enkele keren proberen er in slaagde om de segmenten terug vast kon zetten.
    Ik heb ook al enkele jaren een Vanguard altapro en had vroeger een Manfrotto statief maar met geen van beide is me ooit zoiets overkomen.
    Ik bekijk mijn Gitzo statief nu met enige argwaan en weinig vertrouwen en ik stel me nu toch vragen bij die fantastische kwaliteit van Gitzo.

  • #2
    Re: Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

    Van Gitzo heb ik nog nooit een slecht woord gehoord.
    Lijkt me dat je pech hebt met uw versie.
    Ik zou gaan klagen waar ik hem aangekocht heb of eventueel bij de importeur.

    Comment


    • #3
      Re: Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

      Dan moet je die sluitringen toch wel héél ver opengedraaid hebben hoor !
      Dat de bovenkant van het statief niet waterpas is lijkt me sterk maar het kan natuurlijk wel, ben je zeker dat het goed aansluit op elkaar ? (er zit toch geen ring tussen hé ?)
      Maar eigenlijk zie ik daar totaal geen problemen in omdat je ondergrond praktisch nooit waterpas is en tevens moet je bij dat model balhoofd sowieso het bovenste deel altijd apart regelen

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

        Hoi,

        ook ik denk dat u de ring toch wel veel te ver losgedraaid heeft.
        Dan draait u deze inderdaad helemaal los en kunt u de losse poot met draairing en geleideplaatjes demonteren.
        Zo werkt dat bij m'n Sirui ook.
        Maar om het statief te verstellen in hoogte hoeft u de ring maar een kwartslag of iets in die zin los te draaien...
        Dan kunt u de pootjes al verschuiven.
        Vergelijk met mijn Sirui N-3204X: 1/4 slag los om het pootje te verschuiven, 6,5 slag los om het pootje geheel te demonteren.
        Gewoon even wennen aan uw nieuw statief en er veel plezier van gaan hebben.

        Uw ervaringen met de andere statieven zullen wellicht statieven geweest zijn met klipsluiting en geen draaisluiting.
        Werkt net even anders, even wennen.
        Last edited by adrie; 8 juli 2016, 07:36.

        Comment


        • #5
          Re: Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

          Lijkt mij ook eerder op verkeerd gebruik en eventueel montage van het balhoofd dan op een fout.

          Comment


          • #6
            Re: Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

            Toevallig vandaag hetzelfde verhaal gelezen bij twee personen die hetzelfde voor hebben met die statief kop,
            en zeker geen alleenstaand geval, ze hebben er namelijk een oplossing voor en dat wil wat zeggen..... KLIK

            Comment


            • #7
              Re: Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

              De eerste keer dat ik mijn Gitzo statief gebruikte draaide ik ook de sluitingen te ver uit met als gevolg poot en plastiekje eruit. Gewoon kwartslag draaien. Meer is het niet. Heeft niks met slechte kwaliteit te maken. Je hebt een top statief.

              Over de voet van het balhoofd kan ik niet oordelen. Ik gebruik een RRS balhoofd.
              https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

              Comment


              • #8
                Re: Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Toevallig vandaag hetzelfde verhaal gelezen bij twee personen die hetzelfde voor hebben met die statief kop,
                en zeker geen alleenstaand geval, ze hebben er namelijk een oplossing voor en dat wil wat zeggen..... KLIK
                Dat dient tot totaal iets anders hoor Geert en heeft niks te maken met TS zijn verhaal en/of statief ;-)
                Zelf gebruik ik dat ook zo'n safety plate, bestaat trouwens al héél lang
                Eigenlijk gebruik je dit op de zwaardere modellen van statieven dit samen met een schommelkop en heel zwaar materiaal erop bevestigd
                Ikzelf en veel anderen dragen ons statief op de schouder, dit terwijl er een 500mm of 600mm lens met een zwaar toestel op vast staat.
                Vroeger bij de oudere modellen kwam het wel eens (uitzonderlijk) voor dat die centerschroef/centerplate los kwam en/of zelfs uitscheurde door het gewicht wat erop kwam, met het gevolg dat camera en lens op de grond belandde terwijl je aan het stappen was.
                Met die safety plate heb je dus eigenlijk een plate boven en onderaan waar de centerschroef doorheen loopt, wat het geheel veel steviger maakt. (trouwens zelf heb ik die safety plate van Gitzo, die is nog wat steviger)
                Is volgens mij ook enkel te verkrijgen voor de 35xx en 55xx serie statieven deze safety plates, dus niet voor de lichte versies zoals TS zijn statief

                grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 11 juli 2016, 10:35. Reden: wat duidelijker omschreven
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

                  Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                  Bovendien gebruikte ik vorige week het statief, ik draaide de sluitingen van de pootsegmenten open en .... plots stond ik met de 2 onderste segmenten van een van de poten in mijn hand.
                  ......
                  Een van de voordelen van GITZO is dat je de statiefpoten makkelijk uit elkaar kan halen om te kuisen als je ermee in het zand, modder of water hebt mee gestaan.
                  Ik zie dat je daar zelf al achter bent gekomen
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

                    Sinds 1971 gebruik ik al dezelfde Gitzo en die gaat nog wel 100 jaar mee. Het is een zwaar statief en kan tot 2,5 meter hoog en is volkomen trillingsvrij.
                    Behalve dat ze tegenwoordig van lichter materiaal zijn is er aan het ontwerp nauwelijks iets veranderd.
                    Je moet de poten uit elkaar kunnen halen om ze te kuisen, zeker bij buiten gebruik gaat er in de loop der tijd vuil tussen zitten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

                      Yep. Ik heb het ondertussen begrepen dat ik een idioot ben
                      Ik had een van de poten waarschijnlijk al open gedraaid en draaide hem nog eens open of iets dergelijks ( het was toch even schrikken).
                      Het is inderdaad de bedoeling dat je ze uit elkaar kan halen.
                      Enkel die kleine dunne plastic dingetjes die mee uit de poten gevallen komen en blijkbaar gewoon los zitten vind ik toch nog altijd luguber.
                      Het is overigens een zeer stabiel statief.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

                        Hoi,

                        die kleine dunne plastic dingen die los op de poot zitten, hetgeen bij u luguber overkomt (...?) zijn de schuiflagerbusjes.
                        Deze busjes worden waarschijnlijk door kleine verdikkinkjes of nokjes op hun plaats gehouden.
                        Mochten deze ooit verslijten of beschadigd raken, vervangt u deze.
                        Het voorkomt dat u het gehele statief moet gaan vervangen.
                        Alweer een stukje logischer... ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tot zover de legendarische kwaliteit van Gitzo

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Toevallig vandaag hetzelfde verhaal gelezen bij twee personen die hetzelfde voor hebben met die statief kop,
                          en zeker geen alleenstaand geval, ze hebben er namelijk een oplossing voor en dat wil wat zeggen..... KLIK
                          Ik heb dit ook voorgehad, mijn dure Tele lag toen bijna op de grond! Gelukkig had een collega fotograaf het gezien.
                          Eens goed vastgezet was het opgelost, maar toch, voor zoveel geld?

                          Comment

                          Working...
                          X